Gå til innhold

Fylle luft i dekkene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

De har som regel en slik tabell vedsiden av luftdingsen så du finner riktig trykk. Evt se i dørkarm eller manual. Anbefaler statoil, der kan du slå inn det trykket du ønsker også piper den når du har nok luft. :)

Det er vel bare å fylle litt og det sier pushhh... Så kan man gå inn og be unge menn om hjelp? Hvis det bare er damer der, kan man fylle litt, og kjøre til neste bensinstasjon. Eller??

Det var da bra det da. Bil er ikke veldig komplisert, dekkskift, olje osv. er ganske kurant. Lyspærer kan være mer knotete, men ofte veldig enkelt det også.

Olje og dekkskift er enklere. Lyspærer også. Men lufttrykk? Er ikke det veldig matematisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På sånne "gamle" luftslanger så tapper du luft når du trykker halveis inn og fyller når du trykker helt inn. Her er det også greit å ha selve måle-greia i vater når du leser av så du får hvertfall måler likt på alle.

Ang. akkurat hva du skal ha i dekket av trykk så er det sikkert bra så lenge det er mellom 2 og 3 bar. Hvis du tenker på miljøet og alt det så kan være greit å fylle dekka godt med luft da du vil rulle bedre og derfor bruke mindre drivstoff.

Det å fylle for mye luft er kanskje en kortsiktig gevinst, men ser man litt lenger frem så sliter man mye fortere dekk på denne måten. Luft med for mye dekk vil "bule" midt i mønsteret, og derfor blir dekkene slitt midt på, og dette gjør at dekkene blir mye fortere slitt enn om man kjører med riktig trykk.

@Alvine: Om det er damer så kjører man videre til neste? Den var faktisk litt frekk. Jeg har jobbet sammen med mange damer på bensinstasjon, og de har skiftet både lyspærer, viskere og sjekket luft.

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. akkurat hva du skal ha i dekket av trykk så er det sikkert bra så lenge det er mellom 2 og 3 bar. Hvis du tenker på miljøet og alt det så kan være greit å fylle dekka godt med luft da du vil rulle bedre og derfor bruke mindre drivstoff.

Overfylling av luft reduserer dekkenes kontaktflate og vil blant annet gi økt bremselengde og redusert komfort. Vil sterkt anbefale å følge produsentens trykkangivelse nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Luft med for mye dekk vil "bule" midt i mønsteret, og derfor blir dekkene slitt midt på, og dette gjør at dekkene blir mye fortere slitt enn om man kjører med riktig trykk.

Ble litt "flirfull" av denne :ler: . Jeg har en tendens til å snakke bakvendt selv. Da barna mine var små, moret vi oss ofte med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt "flirfull" av denne :ler: . Jeg har en tendens til å snakke bakvendt selv. Da barna mine var små, moret vi oss ofte med dette.

Hehe, at jeg ikke så den da... :ler:

Hadde en annen stygg leif også som jeg måtte fikse. Jaja, sånn går det når man skal prøve å være rask..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alvine: Om det er damer så kjører man videre til neste? Den var faktisk litt frekk. Jeg har jobbet sammen med mange damer på bensinstasjon, og de har skiftet både lyspærer, viskere og sjekket luft.

Jeg har ikke klaget. Jeg kan også en del selv om jeg er kvinne og ikke har jobbet på bensinstasjon. Men på enkelte bensinstasjoner kan de bare selge pølser og brus og det er ungdom som jobber uten å få opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...