Gå til innhold

Fylle luft i dekkene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan fyller man luft i dekkene på en bil? (Mercedes fra 80-tallet, dersom det har noe å si). Jeg låner en bil for noen uker og ser at den nå begynner å få litt flate dekk. Antar jeg bør fylle luft for at det ikke skal skje noe med dekkene, men har aldri gjort det før. Er det teit å spørre noen av de ansatte på en bensinstasjon? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har som regel en slik tabell vedsiden av luftdingsen så du finner riktig trykk. Evt se i dørkarm eller manual. Anbefaler statoil, der kan du slå inn det trykket du ønsker også piper den når du har nok luft. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fyller man luft i dekkene på en bil? (Mercedes fra 80-tallet, dersom det har noe å si). Jeg låner en bil for noen uker og ser at den nå begynner å få litt flate dekk. Antar jeg bør fylle luft for at det ikke skal skje noe med dekkene, men har aldri gjort det før. Er det teit å spørre noen av de ansatte på en bensinstasjon? :sjenert:

Der er ikke så vanskelig. Det enkleste er kanskje å spørre de som jobber der. Jeg har selv jobbet noen år på bensinstasjon, og det er veldig vanlig å spørre om slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det er bra... :) Takk for svar!

Lufttrykket har jeg fått opplyst av eieren, men det jeg er usikker på er hvordan selve ventilene i dekkene samt luftpumpesaken på bensinstasjonen fungerer.

Men jeg får spørre de ansatte i morgen, dersom jeg ikke klarer å kløne meg frem til det selv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo varierende innretninger for å fylle luft på de forskjellige bensinstasjoner, men ingen av dem er spesielt vanskelige (så fremt de virker....).

  • -plasser bilen ved luftuttaket på en sånn måte at du kan få luftslangen frem til alle hjulene uten å slenge den altfor mye rundt.
  • -skru av "lokket" på ventilen, -ingenting skjer før du presser ventilen på luftslangen mot den som står i hjulet.
  • -se hva slags manometer (måledings ;) ) det er på slangen du fyller fra. Vanligvis er det en metallgreie som sitter på slangen ca. 0,5 meter fra ventilen som skal koples på hjulet
  • -press ventilen på fylleslangen mot den du har i hjulet. Nå ser du at manometeret beveger seg.
  • -press klemma på fylleslangen til du ser at den røde streken på manometeret ligger over den luftmengden du skal ha. Det er oftest to skalaer, men mest sannsynlig skal du ha den som er merket med psig.
  • -når riktig trykk er oppnådd kopler du fra fylleslangen og skrur hetta på ventilen på hjulet igjen
  • -gjenta på neste hjul

Det er riktig som det blir sagt lenger opp at noen bensinstasjoner kan har fylleutstyr så du kan forhåndsinnstille luftmengde i fred og ro. Selve fylleprosessen blir da at du kopler sammen ventil på slange og hjul og så skjer fylling automatisk til den verdien du har satt. Når rett trykk er oppnådd plinger det i en klokke.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hjelp folkens! :) Da blir det dekkfylling i morgen!

Helt utrolig at folk som ikke engang kan fylle luft i dekka får lov å kjøre bil......

Troll.. :natti:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troller så absolutt ikke. Er helt horribelt.

Du klarer vel ikke å fylle spylervæske, kjølevæske eller olje heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troller så absolutt ikke. Er helt horribelt.

Du klarer vel ikke å fylle spylervæske, kjølevæske eller olje heller?

Trenger ikke kunne fylle luft for å være en god sjåfør. Ikke trenger man å kunne annet service heller. Nå har vi NAF-veihjelp og verksteder! :)

Og gi meg gjerne tips om hvilke bensinstasjoner som har lufttrykksveileder for biler produsert før 90-tallet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet Esso har det iallefall. Lufttrykksveileder trenger du likevel strengt tatt ikke. Riktig lufttrykk står i tanklokket/dørkarmen i 99% av tilfellene. Står det ikke der står det iallefall i bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet Esso har det iallefall. Lufttrykksveileder trenger du likevel strengt tatt ikke. Riktig lufttrykk står i tanklokket/dørkarmen i 99% av tilfellene. Står det ikke der står det iallefall i bruksanvisningen.

De ESSO stasjonene jeg har vært på, har kun ned til 95 og oppover. Og siden TS virker som en "nybegynner" på bil, så er det jo flott at h*n spør om hjelp her framfor å lete seg fram rundt om på bilen... Jeg forstår godt at ikke alle gidder sette seg inn i helt enkle ting som har med bil å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt er det bra folk spør, det er bedre det enn at man gjør noe alvorlig galt. Det blir fort dyrt med bil.

Begynte forøvrig bare å tenke på en ting. Dersom lufttrykket står i tanklokket, hvordan kan man unngå å se det hver gang man fyller bensin/diesel? Jeg står småflirer litt av at det er spesifisert eget lufttrykk for hastigheter over 160 km/t hver gang jeg fyller bensin på min 25 år gamle Mercedes. Det er ikke så vanskelig å unngå å legge merke til slike tabeller...

Når det gjelder lufttrykktabellene så er det mulig de har oppdatert de, eller så er det den stasjonen der jeg jobber som ikke har hengt opp ny tabell. Ser ikke bort fra at det er det siste som er tilfellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ER faktisk vanskelig dette med fylling... En gang jeg skulle fylle luft i dekket på sykkelen min ble det helt flatt... Liksom deflate i stedet for inflate. Så jeg er livredd for å gjøre det samme på bilen! Spør alltid om hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det var vel fordi du ikke fikk ventilen tett...

Fikk ikke ventilen helt tett da jeg skulle ha luft i dekket på nye bilen. Fant heller ikke hvor mye luft. Spurde da en hyggelig mann som stod der med sin bil. Han fant ut hvor mye luft (stod ikke i tanklokket), og han fylt luft i begge fram dekkene.

Selv om en får hjelp til noe, så klarer en fin å fylle på olje, spyleveske og bremsevæske. Klarte og fint å skifte dekk på hiacen. Har og skiftet et dekk på nyebilen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var da bra det da. Bil er ikke veldig komplisert, dekkskift, olje osv. er ganske kurant. Lyspærer kan være mer knotete, men ofte veldig enkelt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troller så absolutt ikke. Er helt horribelt.

Du klarer vel ikke å fylle spylervæske, kjølevæske eller olje heller?

Nope, det kan jeg ikke! ;) Snodig at folk ikke er født med den slags kunnskap ferdigplantet i hodet, er det ikke? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sånne "gamle" luftslanger så tapper du luft når du trykker halveis inn og fyller når du trykker helt inn. Her er det også greit å ha selve måle-greia i vater når du leser av så du får hvertfall måler likt på alle.

Ang. akkurat hva du skal ha i dekket av trykk så er det sikkert bra så lenge det er mellom 2 og 3 bar. Hvis du tenker på miljøet og alt det så kan være greit å fylle dekka godt med luft da du vil rulle bedre og derfor bruke mindre drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...