stortsettglad Skrevet 23. januar 2010 #21 Skrevet 23. januar 2010 Jeg tok for gitt at mine foreldre skulle bidra, siden de hadde gjort det med mine søsken, og ellers aldri gjør forskjell på oss. Mine svigerforeldre var tidlig ute med å si at de ville bidra, noe vi også i utgangspunktet trodde de kom til å gjøre. Det blei til at foreldrene våre delte på utgiftene til selve festen, mens vi selv betalte vielse, klær og tilbehør, innbydelser og andre papirer, frisør osv.
LindaM Skrevet 23. januar 2010 #22 Skrevet 23. januar 2010 I min familie er det vanlig at brudeparet selv står for utgiftene, så vi får ingen økonomisk hjelp av min side. Når broren til min forlovede giftet seg, fikk han 40 tusen av foreldrene, så vi får det samme Noe vi begge er veldig takknemlige for!! Uten de pengene, måtte vi enten gjort bryllupet mye "enklere", eller drøyd det ett ekstra år.
Varsio Skrevet 23. januar 2010 #23 Skrevet 23. januar 2010 Ja som tittelen sier: hvem betaler deres bryllup? Forventer dere at familie skal betale? Eller at de skal ta sin del av kostnadene? Er det vanlig at foreldre betaler hele bryllupet? Et eksempel: Brud og brudgom har ikke spart ei krone, har hatt endel store summer det siste året, men har ikke spart pengene, heller brukt dem opp på vissvas. Så fant di ut at det burde jo være foreldrene som skulle betale for deres bryllup. Men det vil ikke foreldrene, da de vet at barna har brukt mye penger, på ingenting. I tillegg så ønsker bruden et dyrt bryllup, veldig dyrt. Så nå er bruden og brugdommen sur for at ingen ønkser å "hjelpe". Rettferdig? Om foreldrene ikke vil betale syns jeg ikke at noen skal være sure!Det er jo foreldrene som bestemmer selv. Hadde det vært planlagt lenge at foreldrene skulle betale men så trakk de seg plutselig hadde jeg nok hevnet brynene litt, men ikke blitt sur! Her har vi hatt som utgangspunkt å skulle betale alt selv. Nå har svigers gitt oss en sum, og mine foreldre har også sagt at de skal bidra. Men dette er ikke noe vi har spurt om eller hadde forventet.
Møffi Skrevet 23. januar 2010 #24 Skrevet 23. januar 2010 Vi har i utgangspunkt beregnet at vi skal betale alt selv, men mine foreldre sa tidlig at de ville bidra. Svigers har ikke nevnt noe og de syns jeg er helt greit. Er vårt bryllup og jeg forventer ikke at noen andre skal betale for det
Sort Pastill Skrevet 23. januar 2010 #25 Skrevet 23. januar 2010 Vi har ikke forventet noe som helst, og vi ville heller aldri spurt om noe, men her betaler faktisk foreldrene våre så godt som hele bryllupet. Vi er selvsagt evig takknemlige!
Jade Skrevet 23. januar 2010 #26 Skrevet 23. januar 2010 Har man ikke råd til å gifte seg, så dropper man det. Eller dropper dyr brudekjole og fest/middag ihvertfall! Det er ikke foreldrenes problem at ungene ønsker å svi av 100000 på en fest på andres regning!
solungen Skrevet 23. januar 2010 #27 Skrevet 23. januar 2010 Mine foreldre betaler drikkevarer på eget initiativ:). noe vi er veldig glade for. Svigers betalte ca 20 000 for samboers bror for 11 år siden så vi vet att vi får hvertfall samme sum. Vi er veldig glade og takknemlige
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #28 Skrevet 23. januar 2010 Var vel mer naturlig at brudens foreldrene betalte før i tiden. Idag skiller jo folk seg for et godt ord, så hele meningen med å giftes bort blir borte.
Gjest Gjest_Viren_* Skrevet 23. januar 2010 #29 Skrevet 23. januar 2010 Vi er voksne mennesker, vi betaler selv.
LimaLama Skrevet 24. januar 2010 #30 Skrevet 24. januar 2010 Vi trodde vi skulle stå for alt selv...så vi har spart lenge.... Men min (brudens) foresatte betaler halvparten av middag/fest. (Brudgommens foreldre har ikke muligheter til å bidra økonomisk, og det er greit.) Alt "dill" (= kjole, innbydelser, blomster osv.) betaler vi selv.... Men vi har planlagt dette lenge, så utgiftene har blitt spred utover en lengre periode....
Gjest Gjest_Brud2009_* Skrevet 24. januar 2010 #31 Skrevet 24. januar 2010 Vi giftet oss sommeren 2009. Det var ALDRI i våre tanker at noen av våre foreldre skulle betale for bryllupet vårt! Makan! Trodde det var litt mer sånn før-i-tiden...... Har en ikke råd til å gifte seg, ja så får en heller spare...og vente til en kan ta seg råd til det!
Nique Skrevet 25. januar 2010 #32 Skrevet 25. januar 2010 Vi betaler alt selv, vi velger da hvordan vi vil ha alt selv også. Min mor har luftet å ville gi oss penger hvis hun har, det blir mottatt med takk det, blir kjempefin bryllupspresang
Jade Skrevet 25. januar 2010 #33 Skrevet 25. januar 2010 Var det ikke slik før i tiden at foreldrene til bruden betalte for bryllupet, og så flyttet bruden hjem til brudgommen og hans foreldre? Eller tar jeg helt feil nå?
Sofia Skrevet 25. januar 2010 #34 Skrevet 25. januar 2010 Vi skal betale for vårt eget bryllup, kunne ikke tenkt meg å spørre mine eller hans foreldre om hjelp. Når søsteren min giftet seg så delte de regningen på 3, de betale 1/3, hans foreldre 1/3 og mine foreldre 1/3. Jeg vet ingenting om økonomien til min forlovedes mamma og forventer heller ikke at mine foreldre skal betale. Vi er jo voksne, 43 og 45, søsteren min var student når de giftet seg. Men mamma har snakket om at de har lyst til å hjelpe til men vi har spart og jobbet ekstra, så vi har pengene klare uansett. Det får komme som en hyggelig overraskelse, dersom noen skulle få lyst til å bidra litt.
sorbet Skrevet 25. januar 2010 #35 Skrevet 25. januar 2010 I utgangspunktet har vi tenkt å betale alt selv. Men må innrømme at jeg har hintet litt til pappa, jeg er enebarn og litt pappajente ja:) Jeg tviler på at våre foreldre hadde tenkt tanken at de kunne lagt i, så tror det må hintes litt isåfall. Men det blir egentlig litt feil å spørre om penger når man er voksen og har to anstendige inntekter selv.
Christal Skrevet 25. januar 2010 #36 Skrevet 25. januar 2010 Vi betaler hele hurraheien selv Kunne ikke ha tenkt meg å spørre foreldre om at de skal betale. De har tilbudt å betale for mat og drikke, men vi takket pent nei. Vi har hus, bil, gode jobber, så hvorfor i all verden skal vi få sponset bryllup? Nei, vi har spart i 2 år nå, så alle finansene er i boks blir en knall dag!
Concertina Skrevet 25. januar 2010 #37 Skrevet 25. januar 2010 Vi skulle i utgangspunktet betale alt selv, kunne ikke falt meg inn å forvente at foreldrene våre skulle betale noe, vi er voksne mennesker, men så tilbydde min mor å betale kjolen min og svigers ønsket å betale alkoholen, og det fikk de lov til
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 25. januar 2010 #38 Skrevet 25. januar 2010 Om eg skal gifte meg skal eg og min kjære naturligvis betale alt sjøl, men om noen vil putte litt penger i potten skal de få lov til det om vi har trang økonomi..
krem Skrevet 25. januar 2010 #39 Skrevet 25. januar 2010 Vi skal nesten ikke betale noe selv. Uff, høres litt ut som om vi er bortskjemte, men det er ikke tilfellet! Mine svigerforeldre har de siste årene tjent mye penger og har satt av en del. De har sagt at de vil betale ett bryllup til hvert av barna (dersom noen skulle finne på å gifte seg igjen, får de betale selv!) Dette er vi kjempetakknemlige for og planlegger dagen(e) sammen med foreldre. Mine foreldre skal også bidra litt, men de har ikke like god økonomi som mine svigerforeldre. Selv bidrar vi med småplukk her og der, noe som passer oss veldig fint siden begge er studenter. Hadde vi skulle betale selv, hadde vi nok utsatt bryllupet noen år, til begge var ferdige med å studere og tjente litt. Nå som de altså skal betale en del, er vi veldig takknemlige og vi synes det er fint å ha med foreldre i planleggingen Vi er klare på at det er våre dager (vi skal feire to dager), og dette blir respektert! Synes virkelig vi er heldige
brudelompen Skrevet 25. januar 2010 #40 Skrevet 25. januar 2010 Bryllupet vårt kommer til å ha en prislapp på omlag 100 000kr, og jeg synes ikke man kan forvente at foreldre skal bidra til slikt. Vi er derimot veldig heldige som har foreldre som har mulighet og er glade for å kunne bidra. Det er ikke avtalt hva disse beløpene blir, men mest sannsynlig er de fem-sifrede. Selv har vi spart opp ca. 35 000kr til nå, og det er fortsatt halvannet år igjen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå