Gjest gjest- silje Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 Ja som tittelen sier: hvem betaler deres bryllup? Forventer dere at familie skal betale? Eller at de skal ta sin del av kostnadene? Er det vanlig at foreldre betaler hele bryllupet? Et eksempel: Brud og brudgom har ikke spart ei krone, har hatt endel store summer det siste året, men har ikke spart pengene, heller brukt dem opp på vissvas. Så fant di ut at det burde jo være foreldrene som skulle betale for deres bryllup. Men det vil ikke foreldrene, da de vet at barna har brukt mye penger, på ingenting. I tillegg så ønsker bruden et dyrt bryllup, veldig dyrt. Så nå er bruden og brugdommen sur for at ingen ønkser å "hjelpe". Rettferdig?
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2010 #2 Skrevet 22. januar 2010 Jeg kan svare som mamma til to i giftealder. Skal de gifte seg så får de pent besørge det selv. jeg har hatt knapp økonomi i mange år og ikke søren at jeg skal ha det samme framover fordi et barn velger å gifte seg. Deres valg og deres kostnad.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 22. januar 2010 #3 Skrevet 22. januar 2010 I min familie har det alltid vært tradisjon at brudens foreldre betaler, så da vi giftet oss var det mine foreldre som betalte alt.
Gjest megvel Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 Vi får noe økonomisk hjelp fra svigers og min far, men må betale en god del selv. Å forvente at foreldrene skal betale det hele er helt på jordet!
Fluffe Skrevet 22. januar 2010 #5 Skrevet 22. januar 2010 de som bidra skal få lov til det. men det er jo så klart vi som skal gifte oss som betaler.slik er det i vår fam 1
Amalie_85 Skrevet 22. januar 2010 #6 Skrevet 22. januar 2010 Jeg syns at de som skal gifte seg betaler. Det er de som ønsker å gifte seg, ikke foreldrene (eventuelt andre bidragsytere). Så kan man heller bli positivt overrasket om noen ønsker å bidra. Er sånn vi har tenkt å gjøre det. Har tenkt å legge alt på oss, så får heller foreldrene våre si ifra om de ønsker å bidra, jeg forventer det ikke. Ikke samboeren min heller
Asteria Skrevet 22. januar 2010 #7 Skrevet 22. januar 2010 I 2010 kan vi nok ikke regne med at foreldre betaler.. Den dagen jeg gifter meg skal jeg ta som utgangspunkt å betale alt selv.. Og kommer det noen summer fra min eller hans familie blir det en bonus og god hjelp..men ikke noe vi regner med
Anglofil Skrevet 22. januar 2010 #8 Skrevet 22. januar 2010 Nei, jeg synes aldri man kan forvente noe som helst når det er en selv som arrangerer bryllupet. Personlig beror jeg meg kun på våre egne oppsparte midler. Om familien ønsker å hjelpe til er jo det koselig, men ikke noe jeg har tatt med i beregningene. Mvh Yvonne
Vilette Skrevet 22. januar 2010 #9 Skrevet 22. januar 2010 Jeg vet ikke hva som er vanlig - men i vår familie er det blitt en familietradisjon at foreldrene bidrar til bryllupet. Men absolutt ikke noe jeg ubetinget forventer, eller vil ta med som en del av beslutningsgrunnlaget for om jeg har råd til å gifte meg eller ei, når den tid kommer. Mine foreldre betaler vel ca. 1/3 av bryllupet til min søster nå i sommer. Hans foreldre bidrar også. Men de har også vært veldig flinke å spare selv - alt av ekstra penger har gått på sparekontoen, ingen ferie i år osv.
Caramellen Skrevet 22. januar 2010 #10 Skrevet 22. januar 2010 Her var det forskjellige meninger skjønner jeg Vi får hjelp fra både mine foreldre og hans, de tilbydde seg å dele regningen Derimot så har vi spart opp 30 - 40 tusen selv da
Gjest Vinterbrud <3 Skrevet 22. januar 2010 #11 Skrevet 22. januar 2010 Jeg mener at alle par som bestemmer seg for å gifte seg burde gå ut i fra at de skal betale hele sulamitten selv. Om noen vil bidra så er jo det koselig, men ingenting man skal forvente. Vi får hjelp fra både mine og hans foreldre, men vi hadde ikke forventet det og er veldig takknemlig for det vi får uansett hvilken sum det måtte være. Betaler fortsatt en god del selv da.
Coriander Skrevet 23. januar 2010 #12 Skrevet 23. januar 2010 Da vi giftet oss, gikk vi ut fra at vi skulle betale alt selv og planla og bestilte ting utfra hva vi hadde til rådighet og vi forventet absolutt ingenting fra noen. Synes det er helt galt å planlegge en bryllupsfest og regne med å få økonomisk støtte fra foreldre. Vi jobbet begge mye overtid i året før bryllupet slik at vi hadde råd og det å gi opp fritid er en bedre følelse enn å be om penger fra familie. Uka før bryllupet fikk vi en pen slant fra pappa og brudgommens grandtante, noe som var totalt uventet og veldig, veldig hyggelig, men ikke noe vi hadde håpet eller trodd at vi skulle få.
Draum Skrevet 23. januar 2010 #13 Skrevet 23. januar 2010 Vi forventet selvsagt å betale det selv, men svigerforeldrene mine hadde kommet til enighet om at de ønsket å gi de to barna sine en sum hver i forbindelse med bryllup. Vi hadde lenge før vi fikk vite dette bestemt oss for et relativt lite og intimt bryllup, så vi endte opp med å bruke mindre penger enn svigerforeldrene mine ville dekke, så vi ga bare alle regninger til dem. Et halvt år etter bryllupet, begynte mannens søsken å planlegge sitt bryllup og da bestemte svigerforeldrene mine at de skulle få samme sum som vi skulle fått og at vi skulle få det som var resterende fra vår sum til egentlig hva vi ville. Mannens søsken har valgt et mye dyrere bryllup enn vi gjorde, så for dem dekker ikke denne sumen mer enn kanskje 1/4.
Frøken Helene Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Jeg forventer ingen pengestøtte fra verken mine eller min samboers familie. I mine øyne er det temmelig spesielt at foreldrene til brudeparet skal betale hele/store deler av gildet, jeg hadde ikke likt det tror jeg. Det er VÅR fest! Det betyr IKKE at vi ikke kommer til å sette pris på eventuelle bidrag, men vi forventer ingenting. Jeg vet at vi kommer til å få mye hjelp i forhold til pynting av lokalet/baking etc, men det er jo sånn man alltid hjelper familien med.
orchid1988 Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 (endret) ... Endret 23. januar 2010 av orchid1988
Cæmis Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 Vi har betalt nesten alt selv. Det vi har fått hjelp til er min brdekjole som jeg fikk av moren min. Vi forventer ingen ting av hjelp, så vi skal nok betale alt selv.
Supramundane Skrevet 23. januar 2010 #17 Skrevet 23. januar 2010 Vi forventer ingen økonomisk støtte fra familiene våres, dette er noe vi betaler selv. Syns ikke det er rett at de skal betale for det heller, det er jo vi som inviterer til 'fest'. Dersom de vil gi oss en pengegave så er det supert, men i utgangspunktet regner vi ikke med det.
Thinkerbelle Skrevet 23. januar 2010 #18 Skrevet 23. januar 2010 Vi forventet oss ingen penger, og hadde ALDRI spurt om penger fra våre foreldre. Nå har mine foreldre sagt de gjerne vil betale en del, og vi er så klart veldig takknemlig for det, men det er ikke noe vi hadde regnet med...
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #19 Skrevet 23. januar 2010 Regner med samme støtte som min bror fikk fra mamma (ca. 20 000) og samme støtte fra svigermor som min svigersøster fikk (ca. 20 000) Det er jo litt, men bryllupet vårt kommer nok på 80-100 000 så her spares det før frieriet har hendt. Det kommer jo, sier han (!), så det er nok lurt.
Thinkerbelle Skrevet 23. januar 2010 #20 Skrevet 23. januar 2010 Regner med samme støtte som min bror fikk fra mamma (ca. 20 000) og samme støtte fra svigermor som min svigersøster fikk (ca. 20 000) Det er jo litt, men bryllupet vårt kommer nok på 80-100 000 så her spares det før frieriet har hendt. Det kommer jo, sier han (!), så det er nok lurt. Tenkte litt sånn selv, men det ble desverre ingen sparing - så nå som frieriet har skjedd, så må man superspare:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå