Gå til innhold

Udi - søknad om arbeid- og oppholdstillatelse


Gjest Gjest_heia_*

Anbefalte innlegg

TS; Det jeg og samboer fikk beskjed om da vi skulle gjennom papirmøllen;

-for å få arbeidstillatelse, så må mannen din ha tilbud om jobb, og tillatelsen vil bare være gyldig så lenge arbeidskontrakten varer Har man jobb er det mye bedre grunnlag for å faktisk få godkjent søknaden om arbeid- og oppholdtillatelse.

-man kan altså jobbe mens søknaden er til behandling.

-etter levert søknad, samtidig som man da søker om skattekort, (ikke tro man slipper unna det nei) får man er midlertidig registreringsnummer, nesten som et person-nummer, kalles D-nummer.

Dette for at man skal kunne være registrert i Norge.

Vi kunne da også søke opphold som familiegjenforening, (hvis vi bare giftet oss først), da måtte søknaden leveres i hjemlandet, og mannen måtet vente der til søknaden var behandlet.

Dette ble vi informert om av politiet og av Nav, så jeg går utifra at det er reelt.

Ang norsk-kurs, det kan han fint ta nå, dere må betale det selv, det er kun hvis man kommer til Norge som asylsøker at man får dette dekket, for da er det påkrevfd med norskkurs.

Som frivillig innflytter er det ikke påkrevd, men du må kunne norsk hvis man da på et senere tidspunkt skal søke om statsborgeskap :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS; Det jeg og samboer fikk beskjed om da vi skulle gjennom papirmøllen;

-for å få arbeidstillatelse, så må mannen din ha tilbud om jobb, og tillatelsen vil bare være gyldig så lenge arbeidskontrakten varer Har man jobb er det mye bedre grunnlag for å faktisk få godkjent søknaden om arbeid- og oppholdtillatelse.

-man kan altså jobbe mens søknaden er til behandling.

-etter levert søknad, samtidig som man da søker om skattekort, (ikke tro man slipper unna det nei) får man er midlertidig registreringsnummer, nesten som et person-nummer, kalles D-nummer.

Dette for at man skal kunne være registrert i Norge.

Vi kunne da også søke opphold som familiegjenforening, (hvis vi bare giftet oss først), da måtte søknaden leveres i hjemlandet, og mannen måtet vente der til søknaden var behandlet.

Dette ble vi informert om av politiet og av Nav, så jeg går utifra at det er reelt.

Ang norsk-kurs, det kan han fint ta nå, dere må betale det selv, det er kun hvis man kommer til Norge som asylsøker at man får dette dekket, for da er det påkrevfd med norskkurs.

Som frivillig innflytter er det ikke påkrevd, men du må kunne norsk hvis man da på et senere tidspunkt skal søke om statsborgeskap :klø:

Jupp. Men hvilket grunnlag var det han søkte på? Arbeid? I såfall trenger man arbeidstilbud.

MEN hun snakker om familieinnvandring og da har ikke arbeidstilbud for ham noe si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg og min mann har akkuratt levert inn hans søknad om arbeid- og oppholdstillatelse i Norge. Den ligger foreløpig hos politet, og det var usikkert om politiet skal behandle søknaden eller om den må gå til Udi. Det kan være opptil 8 mnd venting. Har noen noen gode råd å komme med når det gjelder denne prosessen? Gjelder det å ringe og mase, dukke opp en gang iblant? Er det noe som hjelper for å få litt fortgang i sakene? Finnes det noen steder i Oslo hvor det er billig å lære norsk? Evt et sted han kan arbeide gratis for å i alle fall få 8 mnd til å gå litt fortere?

På forhånd takk!

Jupp. Men hvilket grunnlag var det han søkte på? Arbeid? I såfall trenger man arbeidstilbud.

MEN hun snakker om familieinnvandring og da har ikke arbeidstilbud for ham noe si.

Ifølge Ts er det søkt om arbeids og oppholdstillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Ts er det søkt om arbeids og oppholdstillatelse.

Jepps.

Arbeids- og oppholdstillatelse på bakgrunn av familieinnvandring. Ikke for eksempel arbeids- og oppholdstillatelse som faglært, student osv.

Er et hav av tillatelser, som de aller fleste heter arbeids- og oppholdstillatelse. Det er ulike krav/vilkår som må oppfylles for å få de ulike tillatelsene innvilget.

Its a jungle out there! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.. vi/jeg hører også til i Oslo(strengt tatt er mannen fortsatt i Gambia)! Vi har ventet i 6mnd'er og 20 dager - og venter for øyeblikket på innkalling til intervju..

Oppdater om hvordan det går! Er kjempemisunnelig på dere som får vente sammen i Norge, det må jeg si..i tillegg får dere ofte raskere saksbehandling også - opp til 6 mnd'er er det vel? En venn fikk svar nylig - det tok under 2 uker, uten intervju selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

Den totale saksbehandlingstiden for familiegjenforening utenfor EU er 30 måneder i Norge, dersom du er bosatt i Oslo politidistrikt nå. Hvordan gikk med deg?

Anonymkode: 8ec93...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...