Gå til innhold

Udi - søknad om arbeid- og oppholdstillatelse


Gjest Gjest_heia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_heia_*

Hei!

Jeg og min mann har akkuratt levert inn hans søknad om arbeid- og oppholdstillatelse i Norge. Den ligger foreløpig hos politet, og det var usikkert om politiet skal behandle søknaden eller om den må gå til Udi. Det kan være opptil 8 mnd venting. Har noen noen gode råd å komme med når det gjelder denne prosessen? Gjelder det å ringe og mase, dukke opp en gang iblant? Er det noe som hjelper for å få litt fortgang i sakene? Finnes det noen steder i Oslo hvor det er billig å lære norsk? Evt et sted han kan arbeide gratis for å i alle fall få 8 mnd til å gå litt fortere?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest been there, done that

Ring og mas er min anbefaling. Skriv hvem du snakket med, telefonnummer og dato du snakket med dem. Ikke vær redd for å spørre hvor søknaden befinner seg, hva som er neste steg etc. Jeg ringte annenhver dag.

Den beste måten å få fart på prosessen er at mannen din skaffer seg jobb. Da er det bare å ringe å si at de må raska på så han ikke mister jobbtilbudet.

Alle fremmedspråklige som kommer til Norge har plikt til å ta minumum 300 timer norskopplæring (inkludert en del samfunnslære). Dette er gratis for alle som søker om opphold pga familiegjenforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest holder på:-/

Hei, hvilket land kommer han fra og hvor gammel er du???

Er jo regler nå for at fler og fler skal i intervju med politet (gjelder vel alle under 23 år ++)? Hvis du bor i Oslo er ventetiden på politiintervju ca 7 mnd (så vidt jeg har hørt nylig). De aller fleste land utenfor EU/EØS har gjennomsnittelig 12 mnd behandlingstid. (Regner da med at dere søker familiegjenforening siden dere er gift...)

Selv har jeg hatt søknad inne i 7 mnd, vært på politiintervju i november. Har fortsatt ingen saksbehandler, og får stadig beskjed om at jeg ikke kan forvente noe svar før det er gått 12 mnd. (men håper og krysser fingrer for at det skal gå fortere, blir jo helt gal av å vente. Og ikke minst ikke kunne planlegge helt uten å vite når vi blir 2 i stedet for 1)

Har skjønt det slik at tidligere kunne man få behandlet sakene lokalt (går raskere), men de fleste større politidistrikt nå sender alle saker til UDI for behandling.

Uansett lykke til... (ikke meningen å kanskje få deg litt deppa nå, men bedre å være forbredt og bli positivt overasket enn motsatt eller???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest been there, done that
Jeg har jobbet i forvaltningen, og det fungerer ikke slik at de som maser mest får svar først.

Forvaltningen hos politiet eller UDI? Politiet står for en god del forsinkelser. Jeg ringte og var pågående, og er ikke i tvil om at dama tok tak i søknaden raskere enn hun ellers ville ha gjort. Det blir til slutt ubehagelig når samme person ringer og ringer og poengterer at søknaden som ligger på skrivebordet ditt skulle ha vært sett på for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_heia_

Hei og tusen takk for mange interessante svar!

Da vi leverte sooknaden hadde jeg lest at det skulle ta opptil 6 mnd aa faa svar, men da vi leverte var det noe nytt: 8 mnd. Er det ikke slik at de holder seg til disse grensene da, eller kan det ta mye lenger tid??

Han er fra Guatemala og vi er snart 30 begge to, ettersom vi giftet oss her har han rett paa aa vente i Norge mens han venter paa svar. Men han har vell ikke krav paa norskopplaering foor han har faatt innvilget sookanden vel?

Det hoortes ogsaa smart ut aa ha en jobb ventende slik at man kan pushe paa det. Men det er jo selfoolgelig ogsaa en utfordring aa faa en jobb naar man ikke vet naar man kan faa begynne aa jobbe. Jeg kan kanskje snakke med noen venner som kan gi han en jobb "paa papiret" som han senere ikke trenger aa benytte seg av? Eller? Naar foregaar disse intervjuvene? Er det etter at politiet eller Udi har sett paa saken og evt er i tvil?

Hva avgjoor hvilke saker som blir liggende hos politiet og de om maa gaa gjennom Udi?

Tusen takk!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og tusen takk for mange interessante svar!

Da vi leverte sooknaden hadde jeg lest at det skulle ta opptil 6 mnd aa faa svar, men da vi leverte var det noe nytt: 8 mnd. Er det ikke slik at de holder seg til disse grensene da, eller kan det ta mye lenger tid??

Han er fra Guatemala og vi er snart 30 begge to, ettersom vi giftet oss her har han rett paa aa vente i Norge mens han venter paa svar. Men han har vell ikke krav paa norskopplaering foor han har faatt innvilget sookanden vel?

Det hoortes ogsaa smart ut aa ha en jobb ventende slik at man kan pushe paa det. Men det er jo selfoolgelig ogsaa en utfordring aa faa en jobb naar man ikke vet naar man kan faa begynne aa jobbe. Jeg kan kanskje snakke med noen venner som kan gi han en jobb "paa papiret" som han senere ikke trenger aa benytte seg av? Eller? Naar foregaar disse intervjuvene? Er det etter at politiet eller Udi har sett paa saken og evt er i tvil?

Hva avgjoor hvilke saker som blir liggende hos politiet og de om maa gaa gjennom Udi?

Tusen takk!!!!!!!!!!!!!!!!!

Politiet kan ikke gi avslag og det er derfor bare hvis dere har en tvilsom søknad at dem sender søknaden til UDI. Hanhar ingen rett til norsk personnr før saken er innvilget. Dermed kan har IKKE arbeide eller ha krav på gratis norskkurs. (Han kan gå på norskkurs om han betaler det selv).

Det har forresten ikke noe å si om han får jobbtilbud. Det vil ikke påvirke søknaden, siden dette er snakk om familieinnvandring. Da er det familiedelen som må bære på plass- Jobb er urelevant, da det et DU som må bevise din inntekt, ikke han.

Det nytter dessverre ikke å mase på politiet. Du skulle bare visst hvor mange henvendelser av denne typen dem får i løpet av en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi leverte sooknaden hadde jeg lest at det skulle ta opptil 6 mnd aa faa svar, men da vi leverte var det noe nytt: 8 mnd. Er det ikke slik at de holder seg saken og evt er i tvil?

Hva avgjoor hvilke

Hvor i Norge bor dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt det slik at tidligere kunne man få behandlet sakene lokalt (går raskere), men de fleste større politidistrikt nå sender alle saker til UDI for behandling.

Hvis en søknad blit innlevrt hos politiet (alstå ikke ved norsk utenriksstasjon) så behandler de den i 8 av 10 tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_heia_

Vi bor i Oslo!

Da nytter det altsaa ikke aa ringe og mase paa politiet om den blir liggende der hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har derimot opplevd at det kan ta kortere tid enn det Politiet/UDI oppgir som behandlingstid. Han kan begynne på samme norskkurset som de med arbeids- og oppholdstillatelse hvis han vil, han må bare betale det selv. Koster rundt 50 kr per gang, mener jeg å huske.

Fryktelig kjedelig denne ventetiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*
Jeg har derimot opplevd at det kan ta kortere tid enn det Politiet/UDI oppgir som behandlingstid. Han kan begynne på samme norskkurset som de med arbeids- og oppholdstillatelse hvis han vil, han må bare betale det selv. Koster rundt 50 kr per gang, mener jeg å huske.

Fryktelig kjedelig denne ventetiden!

Samtidig så er vi jo maaaange som venter på å få vår kjære inn i landet i det hele tatt. Dere er i allefall sammen i ventetiden.

Jeg har ventet 13 måneder på at saken til mannen min skal bli ferdig!!

:snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_heia_

Ok, visste ikke at han kan gaa paa samme kurs. Hvilke kurs er dette egentlig? Han har tatt to kurs paa folkeuniversitetet, men det er jo gaaanske mye dyrere enn 50 kr gangen...

Hvordan fungerer dette med norskopplaering og noe samfunnsfag? Klarer ikke helt aa faa greie paa hvordan dette fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, visste ikke at han kan gaa paa samme kurs. Hvilke kurs er dette egentlig? Han har tatt to kurs paa folkeuniversitetet, men det er jo gaaanske mye dyrere enn 50 kr gangen...

Hvordan fungerer dette med norskopplaering og noe samfunnsfag? Klarer ikke helt aa faa greie paa hvordan dette fungerer...

Les mer her: http://www.velkommenoslo.no/norskopplaerin...rettigheter.htm

og her: http://www.felles.oslovo.no/

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig så er vi jo maaaange som venter på å få vår kjære inn i landet i det hele tatt. Dere er i allefall sammen i ventetiden.

Jeg har ventet 13 måneder på at saken til mannen min skal bli ferdig!!

:snurt:

Uff, det var lenge! Blir så irritert på UDI og byråkratiet deres i blant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jusstudent
Uff, det var lenge! Blir så irritert på UDI og byråkratiet deres i blant!

Tenk før du skriver: det er ikke UDI eller politiet sin feil at regjeringen har innført alle de idiotiske reglene!! Vi, det norske folk, får som vi fortjener med å stemme Ap år etter år!!

Og en annen ting: grunnen til at familieinnvandring er at noen jukser: proforma, tvang og lignende gjør at ALLE saker må undersøkes.

Ny undersøkelse viser at 10-15% av alle familiesaker er proforma...

Som vanlig: noen få ødelegger for de mange. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, visste ikke at han kan gaa paa samme kurs. Hvilke kurs er dette egentlig? Han har tatt to kurs paa folkeuniversitetet, men det er jo gaaanske mye dyrere enn 50 kr gangen...

Hvordan fungerer dette med norskopplaering og noe samfunnsfag? Klarer ikke helt aa faa greie paa hvordan dette fungerer...

Enkelt og greit: han har ingen rettigheter (og heller ingen plikter) i det norske samfunnet før oppholdssøknaden er innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk før du skriver: det er ikke UDI eller politiet sin feil at regjeringen har innført alle de idiotiske reglene!! Vi, det norske folk, får som vi fortjener med å stemme Ap år etter år!!

Jeg har tenkt før jeg skrev. Jeg har faktisk tenkt mye på dette. Og min kontakt med UDI og UNE er rent profesjonell, det har vært, og er, i jobbsammenheng. Er enig i at prioriteringene fra regjeringen burde vært annerledes. Veldig annerledes. Men en del av problemet ligger faktisk i UDI også. Jeg har mine grunner til å være irritert på det direktoratet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit: han har ingen rettigheter (og heller ingen plikter) i det norske samfunnet før oppholdssøknaden er innvilget.

Ingen rettigheter, nei, men hvis han likevel oppholder seg i landet, så har han faktisk mulighet til å følge kurset på egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...