Gå til innhold

Sier jeg noe? (om at andre røyker i eget hjem)

Silfen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det finnes ikke værre anti røykere enn x røykere :D , det er litt av noen utsagn du kommer med Stjernefisk, men det skal jeg ikke begi meg utpå..........

Skjønner at du synes det er ekkelt at dattern din kommer hjem og stinker røyk, men og nekte henne og dra dit på besøk igjen er jo litt dumt da, det er jo bare datteren din du straffer da og venninnen hennes.

Du sier at hn kan komme til dere hver gang , men det kan jo være at denne venninnen også ville synes det er koselig og ha med noen hjem?

Ikke hver så krass, selvo m de røyker kan det jo være at de er hyggelig mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
Min datter var på liggebesøk i helgen hos en venninne fra bhg.

Jeg var klar over at foreldrene røykte, en god del også.

Men jeg antok i min naivitet at de var såpass opplyste at de IKKE røykte inne.

Det gjør de da altså.

Datteren min kom hjem og det første jeg måtte gjøre var å hive henne i badekaret.

Alle klær, pysj, sko, kofferten; ALT stinket og måtte vaskes.

Sier jeg noe?

Hva om de spør om hun kan sove der igjen? Noe som er UAKTUELT!

Kunne aldri falle meg inn at hun skal inn i det hjemmet en eneste gang til!

Samtidig er det den eneste i bhg hun har litt kontakt med på fritiden. (vi bor et stykke unna bhg)

Jeg har virkelig ikke lyst å konfrontere foreldrene med dette, siden jeg er klar over hvor egoistisk røykere tenker. (og ikke lag diskusjon på den setningen, jeg har røyka sjøl)

Men samtidig syns jeg synd på ungene som må vokse opp slik.

Argh.

Unødvendig kommentar fjernet!

Lea (moderator)

Hvorfor det?

D må da tåles litt sinne og fandenskap her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tycker illa om att folk röker i närheten av ditt barn (jag skulle tycka illa om det själv), så utsätt inte barnet för rökfyllda hem. Enkelt.

Om de frågar igen om din dotter ska övernatta där är det bara att säga "Nej tack, jag gillar inte att hon vistas i rök".

Man behöver inte säga att rökarna är dumma, korkade, idioter som både röker själva, och som dessutom utsätter barnen för andrahandsrök. Det räcker med att säga att man inte vill utsätta sitt eget barn för röken. Inte mer än så behövs.

De får väl röka i sitt hem, men låt bli att gå dit, eller att ta dit din dotter. Du har ansvar för henne, inte för dem.

En annan parallell kan jag dra till mina morföräldrar. När jag växte upp var det ingen fråga om rökfria hem eller inte - klart man rökte hemma och på kontor och egentligen överallt. Däremot var mina morföräldrar periodvisa alkoholister. Att de drack var väl "deras problem" även om familjen i övrigt har drabbats, däremot när min mamma lämnat mig där en dag och upptäcker att de är fulla när jag ska hämtas sa hon "STOPP". Mina morföräldrar fick aldrig mer chansen att ha mig ensam hos sig längre perioder än max någon timme.

Jag skulle göra liknande om jag upptäckte samma sak för mitt barn. Dock både med rök och med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel egentlig ikke så stort? Du har nå, etter en natt/kveld borte, oppdaget at det røykes i dette hjemmet. Ok - så ikke la datteren din ligge over der flere ganger.

Jeg har en i nærmeste familie som røyker. Når han kommer på besøk må han ut for å røyke. Går vi på besøk til ham - røyker han inne. Han respekterer våre regler, vi respekterer hans. Dette er en i såpass nær familie at vi ikke kan la vær og dra der på besøk , også med barn. Jeg liker det ikke, prøver å holde barna mine laaaaangt unna røyk, men en sjelden gang lukker jeg øynene, som i dette tilfellet.

I ditt tilfelle Stjernefisken, hadde jeg nok ikke sagt noe nei, men heller latt være å la barnet mitt ligge over der flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si at jeg tenkte litt på at "Folk over 30 skulle vært døde" da jeg leste denne tråden...

Først må jeg få si at jeg absolutt ikke er noen tilhenger av å røyke innendørs med barn til stede, selv om jeg røyker selv. Siden jeg ikke har barn, røyker jeg innendørs til vanlig, men går ut dersom jeg får barn/allergikere på besøk. I våre dager er dette nærmest vanlig folkeskikk.

Selv om jeg høyst sannsynligvis har sluttet, eller i alle fall ikke røyker i nærheten/påsyn av barnet, når den tid kommer, kommer jeg ikke til å nekte mitt barn å ferdes i hjem hvor det røykes innendørs. (Unntatt selvfølgelig dersom barnet viser seg å være allergiker og/eller det er andre forhold i dette hjemmet som tilsier at det bør unngås, f.eks. alkoholisme). Årsaken er rett og slett at jeg ikke kan tenke meg at det utgjør noen helserisiko av betydning å bli utsatt for passiv røyking noen dager/timer i året. At det ikke lukter særlig godt er så sin sak, men hvis barnet trives og har det hyggelig, finner jeg lukten av underordnet betydning. Hvis det virkelig er så ille, får jeg heller ta dusj/vaskemaskin til hjelp. Jeg ønsker ikke å hindre mine barn i å dyrke vennskap p.g.a. mine ideer om hvordan et hjem skal være. Enn så lenge er det fullt tillatt å røyke i sitt eget hjem, selv med barn til stede. Det må jeg forholde meg til. (Det er for så vidt også lov å drikke i sitt eget hjem med barn til stede også, men jeg anser dette for å være vesensforskjellig i.o.m. at jeg har ikke hørt om så mange tilfeller av voldhshandlinger o.l. begått i nikotinrus :blunke: ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er dum og andre er dumme og alle er dumme, både ikke røykere og røykere, så er det fastslått.

Men, når jeg nå kommer til å si NEI neste gang det er snakk om besøk/overnatting, så kommer det til å gå greit. Men gangen etter og gangen etterpå der igjen. De kommer jo til å fatte mistanke.

Og disse menneskene, hvor greie og snille de enn er, så er de fanget i nikotinens klør og akkurat DE er egoistiske når det gjelder å røyke. (kunne ikke engang være EN time til samtale i bhg uten å ha røykepause)

Det jeg er redd for, er at min datters vennskap med dem vil saboteres om jeg sier som det er, at jeg ikke vil ha henne der pga røyking. At de vil "ta igjen" ved å ikke sende henne til oss. Og det er jo ikke ungene jeg vil straffe.

Men jeg føler jeg må ta hensyn til mitt barn ved å skåne henne for passiv røyking når jeg kan.

Så uansett hva dere syns om hva jeg mener, så føler jeg virkelig at jeg er midt i et dilemma her og jeg føler at situasjonen ikke er så enkel som den nok kan virke for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke si hvor dumme og teite du synes de er da! Si fra at du ikke vil at datteren din skal oppholde seg i hus hvor det røykes og at venninna heller kan komme til dere. Er vel ikke så vanskelig det vel. Jeg røyker selv,men ikke inne. Vi har et vennepar uten barn som røyker inne. Poden skulle overnatte der en helg og da ba jeg om at de ikke røykte inne,hvertfall så lenge han var våken. Gikk helt fint det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Men jeg syns det er idioti å tro at røykingen ikke skader barna i et hjem der det røykes....

Røyking KAN skade.

"

Min mor røykte under hele svangerskapet"

"Jeg vokste opp i et røykfullt hjem"

- og har aldri tatt skade av det..

Slike utsagn forteller at de allerede har tatt skade av det..

Å det er det dummeste jeg hører..

slike utsagn du kommer med her er det dummeste jeg hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager!!! Hvor vanskelig må dette være??? Noen ganger i livet må man kompromisse; Enten er d viktigst for deg at datteren din beholder vennskapet m venninnen; da sier du ingenting og tolererer at hun kommer hjem og stinker røyk, ELLER så er d viktigst for deg at hun forskånes fra å oppholde seg i røykfyllte rom overhodet; ISÅFALL må du være ærlig overfor dem og fortelle hvorfor hun ikke får overnatte der og håpe på forståelse, MEN du må også ta høyde for at de kan bli snurte, og i verste fall spolere vennskapet! Finn ut hva du syns er viktigst, også handler du ut i fra det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Jeg har lest meg gjennom denne tråden, og må si jeg blir mer og mer forundret. Det er enormt mye man kan lage kjempeproblemer av, ikke sant? Hva er egentlig problemet? at jenta lukter røyk? men - kjære vene, har du ikke vaskemaskin? Jeg vil også mene at det er MYE annet jeg ville vært langt mer bekymret for om barnet mitt ble utsatt for, enn å oppholde seg noen timer i et røykfult hjem. Du vil ALDRI greie å beskytte barnet ditt mot absolutt alt som muligens kan skje, og dersom du prøver så gjør du barnet en bjørnetjeneste.

I tillegg kommer det fram holdninger som virkelig sjokkerer meg:

- røykere er dumme

- det er det aller aller værste som kan skje barnet å oppholde seg noen timer i omgivelser hvor det røykes

- det er helt ok å kritisere andre for hvordan de lever livene sine, så lenge de røyker

Jeg vet ikke om noen annen "gruppe" det er så legitimt å mobbe enn røykere. Jeg syns ærlig talt at noen burde sette seg ned å tenke litt på sine holdninger og verdier, jeg får en veldig ekkel smak i munnen av mye av det menneskesynet som kommer fram her.

Ps: jeg forsvarer ikke å røyke med barn rundt seg, og ikke røyker jeg selv heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Chimp :enig: .

Det jeg ikke skjønner er at du straffer jo faktisk datteren din og venninnene hennes :( , hvis der er et så kjempe problem og ta det opp med foreldrene eller og la henne være der noen timer, så får vel du ta det på deg og ordne akiviteter for dem ute da, så de kan få litt gods frisk eksosluft :wink: .

Og så vil jeg si at; De som kaller noen dumme, de er dumme de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde
Det finnes ikke værre anti røykere enn x røykere :D

Kanskje du har rett i det, men nå syns jeg du gjør som de fleste andre i denne diskusjonen; uttaler deg temmelig bastant og kategorisk.

Jeg tror ikke et barn som ikke lider av astma og/eller allergi har vondt av å oppholde seg EN ettermiddag, kveld, natt og morgen i et hjem hvor det røykes.

Jeg tror barn har vondere av å bli lært intoleranse overfor andre mennesker fra de er små. Vi vet det er farlig å røyke, men tobakk er fremdeles tillatt å både omsette og bruke i Norge, og da må vi forholde oss til det.

Jeg syns du, Stjernefisken, er den som virker egoistisk her - men det er nå min mening. Du sier:

Men, når jeg nå kommer til å si NEI neste gang det er snakk om besøk/overnatting, så kommer det til å gå greit. Men gangen etter og gangen etterpå der igjen. De kommer jo til å fatte mistanke.

Og disse menneskene, hvor greie og snille de enn er, så er de fanget i nikotinens klør og akkurat DE er egoistiske når det gjelder å røyke. (kunne ikke engang være EN time til samtale i bhg uten å ha røykepause)

Hvis disse menneskene er så egoistiske, uintelligente og lite omtenksomme som du fremstiller dem, så må det jo være like greit at datteren slipper unna datteren deres i alle fall. Hun er sikkert like uintelligent som foreldrene allikevel!

Dagnes sinte heksehilsen - fra en som mener intoleranse er mer farlig enn all verdens rusmisbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror disse røykeforeldrene kommer til å forstå standpunktet ditt jeg. De vet jo selv også at røyking er skadelig.

Men bare vær saklig når du forteller dem grunnen til at du ikke ønsker overnatting der. Ikke vær dømmende og si "fordi det er farlig" eller lignende. "Jeg ønsker ikke at min datter skal bli utsatt for passiv røyking", holder i massevis. Utvis litt empati. Kanskje går de til og med ut og røyker for å ha din datter på besøk - du kan bli overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag förstår egentligen inte varför detta blir en så stor diskussion men men

Jag skulle personligen inte vilja spendera en kväll, än mindre en natt i ett hem där det röks för fullt. Jag tycker det är obehagligt och får lätt ont i huvudet och illamåendekänslor efteråt. Det är så Jag reagerar på för mycket rök, har också problem att gå ut på vissa ställen där det är för mycket rök.

Om jag blev hembjuden till detta "rökhem" skulle jag tacka nej för att det är för mycket rök eller be dem ta hänsyn med sin rökning när jag är på besök i deras hem. Enkelt.

Samma sak skulle gälla mina barn, om Jag tycker det är obehagligt varför skulle jag vilja utsätta mina barn för det?

Om de vill röka i sitt hem när inte jag (eller mitt barn) är där så är det verkligen inte mitt problem, och det är inte det jag reagerar mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er røyker selv, og må si at jeg er møkka lei alle fanatiske antirøykere.

MEN jeg er også mor, og det ville ikke falle meg inn å utsette barna mine for røyk. Det burde være en selvfølge for alle å gå ut å røyke, spesiellt når det er barn tilstede. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt hva de gjør i sitt eget hjem, men jeg kan ikke forstå hva de tenker på, de som røyker inne med barn i huset.

Men det verste vi røykere vet, er moralpreken fra ikkerøykere. Så det beste er vel bare å si at du ikke ønsker at ditt barn skal bli utsatt for passiv røyking ( selv om man muligens blir oppfatta som hysterisk ), og heller foreslå at de overnatter hjemme hos dere, i steden.

:kul: Ridder Reddik :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o :o rister på hode etter å ha lest gjennom tråden :o :o ,tro at unger blir skadet av 1 kveld med røyk av og til :o

HØNSEMØDRE. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler::ler::ler: Jeg ler så tårene spruter i alle kanter her.

:hoho: Artig å lese sånne diskusjoner.

Tror jeg skal stenge mine unger inne,for ute er det jo masse eksos og biler :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
:ler:  :ler:  :ler: Jeg ler så tårene spruter i alle kanter her.

:hoho: Artig å lese sånne diskusjoner.

Tror jeg skal stenge mine unger inne,for ute er det jo masse eksos og biler :o  :o

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...