Gå til innhold

Sier jeg noe? (om at andre røyker i eget hjem)

Silfen

Anbefalte innlegg

jeg vokste opp med en røykende mor. Jeg tok kanskje ikke direkte skadeav det, men fy fa** den var en ubehagelig del av oppveksten! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener du ikke bør si noe. Du har ingen rett til å kritisere andre for at de velger å røyke inne. Hvordan de disponerer sitt eget hjem har du faktisk ingenting med.

Derimot har du din soleklar rett til å nekte din datter å dra dit på overnattingsbesøk. Hadde det vært meg, ville jeg ha gitt en begrunnelse for det (den ærlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel ikke gjøre noe som helst. Det er ikke du som bor der, det er dem og da er det de som bestemmer. Men det er du som bestemmer over din datter, så vil du ikke at hun skal få overnatte der, så kan jo du bare si det som det er. Blir de sure, så får de bare bli sure.

Men jeg vet hvordan du har det. Min mor røyker. De gangene ungene har overnattet der, så STINKER de røyk uten like og jeg må kaste de i bad når vi kommer hjem og absolutt alt de har hatt med seg av klær må vaskes. Selv rene klær.

Vi må også dusje og vaske klær selv etter å bare ha vært hos mine foreldre i et par timer! Hun sitter også ute på kjøkkenet med viften på, men hva hjelper det når hele huset deres er gjennomsyret med røyk?

For å ikke snakke om julegaver som barna og vi får av mine foreldre. Ungene får jo klær. Jeg må faktisk vaske disse før bruk fordi de er gjennomsyret med røyklukt.

Min mor har røykt så og si hele sitt liv kan man si. Hun røykte også når hun var gravid med meg, så det var det ikke mye hensyn der i gården gitt........

Uansett så synes jeg faktisk at hensynet til barna burde komme først enten det røykes hjemme eller ute. Hvis det gjelder bare for et par timer, så kan de godt klare seg uten den livsviktige røyken i mellomtiden.

Men jeg kan jo som sagt ikke bestemme i andres hjem, så da må jo jeg bare lide meg igjennom et besøk med masse masse røyk..........

Jeg liker heller ikke at ungene mine overnatter hos mine foreldre, men de er en av to barnevakter som vi har tilgjengelig, så vi kan ikke gjøre så mye med den saken.

Jeg er sterk motstander av røyk og det er ikke rart etter at jeg har fått røyken opp i ansiktet hver bidige dag av min oppvekst. Og jeg vil ikke at mine barn skal utsettes for dette i det hele tatt, men det er jo lettere sagt enn gjort. Jeg røyker ikke selv, det gjør ikke samboer heller, så hjemme hos oss er det røykeforbud. Liker de det ikke så kan de bare la være å komme på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om din datter blir invitert dit av dem, ja da kan du si: Takk for tilbudet. Det hadde vert koselig for ungene, men jeg er lite glad for at hun skal være i rom hvor det røykes. Da kan vi si det slik at deres datter kommer til oss istedenfor.

Det vil få normale mennesker til å reagere!

Finnes det noen som røyker med barna enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom nærmeste kafé du gjest, så ser du barnevogner og babyer stablet rundt askebegre i røykskyer.. ikke så veldig pent syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter deg fullt ut, Stjernefisken! Du kan ikke bestemme over hva andre skal gjøre hjemme hos seg selv, men du kan i aller høyeste grad bestemme hva din datter skal utsettes for! Si fra neste gang temaet overnatting kommer opp - kanskje de foreldrene tenker seg om en gang til før de tenner røyken når de har barn på besøk.

All forskning viser at passiv røyking er skadelig for barn, nyere forskning viser også at å sitte under ventilatoren er fullstendig nytteløst - røyken setter seg i ungenes hud og hår likevel.

Det er så hinsides egoistisk å røyke inne når det er barn tilstede - egne eller andres - at hvis ikke voksne folk skjønner det, så får de heller være uten besøk.

Søstra mi prøver hele tiden å få lov til årøyke hjemme hos våre foreldre. Det er bare hun som røyker. Jeg setter helt klart ultimatum: hvis hun trasser seg til å røyke når jeg er der, da reiser jeg hjem. Det er enkelte ting jeg ikke gidder å utsette verken meg selv eller ungene mine for.

Alvorlig talt, dere som røyker: Hvordan kan dere forsvare å røyke inne? OK hvis dere bor alene eller sammen med andre som røyker - men når dere har barn? Hvordan kan dere overse all kunnskap bare for den egotrippen det er å slippe å gå ut å røyke?

Er argumentet "jeg gjør som jeg vil i mitt eget hjem" ? Hvilken overføringsverdi har dette i så fall - kan du gjøre hva som helst mot ungene dine?

Røyking inne/med barn i huset- det er barnemishandling. Blir du provosert av det - da er antagelig din egen dårlige samvittighet som slår ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malena / ikke innlogget

Dette er det dummeste jeg har lest. Røyker ikke selv, men det er nesten som jeg får lyst til å begynne igjen på trass når jeg leser disse innleggene. La vær å send barnet ditt til dem - men husk at du har ingenting med hva disse menneskene foretar seg i sitt eget hjem. Å si noe til dem er direkte frekt. Finn noen venner med ikke-røykende foreldre til barnet ditt, du :-? - men du vil jo få det temmelig travelt oppigjennom årene hvis du skal drive detektivarbeid på den måten. Dessuten høres det ut som om lukten var det verste med dette ... Latterlig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig ikke lyst å konfrontere foreldrene med dette, siden jeg er klar over hvor egoistisk røykere tenker.

Vær forsiktig med å dra alle under en kam her, Stjernefisken. Jeg røyker, og har dessverre gjort det i mange år. Men jeg tar hensyn til andre når jeg er på offentlige steder. Jeg reiser meg f.eks. fra en trang benk på Oslo S når jeg skal tenne opp en røyk, og går heller litt unna. Men hva jeg gjør i mitt eget hjem skal INGEN bry seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra at datteren din ikke kan være der fordi de røyker inne, og du ikke ønsker at hun skal utsettes for det. Enkelt og greit.

Men ikke si noe om deres forhold til sine egne barn - ikke si noe på generelt grunnlag. Som andre her sier, du har ingen rett til å styre hva de gjør i eget hjem.

Det er faktisk ikke mer enn 8-9 år siden jeg - som det mest naturlige i verden - røyket inne med barn tilstede. Noe som ville være utenkelig i dag - jeg røyker ikke inne med meg selv til stede en gang - annet enn på kafe (dvs. nå er jeg gravid og røyker ikke i det hele tatt).

Det er ikke slik at kunnskap om farer ved passiv røyking er noe vi er flasket opp med.

Så kan dere si at alle som røyker inne er DUMME og æddabædda barna deres kommer til å DØ av passiv røyking. For mange som er vokst opp uten kunnskap om passiv røyking, vil dette ikke lede til annet enn at de blir enda mer innstilt på å gjøre som de vil. Utnytte egen frihet i eget hjem.

Jeg er vokst opp i et røykehjem. Jeg har ikke tatt skade. Så kan du si hva du vil Jinx, om du mener at min påstand er bevis på at jeg har tatt psykisk skade - deg om det.

Men jeg er klar over at jeg har vært heldig! Jeg er klar over at jeg har hatt høyere sannsynlighet for astma allergier etc. Det er bare kunnskap som kan endre foreldres (og andres) holdninger. Ikke fordømming eller "du er dum du burde slutte" fra ikkerøykere/flinkere røykere. Alle som har røyket burde vite dette....

Forøvrig burde det være nedre aldersgrense på offentlige røykerom... Barnevogner i røykeavdelinger er det styggeste jeg ser!!! Håper VIRKELIG at jeg klarer å ikke begynne å røyke igjen etter fødselen, for jeg grøsser når jeg ser kvinner med vogn og sigarett....

Og dere som mener det ikke hjelper å stå under kjøkkenvifta; Selvfølgelig hjelper det. På samme måte som det hjelper å røyke en sigarett i stedet for 20 oppi ungen. Men jeg er enig i at det ikke er bra NOK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bestemte meg for å bli ikke røyker jeg og trives med det.... Min årsak til å slutte var i hovedsak pga min datter så kom det andre årsaker også... jeg har røykt inne, men kun etter at hun la seg til å sove... men men om det hjalp tviler jeg på... det enste gode rådet i denne diskusjonen må basere seg på hensyn og samtidig respekt for andre mennesker... du skal ikke la din datter overnatte eller være på besøk i dette røykfylte hjem hvis du føler imot det.... velg å være åpen og si dette til de, og ikke forman de til ikke å røyke inne... dette er voksne mennesker på lik linje med deg og ikke barn... Si at deres datter er hjertelig velkommen hos dere, og la de velge selv hvordan de skal røyke... det er når de kommer til ditt hjem og fyrer på en inne at du kan kjefte på de.... dessuten tar ikke din datter skade av en slik overnatting, det er gjentagelse og rutinen som er skadelig.. tenker da på om datteren din ikke er allergisk/asmatisk...

Dette ville jeg gjort hvis jeg var i din situasjon. jeg vet at enkelte av forledrene til venner av min datter røyker, men så lenge det ikke har stinket røyk av henne har det gått greit for meg. Dessuten er barna, jo eldre de blir flinkere til å si ifra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike utsagn forteller at de allerede har tatt skade av det..
Vel, JEG har vokst opp i et røykehjem.....Pappa røkte som en skorstein, d skal jeg love deg! Mamma var irritert på ham og røykinga, meg gjorde d ingenting, var så vant til d! Jeg har ingen form for allergi, bortsett fra nikkelallergi - kobler du d mot passiv røyking, Jinx? Har forstørrede polypper, men d er medfødt, Jinx! Jeg har vært en del plaget av blærekatarr, kobler du d m passiv røyking, Jinx? Jeg er en av de som har desidert minst sykefravær på jobben. Jeg forsvarer på ingen måte passiv røyking, men siden du ikke kjenner meg og påstår jeg har tatt så voldsom skade av røykinga til pappa, vil jeg gjerne vite på hvilken måte??? D hender jeg blir forkjøla, blir snørrete og får vondt i halsen som de fleste andre, men mye sjeldnere faktisk! D vet jeg!!! Siden jeg har så lite sykefravær pga av fysisk sykdom, mener du at d er noe i veien m huet mitt, Jinx? Burde jeg ta kontakt m en psykiater, eller kanskje du mener at alt håp er ute??? Jeg er faktisk veldig nysgjerrig på hva som feiler meg!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere påstår at de ikke har skader etter å ha vokst opp i et hus der det ble røyket i oppveksten. Jeg vet om mange der ungene har blitt påført allergier og astma, meg og min søster inkludert.

Familien vår har ikke vært belastet med allergier og astma, men spesielt min søster er hardt rammet av begge. Dette etter å ha vokst opp iet hus hvor det har blitt røykt daglig. Heldigvis har min mor tatt til vettet nå og røyker kun ute, slik at jeg kan komme på besøk med mine barn.

Husker enda barndommens grusomme bilturer, hvor det ble røykt inni bilen og jeg var konstant bilsyk. Heldig vis sluttet min far å røyke, så da ble det slutt på røykingen i bilen også. Etter det var jeg knapt bilsyk.

Etter at vi fikk barn har det blitt røykt 1 gang inne i huset på kjøkkenet. Angret på det etterpå, da det til tross for aktiv lufting, ventilasjonsanlegg og fjerning av sneiper, låg en eim av røyk i hele huset i flere dager, selv om det ikke ble røykt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker enda barndommens grusomme bilturer,
D husker jeg også!!! Vær sikker! Merkelig nok ble jeg ikke bilsyk, verken da el siden, ikke hostete heller. Men mamma var nok veldig plaget! Kalte faren min for Andy Capp, han hadde stadig en sneip hengende i munnviken, enten d var fyr på den el ikke....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer også fra ett røykehjem, og har røyket selv, så ikke bare er jeg hardt skadet, jeg er jaggu dum og!!

har tidligere, før jeg ble opplyst om farene ved det, røyka inne i hus med barn. Så jeg er bra blåst i hode da!!

Og måten jeg skriver på, viser jo klart at jeg har tatt skade av røykingen både den hjemme under barndommen og den jeg selv bedrev!!!!

Jeg synes derimot du godt du kan ta deg en prat med foreldrene til din datters venninde, si fra til dem at du synes det er koselig at jentene er venninder, men at du ikke ønsker dattern din utsatt for røyking inne og at det kanskje er greit om dattern deres heller overnatter hos deg?

Igjen, som i andre diskusjoner, så tror jeg faktisk høflig oppførsel hjelper dere mye lenger en å fortelle dem hvor dumme og egoistiske du synes de er, og at dersom de er så teite å utsette barna for røyk inne, så får ikke dattern din være der.

men igjen, er jo både teit og skadet, så hva vet vel jeg? (men nå har jeg sluttet å røyke da, øker intelligensen min da tro?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

for å svare på det du spør om (men det så jo egentlig ut som du vill ha støtte mer enn meninger) - jeg synes du skal si fra hvis de spør om overnatting igjen - med fokus på din datter, ikke deres - men det baserer jeg på dine meninger om saken, ikke mine - jeg ville løyet som faen.

til denne "du er så dum"diskusjonen -

den selvfornøyde ubermenchfaktoren er ganske høy når enkelte snakker om intelligens i sammenheng med røyking - som om en ved å ikke røyke er fritatt fra det å kunne *skade* barna sine? og hva gjør det med røykere som røyker inne at du eller dere kategoriserer og fordømmer? de slutter sikkert, tror dere ikke?

totalforbud? inne altså? ja - la oss kriminalisere alt misbruk - matmisbruk for eksempel er jo også et stort problem - og ved å la barn bli overvektige mishandler de jo barna sine de også - ved å servere pommes frites til middag og nugatti til nattmat? hva med kjønnsmisbruk? det finnes de som lager små prinsesser av barna sine - som lar små jenter leve for og med barbie og askepott som igjen blir ødelagt og som kan ende opp med dårlig selvfølelse? fasadeforeldrene er også et stort problem, og foreldrene som driver barna sine ut i anoreksihelvetet ved å snakke om slanking og kreve at de trener åtte ganger i uka? og - spissing til side - jeg tror at alle vil ha godt av å se både bjelker, i alle fall tannpirkeren i sitt eget øye før de begynner å sende menings- eller poltikkpoliti på dørene til mennesker som kanskje ikke vet bedre? og om de gjør det? tja. det er synd - ja, mer enn synd - men kan hende bør engasjementet for barn som sliter rettes mot nettopp de som sliter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
"Jeg vokste opp i et røykfullt hjem"

- og har aldri tatt skade av det..

Slike utsagn forteller at de allerede har tatt skade av det..

Å det er det dummeste jeg hører..

Har du vokst opp i et røykfult hjem Jinx? Jeg synes du utrykker deg litt rart skjønner du...

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg som røker gjør i mitt hus har ingen noen ting med.Hvis noen ikke vil besøke meg for jeg røker inne, så er de f.... meg ikke velkommen heller.

Kjefter dere også på foreldre som gir barna deres usunn mat ved overnattingsbesøk?-eller legger de for sent-eller at de bor ved en trafikert veg der det er masse forurensing???????

Det som skjer dagligt teller.Ellers er det en dråpe i havet.

Hysteriske hønemødre!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men i alller dag da???? Du kan si NEI til å la ditt barn overnatte der flere ganger, men du kan ikke bestemme over hva andre gjør i sitt eget hjem! Er enig i at det ikke skal røykes inne - uansett om det er barn tilstede eller ikke - men du kan da ikke kalle folk idioter bare for at de røyker, og det eneste du oppnår med det er at de fortsetter å røyke på pur trass :x

Folk som røyker slutter ikke med det bare for at noen andre sier at de skal det.

Om valget deres er å røyke inne så la dem gjøre det. Ta heller hjem dette barnet og la henne/ham overnatte hos dere i stedet. Da finner barnet ut hvordan det er å være i et røykfritt hus og vil kanskje selv mase på sine foreldre om å slutte. Det hjelper mere enn at du kommer og stiller deg til doms over dem - som bedreviter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...