Silfen Skrevet 1. september 2003 #1 Del Skrevet 1. september 2003 Min datter var på liggebesøk i helgen hos en venninne fra bhg. Jeg var klar over at foreldrene røykte, en god del også. Men jeg antok i min naivitet at de var såpass opplyste at de IKKE røykte inne. Det gjør de da altså. Datteren min kom hjem og det første jeg måtte gjøre var å hive henne i badekaret. Alle klær, pysj, sko, kofferten; ALT stinket og måtte vaskes. Sier jeg noe? Hva om de spør om hun kan sove der igjen? Noe som er UAKTUELT! Kunne aldri falle meg inn at hun skal inn i det hjemmet en eneste gang til! Samtidig er det den eneste i bhg hun har litt kontakt med på fritiden. (vi bor et stykke unna bhg) Jeg har virkelig ikke lyst å konfrontere foreldrene med dette, siden jeg er klar over hvor egoistisk røykere tenker. (og ikke lag diskusjon på den setningen, jeg har røyka sjøl) Men samtidig syns jeg synd på ungene som må vokse opp slik. Argh. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 1. september 2003 #2 Del Skrevet 1. september 2003 NEI du kan ikke bestemme hva andre voksne skal gjøre i sitt hjem når datteren din er på besøk der. Da kan vel heller du invitere deres barn til å overnatte hos deg, hvor det er røykfritt? Hvis de etterhvert lurer på hvorfor datteren din aldri får overnatte der, så kan du jo si at du er ukomfortabel med at hun skal oppholde seg i et røykfylt miljø (hun får såre øyne etc. legge på litt). Da er det opp til dem å tilby seg å røyke ute når hun er der, hvis de vil ha henne over for sitt barns skyld. Men DU kan ikke kreve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. september 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 1. september 2003 Jeg vet at jeg ikke kan kreve, men de er bra idiotiske ved å gjøre som de gjør. Jeg mener de burde sagt fra at de røyker innendørs. Jeg har aldri vært hjemme hos de, de må da være såpass klar i toppen at de vet at de fleste med barn foretrekker røykfrie miljøer til sine barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. september 2003 #4 Del Skrevet 1. september 2003 Enig i at de burde røyke ute, men synes dette er deres sak. Tror heller ikke datteren din tar skade av ett slik døgn, med mindre hun er astmatiker el fra før av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. september 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 1. september 2003 Det er ikke det som er poenget her, DP. Jeg ville ALDRI latt henne overnatte om jeg visste, ikke om jeg hadde fått betalt for det! Det er ekkelt, ekkelt, ekkelt! Men det var nå ikke det jeg spurte om heller. Bør jeg SI noe? Hva sier jeg om ungene vil overnatte der IGJEN? Det er klart at man skal være forsiktig å si hvordan folk bør ha det i sitt eget hjem, det er jeg fullstendig klar over. Men enkelte ting forventer man rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 1. september 2003 #6 Del Skrevet 1. september 2003 Drar ikke med barna hjemme til noen som røyker inne vi.. Å ihvertfall ikke på overnattingsbesøk.. Sier fra om det også.. Så røyker de ikke ute mens vi er der, kommer vi ikke på besøk.. Men de fleste vi kjenner (om de har barn eller ikke) røyker utendørs, så det går stort sett greit.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. september 2003 #7 Del Skrevet 1. september 2003 Da ville jeg sagt det som det er, at du ikke lar henne tilbringe tid på steder hvor det røykes, og beklage at hun derfro ikke kan overnatte mer. Eller du kan finne på gode unnskyldninger for hvorfor det ikke passer (det hadde jeg gjort...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. september 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 1. september 2003 Det er det jeg er mest tilbøyelig til å gjøre også, DP. Men samtidig, hvorfor skal jeg juge for den grove feilen DE gjør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. september 2003 #9 Del Skrevet 1. september 2003 Det er det jeg er mest tilbøyelig til å gjøre også, DP. Men samtidig, hvorfor skal jeg juge for den grove feilen DE gjør? Sant nok. Men tør du? *lav trommevirvel* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. september 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 1. september 2003 Tviler sterkt. Det var vel derfor jeg skrev her, for å få litt oppbacking! Dårlig med den, gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2003 #11 Del Skrevet 1. september 2003 Jøje meg, snakk om å mobbe røykerne, det er jo deres valg hva de gjør hos seg og om din datter ikke er syk av det, så kan jeg ikke se at det kan skade på så kort tid. Er enig at det ikke er noen fullgod situasjon for unger å vokse opp i et sånt røykfylt hjem, men sett heller pris på at din datter slipper dette ellers, og om du vil sette deres vennskap på spill, så kan du jo forhindre at det blir flere overnattingsbesøk, men det kommer nok en lov om forbud mot hjemmerøyking snart! Hilsen glad ikke-røyker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. september 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 1. september 2003 Mobbe røykere for at de frivillig utsetter sine barn for all slags sykdommer? Kaller ikke det mobbing, men desperat opplysningskampanje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 1. september 2003 #13 Del Skrevet 1. september 2003 Jeg ville aldri latt ungen min sove hos folk jeg ikke har vært hjemme hos jeg da, så for meg blir dette en uaktuell problemstilling... Men det er altfor mange folk som røyker inne selvom de har barn boende hos seg, og det er rett og slett skammelig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2003 #14 Del Skrevet 1. september 2003 Forstår det ja... men les igjennom dine innlegg, så vil jeg kalle det mobbing av røykerne, de er sikkert fullgode mennesker, ikke idioter, selv om de røyker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. september 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 1. september 2003 Det er en idiotisk handling å røyke innendørs med andre enn seg selv tilstede og SPESIELT barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 1. september 2003 #16 Del Skrevet 1. september 2003 De er sikkert fullgode mennesker, ikke idioter, selv om de røyker... Nåja.. Det kan vel diskuteres.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 1. september 2003 #17 Del Skrevet 1. september 2003 Det er da ganske "nytt" det der med at man skal ta hensyn til andre om man vil røyke i sitt eget hjem.. Min mor, f.eks røyker selv om det er folk med astma tilstede, hun går aldri ut og røyker. Hun synes ikke de skal bestemme i hennes hjem, det får holde at hun blåser andre veien Husker godt hvor kvalm jeg ble på bilturer når hun satt og dampet.. husker også godt da de kjøpte ny bil, og pappa la ned forbud mot bilrøyking, den nye bilen skulle ikke stinkes ned :kysse: Jeg synes igrunnen at hun bestemmer hjemme hos dem, men at hun kanskje kunne tenke på at hennes valg "skremmer" vekk folk fra å sosialisere med henne, og om det er verdt prisen. Noe annet er seff at pappa ikke liker lukten, og styrer verre med lufting.. De har ikke møttes på midten, for å si det slik. Jeg har allerede begynt å lure på hvordan vi skal gjøre det hvis de f.eks skal komme og feire jul med oss når vi får vårt eget og de blir gamle. Jeg vil ikke at hun skal stinke ned husværet, samtidig vil hun neppe akseptere å stå ute i 20 minus og røyke.. synd om det skal sette stopper for felles julefeiring. Ups, ble langt dette, mange tanker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 1. september 2003 #18 Del Skrevet 1. september 2003 Som røyker føler jeg meg rimelig provosert av å lese innleggene her. Om dere ikke-røykere tror dere har monopol på å være ansvarsfulle foreldre. Selv om foreldrene røyker inne er det vel ikke dermed sagt at de sitter og røyker ungene opp i ansiktet. Jeg røyker inne, men jeg sitter på kjøkkenet og blåser røyken opp i kjøkkenviften. Men selvfølgelig kommer det røyk inn i rommet som igjen vil sitte seg i tøyet til de som er rundt meg. Om noen hadde kommet til meg og kommentert at jeg røyker i mitt EGET hjem, så hadde jeg bedt dem ryke og reise, bokstavlig talt. Om du har så mye i mot røyking burde du vel ha undersøkt om de røykte før du sendte barnet ditt på overnatting. Smilla1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. september 2003 Forfatter #19 Del Skrevet 1. september 2003 Nei, vet du hva, smilla1. At folk røyker inne pr dags dato gjør dem til noe jeg ikke har lyst å nevne høyt. Ungen min STINKET når hun kom hjem, som om hun hadde vært på byn! Ikke si at de ikke røyker inne med ungene oppi seg da! Traff på moren i dag da hun leverte ungene i bhg og for en gangs skyld kjørte hun og bilen var temmelig røyklagt innvendig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 1. september 2003 #20 Del Skrevet 1. september 2003 Jeg røyker inne, men jeg sitter på kjøkkenet og blåser røyken opp i kjøkkenviften. Smilla1 Akkurat som om det hjelper Idioti.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå