Gå til innhold

God pastasaus

sirka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er et knippe tomatbaserte sauser.

Men hvorfor henge seg opp i tomat når det er så mye annet som er godt til pasta.

F.eks

syrlig sjampinjong saus.

1 pk fløte

skall av 1 sitron

Skivet sjampinjong

salt og pepper

Kok pastaen, svisj soppen på panna og hell over fløten(mat fløte går fint) og bare det ytterste gule av sitronskallet.

Smak til med salt og pepper.

Hell over nykokt pasta og server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er egenkomponert og veldig enkel, grei når gubben er sulten og vil ha mat nåååå!

Stek kjøttdeig og ha på krydder (det du liker). Selv bruker jeg pepper og en krydderblanding beregnet på kylling. Ha en dæsj med tomatpure i pannen sammen med kjøttdeigen og sleng på vann så det blir passe sausete(det skal jo koke litt inn) Og så litt buljong til slutt. Pleier å ta en passende bit av en terning eller en teskje pulver.

La det koke i noen minutter.

Vil du ha grønnsaker i slenger du bare i det liker.

Som sagt, meget enkel..men faktisk veldig god. Ifølge min kjære ihvertfall :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg henger meg opp i tomat er at mannen min liker nesten bare ting med tomat i og kan ikke fordra "hvite" sauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel tomatsaus til pasta.

Finhakk 7-8 fedd hvitløk.

Surr denne forsiktig i litt olivenolje (må ikke bli brun).

Ha oppi en boks gode hermetiske tomater.

La dette koke i ca. en halv time, sausen blir bedre dess lenger den koker, men det kan hende du må tilsette litt vann for at den ikke skal bli for tørr.

Til slutt smaker du til med salt og pepper, og har i svarte oliven (gjerne kalamata) i skiver.

Jeg liker denne sausen som den er, men dersom man vil ha litt kjøtt i er det også godt med noen skiver chorizo eller noen lettstekte baconstrimler.

(Det høres kanskje ut som litt mye hvitløk, men når man hakker den og koker den lenge blir det en ganske mild og fin hvitløksmak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne så god ut Nilma. Jeg elsker hvitløk. Mmmm.

Jepp, den er god også! :D La meg få vite hva du synes hvis du lager den da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er en saus som egentlig er til pizza, men jeg bruker den like gjerne til pasta, med stekt kjøttdeig i.

1/2 dl soyaolje

1 stor løk finhakkes

1 ss hvetemel

1/2 dl vann

1 boks tomatpurè

1 boks hermetiske tomater

2 ss eddik

like mye salt og sukker

hvitløk, krydder, laurbærblad

Varm oljen, ta oppi løken - som varmes til den er blank (ikke brun!) Strø over hvetemel, og rør forsiktig inn vann. Ta oppi resten, og smak til med salt, sukker og pepper. Jeg pleier å bruke en hel hvitløk! men det er jo en smakssak.... To-tre laurbærblader legges oppi, og la det putre i ca. 15 min. Laurbærbladene skal selvfølgelig tas ut før sausen spises. Mmmm. Nå fikk jeg fryktelig lyst til å lage pizza!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Det er el begrenset hvor mange oppskrifter du trenger, men....her er min:

1/2 kg kjøttdeig

1 stor, finhakket løk - surres sammen i litt olje eller margarin

1 hvitløk, finhakket

Tilsett

1 liten box tomatpure

1 boks hakkede hermetiske tomater

1 buljonterning

1 revet gulrot

1/2 liter vann (eller mer...)

1 ts sukker (for å "runde av" tomatsmaken)

Salt

Pepper

Oregano

Basilikum

Paprikapulver

Litt tabascosaus

Litt soyasaus

Dvs krydder etter smak!

La koke MINST 1/2 time, helst 1 time - server med rykende varm pasta og revet ost!

Eventuelt:

Bland sausen med ferdigkokt pasta og legg i ildfast fat. Dekk med tomatskiver og masse ost. Stek på 225 grader, midt i ovnen i 20-30 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...