Gjest Syrin_Ulven Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 For inspirasjon, hva pleier du hive i salaten som er sunt (viktig viktig :gjeiper: ), godt og gjerne litt variert?
Gjest Rekaaa Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Vet ikke om du tenker salat som en del av middag, eller salat som et helt måltid i seg selv, men skriver ned det jeg kommer på! Salat av forskjellige typer (issalat, ruccola, hjertesalat, spinatblader osv.) Agurk Tomat (gjerne cherry eller snacks tomat, litt mer luksus i en salat) Mais (minimais i biter) Avokado Artisjokkhjerter Oliven Fersk mozarella Fetaost Krutonger Fullkornspasta Rødløk i tynne, tynne ringer Fersk sjampinjong Paprika av diverse farger Usaltede nøtter Pinjekjerner Bønner Kikerter Sukkererter Kokt egg i biter Vanlig tomat kan erstattes med soltørkede Skalldyr Kylling Skinke Asparges - Og bare så det er skrevet: Jeg pleier ikke å bruke alt dette i en salat
Gjest Marlo Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Den "vanlige" salaten jeg lager til middager etc så pleier jeg å ha i; -salat -rødløk -agurk -fetaost -sitronsaft
Samantha Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Min enklaste og sunnaste salat, som eg syns er veldig god: Isebergsalat Agurk Skinke Egg Voila!!
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Tenker på begge deler, liker salat som måltid i seg selv, men også med annen mat til. Men lager det så sjeldent at det som oftest ender med at eg putter det samme i hver gang. Takk for lista
Gjest Frosk Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Kommer litt an på - lager ofte diverse mer mettende salater med en eller annen type kornprodukt (som couscous, bulgur, byggris, quinoa (som vel strengt tatt er et frø og ikke et korn )) - da har jeg gjerne i en type belgfrukt (ofte kikerter eller grønne linser). Og som regel tomater (cherrytomater), gjerne fersk mynte eller bladpersille, vårløk eller rødløk... Når jeg lager "lettere" salater blir de som regel helt enkle, med et par ulike typer grønt. Noen av mine favoritter: kikert- og couscoussalat Salat med byggris, valnøtter og granateple Bulgur- og linsesalat Quinoa og ovnsstekte grønnsaker
Gjest Gjest_balsa_* Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Ruccola og/eller hjertesalat som basis. Gnir alltid bollen med et fedd hvitløk først. Cherrytomater og rødløk er som regel i, og sånne lange søte paprikaer. Salt, pepper, balsamico og olivenolje på, og blande godt. Dette er det jeg lager oftest. Ellers supplerer jeg med f.eks feta og oliven...pasta og salatbønner... pinjekjerner og sukkererter...poteter, tunfisk og egg...kikerter og couscous eller lignende. Alt eller hva jeg har eller har lyst på, og om det er tilbehør eller selvstendig rett.
Gjest Frosk Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 ... Gnir alltid bollen med et fedd hvitløk først. ... Det var lurt!!
Glynis Skrevet 21. januar 2010 #9 Skrevet 21. januar 2010 Min hyppigst brukte middagssalat består av blant annet bulgur, grønne linser, soltørket tomat, rødløk, flere typer paprika, agurk, litt fetaost, revet spinat, vårløk og masse tomat. Bønner og linser er kjempegodt i salat, og som Frosk har jeg ofte couscous eller bulgur som base.
Fjonana Skrevet 21. januar 2010 #10 Skrevet 21. januar 2010 For inspirasjon, hva pleier du hive i salaten som er sunt (viktig viktig :gjeiper: ), godt og gjerne litt variert? Det spørs om det er salat til middagen som f.eks. kylling, ris og salat. Eller om det er salaten som er middagen. Men her i familien vil de merkelig nok ikke ha salat til middag, de sier det ikke metter nok. Men det gjør det jo, det er jo bare å putte nok mettende mat oppi! F.eks. pasta salat med avkjølt pasta, egg, kylling og forskjellige grønnsaker, osv. Så jeg spiser nesten alltid salat til middagen, fordi jeg synes det er godt og fordi det spriter opp på tallerkenen. Da pleier jeg alltid å ha i: Salat (Oftest kinakål, isberg eller ruccola) Agurk Tomat Mais Paprika. Men det er også godt med: Raspet gulrot Løk/purreløk Ananas Eple Jeg har visst ikke like mange ingredienser som mangen ovenfor her! Men det får jeg jo begynne med da!
Gjest Gjest_eva_* Skrevet 21. januar 2010 #11 Skrevet 21. januar 2010 Salat som tilbehør til middag: -Isbergsalat -Bladpersille -Tomat -Agurk -Rødløk -Grønn chilli -Sitronsaft Synst den er best når alt blir hakket i små,små biter.
Lumsk Skrevet 21. januar 2010 #12 Skrevet 21. januar 2010 Jeg prøver også å finne stadig flere ingredienser, i dag skal jeg prøve spinat. Ellers blir det gjerne: -isbergsalat -agurk -paprika -hvitost i små terninger -rødløk eller vanlig Og noen ganger: -mais -tomat -ananas -grønne epler -pasta -avokado -krutonger
Ella_Grey Skrevet 21. januar 2010 #13 Skrevet 21. januar 2010 Må følge med, jeg bruker stort sett alltid det samme og trenger inspirasjon... Bruker: salat - isberg, hjerte og/eller ruccola tomat - vanlig, cherry eller soltørket fetaost oliven agurk paprika av og til linser eller pasta og hvis jeg har dressing, olje og sitron. Men nå skal jeg lage kikert &couscous-salat iallefall...
Gjest navnelapp Skrevet 21. januar 2010 #14 Skrevet 21. januar 2010 Eg likar å ha krutongar i salaten, lagar du dei sjølv er det ein grei måte å bruke opp gamalt brød på. Eg skriv litt om det her: http://altgodt.wordpress.com/2009/11/24/kr...og-ingen-bilde/ Her er oppskrifta på ein annan salat eg er veldig glad i, det er ein italiensk capunata der grønsakene er bakt/steikt først. http://altgodt.wordpress.com/2009/06/19/me...iensk-capunata/ Ein annan ting til salat som er ein liten smakseksplosjon er saltsylta sitronar. Finhakk og dryss over ein enkel salat, til dømes ein slik med fetaost og løk. Deilig! http://altgodt.wordpress.com/2009/03/17/sylta-sitronar/
Caramello Skrevet 21. januar 2010 #15 Skrevet 21. januar 2010 (endret) Det varierer hva jeg bruker å ha oppi salaten, men denne bør prøves. 1 kurv Ruccola salat. 1 kurv Cherry tomater (deles i to). 2 Rødløk i skiver. Feta- ost. Benytter anledningen til å legge ved oppskrift på hva jeg bruker å servere sammen med salaten også. Kyllingfilet, som er krydret med Barberque. Legg et par baconskiver rundt hver kyllingfilet og ost på toppen. Stekes i stekeovnen på 180 grader i ca. 35 minutter. Serveres med Ruccolasalaten (oppskrift overfor), ris og bearnesaus. Herlig Endret 22. januar 2010 av Jente85
Samantha Skrevet 22. januar 2010 #16 Skrevet 22. januar 2010 Igår lagde eg salat med: Fullkornspenne Grilla kylling Pesto Isebergsalat Rødløk Paprika Den vart fantastisk god!! Og enda betre med ciabatta med philadelphia på. Yuuuum!!!
tineline Skrevet 22. januar 2010 #17 Skrevet 22. januar 2010 (endret) Jeg baserer ofte siderett-salat på en smaksrik salat, som ruccula, lollo eller ekblad. Jeg har stort sett bestandig cherrytomater og oliven i. Så supplerer jeg med f.eks. - feta og oljen den ligger i - grillet paprika (fort gjort dersom du har komfyr med grill) - nøtter (gjerne tørristet kjapt i pannen) - vårløk/rødløk - avocado Til middag lager jeg pastasalat som hovedsaklig består av - pasta - frisk paprika - cherrytomater/soltørkede tomater/vanlige tomater - Ruccula eller frisk basilikum - oliven - erter (frosne tint i mikroen) - rå squash - parmesan - nykvernet pepper - extra virgin olivenolje En annen favoritt er bønne- og mangosalat som serveres i tortillas: - 1 boks kidneybønner - 1 moden mango - 1 avocado - sorte oliven - ruccula ELLER frisk koriander (overdøver hverandre, så ikke vits med begge) - rød paprika - evt tomater Søt chilisaus og saften av 1 lime has over. Rør om og server i wraps. Endret 22. januar 2010 av tineline
Hetheru Skrevet 25. januar 2010 #18 Skrevet 25. januar 2010 Jeg baserer ofte siderett-salat på en smaksrik salat, som ruccula, lollo eller ekblad. Jeg har stort sett bestandig cherrytomater og oliven i. Så supplerer jeg med f.eks. - feta og oljen den ligger i - grillet paprika (fort gjort dersom du har komfyr med grill) - nøtter (gjerne tørristet kjapt i pannen) - vårløk/rødløk - avocado Til middag lager jeg pastasalat som hovedsaklig består av - pasta - frisk paprika - cherrytomater/soltørkede tomater/vanlige tomater - Ruccula eller frisk basilikum - oliven - erter (frosne tint i mikroen) - rå squash - parmesan - nykvernet pepper - extra virgin olivenolje En annen favoritt er bønne- og mangosalat som serveres i tortillas: - 1 boks kidneybønner - 1 moden mango - 1 avocado - sorte oliven - ruccula ELLER frisk koriander (overdøver hverandre, så ikke vits med begge) - rød paprika - evt tomater Søt chilisaus og saften av 1 lime has over. Rør om og server i wraps. [/quSkal prøve diss en gang tenker jeg
tineline Skrevet 26. januar 2010 #19 Skrevet 26. januar 2010 Skal prøve diss en gang tenker jeg Ja, jeg syns de er gode, og det beste er at det tar ca 10 min. Jeg pleier ikke å avkjøle pastaen heller, syns den "salaten" er best varm.
mettemarit_ikke Skrevet 26. januar 2010 #20 Skrevet 26. januar 2010 En liten overaskelse til gjestene kan være å ha trøffelolje i salaten. Vær forsiktig, ikke alle liker det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå