Gå til innhold

Salat


Gjest Syrin_Ulven

Fremhevede innlegg

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

For inspirasjon, hva pleier du hive i salaten som er sunt (viktig viktig :gjeiper: ), godt og gjerne litt variert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om du tenker salat som en del av middag, eller salat som et helt måltid i seg selv, men skriver ned det jeg kommer på!

Salat av forskjellige typer (issalat, ruccola, hjertesalat, spinatblader osv.)

Agurk

Tomat (gjerne cherry eller snacks tomat, litt mer luksus i en salat)

Mais (minimais i biter)

Avokado

Artisjokkhjerter

Oliven

Fersk mozarella

Fetaost

Krutonger

Fullkornspasta

Rødløk i tynne, tynne ringer

Fersk sjampinjong

Paprika av diverse farger

Usaltede nøtter

Pinjekjerner

Bønner

Kikerter

Sukkererter

Kokt egg i biter

Vanlig tomat kan erstattes med soltørkede

Skalldyr

Kylling

Skinke

Asparges

- Og bare så det er skrevet: Jeg pleier ikke å bruke alt dette i en salat :ler:

Skrevet

Den "vanlige" salaten jeg lager til middager etc så pleier jeg å ha i;

-salat

-rødløk

-agurk

-fetaost

-sitronsaft

Skrevet

Min enklaste og sunnaste salat, som eg syns er veldig god:

Isebergsalat

Agurk

Skinke

Egg

Voila!! ;)

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Tenker på begge deler, liker salat som måltid i seg selv, men også med annen mat til. Men lager det så sjeldent at det som oftest ender med at eg putter det samme i hver gang. Takk for lista :)

Skrevet

Kommer litt an på - lager ofte diverse mer mettende salater med en eller annen type kornprodukt (som couscous, bulgur, byggris, quinoa (som vel strengt tatt er et frø og ikke et korn :ler:)) - da har jeg gjerne i en type belgfrukt (ofte kikerter eller grønne linser). Og som regel tomater (cherrytomater), gjerne fersk mynte eller bladpersille, vårløk eller rødløk...

Når jeg lager "lettere" salater blir de som regel helt enkle, med et par ulike typer grønt.

Noen av mine favoritter: kikert- og couscoussalat

Salat med byggris, valnøtter og granateple

Bulgur- og linsesalat

Quinoa og ovnsstekte grønnsaker

Gjest Gjest_balsa_*
Skrevet

Ruccola og/eller hjertesalat som basis.

Gnir alltid bollen med et fedd hvitløk først.

Cherrytomater og rødløk er som regel i, og sånne lange søte paprikaer. Salt, pepper, balsamico og olivenolje på, og blande godt. Dette er det jeg lager oftest. Ellers supplerer jeg med f.eks feta og oliven...pasta og salatbønner... pinjekjerner og sukkererter...poteter, tunfisk og egg...kikerter og couscous eller lignende. Alt eller hva jeg har eller har lyst på, og om det er tilbehør eller selvstendig rett.

Skrevet
...

Gnir alltid bollen med et fedd hvitløk først.

...

Det var lurt!! :jepp:

Skrevet

Min hyppigst brukte middagssalat består av blant annet bulgur, grønne linser, soltørket tomat, rødløk, flere typer paprika, agurk, litt fetaost, revet spinat, vårløk og masse tomat.

Bønner og linser er kjempegodt i salat, og som Frosk har jeg ofte couscous eller bulgur som base.

Skrevet
For inspirasjon, hva pleier du hive i salaten som er sunt (viktig viktig :gjeiper: ), godt og gjerne litt variert?

Det spørs om det er salat til middagen som f.eks. kylling, ris og salat. Eller om det er salaten som er middagen. Men her i familien vil de merkelig nok ikke ha salat til middag, de sier det ikke metter nok. :snurt: Men det gjør det jo, det er jo bare å putte nok mettende mat oppi! F.eks. pasta salat med avkjølt pasta, egg, kylling og forskjellige grønnsaker, osv.

Så jeg spiser nesten alltid salat til middagen, fordi jeg synes det er godt og fordi det spriter opp på tallerkenen. Da pleier jeg alltid å ha i:

Salat (Oftest kinakål, isberg eller ruccola)

Agurk

Tomat

Mais

Paprika. Men det er også godt med:

Raspet gulrot

Løk/purreløk

Ananas

Eple

Jeg har visst ikke like mange ingredienser som mangen ovenfor her! :fnise: Men det får jeg jo begynne med da! :jepp:

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet

Salat som tilbehør til middag:

-Isbergsalat

-Bladpersille

-Tomat

-Agurk

-Rødløk

-Grønn chilli

-Sitronsaft

Synst den er best når alt blir hakket i små,små biter.

Skrevet

Jeg prøver også å finne stadig flere ingredienser, i dag skal jeg prøve spinat.

Ellers blir det gjerne:

-isbergsalat

-agurk

-paprika

-hvitost i små terninger

-rødløk eller vanlig

Og noen ganger:

-mais

-tomat

-ananas

-grønne epler

-pasta

-avokado

-krutonger

Skrevet

Må følge med, jeg bruker stort sett alltid det samme og trenger inspirasjon...

Bruker:

salat - isberg, hjerte og/eller ruccola

tomat - vanlig, cherry eller soltørket

fetaost

oliven

agurk

paprika

av og til linser eller pasta

og hvis jeg har dressing, olje og sitron.

Men nå skal jeg lage kikert &couscous-salat iallefall... :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg likar å ha krutongar i salaten, lagar du dei sjølv er det ein grei måte å bruke opp gamalt brød på. Eg skriv litt om det her: http://altgodt.wordpress.com/2009/11/24/kr...og-ingen-bilde/

Her er oppskrifta på ein annan salat eg er veldig glad i, det er ein italiensk capunata der grønsakene er bakt/steikt først. http://altgodt.wordpress.com/2009/06/19/me...iensk-capunata/

Ein annan ting til salat som er ein liten smakseksplosjon er saltsylta sitronar. Finhakk og dryss over ein enkel salat, til dømes ein slik med fetaost og løk. Deilig! http://altgodt.wordpress.com/2009/03/17/sylta-sitronar/

Skrevet (endret)

Det varierer hva jeg bruker å ha oppi salaten, men denne bør prøves.

1 kurv Ruccola salat.

1 kurv Cherry tomater (deles i to).

2 Rødløk i skiver.

Feta- ost.

Benytter anledningen til å legge ved oppskrift på hva jeg bruker å servere sammen med salaten også.

Kyllingfilet, som er krydret med Barberque. Legg et par baconskiver rundt hver kyllingfilet og ost på toppen. Stekes i stekeovnen på 180 grader i ca. 35 minutter. Serveres med Ruccolasalaten (oppskrift overfor), ris og bearnesaus.

Herlig :spise:

Endret av Jente85
Skrevet

Igår lagde eg salat med:

Fullkornspenne

Grilla kylling

Pesto

Isebergsalat

Rødløk

Paprika

Den vart fantastisk god!! Og enda betre med ciabatta med philadelphia på. Yuuuum!!! :)

Skrevet (endret)

Jeg baserer ofte siderett-salat på en smaksrik salat, som ruccula, lollo eller ekblad. Jeg har stort sett bestandig cherrytomater og oliven i. Så supplerer jeg med f.eks.

- feta og oljen den ligger i

- grillet paprika (fort gjort dersom du har komfyr med grill)

- nøtter (gjerne tørristet kjapt i pannen)

- vårløk/rødløk

- avocado

Til middag lager jeg pastasalat som hovedsaklig består av

- pasta

- frisk paprika

- cherrytomater/soltørkede tomater/vanlige tomater

- Ruccula eller frisk basilikum

- oliven

- erter (frosne tint i mikroen)

- rå squash

- parmesan

- nykvernet pepper

- extra virgin olivenolje

En annen favoritt er bønne- og mangosalat som serveres i tortillas:

- 1 boks kidneybønner

- 1 moden mango

- 1 avocado

- sorte oliven

- ruccula ELLER frisk koriander (overdøver hverandre, så ikke vits med begge)

- rød paprika

- evt tomater

Søt chilisaus og saften av 1 lime has over. Rør om og server i wraps.

Endret av tineline
Skrevet

Jeg baserer ofte siderett-salat på en smaksrik salat, som ruccula, lollo eller ekblad. Jeg har stort sett bestandig cherrytomater og oliven i. Så supplerer jeg med f.eks.

- feta og oljen den ligger i

- grillet paprika (fort gjort dersom du har komfyr med grill)

- nøtter (gjerne tørristet kjapt i pannen)

- vårløk/rødløk

- avocado

Til middag lager jeg pastasalat som hovedsaklig består av

- pasta

- frisk paprika

- cherrytomater/soltørkede tomater/vanlige tomater

- Ruccula eller frisk basilikum

- oliven

- erter (frosne tint i mikroen)

- rå squash

- parmesan

- nykvernet pepper

- extra virgin olivenolje

En annen favoritt er bønne- og mangosalat som serveres i tortillas:

- 1 boks kidneybønner

- 1 moden mango

- 1 avocado

- sorte oliven

- ruccula ELLER frisk koriander (overdøver hverandre, så ikke vits med begge)

- rød paprika

- evt tomater

Søt chilisaus og saften av 1 lime has over. Rør om og server i wraps.

[/quSkal prøve diss en gang tenker jeg :jepp:

Skrevet
Skal prøve diss en gang tenker jeg :jepp:

Ja, jeg syns de er gode, og det beste er at det tar ca 10 min. Jeg pleier ikke å avkjøle pastaen heller, syns den "salaten" er best varm.

Skrevet

En liten overaskelse til gjestene kan være å ha trøffelolje i salaten. Vær forsiktig, ikke alle liker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...