Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er skrevet etter nok en søvnløs natt...

Vi har en baby på 7 uker som sover svært lite. Sjelden og kortvarig. Vi strever fælt med å få henne til å falle i søvn, og hun våkner svært lett.

Av og til blir hun trøtt når hun drikker fra brystet, og brystvorten faller ut av munnen hennes, og hun sover. MEN: Når jeg forsiktig løfter henne og legger henne mot skulderen for at hun skal rape, våkner hun ALLTID. Og skriker, og er plutselig lys våken igjen.

Hvor viktig er det egentlig at babyer skal rape etter at de har drukket? Har veldig lyst til å bare løfte henne rett fra puppen og ned i vogga slik at både mor og barn kan få seg litt søvn her......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å prøve å løfte henne rett over og se hvordan det går. Hvis hun våkner etter en stund og skriker må du kanskje ta henne opp og se om det er en rap på lur. Hvis ikke kan det henne hun får den ut selv om hun ligger, eller at den kommer ut andre veien. Enten plager det henne da ikke i det hele tatt, eller så får hun vondt i magen. Det finner du fort ut.

Skrevet

Nei, ikke alle unger må rape.

Akkurat som ungen din, sovnet ungen min fint med puppen i munnen, men våknet og skrek dersom jeg prøvde å få ham til å rape. Jeg lot ham bare sove, jeg. Han viste ingen tegn til å ha vondt i magen, heller.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet
Dette er skrevet etter nok en søvnløs natt...

Vi har en baby på 7 uker som sover svært lite. Sjelden og kortvarig. Vi strever fælt med å få henne til å falle i søvn, og hun våkner svært lett.

Av og til blir hun trøtt når hun drikker fra brystet, og brystvorten faller ut av munnen hennes, og hun sover. MEN: Når jeg forsiktig løfter henne og legger henne mot skulderen for at hun skal rape, våkner hun ALLTID. Og skriker, og er plutselig lys våken igjen.

Hvor viktig er det egentlig at babyer skal rape etter at de har drukket? Har veldig lyst til å bare løfte henne rett fra puppen og ned i vogga slik at både mor og barn kan få seg litt søvn her......

Off topic: Siden hun sover så dårlig - er det mulig hun har en låsning f.eks? KISS/KIDD?

Skrevet
Off topic: Siden hun sover så dårlig - er det mulig hun har en låsning f.eks? KISS/KIDD?

Har spurt legen om dette, for jeg var litt nervøs for dette en stund, og fødselen var ganske hard (for henne også). Men han kunne ikke se noe når han så på nakkebevegeligheten hennes, så jeg får vel bare stole på ham.

Skrevet
Nei, ikke alle unger må rape.

Akkurat som ungen din, sovnet ungen min fint med puppen i munnen, men våknet og skrek dersom jeg prøvde å få ham til å rape. Jeg lot ham bare sove, jeg. Han viste ingen tegn til å ha vondt i magen, heller.

Jeg gjorde det samme.

Skrevet

Snuppa mi trengte ikke å rape etter amming.

Har spurt legen om dette, for jeg var litt nervøs for dette en stund, og fødselen var ganske hard (for henne også). Men han kunne ikke se noe når han så på nakkebevegeligheten hennes, så jeg får vel bare stole på ham.

Leger kan ikke noe om låsninger i nakken, det er utenfor deres felt! Hvis du ønsker å sjekke dette så ville jeg tatt kontakt med en manuellterapaut som behandler barn, det er gratis og du trenger ikke henvisning - er en liste over behandlere her (linket til fra kiss-kidd.no).

Som mor til et KISS-barn som vet hvor lite det skal til før barnet blir bedre (og hverdagen en helt annen for foreldrene!) så anbefaler jeg alle som mistenker låsninger å ta kontakt for å sjekke, bedre med en gang for mye enn en gang for lite!

Skrevet

Jeg må virkelig bare signere Concertina her! Jeg har også en kiss-gutt, som følge av en traumatisk fødsel. Og ikke ta det legen sier for god fisk! Det er så forferdelig viktig å få plukket det opp tidlig! Så om du hadde en tøff fødsel, gå til en manuellterapaut, eller en kiropraktor, og sjekk det ut! Hvis det skulle vise seg å være noen låsninger tar det som regel bare et par behandlinger før det er fint igjen!

Skrevet

Av og til er det nok å stryke babyen forsiktig på ryggen for å den til å rape... minste nevøen min sovnet alltid når han spiste, og da kunne jeg bare stryke forsiktig fra rompa og oppover på ryggen - så rapte han godt i søvne.. men ikke gjør det for lenge, da kan de ende opp med å gulpe skikkelig i stedet.. :sjenert:

Skrevet

Jeg legger dem rett ned om natten, når tvillinger hyler har du ikke tid til å få førstemann til å rape uansett....

De sovnet fint uten raping, MEN hvis de våknet veldig fort igjen og gråt, da kunne det være greit å prøve å få ut en rap isteden for å gi mer melk.

Skrevet
Jeg legger dem rett ned om natten, når tvillinger hyler har du ikke tid til å få førstemann til å rape uansett....

De sovnet fint uten raping, MEN hvis de våknet veldig fort igjen og gråt, da kunne det være greit å prøve å få ut en rap isteden for å gi mer melk.

Sånn gjør jeg også med min. Han sovner ved puppen, og jeg flytter ham over til senga hans. Om han har luft på gang, så våkner han ganske fort og gråter. Da er det alltid en rap som må ut. Han er så treig til å rape min at det mesteparten av tiden kommer ut andre veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...