Gjest Gjest_Allie_* Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har en 1 år gammel katt, som er utekatt, men nå når det er så kaldt er han inne når vi er på jobb og om natta. Om ettermiddag/kveld får han gå ut så mye han vil. Han er veldig glad i være ute. Men jeg er så usikker på om han kjeder seg mye iom at han er alene hele dagen og da på en måte om natta og iom at vi sover:P Når vi er hjemme om kvelden pleier vi stort sett og se på tv eller sitte ved pcen. Vi leker med katten i perioder, og ellers pleier den og ligge og halvsove i nærheten av der vi er. Hvis ikke den er ute da. Han er ikke spesielt kosete av seg, og legger seg ikke på fanget. Men så tenker jeg..er dette et ok liv for pusen vår? Er det for lite stimulering? Jeg vet liksom ikke om han er fornøyd eller om han kjeder seg.. Jeg er så redd for å være en dårlig kattemamma:( Hvor mye tid tilbringer dere med katten? Og hva finner dere på?
Modic Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har en 1 år gammel katt, som er utekatt, men nå når det er så kaldt er han inne når vi er på jobb og om natta. Om ettermiddag/kveld får han gå ut så mye han vil. Han er veldig glad i være ute. Men jeg er så usikker på om han kjeder seg mye iom at han er alene hele dagen og da på en måte om natta og iom at vi sover:P Når vi er hjemme om kvelden pleier vi stort sett og se på tv eller sitte ved pcen. Vi leker med katten i perioder, og ellers pleier den og ligge og halvsove i nærheten av der vi er. Hvis ikke den er ute da. Han er ikke spesielt kosete av seg, og legger seg ikke på fanget. Men så tenker jeg..er dette et ok liv for pusen vår? Er det for lite stimulering? Jeg vet liksom ikke om han er fornøyd eller om han kjeder seg.. Jeg er så redd for å være en dårlig kattemamma:( Hvor mye tid tilbringer dere med katten? Og hva finner dere på? Vi har to katter. Den ene ligger mest i kjelleren når hun ikke er ute (velger det selv). Hun er inne om natta og når vi er på jobb, i alle fall om vinteren. Den andre går i vinterdvale i oktober, da vil han ikke ut igjen før i mars (velger også det selv). Han ligger i senga om natta, i slagbenken på kjøkkenet når vi spiser, på pc-bordet når vi jobber, og i sofaen når vi sløver... Vi har aldri lekt noe spesielt med kattene våre, men de har en leketunell og et klorestativ de bruker litt innimellom. Forøvrig lever de som de vil, og virker særdeles fornøyd med det! Vi har også to unger og to hunder, så her er det stort sett ganske livlig for dem.
Gjest Feline. Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Katten min er innekatt. Når jeg er hjemme går hun og surrer rundt meg og jeg snakker litt med henne, ellers legger hun seg sammen med meg i sofaen osv.... Ikke noe sånn konkret leking, men ser ut som hun koser seg... Sover jeg, så sover hun samtidig i en kurv på soverommet:) Når det er fint vær tar jeg henne med ut en tur (med tilsyn) og da har hun det kjempegøy:) Tror nok katten din har det fint så lenge du ikke er alt for lenge borte, og hun får gå ut når hun vil:)
Gjest Diane Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har en sær, 5 år gammel hankatt. Jeg er den eneste som "når ut" til ham. Da han var yngre sov han i senga mi... Det gjør han fremdeles til tider, men ikke like ofte som før (han har en tendens til å snike seg inn når folk åpner dører om morgenen). Når jeg sitter i stua, og ellers går rundt i huset, har en tendens til å følge etter meg. Så, jeg vil anta, at jeg er rundt ham rundt 5-6 timer daglig.
Gjest Gjest_vilde_* Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Vi har en katt på ca. 3år. Han er supersosial og pga dette så bruker vi mye tid på han. Han er ute på dagtid når vi jobber, men sitter klar når vi er hjemme fra jobb. Da er han inne resten av ettermiddagen og kvelden, samt inne på natta. Han er fortsatt veldig lekete av seg, litt slik som når han var kattunge. Så derfor så leker vi mye med han. Og han dilter uansett hvor vi går, og snakker en del(men mest til meg, ikke til gubben). På natta så sover han sammen med oss, våkner litt innimellom for å spise og kikke på livet på utsiden. Men sover til vi står opp, og somme ganger må vi vekke pusen også. Når jeg jobber ute i hagen, så er han så klengete og vil leke der også. Og går gjerne på tur sammen med meg når jeg skal handle osv. En sosial pus med andre ord!! Sammenlagt er det litt vanskelig å si hvor mange timer i døgnet vi er aktivt sammen med pusen, men en gooood del.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Er for tiden arbeidsledig, så er gjerne i leiligheten 20 timer i døgnet, og de timene tilbringes alle sammen med katten. Hun skal sove på fanget når jeg sitter ved PCen, sove mellom meg og samboer i senga (helst), sove oppå oss i sofaen om vi ser på TV. Når vi spiser mat kommer hun og spiser av sin egen matskål mens hun følger med på oss, og hvis vi gjør husarbeid/lager mat/beveger oss rundt i huset, så flyr hun i hælene på oss og mjauer. Leke gjør hun veldig fint "alene", har masse lekemus som er flotte å drepe samt at hun elsker å overfalle sofaen, sko, kofferter, skittentøy, doruller etc. Men vi leker også mye med henne, ved å bevege fingre eller tær under dyna (utrolig populært), hive mus og leke "apport" (hun tar dem med tilbake og slipper dem i hånda vår), "haler" samt at vi lekesloss med henne altfor ofte. Og så har vi en gnager i bur som får mye oppmerksomhet fra katten
Gjest Gjest_Allie_* Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Takk for svar:) Jeg regner med at jeg får litt bedre samvittighet når pusen kan gå mer ut etterhvert når det blir varmere:) Forresten, hvor varmt bør det være før han kan være ute hele dagen når vi er på jobb? Han har ingen plass han kan gå inn eller varme seg.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har akkurat samme ordning som deg, men bekymrer meg ikke over det. Det er jo fordi det er vinter at det må bli slik. Katten min liker uansett ikke å være ute mer enn en halvtime når det er så kaldt. Jeg tenker at i april er det kanskje blitt så varmt at hun noeng ganger kan være ute også på dagtid når jeg er på jobb. Det bør kanskje være minst 5 plussgrader. Men det varierer nok litt fra katt til katt, hvor godt de liker å være ute over lang tid.
Gjest Gjest_Allie_* Skrevet 21. januar 2010 #9 Skrevet 21. januar 2010 Ok:) Jeg vet ikke hvor lenge han liker å være ute om gangen, men ikke så kjempelenge nå når det er kaldt.. Men han er veldig frustrert om morgenen når han ikke får gå ut, og jeg drar på jobb.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #10 Skrevet 21. januar 2010 Ok:) Jeg vet ikke hvor lenge han liker å være ute om gangen, men ikke så kjempelenge nå når det er kaldt.. Men han er veldig frustrert om morgenen når han ikke får gå ut, og jeg drar på jobb. Å ja. Det problemet løser jeg på vinteren ved at jeg slipper katten min ut en halvtime før jeg skal gå på jobben om morgenen. Så slipper jeg henne inn når jeg skal gå på jobben. Hun vil alltid inn igjen etter den halvtimen nå som det er vinter.
Gjest Snart Frue Skrevet 21. januar 2010 #11 Skrevet 21. januar 2010 Takk for svar:) Jeg regner med at jeg får litt bedre samvittighet når pusen kan gå mer ut etterhvert når det blir varmere:) Forresten, hvor varmt bør det være før han kan være ute hele dagen når vi er på jobb? Han har ingen plass han kan gå inn eller varme seg. Ang temperatur så setter vi grensen på ca -10 til -15 grader. (når vi er borte på jobb hele dagen). Han har tilgang til tak og en kattehule som vi har ute. Og selvfølgelig hvordan været er ellers, om det sprutregner..snør masse osv... Vi slapp han ikke ut når det var bikkjekaldt her. (-32). Da måtte pus pent være inne. Hadde opp terrassedøra til han et par ganger,men han bare ristet på hodet og gikk inn igjen, hehe. Jeg vil tror at de aller fleste katter takler kuldegrader men selvfølgelig liker de å ha ly fra vær og vind.
Gjest Feline. Skrevet 21. januar 2010 #12 Skrevet 21. januar 2010 Tror det går greit å være ute så lenge den er vant til det, lurer på om ikke pelsen bygger seg litt opp etter temperaturen over tid? Men om jeg skulle sluppet min innekatt ut i et døgn så hadde hun sikkert frosset ihjel
Gjest Catwoman Skrevet 22. januar 2010 #13 Skrevet 22. januar 2010 Om pus synes han får for lite stimuli tror jeg han vil gi beskjed - katter er forskjellige og noen trives best med å ligge for seg selv og sløve, mens andre skal ha oppmerksomhet fra eierne hele tiden.
Gjest Gjest_Allie_* Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Ok, kanskje jeg gjør dette til er verre ting enn det er:P Har bare så dårlig samvittighet for at han er så mye alene.. Men de to siste dagene har han plutselig vært kjempekosete og pratsom. Koselig:) Jeg prøvde å slippe han ut før jobb igår, men han var ute i nesten 1,5t, og vanligvis begynner jeg jo ganske tidlig på jobb. Dessuten var han like frustrert da jeg dro og han og ville ut igjen. Men bra tips uansett da:)
Troyamin Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 Ok, kanskje jeg gjør dette til er verre ting enn det er:P Har bare så dårlig samvittighet for at han er så mye alene.. Hvis du føler at pus er mye alene, kan du jo vurdere en katt til. Men det er ikke alltid likke lett å introdusere en ny katt i huset. Katter har forskjellige personligheter, og ikke alle trives sammen med andre katter. Slike katter er ofte mer knyttet til sine mennesker enn i hjem med flere katter. (har jeg hørt) Selv har jeg fire katter. Jeg kan ikke ta til meg voksne katter, men kattunger går greit da eldste hannkatten elsker å adoptere slike små nøster Fikk siste kattunge gjennom KG! Ei flott jente som hadde funnet han utsultet og forkjølet. Hun kunne ikke ha han der ho bodde, så jeg sa ja til å ha han. Så KG kan brukes til det meste
Gjest Gjest_iselin_* Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 Mine to "barn" er supersosiale:) Dær jeg er, er de også. Hehe! De følger etter meg hvor enn jeg går.. Kun ute i noen ti min om gangen. Sover i samme seng som oss når vi sover, ligger i sofaen når jeg sitter dær og ligger på badegolvet når jeg dusjer! hehe! De er ikke like ille mot samboeren min da. Så må nok påstå at de er skikkelige mammadalter:) Samboeren jobber dag mens jeg jobber kveld. Så de er skjeldent veldig lenge alene hjemme om gangen. Prøver å leke med dem ca ti min om dagen. Ellers underholder de seg selv med div. katteleker. Tuneller, stativ, lekemus og hverandre! Mvh. Kattemamma :rødme:
Miss moneypenny Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har en 1 år gammel katt, som er utekatt, men nå når det er så kaldt er han inne når vi er på jobb og om natta. Om ettermiddag/kveld får han gå ut så mye han vil. Han er veldig glad i være ute. Men jeg er så usikker på om han kjeder seg mye iom at han er alene hele dagen og da på en måte om natta og iom at vi sover:P Når vi er hjemme om kvelden pleier vi stort sett og se på tv eller sitte ved pcen. Vi leker med katten i perioder, og ellers pleier den og ligge og halvsove i nærheten av der vi er. Hvis ikke den er ute da. Han er ikke spesielt kosete av seg, og legger seg ikke på fanget. Men så tenker jeg..er dette et ok liv for pusen vår? Er det for lite stimulering? Jeg vet liksom ikke om han er fornøyd eller om han kjeder seg.. Jeg er så redd for å være en dårlig kattemamma:( Hvor mye tid tilbringer dere med katten? Og hva finner dere på? Jeg vil tro at han klager hvis han kjeder seg! Stiller seg ved døra og hyler f.eks. Kattene mine er egentlig utekatter de også, men nå er de bare en liten tur ute på do, så er det å forte seg inn i varmen igjen. De sover vekk dag og natt, jakter litt på hverandre, får litt kos av meg, og sover litt mer... veldig late om vinteren!
Ananasen Skrevet 19. februar 2010 #18 Skrevet 19. februar 2010 Katter er ørkendyr og bør ikke være ute dersom der er mer enn -10. Da kan de forfryse poter, hale og snute. Det hindret ikke min pus, som forsvant i 5 dager når det var som kaldest i år, altså rundt -30. Han tok ingen skade av det hvertfall. Ellers er han ute så lenge han må om han absolutt skal ut når jeg skal ut. Går han ut når jeg skal på jobb og være borte i 6 timer, er han ute i 6 timer, uansett hvor kaldt det er. Er jeg hjemme en hel dag, skal han som oftest ligge oppå meg hele tiden og skriker sin nød om jeg beveger på meg. Han SKAL sove med meg om natta, gjerne ligge med panna inntil min og han åpner selv døra til badet om jeg dusjer/er på do. LITT avhengig kanskje? Dere som ikke har tenkt å ha katten ute før i april, hvorfor tar dere den avgjørelsen? Katten klarer seg helt fint ute, og de er ganske flinke til å finne seg steder der det er varmt å være om de blir nødt til å være ute en stund. Det er jo bare å åpne døra og se om pus vil ut. Vil den ikke det, så greit, men vil den ut, burde den få lov. Om pus syns været ute er fælt, snur han i døra og legger seg på varmekablene på badet istede.
Gjest puselusken Skrevet 19. februar 2010 #19 Skrevet 19. februar 2010 Katten min er utekatt når hun syns været er ok, og vinter er ikke ok for henne. Hun er inne på dagen nå og er veldig kosete når ungene kommer hjem. Hun er mer leken på vinterstid, da gir hun klart uttrykk for at hun vil leke, begynner å lete etter ballen sin osv. Hun er inne om natten og ligger i fotenden til jenta. På våren, sommeren og høsten har hun ikke "bruk" for oss, da har hun ikke behov for å leke med oss for hun får kjørt seg nok ute. Hun er inne på natten da også.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #20 Skrevet 19. februar 2010 Øh.. det er da han som er sammen med MEG...ikke omvendt. Når han gidder, og når han mener at jeg må fylle opp matskåla eller åpne døra for ham..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå