Jens Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Når jeg er ute å reiser med charter med mine to små barn er det noen ganger noen ledige seter på flyet. Da pleier jeg å kaste meg over den ledige rekken med seter, og tar med meg barnet mitt dit, så vi får litt mere plass. Små barn sitter ofte ikke stille, har masse leker, skal sove etc. så da er det greit med litt mere plass. Dere som ikke reiser med barn. Synes dere dette er greit? Ble bare litt inspirert av den andre tråden som omhandlet setereservasjoner på fly, og barnefamilier.
Betina Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Hvis de setene er ledige, så bryr jeg meg ikke. Bedre å få en hel rekke enn å sitte spredd, slik at foreldrene må springe fram og tilbake. Eneneste som irriterer meg grenseløst er barn som ikke kan oppføre seg skikkelig. Greit at de gråte, snakker høyt og sånn..de er jo barn. Men har opplevd så mange ganger at det sitter en unge bak meg som sitter og sparker i setet mitt. Og etter laaang tid når jeg snur meg og sier pent i fra, så blir foreldrene sure på meg!! Også kommer standarkommentaren "Ikke gjør sånn! Damen blir sint på deg!" Hahaha dette hadde jo ingenting med spm ditt å gjøre, men måtte bare få det ut. Ellers syns jeg de med barn skal bli prioritert når det er ledige seter!
aline Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Når jeg er ute å reiser med charter med mine to små barn er det noen ganger noen ledige seter på flyet. Da pleier jeg å kaste meg over den ledige rekken med seter, og tar med meg barnet mitt dit, så vi får litt mere plass. Små barn sitter ofte ikke stille, har masse leker, skal sove etc. så da er det greit med litt mere plass. Dere som ikke reiser med barn. Synes dere dette er greit? Ble bare litt inspirert av den andre tråden som omhandlet setereservasjoner på fly, og barnefamilier. Bryr jeg meg ikke om, jeg pleier å høre med betjeningen om jeg kan flytte selv jeg, dersom det er mye ledig og jeg sitter litt inneklemt. men jeg snakker alltid med flybetjeningen først, fordi jeg regner med de vil ha en oversikt over hvor folk er og ikke.
Humleblomst Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Jeg ville ikke hatt noe problem med det, nei. Jeg er veldig glad i barn, så ikke misforstå, men skal jeg være helt ærlig har jeg et mye større problem med snørrete og skitne unger som bråker og løper i midtgangen og "forstyrrer" ved å snakke til alle og dulte borti folk og slikt. Samtidig vet jeg at det kan være vanskelig å få barn til å tie stille, sitte i ro og snyte nesen/vaske seg, så jeg prøver å unngå uttrykke min irritasjon etter beste evne. Men det er ikke alltid så lett, ihvertfall når det virker som om foreldrene ikke bryr seg i det heletatt. Og det var jo litt på siden av saken dette også...
Gjest megvel Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Du bør spørre betjeningen før du gjør det. De må ha oversikten i tilfelle noe skjer. Betjeningen skal også ha nok seter til seg selv også om det skulle skje noe.
Gjest Gjest_Live_* Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 Eneneste som irriterer meg grenseløst er barn som ikke kan oppføre seg skikkelig. Greit at de gråte, snakker høyt og sånn..de er jo barn. Men har opplevd så mange ganger at det sitter en unge bak meg som sitter og sparker i setet mitt. Og etter laaang tid når jeg snur meg og sier pent i fra, så blir foreldrene sure på meg!! Også kommer standarkommentaren "Ikke gjør sånn! Damen blir sint på deg!" Bedre at ungene får bedre plass enn at de sitter trangt og sparker. Det at foreldre sier "Ikke gjør sånn! Damen blir sint på deg!" er smart - for det å true med at du blir sing fungerer mye bedre enn å si at mor eller far selv blir sing. Større sjanse for at barnet slutter å sparke da. Så det trenger ikke være noe sarkastisk mot deg.
aline Skrevet 20. januar 2010 #7 Skrevet 20. januar 2010 Det at foreldre sier "Ikke gjør sånn! Damen blir sint på deg!" er smart - for det å true med at du blir sing fungerer mye bedre enn å si at mor eller far selv blir sing. Større sjanse for at barnet slutter å sparke da. Jeg synes dette er helt unødvendig, når vi i den andre tråden snakker om oppdragelse og høflighet, så lærer man vel barn mye bedre å ta hensyn til andre dersom man sier klart ifra at sparking i setet foran IKKE er lov, fordi det er ubehagelig for den som sitter foran! Man trenger jo ikke skylde på andre, men forklare barnet at det må ta hensyn til andre en seg selv. Det er jo nettop hensyn foreldre FORVENTER fra andre mennesker, ihht forrige tråden, da er vel det minste de bør forlange av seg selv at de oppdrar sine egne barn til å ta hensyn til andre mennesker også? eller var det ikke sånn? Så lenge det ikke plager meg, så spiller det ingen rolle, men dersom andre ikke gjør som jeg vil, DA er de uforskammet.... (sorry, dette er pga provokasjon fra den andre tråden, men helt ærlig, lær barna til å vise respekt for andre og ta hensyn, ikke tru med at "damen blir sint!!"
Humleblomst Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 Bedre at ungene får bedre plass enn at de sitter trangt og sparker. Det at foreldre sier "Ikke gjør sånn! Damen blir sint på deg!" er smart - for det å true med at du blir sing fungerer mye bedre enn å si at mor eller far selv blir sing. Større sjanse for at barnet slutter å sparke da. Så det trenger ikke være noe sarkastisk mot deg. Men da legger jo forelderen også ansvaret for å følge opp situasjonen over på den som sitter foran. Skal man først si noe slikt må man da i det minste være intelligent nok til å si "damen foran liker det ikke" istedenfor "damen blir sint på deg". Hvor mange ønsker vel egentlig å komme i den situasjonen at de blir nødt til å kjefte på et barn som ikke er deres eget? Og det er jo nettopp det man blir tvunget til dersom barnet ikke slutter å sparke, hvis ikke lærer jo barnet at foreldrene kommer med tomme trusler. Hvilket forelderen forsåvidt gjør uansett, med tanke på at de ikke vet noe som helst om hvorvidt noen andre blir sint eller ikke. Jeg synes rett og slett dette er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå, og jeg synes ikke mennesker som har ansvaret for oppdragelse av barn bør holde på slik!
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 Når jeg er ute å reiser med charter med mine to små barn er det noen ganger noen ledige seter på flyet. Da pleier jeg å kaste meg over den ledige rekken med seter, og tar med meg barnet mitt dit, så vi får litt mere plass. Små barn sitter ofte ikke stille, har masse leker, skal sove etc. så da er det greit med litt mere plass. Dere som ikke reiser med barn. Synes dere dette er greit? Ble bare litt inspirert av den andre tråden som omhandlet setereservasjoner på fly, og barnefamilier. Det må da være helt greit. Jeg gjør det samme selv hvis jeg havner inneklemt et sted og ser at det finnes andre ledige seter. Men jeg spør alltid flyvertene først fordi de bør ha en viss oversikt over hvem som er hvor i tilfelle ulykker.
leirbål Skrevet 20. januar 2010 #10 Skrevet 20. januar 2010 Jeg synes det er helt greit at småbarnsforeldre bruker ekstra plass hvis det er mulig. Det er jo greit for oss rindt også at vi slipper å ha et snørrete barn oppi fanget, med et ustanselig behov for å vise frem alle lekene sine. Igjen og igjen og igjen... :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #11 Skrevet 20. januar 2010 Har også full forståelse for at småbarnsforeldre tar i bruk ledige plasser. Har aldri sett på dette som et problem.
NenaT Skrevet 20. januar 2010 #12 Skrevet 20. januar 2010 Har også full forståelse for at småbarnsforeldre tar i bruk ledige plasser. Har aldri sett på dette som et problem. Jeg synes hvem som helst kan bruke de ledige plassene, jeg. Har selv gjort det flere ganger. Så lenge ikke flyvertene har noe imot det, så kan vel hvem som helst få lov til det. Med tanke på "damen blir sint på deg" - historien, så blir jeg ganske irritert av sånne utsagn fra folk. Ærlig talt!!! Hadde det skjedd med meg, så tror jeg at jeg hadde snudd meg igjen og sett på foreldrene og sagt ganske bestemt: "Nei, damen blir ikke sint på barnet, men på FORELDRENE som har ansvar for å passe på at barnet deres oppfører seg."
The Kitten Skrevet 20. januar 2010 #13 Skrevet 20. januar 2010 Jeg er så å si alltid fornøyd med mitt eget sete og bryr meg ikke om hvor de andre passasjerene sitter.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #14 Skrevet 20. januar 2010 Jeg synes hvem som helst kan bruke de ledige plassene, jeg. Har selv gjort det flere ganger. Så lenge ikke flyvertene har noe imot det, så kan vel hvem som helst få lov til det. Jepp, der er det førstemann til mølla.
Gjest Mopp Skrevet 20. januar 2010 #15 Skrevet 20. januar 2010 Jeg synes hvem som helst kan bruke de ledige plassene, jeg. Har selv gjort det flere ganger. Så lenge ikke flyvertene har noe imot det, så kan vel hvem som helst få lov til det. Med tanke på "damen blir sint på deg" - historien, så blir jeg ganske irritert av sånne utsagn fra folk. Ærlig talt!!! Hadde det skjedd med meg, så tror jeg at jeg hadde snudd meg igjen og sett på foreldrene og sagt ganske bestemt: "Nei, damen blir ikke sint på barnet, men på FORELDRENE som har ansvar for å passe på at barnet deres oppfører seg." Enig! Den der skal jeg jammen meg bruke om jeg kommer opp i en tilsvarende situasjon!
aline Skrevet 20. januar 2010 #16 Skrevet 20. januar 2010 Med tanke på "damen blir sint på deg" - historien, så blir jeg ganske irritert av sånne utsagn fra folk. Ærlig talt!!! Hadde det skjedd med meg, så tror jeg at jeg hadde snudd meg igjen og sett på foreldrene og sagt ganske bestemt: "Nei, damen blir ikke sint på barnet, men på FORELDRENE som har ansvar for å passe på at barnet deres oppfører seg." også enig, det er jo det at foreldrene ikke tar tak i barna sine og får dem til å tenke på flere en seg selv, som ihvertfall jeg blir irritert over. At ett lite barn ikke av seg selv tenker over at det er ubehagelig for den som sitter foran, forventer jeg faktisk ikke, og ihvertfall ikke når foreldrene lar dem holde på inntil andre gir beskjed om at det ikke er ok. Hvordan skal barna lære det, når ikke foreldrene skjønner selv at man ikke skal plage andre?
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #17 Skrevet 20. januar 2010 Ang. det med at barn sparker i setet. Jeg kom til å tenke på charterturen familien vår hadde for en stund siden. Minstefrøkena vår, da 5 1/2 ble sittende forran en gutt på rundt 11-12 år. Gutten satt og spilte Nitendo sammen med en kompis som satt ved siden av. På tredje sete satt visst nok mora. Innimellom satt gutten og sparket i seteryggen til jenta vår, noe som irriterte henne veldig. "Mamma, det er så irriterende med han gutten som sparker i setet mitt," hvisket hun til meg. "Hmmm, du får si fra til han at han må slutte med dette, da", svarte jeg hvorpå hun snur seg og sier tydelig ifra til storgutten: "Unnskyld, kan du være så snill å slutte med den sparkingen. Det er så utrolig plagsomt." Det virket som om både sønnen og mora ble en smule flaue. I alle fall stoppet sparkinga.
Jens Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #19 Skrevet 21. januar 2010 Jepp, der er det førstemann til mølla. Ja, men er det nå det, eller burde en mor med to små barn bli prioritert foran en uten barn som bare vil legge seg ned å sove?
Humleblomst Skrevet 21. januar 2010 #20 Skrevet 21. januar 2010 Ja, men er det nå det, eller burde en mor med to små barn bli prioritert foran en uten barn som bare vil legge seg ned å sove? Nei, det synes jeg ikke. En som reiser uten barn kan ha nok av skjulte grunner til å ønske seg bedre plass, og det at man velger å få barn betyr ikke at jorden skal begynne å spinne rundt ens egen akse. Er ikke setene man har betalt for nok, så får man kjøpe flere seter eller la være å reise. Det hadde jo ikke vært noe problem uten ekstra sete om flyet var fullt, så da bør det ikke være noe problem om noen andre tar det ekstra setet heller. Så absolutt, førstemann til mølla!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå