Gå til innhold

Litt flinkere

Pingting

Anbefalte innlegg

Ping, har du friske urter stående? Altså, som holder seg i live over lengre tid.. og uten sånne ekle fluer oppi? :sjenert:

Jupp! Tror ikke det er så ofte at det kommer fluer i urter, de er nok mer glad i frukt. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jupp! Tror ikke det er så ofte at det kommer fluer i urter, de er nok mer glad i frukt. Tror jeg.

Så hvordan har det seg at det var et halvt tonn fluer i min så godt som avdøde koriander og mynte...? :sukk: Har du noen gode tips til å holde dem i live....? *Host..* ja.. :sjenert:

Altså, IKKE holde fluene i live! Plantene!

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingting, du er aktiv i dagboka igjen! Så moro :)

Herved erklærer jeg meg selv som ny leser... (hvis det er greit for deg da! ;) )

Hvordan står det til?

Ehhhhh, jeg har fått nytt brukernavn forresten, kan sende deg en PM.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrødoppdatering:

Tja. Det her gikk litt sånn bob-bob, tenker jeg. Stekte to brett som ble sårlige og bra på hver sin måte.

Brett 1: i et forsøk på å være sunn, droppet jeg å ha olje i deigen. TABBE. Måtte stå i 10 minutter å plukke bakepapir fra undersiden av knekkebrødet :ler: Ellers laget jeg denne ganske tynn, og det er bra. Men det var veldig vanskelig å kjevle ut deigen (la den på bakepapir og brukte bakepapir oppå, slik det står i oppskriften). Papiret under krøllet seg, og hvis jeg prøvde å ta det av så gikk deigen i oppløsning. Hadde ikke sjans til å kjevle deigen så tynt at det dekka hele plata, men de ble fine og tynne altså. Og de ble sprø, men brettet seg litt oppover i kantene da de ble stekt. Så noen av dem er skeive. :fnise:

Brett 2: tilsatte olje. Det gjorde kjevlinga mye lettere, selv om det fortsatt ble litt tull med papir som krøllet seg. Prøvde å lage disse tykkere, så jeg tror ikke de har blitt like sprø. Kunne sikkert stekt dem lengre, men de var så mørke nå, så det dropper jeg. Mulig jeg kan ha lavere grader og lengre steketid om jeg prøver igjen. Og de kom lett av papiret.

Konklusjon: morsomt, men litt tuvlete. Tror jeg skal prøve en annen oppskrift neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan har det seg at det var et halvt tonn fluer i min så godt som avdøde koriander og mynte...? :sukk: Har du noen gode tips til å holde dem i live....? *Host..* ja.. :sjenert:

Altså, IKKE holde fluene i live! Plantene!

:ler: Jeg skjønte det var plantene da!

*googler*

Fruktfluer kan opptre innendørs hele året, men de er vanligst om høsten i perioden september til november. De kan fly inn gjennom åpne vinduer eller komme inn med frukt, tomflasker eller annet der egg eller larver finnes. Larvene utvikles i gjærende emner som råtten eller halvråtten frukt, skvetter av øl og vin, sur melk, avløpsvann i bakerier og liknende. De voksne fluene tiltrekkes av gjæringsprodukter som eddik og alkohol, og sees ofte vandrende langs kanten av øl- og vinglass.

Æh, så ja... de lever på hva som helst. Lykke til, I say! (tror det stod noen tips om å bli kvitt dem på den siden)

Urtene står sjeldent så lenge at de rekker å dø, egentlig. Men jeg har en timian hos J nå som står i vinduet og som får litt vann av og til. Den ser ut til å ha det bra, bortsett fra at jeg har glemt å vanne den, så den er halvdød nå... :sjenert:

Pingting, du er aktiv i dagboka igjen! Så moro :)

Herved erklærer jeg meg selv som ny leser... (hvis det er greit for deg da! ;) )

Hvordan står det til?

Ehhhhh, jeg har fått nytt brukernavn forresten, kan sende deg en PM.... ;)

Oi! Hei! :goodbye::velkommen:

Send meg PM da! *lurer på hvem du er*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny knekkebrødoppdatering: brett nr 2 ble sprøtt likevel! Men, eh, det smaker litt svidd... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Jeg synes svidde knekkebrød er best jeg. :lur: Uansett, gøy at du fant en annen oppskrift. Men...går det ikke an å bruke vanlig ovn på min oppskrift? :klø: Jeg trodde at eneste grunnen til at det står varmluft er at da kan man sette inn alle brettene på én gang, i og med at man tross alt skal steke det i 1,5 time. Eller? :vetikke:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en fin dag du og! (og du? Hva skjedde med å bare sitte på KG på jobb a?)

Jeg har blitt omplassert til en prosjektstilling der jeg faktisk må jobbe. Så du vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jeg skjønte det var plantene da!

*googler*

Æh, så ja... de lever på hva som helst. Lykke til, I say! (tror det stod noen tips om å bli kvitt dem på den siden)

Urtene står sjeldent så lenge at de rekker å dø, egentlig. Men jeg har en timian hos J nå som står i vinduet og som får litt vann av og til. Den ser ut til å ha det bra, bortsett fra at jeg har glemt å vanne den, så den er halvdød nå... :sjenert:

Men tror de ikke er sånne fluer. Vi har hatt bananfluer og sånn også. Disse holder seg hovedsaklig til blomstene/urtene, der det er jord.. Bare jeg som er dronningen av å drepe planter, tydeligvis. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg synes svidde knekkebrød er best jeg. :lur: Uansett, gøy at du fant en annen oppskrift. Men...går det ikke an å bruke vanlig ovn på min oppskrift? :klø: Jeg trodde at eneste grunnen til at det står varmluft er at da kan man sette inn alle brettene på én gang, i og med at man tross alt skal steke det i 1,5 time. Eller? :vetikke:

Oi, det tenkte jeg ikke på engang! OK, prøver din oppskrift neste gang! :) Hvor tjukke blir de du lager forresten?

Jeg har blitt omplassert til en prosjektstilling der jeg faktisk må jobbe. Så du vet...

Haha, skjønner :ler:

Men tror de ikke er sånne fluer. Vi har hatt bananfluer og sånn også. Disse holder seg hovedsaklig til blomstene/urtene, der det er jord.. Bare jeg som er dronningen av å drepe planter, tydeligvis. :sukk:

Åeh. Du kan kjøpe sånn rackert som er beregna på å drepe fluer. Vi hadde det på Rimien jeg jobbet i, ganske effektivt. Det er stenger med litt strøm i, så når du veiver den over fluesvermen sier det sånn *sprkkrrrk-krrrk-sprk*. En gang traff jeg en veps, og da sa det *krrrkBANG!* :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfinfin dag i dag! Stod opp kl 10, relativt tidlig til søndag å være synes jeg. Spiste god frokost og bakte knekkebrød. Så gikk jeg ut en tur fordi det er så himla fint vær i dag. Var innom Outland og kjøpte meg to mangaer (japanske tegneserier) (du er ikke den eneste nerden, ^^Belle^^ ;)). J jobbet noen timer i dag, så jeg tuslet bort til jobben hans for å si hei (og å prakke på ham en knekkebrødbit). Så satt jeg meg på kafé og drakk kaffe og leste manga. Også satt jeg der litt med J da han var ferdig, også tuslet vi hjem sammen.

Nå er det sofa, PC og snart skal jeg lage pizzasnurrer. Og se på Dexter, tenker jeg. En serie som forøvrig anbefales på det varmeste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står pizzasnurrene i ovnen! Skulle lage salat til å ha ved siden av, men så fant jeg ut at vi bare har... eh, salat. Høhø. Så - da blir det pizzasnurrer med pizzasnurrer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist middag! De ble veldig gode, pizzasnurrene :) Dessert: en kopp med te og en pasjonsfrukt! Pasjonsfrukt er sååå godt, altså! Jeg burde virkelig bli flinkere til å kjøpe frukt i stedet for godis. Det er jo strengt tatt ikke noe dyrere, selv med litt fancy frukt. Og jeg er alltid sugen på noe søtt etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pizzasnurrer (20 stk)

50 g smør, evt 2 ss olje

4 dl lunkent vann/skummet melk

1 egg (halvparten til pensling)

50 g gjær

1 ts salt

½ ts sukker

1 liter hvetemel/finbakstmel

Veldig mye gulost

Smelt smør og tilsett vann/melk. Varm til 37 grader, og rør ut gjæren. Tilsett resten av ingrediensene, kna deigen smidig og la heve ca 40 minutter. Del deigen i to og kjevle dem ut til avlange leiver. Pensle med olje og bre saus og fyll utover. Pass på å la 4-5 cm øverst være uten saus, da blir det lettere å "lukke" rullen.

Rull sammen fra langsiden, skjær i skiver og legg på stekebrett. La etterheve ca 30 minutter. Pensle med egg, stek på nederste rille ved 225 grader i 12-14 minutter.

(ærlig og rederlig stjålet, og endret bittelitt, fra Arkana)

Vi fylte dem med saus laget av hermetisk tomat, tomatpuré og masse tørkede urter. Fyllet var stekt kjøttdeig og løk, og på toppen hadde jeg nok Jarlsberg til å få en hardbarka veganer til å grine.

(beklager til alle hardbarka veganere som har forvillet seg inn i dagboka mi og nå griner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, du har klart å komme langt i den nye boken din altså. Ga det et ærlig forsøk, men måtte kapitulere etter side 6 og jukse meg frem hit. Hope you forgive me! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Puh, du har klart å komme langt i den nye boken din altså. Ga det et ærlig forsøk, men måtte kapitulere etter side 6 og jukse meg frem hit. Hope you forgive me! ;)

:ler: Selvfølgelig er det greit! jeg kan oppdatere de siste sidene for deg:

jeg og J skal bli samboere (han har spurt på ånkli)

XXL gir meg en ny ellipsemaskin som jeg får i morgen

Wind er kresen

jeg har registrert meg som blodgiver

jeg har lagt ut bilde av middagene mine og et par lunsjer

folk i Moss setter seg fast i vaksemaskiner

pizza er kalorifritt

Jeg tror ikke jeg har glemt noe da?

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og J skal bli samboere (han har spurt på ånkli)

XXL gir meg en ny ellipsemaskin som jeg får i morgen

Wind er kresen

jeg har registrert meg som blodgiver

jeg har lagt ut bilde av middagene mine og et par lunsjer

folk i Moss setter seg fast i vaksemaskiner

pizza er kalorifritt

Haha, bra oppsummering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og J skal bli samboere (han har spurt på ånkli) Så bra, det var på tiiiiide! :hug:

XXL gir meg en ny ellipsemaskin som jeg får i morgen Leste beskrivelsen av ulydene som du sendte, haha!

Wind er kresen :fnise:

jeg har registrert meg som blodgiver :tommelopp:

jeg har lagt ut bilde av middagene mine og et par lunsjer Ja så bl.a den nudler- og wok med cashewnøtter, den så farlig god ut!

folk i Moss setter seg fast i vaksemaskiner :ler:

pizza er kalorifritt :roll: Dere ass! :fnise:

:ler: Takk for oppsummering, har lagt til noen kommentarer, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...