Gå til innhold

Litt flinkere

Pingting

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gordon Ramsey er kjempekul. :happy:

Jepp! Den restauranten han var på i kveld var jo bare helt ekstrem. Møkkete, dårlig mat og kjipe ansatte. Endte med at stedet ble stengt i flere dager og kjøkkensjefen og souschefen sparka. Herremin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Den restauranten han var på i kveld var jo bare helt ekstrem. Møkkete, dårlig mat og kjipe ansatte. Endte med at stedet ble stengt i flere dager og kjøkkensjefen og souschefen sparka. Herremin.

Æsj, ja. Noen av de stedene han er på er bare helt :spy: . *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restauranteieren i kveld var en svært modig mann. han ba Gordon om en klem.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restauranteieren i kveld var en svært modig mann. han ba Gordon om en klem.

:fnise:

:skratte: Ser det for meg. :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjeldent jeg driver og reklamerer for noe her inne, men nå bare må jeg.

Falt for fristelsen i stad og sneiet innom isdisken på butikken. Tenkte jeg skulle prøve noe nytt, og kanskje noe sunnere. Er litt skeptisk til lett-is, men så fant jeg Smoothies fra Hennig Olsen. Den er perfekt! :blink: 60% frukt, så den smaker masse uten å være kunstig, og det er både sukker og fløte i den - så da er det ikke ekkel kunstig søtning-smak eller merkelig stivelse-konsistens på det heller. Og den er fyldig og god. Og likevel halvparten så mange kalorier som vanlig iskrem, og en tredjedel mindre fett. OM NOM NOM!

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ...morgen!

Jeg sto ikke opp nå altså. Har dusja og spist frokost og sånt. Nå skal jeg til å ta en monsteroppvask. Senere i dag skal jeg lage lasagne, helt fra bunn. Skal til og med lage pastaplatene selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, har du sånn pastarulle da? Lager du med bechamel? Jeg har aldri helt skjønt dette med hvit saus i lasagne, men så har jeg aldri smakt en ordentlig lasagne med hvit saus heller da.

Ellers er lasagne = :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, har du sånn pastarulle da? Lager du med bechamel? Jeg har aldri helt skjønt dette med hvit saus i lasagne, men så har jeg aldri smakt en ordentlig lasagne med hvit saus heller da.

Ellers er lasagne = :sikle:

Jeg har en pastarulle, men den står selvfølgelig hjemme hos foreldrene mine :rolleyes: Så jeg bruker bare kjevle. Nesten like greit det, når man ikke trenger å skjære til spaghetti (det gidder jeg virkelig ikke for hånd...).

Og ja, lager med bechamelsaus. Så lagene blir slik: kjøttsaus - pasta - ostesaus - kjøttsaus - pasta - ostesaus - revet ost

Fant en Gordon Ramsay-oppskrift, regner med at den burde være bra. :happy: Kan legge den ut her hvis den funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må du gjøre! Også ta bilde så vi får se ;)

Skal prøve! Blir j sitt mobilkamera, men det tar jaggu ikke dårlige bilder egentlig.

Nam, bechamelsaus er herlig! :sikle:

Dagens frokost/brunch/lunsj: Smash :nigo:

Og den bechamelsausen her er det MYE ost i! nesten 100 gram, både cheddar og parmesan.

Du slutter ikke å imponere ! ;) Jaggu meg lager a'kke lasagne fra bunn' også..... :danse:

Hva kan man si? Jeg koser meg med å lage mat :happy: Å bruke 3-4 timer på matlaging på en søndag er bare fint, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Ikke noe som hjemmelaget lasagne, nei. Har oppskrift hjemme på en med to-tre typer kjøtt, mozarella og parmesan i sausen, hjemmelaget pasta, osv, osv. Deilig! :sikle:

Får vi bilde snart, eller? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lasagne

lasagne1.jpg?t=1268600089

Kjøttsaus

1/2 stor løk, finhakket

1 stor gulrot, revet

2 hvitløksfedd (jeg brukte 1 kinesisk hvitløk)

Tørket oregano (jeg brukte... mye.)

400 g karbonadedeig

1 ss tomatpuré

1 ss Worcestershire sauce

1 laurbærblad

En god dæsj rødvin (resten helles i kokken)

1 boks (400 g) hakkede tomater

1/2 dl melk

Salt og pepper

Fres løk, gulrot, hvitløk, Wocestershire sauce, laurbærblad og oregano. Ha i kjøttdeig og tomatpuré. Når kjøttdeigen er brunet, ha i hakkede tomater, rødvin og melk. La det koke i 1,5 timer. Rør av og til. Det er viktig å prøvesmake.

Ostesaus

25 g smør

25 g hvetemel

3 dl melk

Muskatnøtt

60 g cheddar, revet (jeg brukte extra mature, det var utrolig godt!)

30 g parmesan, revet

Smelt smøret i en kjele og rør i melet. Ha i litt og litt av melken og rør så det ikke klumper seg. La sausen koke i 2-3 minutter. Ta den av varmen og rør inn osten.

Hjemmelaget pasta

100 g durumhvete

1 egg

1 dæsj olje

litt salt

Bland ingrediensene i en bolle og elt sammen. Deigen skal være hard. Pakk den tett inn i plastfolie og la den hvile i kjøleskapet i 1 time.

Ta ut deigen, elt den og kjevle ut til ønsket tykkelse.

Lasagnen:

Legg først halvparten av kjøttsausen i bunnen av en smurt form. Dekk med pastaplater. Legg så omtrent halvparten av ostesausen, fulgt av resten av kjøttsausen. Legg et nytt lag med pasta og til sist resten av ostesausen. Revet ost oppå er godt :)

Stek på 225 grader i 20-25 minutter.

Jeg tabbet meg litt ut med pastaen, den ble alt for tykk. Den var i underkant av 1 mm tykk da den var rå, og den svellet i ovnen og ble i tillegg litt for hard i midten. men det var kjempekjempekjempegodt! (selv om den så litt guggete ut, haha)

lasagne2.jpg?t=1268600136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! Oppe kl 8 i dag, nå sitter jeg på lesesalen med en kopp te og en tjukk perm full av kommunale dokumenter. *sær*

Fikk en liten åpenbaring i dag og putta litt kruskakli i havregrøten. Det var lurt! Sunt, og den fikk en veldig god konsistens :)

Litt trøtt, men jeg er så rar at jeg virkelig liker mandager, så da er det greit :) Håper alle har en knalldag! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke mandagen var sånn helt super fra før, så ble den ihvertfall veldig mye bedre av å lese her! :jepp:

Jeg sitter på lesesalen med :kaffekopp: og strategidokumenter, sikkert omtrent like spennende som kommunale dokumenter.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohaio!! :sol:

*misunnelig på studenter * :fnise:

Lurer litt på om jeg ikke skal sette meg på skolebenken..igjen ?

Savner å studere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...