Gå til innhold

Litt flinkere

Pingting

Anbefalte innlegg

Haha, det er greit - bare spør du! :ler:

I'm here to help! (og hvis ikke jeg kan svaret, så er J skikkelig datanerd)

Perfekt!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj...fikk seffern ikke til de språkinnstillingene...hjelp kommer senere idag ;) De knappene det sto jeg skulle trykke på var jo ikke der, i tillegg måtte jeg innstallere en språkpakkegreie av noe slag... :murvegg:

:klaske:

Skal sjekke ut nettsiden du anbefalte nå ( men det er kanskje ikke noe nytte å dra ut av den før jeg har japansk på tastaturet ? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj...fikk seffern ikke til de språkinnstillingene...hjelp kommer senere idag ;) De knappene det sto jeg skulle trykke på var jo ikke der, i tillegg måtte jeg innstallere en språkpakkegreie av noe slag... :murvegg:

:klaske:

Skal sjekke ut nettsiden du anbefalte nå ( men det er kanskje ikke noe nytte å dra ut av den før jeg har japansk på tastaturet ? )

Joda, jeg har skrevet flere innlegg på rōmaji der, jeg. Går så bra så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine innlegg på Lang! Veit du hva hensikten med strek over o'en er forresten ? Jeg har ikke så mye å bidra med av innlegg enda; har ikke kommet langt nok med japansken min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det betyr lang vokal :)

Jeg driver og kladder et innlegg til der nå, som skal være bare i hiragana/katakana. Prøver å skrive for hånd først, ellers blir det juks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det betyr lang vokal :)

Jeg driver og kladder et innlegg til der nå, som skal være bare i hiragana/katakana. Prøver å skrive for hånd først, ellers blir det juks ;)

Gleder meg til å se det ;)

aha, så det betyr lang vokal, ja...toookyooooooooooo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å se det ;)

aha, så det betyr lang vokal, ja...toookyooooooooooo :)

:fnise: ikke så lang, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegn på at du trenger kaffe:

Du tar ned kaffekopp og presskanne fra skapet, setter dem på benken... og har tre skjeer med presskannekaffe i koppen, tømmer på vann og lurer på hvorfor kaffen ser så annerledes ut enn den pleier. Så ser du den tomme presskanna.

*facepalm*

:ler:

Tegn på at du trenger mer kaffe:

Du leser innlegget til Pingting, skjønner ikke hva problemet er, men tenker at nå hadde det vært godt med kaffe.. Leser gjennom igjen, og innser så at det faktisk var noe feil der.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Tegn på at du trenger mer kaffe:

Du leser innlegget til Pingting, skjønner ikke hva problemet er, men tenker at nå hadde det vært godt med kaffe.. Leser gjennom igjen, og innser så at det faktisk var noe feil der.. :sjenert:

HAHA! :ler:

Skål da, Mazilla ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe! :happy:

Jeg er ikke produktiv i dag. har ikke gjort noe studieting så langt, jeg. *dårlig samvittighet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe! :happy:

Jeg er ikke produktiv i dag. har ikke gjort noe studieting så langt, jeg. *dårlig samvittighet*

Jeg beklager at jeg hacket brukeren din, og skrev det innlegget ;)

(som jeg skulle ha sagt det selv, med andre ord)

Endret av Store My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at jeg hacket brukeren din, og skrev det innlegget ;)

(som jeg skulle ha sagt det selv, med andre ord)

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kikket innom den manga/anime-tråden deres på Kultur, og listet meg stille og rolig ut igjen. Skjønte fint lite ja :fnise:

To mastere faktisk, skikkelig flinkis!

Dexter har jeg forresten sett, er bare dårlig på å huske sitater. Michael C Hall er jo skikkelig snasen :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket innom den manga/anime-tråden deres på Kultur, og listet meg stille og rolig ut igjen. Skjønte fint lite ja :fnise:

To mastere faktisk, skikkelig flinkis!

Dexter har jeg forresten sett, er bare dårlig på å huske sitater. Michael C Hall er jo skikkelig snasen :rødme:

Haha, nei den tråden har blitt bare tull :ler:

Sitatet er (selvfølgelig, burde jeg vel nesten si?) fra Masuka. Sesong 3, tror jeg det var?

Tja. Han er en vannvittig flink skuespiller, men ...ikke helt min smak ;) Visste du forresten at han er gift med ho som spiller Debra, søstra hans? :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitatet er (selvfølgelig, burde jeg vel nesten si?) fra Masuka. Sesong 3, tror jeg det var?

Tja. Han er en vannvittig flink skuespiller, men ...ikke helt min smak ;) Visste du forresten at han er gift med ho som spiller Debra, søstra hans? :sprettoy:

Æææsj, det er jo bare sært! De kunne i det minste gitt dem en annen relasjon i serien da. Med mindre de ble gift etter serien begynte, men da også ville det vel vært litt sært. Gifte seg med liksomsøstra si?

Skjønner jo av mangatråden at smaken er som baken :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Æææsj, det er jo bare sært! De kunne i det minste gitt dem en annen relasjon i serien da. Med mindre de ble gift etter serien begynte, men da også ville det vel vært litt sært. Gifte seg med liksomsøstra si?

Skjønner jo av mangatråden at smaken er som baken :fnise:

Hehe, for å si det sånn: han var gift før, ble skilt i løpet av første sesong og er nå gift med henne... :rolleyes:

Jeg så han har fått kreft forresten, det var litt trist. Men såvidt jeg husker var det en type som de aller fleste blir friske av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Pingeling!

Lurte på en ting angående lang8 ( som forøvrig er en gullside!! ): popper de tekstene som folk vil ha korrigert bare opp, eller må man leite dem fram ? I så fall hvor ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Pingeling!

Lurte på en ting angående lang8 ( som forøvrig er en gullside!! ): popper de tekstene som folk vil ha korrigert bare opp, eller må man leite dem fram ? I så fall hvor ? ;)

Jeg pleier bare å gå etter de som står under "Entries awaiting your corrections". Der kommer de på norsk opp, ihvertfall. Ellers kan du jo lete litt rundt på "Lang-Match" (øverst på den blå/hvite menyen), der kan du søke etter brukere som kan japansk for eksempel, eller de som kan japansk og lærer norsk eller engelsk. Og så videre. Også går du inn på profilen deres og kan lese journalen deres derfra.

Flere tips:

smart.fm Veldig godt flash card system, som er en kjempekjekk måte å lære kana på. Bare lag en profil og søk på "japanese" for eksempel.

Hvis du skal lære deg kanji så vil jeg absolutt anbefale Heisig-metoden. Det er kanskje ikke den mest logiske rekkefølgen på tegnene man lærer, men det er veldig intuitivt og man lærer det skikkelig. Boka, Remembering the kanji, lastet jeg ned et sted (:rolleyes:), og i tillegg er denne siden kjekk for å øve. Der kan du legge inn dine egne huskeregler, siden logger alt du gjør etc.

Mange liker denne siden. Jeg har ikke rukket å bli så kjent med den enda.

Elelrs bruker jeg Pimsleurs essential Japanese (eller hva de nå heter) på MP3-spilleren. Veldig godt og logisk lagt opp. Finnes vel *hostkremt* på torrent et sted.

Åja, og her kan du øve på hiragana og katakana. Den har noen bugs og fungerer ikke helt smertefritt, men det er morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Tull?

:fnise: Den kan vel nærmest bli døpt om til fjortistråden snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...