Gå til innhold

Hva kan jeg erstatte pasta med?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er pastaholiker (for et ord?) og ELSKER pasta. Men ser jo at det ikke er veldig sunt med masse tomme karbohydrater. Vil gjerne kutte ut en del, men hva kan jeg erstatte det med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fullkornspasta? Da kan du jo fortsette å spise den elskverdige pastaen din og likevel få kuttet ut en del tomme karbohydrater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev litt dårlig, men poteter og ris er liksom ikke det jeg mente.

Er fullkornspasta SÅ mye sunnere enn vanlig pasta altså?

Couscous, bønner osv tenkte jeg på.. Men det blir kanskje å ta det litt langt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leter etter alternative karbohydratkilder: quinoa, byggryn, hirse, couscous, bulgur.

Hvis du leter etter alternativer til å ha til kjøtt og fisk i stedet for poteter:

Rotfrukter forøvrig, ratatouille med bønner, linsesalat, kikerter på boks osv. Alle bønner kan spises ved siden av, og de fleste har endel karbohydrater også. Er du ikke vant med bønner og kikerter kan det være lurt å ta inntaket litt gradvis - mest for omgivelsenes del :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullkornspasta SÅ mye sunnere enn vanlig pasta altså?

Tja, det vet jeg ikke. Men om du først skal spise pasta tror jeg nok fullkornspasta er litt bedre å spise ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fullkornspasta er absolutt bedre enn vanlig pasta. Lavere GI som fører til mer stabilt blodsukker. Hvis du vil holde deg unna hvete, så finnes det speltpasta som i tillegg er helt glutenfritt.

Villris er også kjempegodt, jeg bruker også veldig mye linser og kikerter.

Endret av Pjukset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Couscous inneholder vel like mye tomme karbohydrater som vanlig pasta?

Jeg er også pastaholiker, og har gått over til fullkornspasta.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Mye mer av broccoli, paprika, tomat, blomkål, mango, avocado, nøtter, gulrøtter og for eksempel stangselleri? Om du bruker litt fullkornspasta av og til: tilbered og spis mindre mengder.

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv squash! bruk ostehøvel eller lignende og skjær det opp i pasta-lignende strimler og ha litt salt på det en stund før du tar det opp i pastasaus eller lignende og varmer det en liten stund. eller google spagghetti squash. jeg prøvde bare det jeg skrev over for første gang i dag og det funka fett.. hadde litt wok grønnsaker ved siden av da.. faktisk godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv squash! bruk ostehøvel eller lignende og skjær det opp i pasta-lignende strimler og ha litt salt på det en stund før du tar det opp i pastasaus eller lignende og varmer det en liten stund. eller google spagghetti squash. jeg prøvde bare det jeg skrev over for første gang i dag og det funka fett.. hadde litt wok grønnsaker ved siden av da.. faktisk godt :)

Dette er supergodt! Jeg tar en tjukk squash og høvler på langs, legger bitene på papir og salter. La det ligge til vannet trekkes ut (15 minutt kanskje), skyll, og sleng i kokende vann. Ferdig på 1 minutt!

Også kjempegodt sammen med f.eks karbonadedeig og saus, eller reker og creme fraiche. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å erstatte vanlig pasta med fullkornspasta er noe vi alle bør gjøre. En mye større andel av fiberet er bevart i fullkorn, og det er spesielt den økte mengden av ufordøyelig fiber som sørger for en saktere absorpsjonsrate fra tarmene (det er der næringsopptak hovedsakelig foregår, ikke i magesekken).

Mange gode alternativer er allerede nevnt her.

Couscous inneholder ca 1.5 gram fiber per 100 gram vare, mens hvit ris stort sett ligger på 0.9 gram. Brun ris ligger på nærmere 3.5 gram, så her er det store forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prøv squash! bruk ostehøvel eller lignende og skjær det opp i pasta-lignende strimler og ha litt salt på det en stund før du tar det opp i pastasaus eller lignende og varmer det en liten stund. eller google spagghetti squash. jeg prøvde bare det jeg skrev over for første gang i dag og det funka fett.. hadde litt wok grønnsaker ved siden av da.. faktisk godt :)

Oj, det har jeg aldri hørt om før. Det må prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det har jeg aldri hørt om før. Det må prøves!

ja, faktisk ikke så ille :) første gangen jeg prøvde det ut, så det er sikkert mer riktig å koke og sånt som over her. men jeg syntes det var godt! og det kommer fra en som ALDRI har likt squash før :fnise:

merket forresten at jeg skrev "lignende" ganske mange ganger over her.. jaja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil holde deg unna hvete, så finnes det speltpasta som i tillegg er helt glutenfritt.

.

Spelt er ikke glutenfritt, og det er heller ikke hvetefritt! (Spelt er hvete, men kan tåles av enkelte med hveteintoleranse. Det tåles ikke av de med hveteallergi, eller glutenallergi/intoleranse (cøliaki))

Vær så snill å la være å komme med slik feilinformasjon.

Som mor til ett barn med cøliaki er det temmelig kjedelig når noen har laget til "glutenfri mat" med spelt, og så skjønner de ikke hvorfor cøliakeren ikke kan spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spelt er ikke glutenfritt, og det er heller ikke hvetefritt! (Spelt er hvete, men kan tåles av enkelte med hveteintoleranse. Det tåles ikke av de med hveteallergi, eller glutenallergi/intoleranse (cøliaki))

Vær så snill å la være å komme med slik feilinformasjon.

Som mor til ett barn med cøliaki er det temmelig kjedelig når noen har laget til "glutenfri mat" med spelt, og så skjønner de ikke hvorfor cøliakeren ikke kan spise det.

Jeg har aldri sagt at spelt er glutenfritt. Jeg skrev at det er en pastatype som er laget av spelt som skal være glutenfri. Varianten er fra Demeter og selges i helsekost. Jeg har kjøpt denne typen fra forskjellige steder hvor hver av butikkene sier at denne absolutt er glutenfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at spelt er glutenfritt. Jeg skrev at det er en pastatype som er laget av spelt som skal være glutenfri. Varianten er fra Demeter og selges i helsekost. Jeg har kjøpt denne typen fra forskjellige steder hvor hver av butikkene sier at denne absolutt er glutenfri.

Men her gjentar du jo at en pastatype laget av spelt er glutenfri... spelt er ikke glutenfri, og dermed kan ikke en pastatype laget av spelt være glutenfri!

Jeg kikket på en nettside som selger produkter fra Demeter, og det var mange glutenfri pastatyper der (bl annet bokhvete og "millet"), men den med spelt var ikke merket glutenfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her gjentar du jo at en pastatype laget av spelt er glutenfri... spelt er ikke glutenfri, og dermed kan ikke en pastatype laget av spelt være glutenfri!

Jeg kikket på en nettside som selger produkter fra Demeter, og det var mange glutenfri pastatyper der (bl annet bokhvete og "millet"), men den med spelt var ikke merket glutenfri.

Dette er opplysninger jeg fikk fra butikken(e). Jeg spurte om de virkelig var sikre på at dette var riktig, de mente "ja". Jeg spurte i grunn ikke mer. Jeg skal kjøpe ny forsyning neste uke, skal be om dokumentasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at spelt er glutenfritt. Jeg skrev at det er en pastatype som er laget av spelt som skal være glutenfri. Varianten er fra Demeter og selges i helsekost. Jeg har kjøpt denne typen fra forskjellige steder hvor hver av butikkene sier at denne absolutt er glutenfri.

Nei, spelt er ikke glutenfritt, men består av mye mindre gluten enn kveitemjøl. Butikkene som hevder dette tar veldig feil, og bør bli informert om dette. Som innlegget over nevnte så får slik feilinformasjon alvorlige følger for de som lider av cøliaki eller andre allergier/intoleranser.

Nutrient profile of the 20 wheat samples (15 spelt and 5 common

wheats) tested was greatly influenced by wheat variety (spelt

or common wheat), wheat cultivar and location grown. All spelts,

as is well established for common wheats, tested positive for gluten.

While spelt yields (grain after hulling) are generally less than

common wheat, spelt yields tend to equal wheat when growing

season environments are less than ideal.

Kilde: Cereal Chemistry, Vol. 73, No. 5, 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...