Gjest Gjest_Aurélia_* Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Hei! JEg bare lurte på om dere syns 3,74 i snitt er dårlig etter vidergående. Jeg har aldri vært skole flink, men i fag jeg liker har jeg fire og femmere, det er bare det at fag som matte og andre fag jeg aldri har likt har tukket ned snittet mitt fordi jeg fikk 3. Er det normalt snitt eller super dårlig? Har aldri hatt noe inntrykk av at jeg har vært dårligere enn de andre elevene. Noen er flinke og noen er ikke så flinke. Jeg har alltid vært avarage liksom.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 Det er et helt ok resultat. Du kommer fint inn på "status-utdanninger" som medisin og fysioterapi i utlandet med et slikt snitt,hvis det er det du vil
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 Du kommer fint inn på "status-utdanninger" som medisin og fysioterapi i utlandet med et slikt snitt,hvis det er det du vil Mener du dette? Er det ikke høyere krav enn som så?
Oz- Skrevet 18. januar 2010 #4 Skrevet 18. januar 2010 Det er ikke et veldig godt snitt, jeg vil si at det meste under 4 er dårlig. Dersom du ikke tenker på høyere utdanning spiller det jo ingen rolle hva snittet ditt er, men det er mye som krever over 4 i snitt. Kanskje du skulle tenke på å ta opp noen fag?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Hei! JEg bare lurte på om dere syns 3,74 i snitt er dårlig etter vidergående. Jeg har aldri vært skole flink, men i fag jeg liker har jeg fire og femmere, det er bare det at fag som matte og andre fag jeg aldri har likt har tukket ned snittet mitt fordi jeg fikk 3. Er det normalt snitt eller super dårlig? Har aldri hatt noe inntrykk av at jeg har vært dårligere enn de andre elevene. Noen er flinke og noen er ikke så flinke. Jeg har alltid vært avarage liksom. Slutt å skrive ting som "skole flink" og "super dårlig", så kanskje du kan forbedre norskkarakteren i hvert fall Karakterene dine er vel ellers ganske gjennomsnittlige?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 Jeg synes det er ganske dårlig, men jeg er nøye på sånt og glad i de fleste fagene på skolen. Om det er dårlig for deg, kommer mer an på hva slags planer og drømmer du har for fremtiden. Drømmer du om å komme inn på medisin eller psykologi profesjon på uio er det dårlig, men om drømmen din er å gå yrkesfag for å få en stabil og trygg jobb, og du kommer dit du vil med det snittet synes jeg ikke det er det. Så lenge du er fornøyd er det det viktigste!
Gjest loveli Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 Jeg vil si at karakterene dine er veldig dårlige. Jeg hadde ikke vært fornøyd med det.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #8 Skrevet 18. januar 2010 Mener du dette? Er det ikke høyere krav enn som så? Det varierer en del mellom ulike studiesteder,men en venninne av meg er nettop ferdig utdannet lege fra et land i Øst-Europa. Der var det kun opptaks-prøve og intervju som avgjorde hvem som kom inn og ikke. Karakterene fra videregående hadde ingenting å si.(Hun hadde 3,4 i snitt). Min bror hadde 3,2 i snitt fra videregående, og går nå siste året av fysioterapi-utdanningen i Nederland.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 Dere som påstår at man må ha så høyt snitt for å ta høyere utdanning: Det er jo bare tull. Det er selvsagt flere studier som kun er mulige å komme inn på med et svært høyt snitt. Men det er da også veldig mange utdanninger som er åpne for alle - uansett om de har 2 i alle fag fra videregående. (Og akkurat det er nok en av årsakene til at det ikke lenger er noe særlig status å ha høyere utdanning i Norge,og at mange studenter presterer svært dårlig faglig).
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #10 Skrevet 18. januar 2010 Det er jo ikke noe BRA snitt, men jeg vil tro det er omtrent gjennomsnittlig. Er du god i de fagene du interesserer deg for og har jobbet med, så er det det viktigste på lengre sikt. Kommer an på hva du vil videre, men det er ganske mange utdanninger det er lett å komme inn på, og ettersom de fleste høyere utdanninger konsentrerer seg om nokså smale fagfelt, kan du godt gjøre det bra på universitet eller høyskole hvis det er fag du har lett for.
Gjest Gjest_Tallulah_* Skrevet 18. januar 2010 #11 Skrevet 18. januar 2010 Det er et bra snitt.Du kan være fornøyd med det snitet.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #12 Skrevet 18. januar 2010 Jeg jobbet minimalt og var stein hele siste halvdelen av videregående, og hadde et snitt på 3,86. Men karakterene fra videregående har lite å si, de fleste får til det de vil også med gjennomsnittlige karakterer derfra. Karakterene fra høyere utdanning vil derimot telle en del når du søker den første jobben etterpå, så der lønner det seg å jobbe hardere.
Gjest Gjest_Aurélia_* Skrevet 18. januar 2010 #13 Skrevet 18. januar 2010 Jeg skal ikke studere medisin eller noe slikt. Jeg liker ikke realfag. Jeg har ikke de fagene som trengs til medisin likevel. Jeg har gode karakterer i engelsk og samfunnsfaglige fag. Jeg har tenkt til å studere litteratur. Men at jeg var dårlig i matte tror jeg er delvis læreren sin feil. Ble mobbet av lærer i første klasse på gymnaset såå jeg skulket mye da og både han og den andre matte læreren min var ikke særlig flink til å lære ifra seg. De tok seg aldri tid til de mindre flinke elevene og favoriserte geniene. Jeg har egentlig hatt dårlig erfaringer med mange lærere. Ikke misforstå å tro at jeg skylder på bare lærerene, men at de ikke tok seg tid til å hjelpe meg og de andre mindre flinke elevene kan ha vært en medvirkende faktor. Jeg tror klasse gjennomsnittet var 2, noe. Så jeg var faktisk en av de flinkeste i matte klassen. Og jeg tok algebra i USA og da var jeg bland de beste i klassen. Hadde A. (Hadde a A i alle fag da, så det sier vel litt om skolesystemet i USA).
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #14 Skrevet 18. januar 2010 Karakteren gir deg jo en indikasjon i seg selv om den er god eller dårlig. Og 3,78 er verken dårlig eller veldig bra, det er litt over middels. Jeg hadde selv 3,98 i snitt fra VGS. Og er i dag ferdig med min bachelorgrad i økonomi hvor jeg har en sterk C i snitt, noe som er helt OK. Fikk forresten B i matte selvom jeg kun har 2 fra VGS
Gjest melanie Skrevet 19. januar 2010 #15 Skrevet 19. januar 2010 Hei.nei det er vel en helt grei snitt. jeg hadde et snitt på 3,90, og fikk intrykk av at mange hadde dårligere..men jeg hadde alle realfagene så jeg fikk jo mange poeng så det trakk meg opp. Noen fag er man flinke på, andre ikke.. jeg hadde f.eks 3-ere i de fleste teori fag mens realfagene som matte fysikk osv fikk jeg 5ere på. I oslo krever de fleste studier snitt over 4, men utenfor oslo vil du finne mange bachelorgrader som ikke krever mye i snitt. selv om jg hadde så lite snitt så er jeg snart utdannet siviløkkonom med meget gode karakterer:) http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=b...mp;type=studier søk på en utdannning på søkeord og så kan du finne ut hvor mye snitt du trenger...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. januar 2010 #16 Skrevet 19. januar 2010 Jeg hadde 3,6 snitt , og etter alderspoeng fikk jeg over 4. Studerer paa et hoyt rangert universitet i utlandet, uten problem. Jeg kom ogsa inn paa forstevalget mitt pa Universitetet i Oslo, det var en stor overraskelse dog.
ninuska_ Skrevet 19. januar 2010 #17 Skrevet 19. januar 2010 (endret) Jeg hadde 49,5 i snitt når jeg gikk ut av videregående (dessverre har det falt pga den nye ordningen), og jeg var litt misfornøyd. Rett og slett for at man i ettertid tenker at man kunne ha jobbet bedre med fagene. Jeg fikk 2 i matte, og det var ingen sin skyld enn min egen - ikke at jeg er så dårlig i matte, men det interesserte meg ikke et sekund. Av den grunn prøver jeg å gjøre mitt beste på universitetet og jeg har valgt noe som interesserer meg, uten å tenke videre på deg - som jeg tror teller mye mer enn videregående karakterene. Jeg vurderte både økonomi og diverse, men jeg ble aldri tilfreds med å velge noe ble sett på som status, for det lå ikke opp til mine interesser. Jeg valgte et studie hvor det trengtes 47,1 for å komme inn. Jeg ser at grensene er lavere ved andre universiteter. Det varierer veldig fra sted til sted. Noen universiteter har høyere snitt på studier, andre lavere. Jeg vil gi deg rådet at du søker på det du ønsker å studere. Selv om ditt snitt ikke er like høyt som tallene oppgitt på samordna opptak. Av erfaring vet jeg at mange trekker seg etter at de har blitt tilbudt plass, og venninna mi som var på venteliste på ca. 22 plass for studiet sitt, rykket opp til 1. plass på et par dager. Det er alltid en mulighet for at du kommer inn. Lykke til! Endret 19. januar 2010 av ninuska_
Gjest Lektor Hagen Skrevet 19. januar 2010 #18 Skrevet 19. januar 2010 Hei! JEg bare lurte på om dere syns 3,74 i snitt er dårlig etter vidergående. Jeg har aldri vært skole flink, men i fag jeg liker har jeg fire og femmere, det er bare det at fag som matte og andre fag jeg aldri har likt har tukket ned snittet mitt fordi jeg fikk 3. Er det normalt snitt eller super dårlig? Har aldri hatt noe inntrykk av at jeg har vært dårligere enn de andre elevene. Noen er flinke og noen er ikke så flinke. Jeg har alltid vært avarage liksom. Elendig resultat og du burde alvorlig talt begynne å tenke på å gå på en yrkesutdanning på VGS så du får deg et aktivt yrkesliv. Med det resultatet er det beste du kan håpe på en dumpeplass(åpen plass) på en høyskole i indre sogn.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #19 Skrevet 19. januar 2010 Elendig resultat og du burde alvorlig talt begynne å tenke på å gå på en yrkesutdanning på VGS så du får deg et aktivt yrkesliv. Med det resultatet er det beste du kan håpe på en dumpeplass(åpen plass) på en høyskole i indre sogn. :kgbaby:
bonafide Skrevet 19. januar 2010 #20 Skrevet 19. januar 2010 Jeg hadde et snitt på 3,4 da jeg gikk ut av vgs. Jeg går nå juss, men måtte ta opp noen av de fagene jeg var dårligst i på bjørknes. (dette kun pga at jeg skulle inn på et såpass vanskelig studie å komme inn på).. Uansett hvordan snitt man har så er det ingen grunn til panikk - alltid rom for forbedring dersom det skulle være for dårlig for det du måtte ønske å komme inn på Jeg vil også si at 3,75 er et helt ok snitt Det er helt gjennomsnittlig. Jeg lå litt under gjennomsnittet, så det vil si at du ligger akkurat på gjennomsnittet. Det kommer helt ann på hva du skal videre om du trenger tenke på det eller ikke Har du planlagt hva du vil videre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå