Gjest SmallTalk Skrevet 18. januar 2010 #1 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg begynner å få følelsen av at bilen min trenger olje snart, og da er spørsmålet: Hva slags olje bruker en bensindrevet Opel Corsa 1993 modell? Helsyntetisk eller halvsyntetisk? Jeg antar at det står noe om dette i instruksjonsboka, men de kodene klarer ikke jeg tyde... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 18. januar 2010 #2 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg vil tro halvsyntetisk eller helt tradisjonell mineralolje er tilstrekkelig til en gammel Corsa uten turbo. De kodene du ser i boken er vel på formen 10W40, 15W40, 10W30 osv? Det står gjerne oppgitt flere alternativer alt etter hvilke temperaturer du må regne med å oppleve, det er ulike oljeanbefalinger etter om du bor i Stavanger eller Sør-Varanger. "Begynner å få følelsen av"? Har du noe som helst peiling på når oljen sist ble byttet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 18. januar 2010 #3 Del Skrevet 18. januar 2010 Har ingen anelse om når oljen sist ble byttet. Kjøpte bilen i begynnelsen av november, og jeg har ikke byttet den etter det ihvertfall. Mener å huske at det var et diagram over de forskjellige oljetypene og temperaturer i instruksjonsheftet. Og mener å huske at formen var av typen 10w40 o.l. Betyr dette da at jeg eventuelt kan bruke alle de typene som er oppgitt i diagrammet (ikke samtidig), og heller avpasse dette etter ute-temperaturen? Eller bør jeg bare velge den som tåler lavest temperatur med en gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 18. januar 2010 #4 Del Skrevet 18. januar 2010 Desto større temperaturskala oljen skal tåle, desto mer rare stoffer må tilsettes oljen, noe som igjen virker negativt på oljens virkning og holdbarhet. Hvis du ikke trenger olje som tåler -20 eller +40, men kan klare deg med en som duger mellom -10 og +30 så er det fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 18. januar 2010 #5 Del Skrevet 18. januar 2010 Bor midt på svarteste østlandet, i et strøk som har hatt temperaturer ned mot -30 grader i vinter. Ergo så må jeg ha olje som tåler kulde. Men var ute og peilet olja i sta, og det var foreløpig mer enn nok olje på bilen. Men med mitt tiltak når det gjelder bil, så bør jeg nok kjøpe inn en kartong og ha liggende i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 19. januar 2010 #6 Del Skrevet 19. januar 2010 For å si det sånn, de fleste oljer tåler fint norske vintre, også temperaturer ned mot 30 minus i "kortere perioder". Halvsyntetisk er sikkert mer enn godt nok på en slik bil. Husk å skifte filter når du først skal skifte. Mange mener at det ikke er noe stort poeng i å skifte olje uten å skifte filter, noe som forsåvidt er sant. Når oljen går gjennom et skittent filter tar det ikke lang tid før den er like "dårlig" som den forrige... Noe jeg har som "motto" er at når man kjøper bruktbil bør man skifte ting som med jevne mellomrom skal byttes. Man vet aldri hva forrige eier har gjort, og bilen tar aldri skade av å få byttet væsker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå