Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Jeg vet at trening er alfa og omega, men får ikke trent på langt nær så ofte som jeg ønsker pga familiesituasjon/omsorgsplikter. Får til et par timer på treningssenter i uka, har gått på spinning, men har tenkt å trene styrke i stedet, og heller få til noen daglige halvtimeslange spaserturer. Ideelt sett skulle jeg gjerne trent 4 - 5x i uka, men det får jeg ikke til. Pga vekta er jeg derfor nødt til å gjøre noe med kostholdet. Jeg spiser vel ganske usunt til vanlig, med sjokopålegg, pizza, mye kaker/hvetebakst og endel smågodt og potetgull. Jeg føler for å gjøre noen drastiske endringer, og vil gjerne bli litt "frelst" - ser for meg at det er lettere da hvis jeg kan sverge til en kostholdsfilosofi. Men hvilken skal jeg egentlig velge? Synes alle virker så fornuftige!
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Jeg vet at trening er alfa og omega, men får ikke trent på langt nær så ofte som jeg ønsker pga familiesituasjon/omsorgsplikter. Får til et par timer på treningssenter i uka, har gått på spinning, men har tenkt å trene styrke i stedet, og heller få til noen daglige halvtimeslange spaserturer. Ideelt sett skulle jeg gjerne trent 4 - 5x i uka, men det får jeg ikke til. Pga vekta er jeg derfor nødt til å gjøre noe med kostholdet. Jeg spiser vel ganske usunt til vanlig, med sjokopålegg, pizza, mye kaker/hvetebakst og endel smågodt og potetgull. Jeg føler for å gjøre noen drastiske endringer, og vil gjerne bli litt "frelst" - ser for meg at det er lettere da hvis jeg kan sverge til en kostholdsfilosofi. Men hvilken skal jeg egentlig velge? Synes alle virker så fornuftige! For det første må du bestemme deg om du ønsker en slankekur/diett, eller en permanent livsstilendring. Velger du den første varianten, altså en kortvarig diett, vil du kanskje gå ned i vekt nokså raskt - men så fort dietten avsluttes vil du gå rett opp igjen der du var. Velger du en permanent livsstilendring derimot kreves det mer planlegging, kunnskap og selvdisiplin, og du må være forberedt på å bryte ned en masse vaner, for godt - men til gjengjeld vil vekttapet og den forbedrede helsen være permanent. Jeg kan absolutt anbefale lavkarbo - som livsstil! Å spise lavkarbo er det mest naturlige man kan gjøre, det er det menneskekroppen er tilpasset til. Før man begynte med jordbruk for 3000 til 8000 år siden levde vi stort sett på fett og proteiner, og det har vi gjort i titusener av år. Evolusjonen har tilpasset oss mat med lite/ingen karbohydrater, og som følge av dette er det lavkarbomat som er veien å gå dersom man ønsker optimal helse og vekt. Fedon og Atkins er som du sikkert allerede vet begge lavkarbo-retninger. Førstnevnte tillater noe mer karbohydrater enn sistnevnte, men det er aldri snakk om mer enn en et knekkebrød eller to pr dag uansett. Det finnes også andre varianter av lavkarbodkosthold, men grunnprinsippene er de samme i alle sammen: Å kutte drastisk ned på karbohydrater, kutte helt ut alle slikkerier og rent sukker, og spise seg god og mett på proteiner og fett i stedet. Kjøtt, egg, fisk, ekte smør, nøtter og grønnsaker (minus rotgrønnsaker, som er fulle av stivelse = sukker) er mat som går igjen i de fleste lavkarboretninger. Det som varierer mellom de forskjellige retningene er hvor forholdet mellom proteiner, fett og karbohydrater - men et svært begrenset karbohydratinntak er altså selvsagt felles for dem alle. Man trenger forøvrig ikke å følge noen bestemt retning for å oppnå bedre helse og vekttap, men dersom man har store problemer med overvekt og/eller har dårlig selvdisiplin, og kanskje er litt usikker, kan det være godt å ha en bestemt teori å støtte seg til. I bøkene til de forskjellige retningene står det ofte også foreslåtte ukesmenyer, som jo kan være et greit utgangspunkt når man er ny i dette. Selv lever jeg etter lavkarboprinsippene, og har det bedre enn aldri før. Den første uka var ganske tøff pga sukkerabstinenser, men da kroppen min fikk balansert seg igjen fikk jeg mer energi og følte meg veldig bra. Til frokost spiser jeg f.eks egg og bacon, eller kanskje en smoothie av bær og diverse andre ting, eller en god salat - og jeg er mett laangt ut på dagen. Siden jeg ikke spiser karbohydrater holder blodsukkeret mitt seg stabilt og jeg opplever aldri den intense sulten og dårlige følelsen man gjerne får når man er vant til å spise karbohydrater. Jeg har aldri telt en eneste kalori, og spiser meg alltid mett. Siden jeg er avvent fra sukkeravhengigheten er det sjelden jeg blir "fysen" på noe godt, men dersom det skulle skje tar jeg litt mørk sjokolade, noen nøtter, en deilig smoothie, eller lager en lavkarbokake el. Mulighetene er mange - dette er absolutt ikke noe kjedelig kosthold. Anbefaler forumet www.lavkarbo.no dersom du vil lese og lære mer. Mange gode oppskrifter, hjelpsomme medlemmer og inspirerende og opplysende artikler! (Haha, og du, jeg får ikke penger eller noe for å reklamene for denne livsstilen altså, selv om det muligens ser slik ut i dette innlegget. Dette er rett og slett bare et kosthold man blir skikkelig hekta på, man "ser lyset" så og si, og ønsker bare at flest mulig skal oppleve det samme!)
bergans Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Jeg vet at trening er alfa og omega, men får ikke trent på langt nær så ofte som jeg ønsker pga familiesituasjon/omsorgsplikter. Får til et par timer på treningssenter i uka, har gått på spinning, men har tenkt å trene styrke i stedet, og heller få til noen daglige halvtimeslange spaserturer. Ideelt sett skulle jeg gjerne trent 4 - 5x i uka, men det får jeg ikke til. Pga vekta er jeg derfor nødt til å gjøre noe med kostholdet. Jeg spiser vel ganske usunt til vanlig, med sjokopålegg, pizza, mye kaker/hvetebakst og endel smågodt og potetgull. Jeg føler for å gjøre noen drastiske endringer, og vil gjerne bli litt "frelst" - ser for meg at det er lettere da hvis jeg kan sverge til en kostholdsfilosofi. Men hvilken skal jeg egentlig velge? Synes alle virker så fornuftige! Nei, de er ikke fornuftige, men de er penger ut av vinduet. Gi heller kronasjene til veldedighet, og legg om livsstilen din. Fordøyelsen vår er ikke skapt for piller, pulver og lavkarbo. Kjøp deg en god ernøringsbok (IKKE skrevet av noen som skal selge en diett, en kur e.l), men en som forteller deg hvordan fordøyelsen vår virker, hvordan ting blir brutt ned og hva vi trenger. En bok eller noe lesestoff som er like nøytralt som en brukerveiledning til en TV. Og så legg om kostholdet. Har du barn så vil de påvirkes av foreldres spisevaner fra tidlig alder, og det du spiser påvirker også hvor mye overskudd du har, om du er feilernært og om barna dine er det. Mangler du/dere jern, kalsium, vit C, vit D, b-vit, sink? Ingenting hokuspokus, men gode, norske matvarer, variert og sunt. Masse fisk og hvitt kjøtt, mer frukt og grønt. Føler du deg fristet av å ha kjeks og sjokkis i huset, så la vær å kjøp dem i første rekke. Lag alle kaker og søtt selv for da vet du hva som går oppi dem og kan finne sunnere alternativer. Tren mens du er heime. Tåhev mens du pusser tenner, armhevinger i reklamepausen, situps mens du ser på nyheter, knip sammen rumpa når du kjører bil, gå istedenfor, ta ALLTID trapper npr du kan, bruk sekk slik at du kan få med deg varer men ha hendene frie, kjøp ankelvekter som du går med på dagtid. Du tenger ikke masse tid og treningssentra, men kreativitet og SELVDISIPLIN. Verdens dyreste utsyr og flinkeste personlige trener kan ikke hjelpe deg hvis du ikke selv gjennomfører det med både hode og kropp. Jeg skjønner at enkle alternativ appellerer, og at man vil så gjerne tro på ukeblader söm selger historier hvor Vigdis gikk ned 20kg ved å leve på tyttebær og skurekrem. Men det er bortkastet tid, som du heller kan bruke på å gradvis forandre livet ditt, for life.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Nei, de er ikke fornuftige, men de er penger ut av vinduet. Gi heller kronasjene til veldedighet, og legg om livsstilen din. Fordøyelsen vår er ikke skapt for piller, pulver og lavkarbo. Kjøp deg en god ernøringsbok (IKKE skrevet av noen som skal selge en diett, en kur e.l), men en som forteller deg hvordan fordøyelsen vår virker, hvordan ting blir brutt ned og hva vi trenger. En bok eller noe lesestoff som er like nøytralt som en brukerveiledning til en TV. Og så legg om kostholdet. Har du barn så vil de påvirkes av foreldres spisevaner fra tidlig alder, og det du spiser påvirker også hvor mye overskudd du har, om du er feilernært og om barna dine er det. Mangler du/dere jern, kalsium, vit C, vit D, b-vit, sink? Ingenting hokuspokus, men gode, norske matvarer, variert og sunt. Masse fisk og hvitt kjøtt, mer frukt og grønt. Føler du deg fristet av å ha kjeks og sjokkis i huset, så la vær å kjøp dem i første rekke. Lag alle kaker og søtt selv for da vet du hva som går oppi dem og kan finne sunnere alternativer. Tren mens du er heime. Tåhev mens du pusser tenner, armhevinger i reklamepausen, situps mens du ser på nyheter, knip sammen rumpa når du kjører bil, gå istedenfor, ta ALLTID trapper npr du kan, bruk sekk slik at du kan få med deg varer men ha hendene frie, kjøp ankelvekter som du går med på dagtid. Du tenger ikke masse tid og treningssentra, men kreativitet og SELVDISIPLIN. Verdens dyreste utsyr og flinkeste personlige trener kan ikke hjelpe deg hvis du ikke selv gjennomfører det med både hode og kropp. Jeg skjønner at enkle alternativ appellerer, og at man vil så gjerne tro på ukeblader söm selger historier hvor Vigdis gikk ned 20kg ved å leve på tyttebær og skurekrem. Men det er bortkastet tid, som du heller kan bruke på å gradvis forandre livet ditt, for life. Det er faktisk nettopp det den er. Men for en som ikke vet hva han snakker om forstår jeg hvorfor lavkarbo virker som en tullete motekur. Faktum er imidlertid at lavkarbo er det mest naturlige kostholdet som finnes. Mennesket har aldri vært "skapt" for å spise brød, sukker, poteter osv, men kjøtt, nøtter, grønnsaker, fisk ol. Dvs lavkarbo-mat. Piller har forøvrig ingenting med lavkarbo å gjøre, så at du sammenlikner pilledietter med lavkarbo sier sitt om hvor mye kunnskap du egentlig innehar om ernærig. Seriøse lavkarbobøker forteller i detalj nøyaktig hva som foregår i kroppen. Jeg kan anbefale boken "Bedre uten brød", for de som ønsker en beskrivelse av de fysiske prosessene.
bergans Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Det er faktisk nettopp det den er. Men for en som ikke vet hva han snakker om forstår jeg hvorfor lavkarbo virker som en tullete motekur. Faktum er imidlertid at lavkarbo er det mest naturlige kostholdet som finnes. Mennesket har aldri vært "skapt" for å spise brød, sukker, poteter osv, men kjøtt, nøtter, grønnsaker, fisk ol. Dvs lavkarbo-mat. Piller har forøvrig ingenting med lavkarbo å gjøre, så at du sammenlikner pilledietter med lavkarbo sier sitt om hvor mye kunnskap du egentlig innehar om ernærig. Seriøse lavkarbobøker forteller i detalj nøyaktig hva som foregår i kroppen. Jeg kan anbefale boken "Bedre uten brød", for de som ønsker en beskrivelse av de fysiske prosessene. Veeeeeeeel, low CHO-high protein dietter er så bra at de var tema ved avsluttende eksamen (etter fire-fem års universitetsstudier) i fjor. Vi måtte argumentere for og i mot etter å ha lest ret rundt 100 vitenskapelige artikler som oppsummerte de siste tredve års forskning. Men du har rett, jeg bør heller varsle universitete og si at den boka er det eneste man trenger..... Det har med å ikke la seg frelse blindt, men å la seg balansere. At mennesker spiser alt for mye og alt for feil CHO er uten tvil, men det har blitt hevdet i tre generasjoner også. At man kan kutte ned litt på CHO, og få i seg litt mer protein og umettede fettsyrer har også blitt forsøkt promotert i et par tiår. Men det største problemet er mangel på fiber og TRENING. Det er KVALITETEN på CHO som er problemet, og det lave inntaket av fiber har nå en påvist sammenheng med den økte forekomsten av kolonkreft (for lave konsentrasjoner av SCFA i bakre tarmavsnitt). Lavkarbo i stor moderasjon kan være helt kurant, men da bør folk ha peiling på behovet for gram per kg kroppsvekt. Mennesker på "ordentlige" lavkarbodietter har som regel lave energinivå, lave glykogenlagre (som gir de initielle vekttapene alle "liker"), trener ikke på samme nivå som de på balanserte dietter med over 50 % CHO per dag totalt av daglig inntak, tap av appetitt..... Kan gi deg så mange referanser du ønsker, slik at det ikk er min mening som er ute og går, men hva som blir forsket på daglig, hva år med viten prøver å fortelle oss og hvordan ting fungerer. Som sagt, å kutte ned på alt av søppelmat, polert ris, vanlig pasta og potet mos er inegnting annet enn suverent. Men, ikke erstatt med oksestek, fløte og en boks med linser. Bytt ut med helkorn, fullkorn, havrebrød, rugbrød, kli, kikerter, brun ris, quinoa, nøtter og søtpotet. Sammen med masse god fisk (spesielt laks, ørret, tunfisk, ansjos, sild, makrell), frittgåedne høns, magert svinekjøtt, norsk lam på sitt beste og masse f&G kvar dag. Og TREN!
tineline Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 (endret) Enig med siste taler! Og til opplysning, er det antatt at steinaldermennesket spiste plenty av karbohydrater i form av rotfrukter (du selv nevner poteter, selvom dette ikke nødvendigvis var tilfellet med Norge), belgfrukter (som faktisk har endel karbo) og viltvoksende kornsorter, samt diverse frukttyper. Ja, du leste riktig. Homo sapiens var nemlig så godt som identiske med oss for flere hundre tusen år siden - i Afrika, hvor det vokser helt andre matvarer enn her i Norge. Min filosofi, som jeg føler er nesten like bra som noen annen livstilsendring, er 5 om dagen (eller helst fler). Frukt og grønt tar så mye plass i kostholdet mitt at jeg ikke har plass til å spise så mye skit. Endret 24. januar 2010 av tineline
bergans Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Enig med siste taler! Og til opplysning, er det antatt at steinaldermennesket spiste plenty av karbohydrater i form av rotfrukter (du selv nevner poteter, selvom dette ikke nødvendigvis var tilfellet med Norge), belgfrukter (som faktisk har endel karbo) og viltvoksende kornsorter, samt diverse frukttyper. Ja, du leste riktig. Homo sapiens var nemlig så godt som identiske med oss for flere hundre tusen år siden - i Afrika, hvor det vokser helt andre matvarer enn her i Norge. Min filosofi, som jeg føler er nesten like bra som noen annen livstilsendring, er 5 om dagen (eller helst fler). Frukt og grønt tar så mye plass i kostholdet mitt at jeg ikke har plass til å spise så mye skit. Endelig noen som har fornuften på rett plass! Stå på!
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Kjøtt, egg, fisk, ekte smør, nøtter og grønnsaker (minus rotgrønnsaker, som er fulle av stivelse = sukker) er mat som går igjen i de fleste lavkarboretninger. rotgrønnsaker = potet, kålrot, rødbeter..?
Gjest Gjest_andre_* Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 lavkarbo har fått mye kritikk. enhver får selv tenke over hvorfor... 1550 kcal pr dag er ca 90 g fett, 150 g protein, 40 g karbohydrater. matvarer som fet fisk, kjøtt, kylling, fisk, olivenolje, mandler, avocado, salater, grønnsaker. etterhvert bør man inkludere noe bær og frukt. den store fordelen med lavkarbo er kontroll over insulin produksjonen, denne lille detaljen er særdeles viktig for hvordan man ser ut, hvor opplagt man føler seg og hvordan helsen blir. som vanlig mosjonist er det helt rått å trene styrke/utholdenhet på lavkarbo. har selv sett en betydelig styrkeøkning, mer muskelmasse og mindre underhudsfett på et år. er ikke striks hele tiden, drikker og spiser det jeg vil og i de mengdene jeg vil noen dager pr mnd.
estrella Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Jeg mener lavkarbo er tingen. Alle andre jeg vet om som har prøvd å leve på lavkarbo er også enig. Du har alt fått en del informasjon om lavkarbo, men sjekk www.lenabeatrice.net. Hun skriver veldig bra om dette her
Elensire Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 Jeg mener absolutt at Grete Roede er best!! Jeg går selv på mitt tredje kurs, og på de to forrige gikk jeg ned 11 kg. Det er ikke her snakk om å bli hysterisk ovenfor en eller flere matvarer, men rett å slett å være fornuftig, og endre kostholdet til noe en kan holde på jeg er strålende fornøyd, og føler aldri at jeg er sulten på kurset. Det er ikke ren slanking, men en livsstils endring slik at en faktisk kan klare å holde på de gode vanene, og holde vekten stabilt der en vil ha den. I tillegg må jeg legge til at jeg føler at jeg har fått langt mer overskudd og energi etter å ha lagt om kostholdet mitt. så det er bare positivt! Lykke til
Mir Skrevet 25. januar 2010 #12 Skrevet 25. januar 2010 Hva er så ille med : litt av alt ? Og blås i diett, endre livsstil så slipper man å nekte seg ting i hytt og gevær.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #13 Skrevet 26. januar 2010 Jeg ELSKER South Beach dietten. Har brukt den etter begge mine svangerskap. Suverene greier.
Leifr Skrevet 26. januar 2010 #14 Skrevet 26. januar 2010 Og til opplysning, er det antatt at steinaldermennesket spiste plenty av karbohydrater i form av rotfrukter (du selv nevner poteter, selvom dette ikke nødvendigvis var tilfellet med Norge) Poteter ble i hvert fall ikke spist av et eneste steinaldermenneske i Europa, Asia eller Afrika; de kommer fra Sør-Amerika og dukket ikke opp på den østlige halvkule før på 1500-tallet.
Gjest Gjest_balsa_* Skrevet 26. januar 2010 #15 Skrevet 26. januar 2010 Nei, de er ikke fornuftige, men de er penger ut av vinduet. Gi heller kronasjene til veldedighet, og legg om livsstilen din. Fordøyelsen vår er ikke skapt for piller, pulver og lavkarbo. Kjøp deg en god ernøringsbok (IKKE skrevet av noen som skal selge en diett, en kur e.l), men en som forteller deg hvordan fordøyelsen vår virker, hvordan ting blir brutt ned og hva vi trenger. En bok eller noe lesestoff som er like nøytralt som en brukerveiledning til en TV. Og så legg om kostholdet. Har du barn så vil de påvirkes av foreldres spisevaner fra tidlig alder, og det du spiser påvirker også hvor mye overskudd du har, om du er feilernært og om barna dine er det. Mangler du/dere jern, kalsium, vit C, vit D, b-vit, sink? Ingenting hokuspokus, men gode, norske matvarer, variert og sunt. Masse fisk og hvitt kjøtt, mer frukt og grønt. Føler du deg fristet av å ha kjeks og sjokkis i huset, så la vær å kjøp dem i første rekke. Lag alle kaker og søtt selv for da vet du hva som går oppi dem og kan finne sunnere alternativer. Tren mens du er heime. Tåhev mens du pusser tenner, armhevinger i reklamepausen, situps mens du ser på nyheter, knip sammen rumpa når du kjører bil, gå istedenfor, ta ALLTID trapper npr du kan, bruk sekk slik at du kan få med deg varer men ha hendene frie, kjøp ankelvekter som du går med på dagtid. Du tenger ikke masse tid og treningssentra, men kreativitet og SELVDISIPLIN. Verdens dyreste utsyr og flinkeste personlige trener kan ikke hjelpe deg hvis du ikke selv gjennomfører det med både hode og kropp. Jeg skjønner at enkle alternativ appellerer, og at man vil så gjerne tro på ukeblader söm selger historier hvor Vigdis gikk ned 20kg ved å leve på tyttebær og skurekrem. Men det er bortkastet tid, som du heller kan bruke på å gradvis forandre livet ditt, for life. Flott innlegg!
Gjest regine ii Skrevet 26. januar 2010 #16 Skrevet 26. januar 2010 For noen funker SELVDISIPLIN, for de fleste av oss gjør det det ikke. Da blir det - etter min mening - ganske meningsløst å anbefale folk å ha mer selvdisiplin så blir du slankere. Det stemmer nemlig ikke - hvorfor tror du at flere og flere blir overvektige?? Dietter er ikke noen god ting, i allflal ikke ala suppe/ananas etc. De fleste skjønner at i lengden er ikke det mulig å opprettholde. Samtidig: man KAN få en kickstart både på slanking og livsstilendring hvis man starter med noe drastisk, slik at man raskt ser resultater. Det er selvfølgelig sant at et varig vekktap oppnås best ved å gå ned 0,5 -1 kg i uken over tid. Men: det er usannsynlig deprimerende for MANGE av oss at det går så seint i begynnelsen. Går jeg ned et par kilo i løpet av uke 1 - ja da SER jeg at dette funker, og da blir jeg motivert til å fortsette. Går jeg derimot ned kun 200 gram evt. står stille på vekta - hva er da vitsen med alle "forsakelsene"??? Folk som skal rådgi andre ifht ernæring/livsstilsendring etc. må også ta de psykologiske aspektene med i sine prekner for slike endringer. Ellers funker det ikke! Det finnes etterhvert mange måter å endre kostholdet på - og når noen, som ts spør hva og hvordan, så må det gå an å svare at man har f.eks. mer tro på Grete Roede enn på Atkins. Men det kan man gjøre UTEN å rakke ned på det man er uenig i. Selv er jeg omvendt, for MEG passer ikke Grete Roede. Å måtte veie og måle og telle alt jeg spise gjør meg tussete. Hvorfor i allverden skal jeg da tvinges til det - når det finnes andre måter å gå ned i vekt/endre kostholdsregime til et sunnere på? For meg funker South Beach/lavkarbo. Det betyr ikke at jeg svømmer i fett, og har kuttet ut alt av grønnsaker og frukt. Ok - spiser lite frukt - men det må man på GR og (fordi det er mye kalorier i de fleste frukter ifht. mengde man får i seg). Jeg har lest en del om det, og har etterhvert lært meg en del om hvordan lage mat på denne måten. Det har og vært en hyggelig opplevelse - fordi det har gitt meg gleden ved å lage mat tilbake. Min anbefaling til ts vil faktisk være å prøve litt forskjellig, for å finne ut hva som funker for HENNE på sikt. Les om forskjellige livsstiler og finn ut hva som er filosofien bak også. Og så er det om å gjøre å finne ut av noe som passer en selv og ens egen livsstil.
tineline Skrevet 26. januar 2010 #17 Skrevet 26. januar 2010 Poteter ble i hvert fall ikke spist av et eneste steinaldermenneske i Europa, Asia eller Afrika; de kommer fra Sør-Amerika og dukket ikke opp på den østlige halvkule før på 1500-tallet. Det er derfor jeg skriver "ikke nødvendigvis i Norge". Mennesket var så godt som anatomisk identisk med oss for 200 000 år siden, og poenget mitt var at de i steinalderen fint taklet karbohydrater. Og det var jo faktisk steinalderfolk i Sør-Amerika også. Samme anatomi og fysiologi der.
Gjest Bolledeig Skrevet 26. januar 2010 #18 Skrevet 26. januar 2010 Det er derfor jeg skriver "ikke nødvendigvis i Norge". Mennesket var så godt som anatomisk identisk med oss for 200 000 år siden, og poenget mitt var at de i steinalderen fint taklet karbohydrater. Og det var jo faktisk steinalderfolk i Sør-Amerika også. Samme anatomi og fysiologi der. I tillegg så virker det som om tilhengerne av steinaldermat beleilig "glemmer" at etter at korn og poteter ble innført i menneskers kosthold økte forventet levealder betraktelig. Det var først og fremst kostholdsforbedringer, og ikke vaksiner/hygiene som førte til at dødeligheten i befolkningen stupte. Men man kan jo forsåvidt se på det som er bra tegn at vi er så velfødde og har maten så lett tilgjengelig og i høy kvalitet, i tillegg til lange liv at vi kan bruke masse tid på å diskutere hva som ville vært optimalt for et urmenneske (med forventet levealder på <30 år)
Gjest D.V Skrevet 26. januar 2010 #19 Skrevet 26. januar 2010 Årsaken bak befolkningsveksten som oppsto i forbindelse med innføringen av jordbruket er at et kornbasert kosthold er langt mindre arealkrevende enn den opprinnelige jakt- og samle-livsstilen. Det ble rett og slett mer mat tilgjengelig pr arealenhet, og plass til flere mennesker. Hvor SUNN denne kostholdsomleggingen var, er derimot en helt annen sak. Lav gjennomsnittsalder kan ha like mye sammenheng med dødsulykker under jakt og lignende situasjoner, som dårlig helse på grunn av kosthold. Det er ikke uten grunn at livsstilsykdommer som kreft, hjerteproblemer osv florerer som verst i nettopp de landene hvor det konsumeres mest raske karbohydrater... Hva karbohydrater i "steinaldermenneskets" kosthold angår, så antas det at mengdene av dette var minimale sammenlignet med dagens inntak. Javisst spiste de iblant litt frukt og visse grønnsaker med høyt karbohydratinnhold (de fleste bær har så lavt innhold av karbohydrater at det må anses som lavkarbo), men i meget beskjedne mengder. Kosten besto helst av fett fra fisk og dyr, og det er der de fikk energien fra. Ta en titt på hvordan eskimoene og lignende folkeslag levde for ikke lenge siden: Minimalt med karbohydrater, og store mengder fett. Resultatet? Et av verdens sunneste folkeslag (frem til "den hvite mann" kom og misjonerte for Jesus, sukker og alt annet herlig, og ødela nok et samfunn ). At man har gått noen år på universitetet betyr ikke at man sitter med en fasit. Er det noe man kan lære av å studere vitenskapen og ikke minst dens historier er det at det som betraktes som utvetydig sannhet i dag, kan vise seg å bli avkreftet i morgen. Fremskritt skapes som kjent ikke av å tviholde blindt på gamle de teoriene, men ved å ha et åpent sinn og utforske de nye. Skulle man godta alt man ble lært på et universitet hadde man fremdeles stått fast ved teoriene man lærte ved de gamle grekernes universiteter.. Verden går videre og man finner stadig ut nye ting, selv det som nyutdannet akademiker med selvtilliten skrudd litt for mange hakk opp kanskje ikke føles slik akkurat der og da. I likhet med de fleste andre som har trasket et par år i statens ernæringstredemølle er dere nok indoktrinert og fastgrodd i dette foreldede paradigmet. Dessverre, for dette vil etter all statistikk å dømme gå ut over dere selv. Konsekvensene av denne fornektelsen deres vil sannsynligvis være at dere får diabetes, kreft, hjerte- og karsykdommer eller en av de andre typiske livsstilsykdommene som er typisk for karbohydratspisende mennesker. Statens ernæringsråd har predikert karbohydratholdige matvarer og melk i flere tiår (samtidig som staten selv har hatt store interesser i nettopp disse næringene, selvsagt... ), men det har nå kommet signaler om at dette er i ferd med å endre seg. Sverige ligger foran oss på også dette området, men mer og mer innser man i hele Vesten farene ved dette unaturlige kostholdet. Jeg spiser selv lavkarbo, og jeg er verken overvektig, inaktiv (trener både styrketrening og kondisjon flere ganger i uken) eller har problemer med helse. Mine blodverdier er bedre enn de noensinne har vært, og appetitten, livsgleden og humøret er upåklagelig. Jeg koser meg med store mengder velsmakende mat, og ser frem til hvert eneste måltid. Ikke bare smaker maten godt, men jeg vet at alt jeg spiser har en helsebringende effekt for kroppen min. Men for all del, hvis det er så givende å vri og vende på både historien og naturen, så sitt der med sukkeret og kreften deres, dere...
Gjest Bolledeig Skrevet 26. januar 2010 #20 Skrevet 26. januar 2010 Årsaken bak befolkningsveksten som oppsto i forbindelse med innføringen av jordbruket er at et kornbasert kosthold er langt mindre arealkrevende enn den opprinnelige jakt- og samle-livsstilen. Det ble rett og slett mer mat tilgjengelig pr arealenhet, og plass til flere mennesker. Hvor SUNN denne kostholdsomleggingen var, er derimot en helt annen sak. Lav gjennomsnittsalder kan ha like mye sammenheng med dødsulykker under jakt og lignende situasjoner, som dårlig helse på grunn av kosthold. Det er ikke uten grunn at livsstilsykdommer som kreft, hjerteproblemer osv florerer som verst i nettopp de landene hvor det konsumeres mest raske karbohydrater... Men poenget er jo at de IKKE døde på grunn av at de jaktet. De døde av feilernæring og underernæring. Den store dødelighetsdroppen hadde ikke med vaksiner eller sykdommer å gjøre, heller ikke at tilværelsen ble mindre farlig. La oss snu argumentasjonen på hodet: Hvor usunt kan man egentlig leve, i et land der man lever i snitt til man er nesten 80 år? Det er ikke uten grunn at livsstilsykdommer som kreft, hjerteproblemer osv florerer som verst i nettopp de landene hvor det konsumeres mest raske karbohydrater... Og ja, du har helt rett. De landene som spiser mye karbohydrater har mye kreft og hjertesykdommer også. Dette er selvfølgelig ikke korrelert med at disse landene også gjerne har et høyt matinntak i utgangspunktet. Heller ikke at en av grunnene til at stadig flere får kreft er fordi de overlever det som vanligvis tok livet av folk i 40-60årsalderen (blant annet på grunn av stor fremgang blant annet innenfor hjertemedisin) og derfor lever så lenge at celledelingen ved et eller annet tidspunkt begynner å tulle seg? (finnes det noen lavkarbosamfunn forøvrig? Sånn unntatt disse eskimoene da? Og hvordan bedømmer man hvor sunt et folkeslag er, hadde disse eskimoene en forventet levealder på 90+ år?) Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke klarer å diskutere uten å dra inn konspirasjonsteorier hele tiden. Norge er ikke et land som er velegnet for kornproduksjon, tvert imot. Med så mye utmark og liknende som vi har, ville staten gjort det mye bedre med at vi alle spiste fett fårekjøtt og masse oksekjøtt hele gjengen. Det at du drar inn "hadde vi bare gjort sånn som universitetene sa så ville ikke verden gått fremover" avslører at du har forsvinnende liten peiling på hvordan vitenskaplig fremgang fungerer. Forskning baserer seg til en veldig stor grad på å utfordre den rådende oppfatning, og det å se en sak fra flere sider. En annen bruker nevner lenger opp i tråden at 100 studier ble sammenliknet blant annet, og blir møtt med et skuldertrekk og "jo men boken min sier at". Hvor lite kildekritisk er ikke det? Det er ikke noe mer høyverdig å være blind for fakta som utfordrer ditt eget syn bare på grunn av din egen oppfatning tilsynelatende er annerledes enn den gjeldende. Du kunne selvsagt sagt at staten skulle gjort en kuvending på sine kostholds og helseanbefalinger hver gang det dukket opp en lovende n=10 studie, og ikke hva som er det som tilsynelatende er best basert på gjeldende kunnskap. Jeg personlig ville anse det som noe ansvarsløst. (forøvrig spiser jeg ganske lavkarbo selv, av ulike grunner. Men det går helt an å forsvare et slikt kosthold uten å lage konspirasjoner og fordreie fakta)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå