Gå til innhold

12 års bursdag (jente) - hvordan feire?


tromp_o

Anbefalte innlegg

Min datter blir snart 12 år. Hun vil invitere både gutter og jenter, både fra klassen og litt andre. Det blir 18 stykker hvis alle kommer. Men jeg lurer veldig på hva vi skal gjøre,hva som fenger i den alderen. Har tenkt å servere pizza og brus, og lage godterispyd istedenfor kake. Men finnes det noen selskapsleker o.l. som de synes er morsomme i denne alderen? Har tenkt litt på Sing star, men det hadde vært moro å gjøre noe annet, uten PS eller data.

Hvordan gjøres det forresten med innbydelser rundt omkring?? Det er en jente og syv gutter i klassen som ikke blir bedt. Regelen er at innbydelser da skal deles ut utenfor skolen siden ikke alle blir bedt. Men jeg synes det er litt tåpelig, de er 11-12 år og må jo lære at livet er ikke alltid rettferdig, alle kan ikke behandles likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_pia_*

Bare reagerte på at det var EN jente fra klassen som ikke blir bedt. Det er så utrolig sårende så jeg mener at du da bør be henne også. Tenk deg at det var ditt barn som var den eneste i klassen som ikke ble bedt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du som mor ikke burde tillate at 1 eneste jente i klassen til din datter blir holdt utenfor bursdags selskapet. Hadde vært greit om det var flere jenter, men kun 1 er bare stygt gjort. Greit nok at det er flere gutter som ikke blir invitert, men å utelate 1 jente syns jeg er stygt. Å selvfølgelig skal det deles ut utenfor skolen når ikke alle blir bedt. Ungene lærer urettferdighet på andre måter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at den ene jenta er utelatt, er at hun har oppført seg dårlig mot min datter fra første dag, ødelagt tidligere bursdager og utelatt å invitere min datter i sin bursdag. De er rett og slett så forskjellige at de ikke har noe sammen å gjøre. Siden dette er siste gangen vi skal feire bursdag med så mange, vil jeg ikke at det skal bli ødelagt av en person, noe jeg vet kommer til å skje hvis denne jenta blir invitert. Lærerne på skolen er også informert om forholdet disse imellom, og sørger for at de aldri er på samme gruppe osv. når det deles opp. Både vi og lærerene har i flere år prøvd å ordne opp, men nå har vi vel resignert alle sammen. Men det var egentlig ikke det som var spørsmålet, da. Det var hva man bør gjøre i en bursdag, og hvilke regler som gjelder ang. utdeling av innbydelser.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at den ene jenta er utelatt, er at hun har oppført seg dårlig mot min datter fra første dag, ødelagt tidligere bursdager og utelatt å invitere min datter i sin bursdag. De er rett og slett så forskjellige at de ikke har noe sammen å gjøre. Siden dette er siste gangen vi skal feire bursdag med så mange, vil jeg ikke at det skal bli ødelagt av en person, noe jeg vet kommer til å skje hvis denne jenta blir invitert. Lærerne på skolen er også informert om forholdet disse imellom, og sørger for at de aldri er på samme gruppe osv. når det deles opp. Både vi og lærerene har i flere år prøvd å ordne opp, men nå har vi vel resignert alle sammen. Men det var egentlig ikke det som var spørsmålet, da. Det var hva man bør gjøre i en bursdag, og hvilke regler som gjelder ang. utdeling av innbydelser.

Du må regne å få litt pes når u ikke sa grunnen med engang hvorfor kun en var utelatt, jeg syns synd i den jenta uansett, hun er sikkert kjempe usikker på seg selv. men forstår hvorfor nå da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at folk reagerer på at denne jenta er utelatt, men det viktigste for meg er jo at min datter får en fin bursdag. En helt annen sak er at denne jenta det gjelder har valgt helt feil måte å hevde seg på i klassemiljøet, noe som ganske sikkert kommer av at hun er usikker. Men jeg setter som sagt min datter først (som vel alle andre også ville gjort,......) og orker ikke være "sosialarbeider". Iallefall ikke i en bursdag. Har gjort veldig mye tidligere for at den omtalte jenta skal ha det bra, uten at det har ført til noe positivt i forholdet til min datter.

Har vel kanskje glemt å si at min datter har vært den eneste denne jenta ikke har bedt i bursdag også, uten at det har såret nevneverdig.

Endret av tromp_o
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pasta_*

Da skjønner jeg litt om bakgrunnen for at hun ene ikke blir invitert.

Hva med å ha aktiviteter ute?

Skattejakt, aking, bålbrenning, grilling over bål mm. Unger elsker sånt og det fenger både jenter og gutter. Det er sånne ting som de husker. Ikke enda en bursdag med pizza, pølser og gotteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orstår deg veldig godt at du utelater denne jenta. Det hadde jeg og gjort, og vi vurderer også å utelate av samme grunn.

Hvordan er uteforholdene hos dere?

Akebakke i nærheten?

Lage hopp og "konkurrere" om hvem som hoper lengst?

Kan grille ute - ha med toddy/kakao.

Inne-

Stol-leken

Singstar / annet spill en times tid

En ny dvd

Lage egen pizza (du har lagd deig, stekt kjøttdeig, hakket div, men de kan lage den - krever at du har god kjøkkenplass)

Diskotek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på den alderen ville vi ha minst mulig synlig innblanding fra voksne. Vi hadde gjerne type "discotek" og ellers ting vi selv fant på. De voksne skulle helst lage istand mat og lignende på forhånd, men synes minst mulig i selve selskapet. Vet ikke om det er sånn fortsatt?

Hva tenker datteren din da? Har hun ingen mening om hvordan hun vil ha det?

Invitasjonene kan hun gjerne dele ut utenfor skolen. Som sagt over her så lærer barn at verden er urettferdig på så mange andre områder at det er unødvendig å lære dem det via bursdagsinvitasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negasjon

Hvem mobber?

Atten elever på tolv år klarer fint å takle en som mobber eller er kritisk, så du slipper å være sosialarbeider eller leke helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde utebursdag i fjor, og det var veldig vellykket. Men i år har hun lyst til å ha noe annet. Kanskje diskotek og singstar ikke er så dumt, det er jo det de er opptatt av. Heller ingen dum ide med selvlaget pizza, kan jo gjøre klart så de kan lage hver sin med akkurat det fyllet de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes synd på denne jenta, men det må selvsagt være deres valg om dere ber henne eller ikke. Tror dog ikke jeg hadde tillatt at min (hypotetiske) datter delte ut innbydelser på skolen til alle jentene i klassen, utenom én.

Det finnes jo så mange medier nå, kanskje dere kan lage en morsom digital innbydelse på mail? Noen sender jo ut på SMS også, varierer vel hvor mye folk vil gjøre ut av det.

Selvlaget pizza er en hit! Det er en morsom aktivitet, samtidig som det er en hyggelig forberedelse til maten, og best av alt: Alle får noe de liker! Husk at jo flere kokker, mere søl osv, så tenk litt på om dere har plass og ork når det er så mange.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marthe_*
Grunnen til at den ene jenta er utelatt, er at hun har oppført seg dårlig mot min datter fra første dag, ødelagt tidligere bursdager og utelatt å invitere min datter i sin bursdag. De er rett og slett så forskjellige at de ikke har noe sammen å gjøre. Siden dette er siste gangen vi skal feire bursdag med så mange, vil jeg ikke at det skal bli ødelagt av en person, noe jeg vet kommer til å skje hvis denne jenta blir invitert. Lærerne på skolen er også informert om forholdet disse imellom, og sørger for at de aldri er på samme gruppe osv. når det deles opp. Både vi og lærerene har i flere år prøvd å ordne opp, men nå har vi vel resignert alle sammen. Men det var egentlig ikke det som var spørsmålet, da. Det var hva man bør gjøre i en bursdag, og hvilke regler som gjelder ang. utdeling av innbydelser.

Jeg synes det er hårreisende av deg som mor å arrangere noe sånt som dette uten at alle får være med. Å bare holde den ene jenta utenfor er mobbing, og du som voksen person bør vise en voksnere oppførsel.

Vil påstå at at du som voksen tillater dette er langt verre enn det denne jenta har gjort mot din datter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_brianna_*
Jeg synes det er hårreisende av deg som mor å arrangere noe sånt som dette uten at alle får være med. Å bare holde den ene jenta utenfor er mobbing, og du som voksen person bør vise en voksnere oppførsel.

Vil påstå at at du som voksen tillater dette er langt verre enn det denne jenta har gjort mot din datter.

Blir provosert av å lese svar som dette.

Hun må da være voksen nok til å forstå at man ikke blir bedt i bursdag, om man oppfører seg stygt mot dem?

Jeg hadde gjort akkurat det samme, vernet om barnet mitt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde vært veldig anderledes om de hadde vært 6-7 år, da ville jeg som mor tatt en mer aktiv rolle. Men siden denne jenta har ødelagt så mye for seg selv, og for mange andre, så er det helt uaktuelt å invitere henne. Hun er faktisk veldig upopulær i klassen, og vanker sammen med de som er 1-2 år eldre. Det er selvfølgelig synd på henne, men som jeg har sagt tidligere så har jeg prøvd å hjelpe henne, bl.a. tatt henne med på ting som har blitt arrangert når hennes mor ikke har hatt mulighet (eller gitt blaffen??), kjørt og hentet, latt henne være hjemme hos oss når det ikke har vært noen hjemme hos henne osv. Men nå har jeg gitt opp, siden hun hele tiden prøver å gjøre livet surt for min datter.

Endret av tromp_o
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dårlig ide
Grunnen til at den ene jenta er utelatt, er at hun har oppført seg dårlig mot min datter fra første dag, ødelagt tidligere bursdager og utelatt å invitere min datter i sin bursdag. De er rett og slett så forskjellige at de ikke har noe sammen å gjøre. Siden dette er siste gangen vi skal feire bursdag med så mange, vil jeg ikke at det skal bli ødelagt av en person, noe jeg vet kommer til å skje hvis denne jenta blir invitert. Lærerne på skolen er også informert om forholdet disse imellom, og sørger for at de aldri er på samme gruppe osv. når det deles opp. Både vi og lærerene har i flere år prøvd å ordne opp, men nå har vi vel resignert alle sammen. Men det var egentlig ikke det som var spørsmålet, da. Det var hva man bør gjøre i en bursdag, og hvilke regler som gjelder ang. utdeling av innbydelser.

Jeg tror nok din datter om jenta som er slem mot hun kommer til å bli enda mere uvenner etter denne bursdagen. Så vil dere at de ikke skal hate hvarandre så er dette en virkelig dårlig ide. Ps: Jeg har erfaring om dette selv. Jeg ble mobba i flere år etter at jeg lot være å invitere en jente fra klassen siden hun var slem mot meg. Hun fikk de andre jentene til å gå imot meg. dette er INGEN god ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marthe_*
Blir provosert av å lese svar som dette.

Hun må da være voksen nok til å forstå at man ikke blir bedt i bursdag, om man oppfører seg stygt mot dem?

Jeg hadde gjort akkurat det samme, vernet om barnet mitt.

Det må du vel bli - jeg står på mitt og synes det er utrolig stygt gjort av TS. Aldri i livet om jeg hadde tillatt mine unger å gjøre noe sånt da de var i den alderen. Det var alle eller ingen. Å holde 1 jente utenfor er bare så utrolig stygt gjort at jeg finner ikke ord.

Det hadde vært veldig anderledes om de hadde vært 6-7 år, da ville jeg som mor tatt en mer aktiv rolle. Men siden denne jenta har ødelagt så mye for seg selv, og for mange andre, så er det helt uaktuelt å invitere henne. Hun er faktisk veldig upopulær i klassen, og vanker sammen med de som er 1-2 år eldre. Det er selvfølgelig synd på henne, men som jeg har sagt tidligere så har jeg prøvd å hjelpe henne, bl.a. tatt henne med på ting som har blitt arrangert når hennes mor ikke har hatt mulighet (eller gitt blaffen??), kjørt og hentet, latt henne være hjemme hos oss når det ikke har vært noen hjemme hos henne osv. Men nå har jeg gitt opp, siden hun hele tiden prøver å gjøre livet surt for min datter.

Jeg snakker for meg og hva jeg ville gjort. Mine unger er endel eldre enn din datter og jeg har da vært gjennom utallige diskusjoner om hvor fæle enkelte medelever kan være.

Som foreldre mener jeg man skal ta avstand for slikt og IKKE nøre opp under det ved å gjøre som du gjør her, TS.

Jeg bare sier hva jeg mener - du gjør som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...