Gå til innhold

12 års bursdag (jente) - hvordan feire?


tromp_o

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke vi som har startet dette, vi har faktisk prøvd å gjøre det så bra som mulig for alle parter. Men siden denne jenta aldri har invitert min datter i sin bursdag, og dette er første gangen vi utelater, så ser jeg egentlig ikke at vi gjør noe feil. Hun har også prøvd å sette opp de andre i klassen mot min datter, noe som har ført til at det er den andre jenta som har sittet igjen som "taper".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde vært veldig anderledes om de hadde vært 6-7 år, da ville jeg som mor tatt en mer aktiv rolle. Men siden denne jenta har ødelagt så mye for seg selv, og for mange andre, så er det helt uaktuelt å invitere henne. Hun er faktisk veldig upopulær i klassen, og vanker sammen med de som er 1-2 år eldre. Det er selvfølgelig synd på henne, men som jeg har sagt tidligere så har jeg prøvd å hjelpe henne, bl.a. tatt henne med på ting som har blitt arrangert når hennes mor ikke har hatt mulighet (eller gitt blaffen??), kjørt og hentet, latt henne være hjemme hos oss når det ikke har vært noen hjemme hos henne osv. Men nå har jeg gitt opp, siden hun hele tiden prøver å gjøre livet surt for min datter.

Det at hun er veldig upopulær synes jeg faktisk gjør saken verre. Det blir å holde den svakeste utenfor. Så fint at du har stilt opp for henne, det synes jeg virkelig. Men det er i alle fall ikke hennes feil om hennes mor gir blaffen, jeg ser det bare som nok en grunn til å gi henne en sjanse til. Du sier ingenting om hva denne jenta bevisst har gjort for å ødelegge for din datter. Husk at det er to sider av en sak, det er ikke sikkert du vet alt om hvordan din datter oppfører seg mot henne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marthe_*
Nå er det ikke vi som har startet dette, vi har faktisk prøvd å gjøre det så bra som mulig for alle parter. Men siden denne jenta aldri har invitert min datter i sin bursdag, og dette er første gangen vi utelater, så ser jeg egentlig ikke at vi gjør noe feil. Hun har også prøvd å sette opp de andre i klassen mot min datter, noe som har ført til at det er den andre jenta som har sittet igjen som "taper".

Det virker litt som om dette er en slags hevn dere fører mot denne jenta nå - og som mor så må du vite at du på en måte går i bresjen for dette.

Mine unger (og vennene deres) hadde organiserte bursdager til og med 10-årsdagen. Etter det så valgte de å feire dagen med kun de nærmeste vennene sine. Da ordnet de det meste selv - har ikke hatt inntrykk av at foreldrene blander seg så veldig mye inn når de blir såpass gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært noen hevntanker i dette. Jeg setter ikke opp barn mot hverandre. Men det kommer til ett punkt hvor man bare gir opp, kan ikke bruke all verdens tid på barn som ikke er interessert i å ta imot. Det eneste min datter og denne jenta er "enige" om, er at de bør holde seg langt unna hverandre. Det har vært mange kamper og tårer, min datter ville gjerne bli venner med den andre, men fikk bare dritt tilbake. Dette gjorde en periode skoledagen vanskelig for min datter også, men hun har vel funnet ut at det beste er å være seg selv, og holde seg unna problemer. Jeg vet at når denne andre jenta inviterte til bursdag i høst, var det ett par stykker som valgte å la være å gå, for å vise støtte til min datter. Det varmet ett morshjerte, når situasjonen er som den er. Selvfølgelig synes jeg det er forferdelig synd at denne jenta har det slik hun har det, men når man er 11 - 12 år så bør man vite hvordan ens handlinger virker inn på omgivelsene. Det å komme inn på feil spor tidlig er selvfølgelig vanskelig å snu, men det beste for henne ville nok vært å bytte miljø. Jeg vet også at barnevernet har vært kontaktet, fordi det har vært mistanke om at moren har overlatt jenta til seg selv i perioder. (ikke lange perioder, men dog....).

I bunn og grunn er vel denne jenta ett uskyldig offer for dårlig eller misforstått foreldreskap, men så lenge jeg synes jeg har gjort det jeg kan, og min datter absolutt ikke har kjemi med denne personen, så føler jeg at det er riktig å ikke invitere henne i bursdag. Det at noen oppfatter dette som hevntanker synes jeg er en barnslig holdning. Hvis vedkommende hadde lest alle innleggene mine, så hadde hun sett at vi faktisk har invitert denne jenta hvert år, mens min datter aldri har vært invitert til henne. _Hvis det hadde vært snakk om hevn, burde vi kuttet ut å invitere henne for lenge siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marthe_*
Det har aldri vært noen hevntanker i dette. Jeg setter ikke opp barn mot hverandre. Men det kommer til ett punkt hvor man bare gir opp, kan ikke bruke all verdens tid på barn som ikke er interessert i å ta imot. Det eneste min datter og denne jenta er "enige" om, er at de bør holde seg langt unna hverandre. Det har vært mange kamper og tårer, min datter ville gjerne bli venner med den andre, men fikk bare dritt tilbake. Dette gjorde en periode skoledagen vanskelig for min datter også, men hun har vel funnet ut at det beste er å være seg selv, og holde seg unna problemer. Jeg vet at når denne andre jenta inviterte til bursdag i høst, var det ett par stykker som valgte å la være å gå, for å vise støtte til min datter. Det varmet ett morshjerte, når situasjonen er som den er. Selvfølgelig synes jeg det er forferdelig synd at denne jenta har det slik hun har det, men når man er 11 - 12 år så bør man vite hvordan ens handlinger virker inn på omgivelsene. Det å komme inn på feil spor tidlig er selvfølgelig vanskelig å snu, men det beste for henne ville nok vært å bytte miljø. Jeg vet også at barnevernet har vært kontaktet, fordi det har vært mistanke om at moren har overlatt jenta til seg selv i perioder. (ikke lange perioder, men dog....).

I bunn og grunn er vel denne jenta ett uskyldig offer for dårlig eller misforstått foreldreskap, men så lenge jeg synes jeg har gjort det jeg kan, og min datter absolutt ikke har kjemi med denne personen, så føler jeg at det er riktig å ikke invitere henne i bursdag. Det at noen oppfatter dette som hevntanker synes jeg er en barnslig holdning. Hvis vedkommende hadde lest alle innleggene mine, så hadde hun sett at vi faktisk har invitert denne jenta hvert år, mens min datter aldri har vært invitert til henne. _Hvis det hadde vært snakk om hevn, burde vi kuttet ut å invitere henne for lenge siden.

Du må bare huske at nå er du like ille som denne jenta, og jeg mener jo enda verre siden du er den voksne parten i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*

Jeg syns du gjør det på en god måte TS, og er helt enig i at din datter ikke skal innvitere en som ødelegger og er stygg mot henne. Når man er 12 år forstår man konsekvensen av sine handlinger. Når din datter ikke ble bedt i denne jentas bursdag, syns jeg i alle fall det er greit. Da kan datteren din bare si at hun inviterer de som innviterer henne.

Jeg hadde en som gjorde livet mitt surt fra vi begynte på barneskolen, og var sjeleglad den dagen jeg kunne utelate henne fra bursdager. Hun var ikke videre hyggelig mot de andre venninnene mine heller, og det ble mye hyggeligere uten henne. Man skal ikke innvitere alle når man ikke har lyst, man skal innvitere de man ønsker å feire sammen med, ikke de man gruer seg til kommer i hus og gleder seg til går.

Når ts har forsøkt samarbeid og dette ikke fungerer, syns jeg hun som mor må beskytte sin datter mot den andre jenten. Det skal ikke gå utover uskyldige barn at voksne her inne vil være påtvunget innkluderende for å "beskytte" barna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med Line, påtvungent innkluderende er ett dekkende begrep. Det er så viktig å være innkluderende for enkelte at følelser og sunn fornuft blir lagt på vent. Man må faktisk lære seg å ta ansvar for sine handlinger, og det er litt sent å lære når man er 18 år..... Jeg synes faktisk litt synd på de som har foreldre som ikke kan gjøre forskjell, de ungene kommer til å få virkeligheten slengt i trynet en vakker dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marthe_*
Jeg er helt enig med Line, påtvungent innkluderende er ett dekkende begrep. Det er så viktig å være innkluderende for enkelte at følelser og sunn fornuft blir lagt på vent. Man må faktisk lære seg å ta ansvar for sine handlinger, og det er litt sent å lære når man er 18 år..... Jeg synes faktisk litt synd på de som har foreldre som ikke kan gjøre forskjell, de ungene kommer til å få virkeligheten slengt i trynet en vakker dag.

Det kommer til datter også til å få en dag - og da er kanskje ikke mamma der for å ordne opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært noen hevntanker i dette. Jeg setter ikke opp barn mot hverandre. Men det kommer til ett punkt hvor man bare gir opp, kan ikke bruke all verdens tid på barn som ikke er interessert i å ta imot. Det eneste min datter og denne jenta er "enige" om, er at de bør holde seg langt unna hverandre. Det har vært mange kamper og tårer, min datter ville gjerne bli venner med den andre, men fikk bare dritt tilbake. Dette gjorde en periode skoledagen vanskelig for min datter også, men hun har vel funnet ut at det beste er å være seg selv, og holde seg unna problemer. Jeg vet at når denne andre jenta inviterte til bursdag i høst, var det ett par stykker som valgte å la være å gå, for å vise støtte til min datter. Det varmet ett morshjerte, når situasjonen er som den er. Selvfølgelig synes jeg det er forferdelig synd at denne jenta har det slik hun har det, men når man er 11 - 12 år så bør man vite hvordan ens handlinger virker inn på omgivelsene. Det å komme inn på feil spor tidlig er selvfølgelig vanskelig å snu, men det beste for henne ville nok vært å bytte miljø. Jeg vet også at barnevernet har vært kontaktet, fordi det har vært mistanke om at moren har overlatt jenta til seg selv i perioder. (ikke lange perioder, men dog....).

I bunn og grunn er vel denne jenta ett uskyldig offer for dårlig eller misforstått foreldreskap, men så lenge jeg synes jeg har gjort det jeg kan, og min datter absolutt ikke har kjemi med denne personen, så føler jeg at det er riktig å ikke invitere henne i bursdag. Det at noen oppfatter dette som hevntanker synes jeg er en barnslig holdning. Hvis vedkommende hadde lest alle innleggene mine, så hadde hun sett at vi faktisk har invitert denne jenta hvert år, mens min datter aldri har vært invitert til henne. _Hvis det hadde vært snakk om hevn, burde vi kuttet ut å invitere henne for lenge siden.

Hvorfor varmet dette hjertet ditt?

Fordi du skjønte hvor sårende det var for din datter å være den eneste som ikke var invitert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn at begge jentene er enige om at de ikke bør omgås, så velger hun vel selv å ikke komme, om hun får en invitasjon. Og det syns jeg godt hun kan få uansett, så det ikke gjøres så tydelig til omverdenen at hun er den ene jenta som ikke er invitert.

Ellers hadde jeg, om det var min datter, skåret igjennom og sagt at om hun først skulle være selektiv, så kan hun velge sine sju (eller tre, fem, åtte...) beste venner. Det er også lettere å gjøre noe mer ut av en bursdag når det er færre.

Men det er jo ikke det tråden handler om... Da jeg var på den alderen var det populært med diskotek, temafest (hippie, bad taste, hattefest, osv). I rene jentebursdager husker jeg vi fikk renset ansiktet og lagt ansiktsmaske av en mamma. Det var stas! Ellers er det gøy å være med å lage sin egen mat. Adjektivhistorier var nærmest et fast innslag i bursdager en periode. Syns det er rasende festlig fremdeles, jeg. Quiz med passende temaer (her trenger man barnets hjelp, tenker jeg) er også gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Grunnen til at det varmet mitt hjerte at noen valgte å ikke gå i jentas bursdag, var at da har hun tross alt ikke klart å manipulere de andre, som hun har prøvd på. Og jeg har vel heller aldri sagt at det var sårende for min datter å ikke bli invitert i denne jenta sin bursdag, for det var det ikke og har aldri vært.

Det å gi henne en invitasjon er helt uaktuelt, da ville hun kommet kun for å gjøre det surt for min datter.

Men, som nan sier, det er jo egentlig ikke dette tråden handler om. Det var om noen hadde forslag til hva vi kan gjøre i en bursdagsfest med både gutter og jenter. Quiz høres morsomt ut, vi hadde natursti utendørs i fjor, og det slo veldig an.

Setter veldig stor pris på flere innspill og ideer!!

Endret av tromp_o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

quiz høres gøy ut.

Hva med noen praktiske konkurranser, stafetter eller rebusløp? Kommer vel litt an på hvor mye plass man disponerer, men man kan jo alltids være ute=)

Har ikke sett gjennom noe særlig, men kan jo hende du finner noen ideer her

http://www.selskapsleker.no/

Man kan også lage sin egen vri på en eksisterende lek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marthe_*
Hva mener du???

Egentlig burde jeg latt være å lese denne tråden for jeg synes du utviser en hårreisende oppførsel.

Men siden du spør så kan jeg svare at det tydelig at du ligger bak og drar i trådene, både når det gjelder det at du har bedt skolen sørge for at de to aldri havner på samme gruppe og nå ved å tillate datteren din å invitere alle jentene bortsett fra denne jenta.

Hvis det var din datters ønske så burde du som voksen ansvarsfull person sagt fra at enten inviterer hun kun de nærmeste eller så inviterer hun ALLE jentene i klassen.

Som barn må man lære seg å omgås alle slags mennesker - hvordan skal det gå med din datter på ungdomsskolen, videregående og i arbeidslivet ... Skal du blande deg inn i hvem hun omgås der også?

For hvis du ikke gjør det så vil selvsagt din datter få en real trøkk den dagen hun MÅ innordne seg og omgås personer hun ikke liker og personer som ikke alltid er like snille.

Sånn er livet og det må man faktisk lære seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg vanligvis misliker at folk bare svarer på noe annet enn det man spør om i en tråd - så må jeg bare i denne tråden. Syntes det er grusomt gjort at du, som voksen, lar være å invitere en jente i klassen. Hadde vært en helt annen sak om det hadde vært flere som ikke ble invitert.

Dette er jo en jente som har foreldre som ikke bryr seg noe særlig, noe som kan tyde på at hun blir usikker på seg selv og forsøker å provosere andre for å få oppmerksomhet. I tillegg har hun ingen venner på skolen. Hvordan tror du at hun kommer til å føle seg når hele klassen snakker om bursdagen på mandagen - og hun vet at hun er den eneste som ikke ble invitert?

Forferdelig at voksne kan oppføre seg slik.

Mine barn hadde ikke fått lov til å gå i din datters bursdag...

Endret av Nadine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hva vet vel vi
Selv om jeg vanligvis misliker at folk bare svarer på noe annet enn det man spør om i en tråd - så må jeg bare i denne tråden. Syntes det er grusomt gjort at du, som voksen, lar være å invitere en jente i klassen. Hadde vært en helt annen sak om det hadde vært flere som ikke ble invitert.

Dette er jo en jente som har foreldre som ikke bryr seg noe særlig, noe som kan tyde på at hun blir usikker på seg selv og forsøker å provosere andre for å få oppmerksomhet. I tillegg har hun ingen venner på skolen. Hvordan tror du at hun kommer til å føle seg når hele klassen snakker om bursdagen på mandagen - og hun vet at hun er den eneste som ikke ble invitert?

Forferdelig at voksne kan oppføre seg slik.

Mine barn hadde ikke fått lov til å gå i din datters bursdag...

Jeg tror vi ser at du har et godt poeng, men hva vet vi egentlig om jenta? Kansje kommer hun til å ødelegge dagen for datteren til ts, og ødelegge festen. Kansje baksnakker hun, kansje er hun voldelig?

Men sett at de hadde invitert henne, og TS hadde holdt seg i nærheten av jenta som oppfører seg dårlig, og grepet inn om hun hadde gjort noe, eller gitt henne en advarsel,og sendt henne hjem om hun fortsatte å plage bursdagsbarnet.

Samtidig er de jo 12 år, og ønsker vel ikke en barnevakt?

Kansje hadde det hjulpet å faktisk snakke med jenta, og gi henne en sjanse til å starte med blanke ark? Jenta ønsker nok egentlig å ha venner i klassen, men kansje stoltheten hindrer henne i å gjøre noe selv.

Beklager at jeg svarer offtopic..

Som 12åring husker jeg at vi feiret bursdager ute, hadde uteleker og lignende. Det er jo været for det nå, men det er hyggelig å være inne og spille brettspill også. Det kan jo være slik at noen ikke har lyst til å leke ute, eller være inne, så kan man vel få bestemme selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med folk svarte på det en ts spør om, istedetfor å analysere ned til minste komma om det er noe som kan kritiseres. Henge seg opp i skrivefeil i en slik tråd.....oppgitt. Hev deg over det.

oppgitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negasjon
Nå er det ikke vi som har startet dette, vi har faktisk prøvd å gjøre det så bra som mulig for alle parter. Men siden denne jenta aldri har invitert min datter i sin bursdag, og dette er første gangen vi utelater, så ser jeg egentlig ikke at vi gjør noe feil. Hun har også prøvd å sette opp de andre i klassen mot min datter, noe som har ført til at det er den andre jenta som har sittet igjen som "taper".

Hvorfor spør du etter råd her, siden det ikke er noe problem? Bare for å få symptati for at du haar forsøkt... som du sier?

Jeg har meglet mellom barn som nesten har tatt livet av en annen elev. Han som trakk kniven, ble ikke utestengt. Det var en traume for oss alle, også for hans foreldre og for han selv.

De gikk på barneskolen.

Kommunikasjonen har visst sviktet mellom ørene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen her skrev; hvis du på død og liv skal utestenge ei jente, så kutte ut noen av de andre jentene i klassen også, be datteren din be de 5-6-7 nærmeste venninnene, i tillegg til de 5-6-7 nærmeste kompisene. For guds skyld, du er et voksent menneske, tenk over hva slags oppførsel du lærer datteren din.

I selve bursdagen kan du jo ha et musikktema, f.eks Disco, Michael Jackson, Abba eller noe annet datteren din liker. Så kan alle ha på seg den typen klær, og spille + danse til den musikken i bursdagen. Kanskje dere også kan spille musikkvideoer på Youtube fra dataen og over på TV/prosjektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...