Gå til innhold

Hvor i all verdens land og rike er fagforeningen blitt av?

Kjetil S.

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hva for rolle det spiller hvor dyr bilen din er eller hvor mye gjeld du har. Arbeidsgiveren din driter i dette, for å si det mildt. Sjefen din er interessert i din kompetanse, lojalitet og initativ, ikke om du klarer å finne deg ny jobb. Er du uerstattelig så vil han gjøre alt han kan for å ikke miste deg, men de færreste er vel uerstattelige.

Vel, har du tatt kontakt med fagforeningen og lagt frem den aktuelle problemstillingen da?

Vel, om du velger å overse hele poenget, så gjerne for meg. :-)

Inntil nå så trodde jeg faktisk at vi hadde en fornuftig diskusjon gående her, men jeg innser jo så klart nå at jeg tok helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, om du velger å overse hele poenget, så gjerne for meg. :-)

Inntil nå så trodde jeg faktisk at vi hadde en fornuftig diskusjon gående her, men jeg innser jo så klart nå at jeg tok helt feil.

Nei jeg overså ikke poenget ditt ;) Du unngår jo også hele tiden spørsmålet om du faktisk har vært i direkte kontakt med fagforeningen? Diskusjonen mister ikke fornuft bare fordi jeg ytrer mine meninger vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg overså ikke poenget ditt ;) Du unngår jo også hele tiden spørsmålet om du faktisk har vært i direkte kontakt med fagforeningen? Diskusjonen mister ikke fornuft bare fordi jeg ytrer mine meninger vel :)

Svar: Jeg har vært veldig aktivt med i fagforeningen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du har som arbeidstaker tatt direkte kontakt med fagforeningen du er medlem av i akkurat denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du uerstattelig så vil han gjøre alt han kan for å ikke miste deg, men de færreste er vel uerstattelige.

Jeg tror den største feilen folk gjør, er å gjøre seg selv uerstattelig. Jeg tror de færreste blir betalt hva de faktisk er verdt i en slik situasjon, og man vil ha konstant dårlig samvittighet om man blir syk, trenger ferie, får syke barn man må være hjemme med, osv. Det er rett og slett ikke bra verken for trivsel eller helse å ha et så enormt ansvar som det innebærer.

Og ikke minst dumt av en bedrift å la noen bli uerstattelige! Da står de der ganske hjelpeløse i ferier, om det blir langvarig sykdom, eller personen får et jobbtilbud hvor h*n faktisk får betalt som fortjent...

Det er ingen bedrifter som er tjent med at de ansatte på generelt grunnlag jobber mye overtid. Det er et veldig klart tegn på at man har for få ansatte i forhold til arbeidsmengde, og en slik situasjon vil på sikt føre til sykemeldinger og oppsigelser, fordi vi mennesker er avhengig av fritid og avkobling for å ha det godt over tid. Alle må forvente at de kan bli bedt om å jobbe ekstra i hektiske perioder, men da må også bedriften være innstilt på å kompensere de ansatte så det er vedrt den ekstra innsatsen.

Men som nevnt så er ikke dette ting som blir ryddet opp i uten at noen tar initiativ til å ta det opp, f.eks. med fagforening, verneombud, eller rett og slett ledelsen direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den største feilen folk gjør, er å gjøre seg selv uerstattelig. Og ikke minst dumt av en bedrift å la noen bli uerstattelige! Da står de der ganske hjelpeløse i ferier, om det blir langvarig sykdom, eller personen får et jobbtilbud hvor h*n faktisk får betalt som fortjent...

Det er ingen bedrifter som er tjent med at de ansatte på generelt grunnlag jobber mye overtid. Det er et veldig klart tegn på at man har for få ansatte i forhold til arbeidsmengde, og en slik situasjon vil på sikt føre til sykemeldinger og oppsigelser, fordi vi mennesker er avhengig av fritid og avkobling for å ha det godt over tid. Alle må forvente at de kan bli bedt om å jobbe ekstra i hektiske perioder, men da må også bedriften være innstilt på å kompensere de ansatte så det er vedrt den ekstra innsatsen.

Men som nevnt så er ikke dette ting som blir ryddet opp i uten at noen tar initiativ til å ta det opp, f.eks. med fagforening, verneombud, eller rett og slett ledelsen direkte.

Helt enig. Men slik jeg tolker fra TS innnlegg så er dette snakk om en periode firmaet er inne i nå, at dette ikke er en regel for hvordan arbeidssituasjonen er på et generellt basis.

Men ja, som jeg også har sagt tidligere, når det er brudd på arbeidsmiljøloven og ledelsen ikke viser tegn til å endre innstilling, bør fagforeningen ta seg av resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, du har som arbeidstaker tatt direkte kontakt med fagforeningen du er medlem av i akkurat denne saken?

Nei. Jeg har vært en del av den selv før. Nå er jeg mer enn selvstendig nok til å kunne klare meg helt uten, men føler nå uansett at den har spilt seg selv helt fallitt, og er fullstendig fraværende og komplett ubetydelig, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har vært en del av den selv før. Nå er jeg mer enn selvstendig nok til å kunne klare meg helt uten, men føler nå uansett at den har spilt seg selv helt fallitt, og er fullstendig fraværende og komplett ubetydelig, for å si det sånn.

Hvorfor mener du at en fagforening er fraværende og ubetydelig? Hva i all verden har du å tape på å melde brudd på arbeidsmiljøloven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at en fagforening er fraværende og ubetydelig? Hva i all verden har du å tape på å melde brudd på arbeidsmiljøloven?

Hva er arbeidsmiljøloven?

Den sier noe om planlagt overtid kontra uforutsett overtid, men hva er rettspraksis om de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva det er du vil med denne tråden her jeg...

Du klager over at fagforeningen ikke er til stede for dere, men om ingen sier ifra til fagforeningen at her er det noe som må sees nærmere på, hvordan mener du da at de skal komme inn i bildet? Telepati?

Synes ikke akkurat det virker som du har så veldig mye ansvarsfølelse ovenfor arbeidsplassen din, ikke gidder du å ta opp generelle problemer (med unntak de som har ført til litt ubekvem arbeidstid for deg selv - noe som fører til merbelastning på de andre), ikke vil du stille opp ekstra, og ikke er du villig til å ta det opp med fagforeningen. Virker som du kjører ditt eget løp helt uavhengig av hva andre vil, synes og mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sier noe om planlagt overtid kontra uforutsett overtid, men hva er rettspraksis om de to?

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei si det, du burde vel vie mer om dette enn meg siden du har jobbet i fagforeningen.

Endret av Pjukset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva det er du vil med denne tråden her jeg...

Du klager over at fagforeningen ikke er til stede for dere, men om ingen sier ifra til fagforeningen at her er det noe som må sees nærmere på, hvordan mener du da at de skal komme inn i bildet? Telepati?

Synes ikke akkurat det virker som du har så veldig mye ansvarsfølelse ovenfor arbeidsplassen din, ikke gidder du å ta opp generelle problemer (med unntak de som har ført til litt ubekvem arbeidstid for deg selv - noe som fører til merbelastning på de andre), ikke vil du stille opp ekstra, og ikke er du villig til å ta det opp med fagforeningen. Virker som du kjører ditt eget løp helt uavhengig av hva andre vil, synes og mener.

Nei jeg skjønner heller ikke, gjest. Fagforeningen er ikke til stede, men det spiller vel uansett ingen rolle, for han har da ikke tenkt å benytte seg av fagforeningen likevel - for han er da selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, selv så gir jeg nå helt faen i fagforeningen nå, og kjører helt og fullstendig komplett og totalt mitt helt eget løp uansett nå, så dette er helt korrekt reflektert og konkludert. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme gjest
Nei jeg skjønner heller ikke, gjest. Fagforeningen er ikke til stede, men det spiller vel uansett ingen rolle, for han har da ikke tenkt å benytte seg av fagforeningen likevel - for han er da selvstendig.

Ja var i grunn det jeg kom frem til og... Så poenget med tråden er, øh, bare for å konstantere at han ikke trenger fagforeningen? Fordi han kan det de driver med? Utenom arbeidsmiljøloven? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv så gir jeg nå helt faen i fagforeningen nå, og kjører helt og fullstendig komplett og totalt mitt helt eget løp uansett nå, så dette er helt korrekt reflektert og konkludert. :-)

Så hva er hensikten med innlegget ditt; "Hvor i all verdens land og rike er fagforeningen blitt av"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så hva er hensikten med innlegget ditt; "Hvor i all verdens land og rike er fagforeningen blitt av"?

Superduperkverulant! Spiser litt taco her nå jeg, mens jeg bare går litt videre. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To sider unyttig fjas (igjen) altså... Kan du ikke holde trådene dine på snikk snakk? Nesten så jeg vurderer å registrere meg kun fo å kunne skjule denne typen tråder og innlegg... :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superduperkverulant! Spiser litt taco her nå jeg, mens jeg bare går litt videre. ;-)

Eh, nei. Alle lurer jo på dette Kjetil. Du begynner jo hele tråden med å klage på fagforeningen, så da er det vel ikke så rart at vi lurer på hva som egentlig er greia når du ikke er interessert i fagforeningen i det hele tatt.

Det dreide seg vel helst om at du ville fortelle verden (ihvertfall KG) at du ikke gidder å løfte en ekstra finger for arbeidsgiver, og du trenger ikke noen fagforening bak ryggen da du er selvstendig og klarer alt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du tid til å skrive så jævlig mye sosialt utilpasset tull på et kvinneforum hvis du jobber så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...