Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 #1 Del Skrevet 15. januar 2010 I min bransje er det helt vill vest nå, og helt normalt å jobbe 1,5 arbeidsdag ++, ha med laptop hjem for å sjekke og å svare på epost, være tilgjengelig på mob.tlf. og mail alle kvelder som helg, men helt uten å få noe betalt for dette utover en helt ordinær lønning. Selv er jeg mildt sagt uglesett for å holde på min kontortid, og ferdig med det, og å la "de andre" ta støyten for det som jeg selv "ikke gidder å gjøre". Og alt som ikke er såkalt "planlagt overtid", hva nå enn det er, er helt og fullt lov. Så hva skjer..?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 15. januar 2010 #2 Del Skrevet 15. januar 2010 Nå vet jeg ikke hva du jobber med, eller hva som står i arbeidsavtalen din. Men jeg har også hatt perioder i mine jobber hvor det har stått på hodet, og arbeidsdagene har vært lange og tunge. Jeg har alltid hatt fri mobil/laptop/internet, så det er en selvfølge at da skal jeg også være tilgjengelig utenom arbeidstid ved krisetilfeller. Det ville i normale tilfeller ikke falt meg inn å ikke stille opp for jobben i krisetilfeller, med mindre det var noe helt spesiellt. Jeg fikk dog alltid overtidsbetalt eller avspasering, da dette var en del av arbeidsavtalen. Det er mange som har overtidsbetaling innbakt i fastlønn. Finn ut hva din avtale inneholder, har du krav på overtidsbetaling e.l, så tar du kontakt med fagforening hvis arbeidsgiver ikke oppfyller dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stortsettglad Skrevet 15. januar 2010 #3 Del Skrevet 15. januar 2010 I min bransje er det helt vill vest nå, og helt normalt å jobbe 1,5 arbeidsdag ++, ha med laptop hjem for å sjekke og å svare på epost, være tilgjengelig på mob.tlf. og mail alle kvelder som helg, men helt uten å få noe betalt for dette utover en helt ordinær lønning. Selv er jeg mildt sagt uglesett for å holde på min kontortid, og ferdig med det, og å la "de andre" ta støyten for det som jeg selv "ikke gidder å gjøre". Og alt som ikke er såkalt "planlagt overtid", hva nå enn det er, er helt og fullt lov. Så hva skjer..?? Selvfølgelig skal du ikke jobbe ekstra uten å bli kompensert for det! Kjempebra at noe står på kravene! Men har du kontaktet fagforeningen? Eller verneombudet? Hvis ingen sier noe til ledelsen, men bare durer på eller sitter på sidelinja, så blir jo ingenting gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. januar 2010 #4 Del Skrevet 15. januar 2010 I min bransje er det helt vill vest nå, og helt normalt å jobbe 1,5 arbeidsdag ++, ha med laptop hjem for å sjekke og å svare på epost, være tilgjengelig på mob.tlf. og mail alle kvelder som helg, men helt uten å få noe betalt for dette utover en helt ordinær lønning. Selv er jeg mildt sagt uglesett for å holde på min kontortid, og ferdig med det, og å la "de andre" ta støyten for det som jeg selv "ikke gidder å gjøre". Og alt som ikke er såkalt "planlagt overtid", hva nå enn det er, er helt og fullt lov. Så hva skjer..?? Helt enig med deg! Virker som dette blir mer og mer vanlig. Synes Arbeidstilsynet må gå over til andre bransjer enn de tradisjonelle "arbeideryrkene". De har så bra arbeidsvilkår nå i forhold til advokater osv. At de snakker om 6timers-dagen når folk jobber 10-12 timer daglig er provoserende! Nå må overtidsproblemet bli tatt tak i på alvor! Og det er ikke greit å være tilgjengelig til alle døgnets tider for jobben! Dette er også en ny trend. Ikke bra. Jeg er glad i å jobbe og har god arbeidsmoral, men det får holde med 8 timer om dagen etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 15. januar 2010 Selv takket jeg helt pent, elegant og glatt nei til betalt mobil, fri laptop og planlagt overtid og tok mye pepper på mitt tilsvar om at sjefen og jeg beklageligvis satt på hver vår stol og på hver vår side av bordet, og ferdig med det. En arbeidstaker leier bort sin tilmålte tid til sin arbeidsgiver, og that's it. "Gi meg gjerne en skriftlig advarsel om du vil, så skal du få svar på mer enn du vil ha..." ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 15. januar 2010 #6 Del Skrevet 15. januar 2010 Selv takket jeg helt pent, elegant og glatt nei til betalt mobil, fri laptop og planlagt overtid og tok mye pepper på mitt tilsvar om at sjefen og jeg beklageligvis satt på hver vår stol og på hver vår side av bordet, og ferdig med det. En arbeidstaker leier bort sin tilmålte tid til sin arbeidsgiver, og that's it. "Gi meg gjerne en skriftlig advarsel om du vil, så skal du få svar på mer enn du vil ha..." ;-) Som sagt, så avhenger det også litt hva slags yrke man har. Jeg ville stillt opp for arbeidsgiver på fritiden min ved behov, så lenge det ikke er snakk om utnytting og en vond vane - og såklart jeg får kompensasjon. Noen ganger er det behov for at ansatte trår til ekstra, og jeg tror ikke det er mange bedrifter som har sansen for "jeg vil ikke" som et generellt prinsipp. Når det er sagt, er ikke fastlønnen din inkludert overtid, så har du alltid krav på kompensasjon i form av lønn eller avspasering for det du jobber utover den faste arbeidstiden. Skjer ikke dette, så er det brudd på arbeidsmiljøloven, og fagforeningen kommer på banen. De dukker dog ikke opp uanmeldt, så hvis det er svinn på skogen ville jeg kontaktet de på eget initiativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 15. januar 2010 Vel, det er nå stor forskjell på planlagt overtid og uforutsette hendelser, og jeg nevnte også at vi satt i samme båt, og flyter eller går ned i sammen. Men at han spiser nå god middag uansett. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 15. januar 2010 #8 Del Skrevet 15. januar 2010 Vel, det er nå stor forskjell på planlagt overtid og uforutsette hendelser, og jeg nevnte også at vi satt i samme båt, og flyter eller går ned i sammen. Men at han spiser nå god middag uansett. ;-) Altså, det er denne uforutsette overtiden du ikke er med på? Beklager hvis jeg misforstår Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 15. januar 2010 Altså, det er denne uforutsette overtiden du ikke er med på? Beklager hvis jeg misforstår Nei, jeg jobber overtid jeg, når noe uforutsett skjer. Men ikke gratis bare for å være tilgjengelig til enhver tid, ene og alene for servicen sin skyld, liksom. Er du arbeidsgiver, eller arbeidstaker selv?? :-)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 15. januar 2010 #10 Del Skrevet 15. januar 2010 Nei, jeg jobber overtid jeg, når noe uforutsett skjer. Men ikke gratis bare for å være tilgjengelig til enhver tid, ene og alene for servicen sin skyld, liksom. Er du arbeidsgiver, eller arbeidstaker selv?? :-)) Nei selvsagt er det ingen som gidder å jobbe overtid gratis, uansett om det er planlagt eller uforutsett. Men noen har som sagt overtidspenger innbakt i fastlønnen, det var det jeg ville frem til. Jeg var arbeidstaker i 13 år, arbeidsgiver har jeg aldri vært Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 15. januar 2010 Nei selvsagt er det ingen som gidder å jobbe overtid gratis, uansett om det er planlagt eller uforutsett. Men noen har som sagt overtidspenger innbakt i fastlønnen, det var det jeg ville frem til. Jeg var arbeidstaker i 13 år, arbeidsgiver har jeg aldri vært ok :-) Vel, jeg sa også at dersom jeg hadde vært selvstendig næringsdrivende, og at all profitten hadde gått i min egen lomme, så hadde jeg selvsagt kunnet jobbe 12 timer hver dag for det, men her er jeg bare en ansatt. Og at jeg ikke gidder å drive opp aksjeverdi og profitt til andre sine lommer, ene og alene. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 15. januar 2010 Har forresten sørget veldig godt for ikke å ha en fastlønn inkludert overtidsarbeid. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stortsettglad Skrevet 15. januar 2010 #13 Del Skrevet 15. januar 2010 Har forresten sørget veldig godt for ikke å ha en fastlønn inkludert overtidsarbeid. :-) Det vil aldri være aktuelt for meg å skrive under på heller. Da skal i tilfelle den fastlønna være sykt mye bedre enn jeg ellers ville fått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 15. januar 2010 #14 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg har fri mobil og internett, og hjemmekontor, for den del, men jeg også den eneste utenom sekretærene og verkstedsarbeiderne i firmaet som har betalt overtid. Jeg kan godt jobbe mye i perioer, men jeg jobber ikke gratis. "Man kan avspassere når det passer". Yeah, right. Rekker jo ikke å ta ut fem ukers ferie en gang. Hvordan skal man da klare å avspassere et par hundre timer overtid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg har fri mobil og internett, og hjemmekontor, for den del, men jeg også den eneste utenom sekretærene og verkstedsarbeiderne i firmaet som har betalt overtid. Jeg kan godt jobbe mye i perioer, men jeg jobber ikke gratis. "Man kan avspassere når det passer". Yeah, right. Rekker jo ikke å ta ut fem ukers ferie en gang. Hvordan skal man da klare å avspassere et par hundre timer overtid? Dette er akkurat hva jeg snakker om! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 15. januar 2010 #16 Del Skrevet 15. januar 2010 Det vil aldri være aktuelt for meg å skrive under på heller. Da skal i tilfelle den fastlønna være sykt mye bedre enn jeg ellers ville fått. Jeg ble forelagt kontraktsforslag med innbakt overtid i lønna. Da responderte jeg med at jeg enten skulle ha et par hundre tusen mer i lønn, eller betalt overtid. Ble betalt overtid, gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #17 Del Skrevet 15. januar 2010 Det vil aldri være aktuelt for meg å skrive under på heller. Da skal i tilfelle den fastlønna være sykt mye bedre enn jeg ellers ville fått. Ja, ikke sant...!!!!!!!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 15. januar 2010 #18 Del Skrevet 15. januar 2010 ok :-) Vel, jeg sa også at dersom jeg hadde vært selvstendig næringsdrivende, og at all profitten hadde gått i min egen lomme, så hadde jeg selvsagt kunnet jobbe 12 timer hver dag for det, men her er jeg bare en ansatt. Og at jeg ikke gidder å drive opp aksjeverdi og profitt til andre sine lommer, ene og alene. :-) Har forresten sørget veldig godt for ikke å ha en fastlønn inkludert overtidsarbeid. :-) Men du er jo faktisk en del av firmaet, uten en arbeidsplass så står du uten inntekt. Din innsats vil gagne firmaet, dermed vil det jo også gagne deg? Jeg forstår ikke hvordan arbeidsgiver kan si at de ikke gir kompensasjon for overtid i ditt tilfelle, kan de ikke arbeidsmiljøloven? Ta kontakt med fagforeningen, det er derfor vi har dem. Jeg kontaktet dem ved et tilfelle og fikk orden på sakene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #19 Del Skrevet 15. januar 2010 Men du er jo faktisk en del av firmaet, uten en arbeidsplass så står du uten inntekt. Din innsats vil gagne firmaet, dermed vil det jo også gagne deg? Jeg forstår ikke hvordan arbeidsgiver kan si at de ikke gir kompensasjon for overtid i ditt tilfelle, kan de ikke arbeidsmiljøloven? Ta kontakt med fagforeningen, det er derfor vi har dem. Jeg kontaktet dem ved et tilfelle og fikk orden på sakene Selv har jeg vært hjemme helt frivillig som alenefar med mindre barn i lang tid alene, med dertil dårlig økonomi tidligere. Nå har jeg en enebolig på litt over 200kvm. og en bil til ca. 1/2 mill. og er helt gjeldfri. Dersom arb.giver setter dette på spissen i mot meg så er det helt fint for meg. Jeg har klart meg før, og skal helt fint klare meg igjen. uansett hva. :-) En mengde med god erfaring, ekspertise og kunnskap har jeg og, så jeg skulle helt fint ha klart å skaffe meg en ny jobb på dagen om det var det om å gjøre. Men det er meg. Sett bort i fra alt dette, hva gjelder ene og alene meg, så mener jeg at fagforeningen er helt i det blå, usynliggjort og utspilt, i forhold til dagens spilleregler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 15. januar 2010 #20 Del Skrevet 15. januar 2010 Selv har jeg vært hjemme helt frivillig som alenefar med mindre barn i lang tid alene, med dertil dårlig økonomi tidligere. Nå har jeg en enebolig på litt over 200kvm. og en bil til ca. 1/2 mill. og er helt gjeldfri. Dersom arb.giver setter dette på spissen i mot meg så er det helt fint for meg. Jeg har klart meg før, og skal helt fint klare meg igjen. uansett hva. :-) En mengde med god erfaring, ekspertise og kunnskap har jeg og, så jeg skulle helt fint ha klart å skaffe meg en ny jobb på dagen om det var det om å gjøre. Men det er meg. Sett bort i fra alt dette, hva gjelder ene og alene meg, så mener jeg at fagforeningen er helt i det blå, usynliggjort og utspilt, i forhold til dagens spilleregler. Jeg skjønner ikke hva for rolle det spiller hvor dyr bilen din er eller hvor mye gjeld du har. Arbeidsgiveren din driter i dette, for å si det mildt. Sjefen din er interessert i din kompetanse, lojalitet og initativ, ikke om du klarer å finne deg ny jobb. Er du uerstattelig så vil han gjøre alt han kan for å ikke miste deg, men de færreste er vel uerstattelige. Vel, har du tatt kontakt med fagforeningen og lagt frem den aktuelle problemstillingen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå