Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #1 Skrevet 15. januar 2010 Hvordan hadde du reagert om du fant ut at ditt barn solgte narkotika som hasj, heroin, kokain osv? Og hvordan hadde du reagert om du en dag ryddet rommet til ditt barn og du fant 2,5 KG kokain i en pose? Hadde du helt det ut og glemt det eller hadde du anmeldt barne ditt?
Troyamin Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 For et tåpelig spørsmål. Selvsagt hadde jeg meldt fra til politiet!
Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Dette ville jeg ha sett på som en fryktelig vanskelig situasjon. Ikke ville jeg at mitt barn skulle risikere å bli skamslått eller noe ennå verre for ikke å ha betalt for varene, og ikke ville jeg ha akseptert at dette fortsatte. Håpet ville jo være å kunne overtale en tilbakelevering av stoffet, for så å flytte langt avsted, og forhåpentligvis til et helt annet mye finere og mer oversiktlig miljø. Det er de vennene man skaffer seg som betyr mye for ens egen utvikling, og hverken barneverntjenesten, fengselsvesenet eller drabantbymiljøet ville være min førsteprioritet. Det å ta et grep for å forandre vennekretsen til det langt bedre anser jeg som det eneste fornuftige å gjøre. Selv har jeg vært helt klar på hvilke områder jeg ikke ville bosette meg før jeg fikk barn, og kjøpte en enebolig på et veldig lite sted. Dette medførte få jevnaldrende lekekamerater, men full oversikt og kontroll. Så både fordel og bakdel. Med en ungdom så må man velge et sted med mange ungdommer i nærmiljøet, men uten noe belastende miljø i mils omkrets. Det er også så klart veldig viktig å være enig om dette, slik at man ikke bare opplever at ungdommen stikker av gårde og blir borte. Som sagt en veldig tricky situasjon. Men som forelder så plikter man å gjøre så godt som man bare kan, og tvang og press er i alle fall ikke det beste hjelpemiddelet man kan ha, tenker jeg.
stortsettglad Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 2,5 kg kokain er MYE, og verdt veldig mye penger! Så å helle det ut er nok ingen god ide, en ungdom har ikke råd til sånt uten at det også innebærer stor gjeld. Og gjeld som ikke er særlig hyggelig å ha hengende over seg.... Vanskelig situasjon, men jeg hadde nok involvert politi, barnevern... ja.... en hver instans jeg trodde kunne hjelpe meg. Og absolutt vurdert flytting. Men det ligger som regel litt mer bak enn bare et belastet miljø, så det er nok ikke en løsning sånn helt for seg selv. Og jeg ville prioritert MYE tid til samtaler med barnet, vist at jeg ville hjelpe, ikke dømme, og at herfra skal man se framover, osv. osv.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #5 Skrevet 15. januar 2010 For et tåpelig spørsmål. Selvsagt hadde jeg meldt fra til politiet! For et tåpelig svar
Gjest Glør Skrevet 15. januar 2010 #6 Skrevet 15. januar 2010 (endret) Tror det er litt urealistisk med så mye, iom at 2,5 kg tilsvarer en gateverdi på 1,25 mill, og veldig få hadde overlatt slike verdier til en mindreårig. Men uansett hadde jeg nok fått ungen til å fortelle meg hvor det kom fra og ordnet en tilbakelevering. Og gjort det veldig klart at dersom jeg tar ungen min med dop igjen blir både ungen og de han/hun fikk det fra anmeldt. Samme hvis jeg hører at de har solgt/gitt bort til andre mindreårige. Så hadde det blitt en prat med barnet om hvor dumt dette var, om juridiske konsekvenser i forhold til straff, barnevern, utsettelese av lappen osv, og de rent sosiale konsekvensene i forhold til alle tullingene man må omgås når man driver med dette. Det hadde også blitt en innstrammning på frihetsgoder som telefon, innetider osv, til jeg følte jeg kunne stole på barnet igjen. Noe av dette kommer jo også litt an på om "barnet" er 17 eller 12 år gammelt. Så hadde det nok blitt mye pålagt kvalitetstid med familien, hytteturer, spillekvelder i helgene, diverse fritidsaktiviter osv. I forhold til at barnet selv selger ville jeg sagt at når de er blitt myndige og bor for seg selv kan de gjøre hva pokker de vil på den fronten, men så lenge de fortsatt er under 18 og bor hjemme er slik handel uaktuelt. Ville prøvd å forklare eventuelle konsekvenser av det i forhold til dopgjeld, livsstil, barnevernet, yngre søsken osv. Endret 15. januar 2010 av Glør
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #7 Skrevet 15. januar 2010 Tror det er litt urealistisk med så mye, iom at 2,5 kg tilsvarer en gateverdi på 1,25 mill, og veldig få hadde overlatt slike verdier til en mindreårig. Men uansett hadde jeg nok fått ungen til å fortelle meg hvor det kom fra og ordnet en tilbakelevering. Og gjort det veldig klart at dersom jeg tar ungen min med dop igjen blir både ungen og de han/hun fikk det fra anmeldt. Samme hvis jeg hører at de har solgt/gitt bort til andre mindreårige. Så hadde det blitt en prat med barnet om hvor dumt dette var, om juridiske konsekvenser i forhold til straff, barnevern, utsettelese av lappen osv, og de rent sosiale konsekvensene i forhold til alle tullingene man må omgås når man driver med dette. Det hadde også blitt en innstrammning på frihetsgoder som telefon, innetider osv, til jeg følte jeg kunne stole på barnet igjen. Noe av dette kommer jo også litt an på om "barnet" er 17 eller 12 år gammelt. Så hadde det nok blitt mye pålagt kvalitetstid med familien, hytteturer, spillekvelder i helgene, diverse fritidsaktiviter osv. I forhold til at barnet selv selger ville jeg sagt at når de er blitt myndige og bor for seg selv kan de gjøre hva pokker de vil på den fronten, men så lenge de fortsatt er under 18 og bor hjemme er slik handel uaktuelt. Ville prøvd å forklare eventuelle konsekvenser av det i forhold til dopgjeld, livsstil, barnevernet, yngre søsken osv. Du hadde altså levert tilbake stoffet til de kriminelle?! Det var virkelig et fint signal å sende barnet sitt. Og når barnet er myndig, da er det altså ett fett for deg.
Miss Puddel Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Jeg hadde meldt det. jeg kunne ikke gjort noe annet, for det hadde vært en for stor sak til at jeg hadde vært i stand til å klare å løse det selv.
Kjetil S. Skrevet 15. januar 2010 #9 Skrevet 15. januar 2010 Du hadde altså levert tilbake stoffet til de kriminelle?! Det var virkelig et fint signal å sende barnet sitt. Og når barnet er myndig, da er det altså ett fett for deg. Det er bedre å levere det tilbake til kriminelle enn å se sitt eget barn bli mishandlet eller kanskje drept for det. Av to onder så velger man det beste. Ellers så var det kanskje et ennå bedre svar enn mitt eget som du kritiserte.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #10 Skrevet 15. januar 2010 Det er bedre å levere det tilbake til kriminelle enn å se sitt eget barn bli mishandlet eller kanskje drept for det. Av to onder så velger man det beste. Ellers så var det kanskje et ennå bedre svar enn mitt eget som du kritiserte. Vi har faktisk et politi i dette landet. Skal stoffet fraktes noe sted, må politiet være et bedre sted å dra enn å oppsøke kriminelle.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #11 Skrevet 15. januar 2010 Jeg hadde tatt det fra ungen og solgt det selv. Tjener jo jaggu en liten formue på det.
Gjest Glør Skrevet 16. januar 2010 #12 Skrevet 16. januar 2010 Du hadde altså levert tilbake stoffet til de kriminelle?! Det var virkelig et fint signal å sende barnet sitt. Og når barnet er myndig, da er det altså ett fett for deg. Hovedmotivasjonen for å levere det tilbake er at man prøver å unngå at ungen ens skal starte sitt voksne liv uten kneskåler eller i lomma på kriminelle. Ellers synes jeg ikke det er galt at folk bruker eller selger dop, så lenge man holder det unna mindreårige.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 16. januar 2010 #13 Skrevet 16. januar 2010 Ellers synes jeg ikke det er galt at folk bruker eller selger dop, så lenge man holder det unna mindreårige. Kan du forklare hvorfor du mener dette? Jeg ville meldt fra til politiet, helt klart. Det er et lovbrudd, og jeg kan elske barna mine aldri så mye, men jeg ville uansett ikke godtatt et slikt lovbrudd.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #14 Skrevet 16. januar 2010 Kan du forklare hvorfor du mener dette? Jeg ville meldt fra til politiet, helt klart. Det er et lovbrudd, og jeg kan elske barna mine aldri så mye, men jeg ville uansett ikke godtatt et slikt lovbrudd. Unnskyld meg, men vet du hvor mye 2,5 kg kokain er verdt?? Hadde du latt 15 åringen din sitte igjen med en milliongjeld fordi "du ikke kune takle et slikt lovbrudd"? Hvis du tror politiet hadde tatt dopet, tenåringen din fått en straff og det hadde vært enden på visa er du passelig naiv. Kommer veldig an på hvem som opprinnelig eier dopet, men man kan risikere både lemmer og liv om man tuller bort varer for slike beløp. Men det er vel ikke så farlig om barnet ditt plutselig ikke har kneskålet, tommler, eller er død for den saks skyld, dette var jo et så grusomt lovbrudd!
Gjest Glør Skrevet 16. januar 2010 #15 Skrevet 16. januar 2010 Kan du forklare hvorfor du mener dette? Det blir litt på siden av tråden, men kort sagt fordi jeg ikke ser noe galt i det. Jeg mener at voksne mennesker selv bør få velge hva de vil ruse seg på, så lenge de tar ansvar for seg selv, og ikke plager andre.
Gjest Troyamin-utlogget Skrevet 16. januar 2010 #16 Skrevet 16. januar 2010 For et tåpelig svar Hvorfor er det et dumt svar? Hva ville du gjort?
MakeItHappen Skrevet 16. januar 2010 #17 Skrevet 16. januar 2010 mm.. hvordan vet du at det er kokain forresten? det er ikke lett å se forskjell på kokain/amfetamin/metamfetamin. Heroin kan også være hvitt/lyst om det er heroinklorid.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #18 Skrevet 16. januar 2010 Hvorfor er det et dumt svar? Hva ville du gjort? Ikke samme som svarte deg i første omgang, men jeg personlig ville ikke latt tenåringen min ende opp med milliongjeld til ymse hardbarka kriminelle ihvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #19 Skrevet 16. januar 2010 For et tåpelig spørsmål. Selvsagt hadde jeg meldt fra til politiet! Hvorfor er det et dumt svar? Hva ville du gjort? Derfor. Jeg tok i gjen. Selv vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, men jeg må si at etter å ha lest en del svar her så har jeg noe andre tanker. Kanskje å gå til politiet ikke er det lureste om man vil beholde kneskålene? Er ikke sikker på om jeg hadde tenkt så langt og ontaktet politiet om jeg ikke hadde sett dette innlegget. Så det var kanskje ikke så dumt spørsmål av likevel? Og dessutten så synes jeg nå d... eh, glem det.
Troyamin Skrevet 16. januar 2010 #20 Skrevet 16. januar 2010 Ikke samme som svarte deg i første omgang, men jeg personlig ville ikke latt tenåringen min ende opp med milliongjeld til ymse hardbarka kriminelle ihvertfall. Man sier da fra til politiet! Dette er jo snakk om alvorlig lovbrudd. Og politiet vil i slike tilfeller ordnet beskyttelse for poden og familien. Tydelig at flere ikke vet nok om slikt. Og nei, jeg gidder ikke gå videre inn på det. Hva ville du gjort da? Brukt det opp selv kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå