Gå til innhold

South beach/lavkarbo


Gjest regine ii

Anbefalte innlegg

Gjest regine ii

har tatt tak etter jul fordi nå må jeg ned i vekt.

I de siste årene har jeg hatt et nokså lavkarbo-kosthold, og nå kjører jeg ganske stramt på SB fase 1.

Samtidig har jeg meldt meg inn i vg`s vektklubb. Kanskje litt dumt, i og med at de er mot lavkarbo og vil ha det vanlige norske kostholdet, men, men. Tenkte jeg kunne få noen tips.

Syns det er ok å logge hva jeg spiser hver dag, (selv om det er noe krøkkete), og da får man også opp en sirkel over %vise inntaket av proteiner - karbohydrater - og fett.

Så da kommer spørsmålet: er det noen av de kloke hoder her inne som vet sånn ca hva det %-vise forholdet mellom disse gruppene bør være når man spiser SB/lavkarbo? Jeg syns pt at fett-andelen blir veldig høy, samtidig som jeg er klar over at fett brenner fett.

Blir veldig glad for svar! (og ja - jeg har forsøkt å google det, og vært inne på bla. lavkarbo.no, men uten å bli klokere på akkurat dette spørsmålet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke til SB-dietten, men jeg kan gi et generelt svar.

De fleste lavkarbo-diettene opererer med et maksimumsinntak av karbohydrater.

De strengeste sier at 5 g karbo er tillatt daglig, men de fleste tillater rundt 20-30 g.

Jeg konsentrerer meg om den siste gruppen, 20-30 g karbohydrater.

Vi vet at hver karbohydrat gir 4 kcal, noe som tilsier at de fleste mener at maks 80-120 av de kcal de inntar om dagen skal komme fra karbohydrater.

Av protein, er det anbefalt et daglig inntak på 1-1,5 g pr kg kroppsvekt (max 2 g hvis man ikke trener ekstremt). Vanligvis utgjør dette 15-25% av daglig energiinntak.

Hvis man har et energiinntak på 1500 kcal, vil dette tilsi at karbohydratene utgjør 5-8 prosent av energiinntaket.

Hvis det da er snakk om LCHF (low carb, high fat)som de fleste slike dietter er i en vektreduksjosfase, blir prosentfordelingen da: 5-8 % kabohydrater, 15-25 % proteiner, og 65-80% fett...

Håper dette hjalp deg litt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

Takk - det hjalp jo det.

Men mine "verdier" iflg det jeg logger er ikke sånn, jeg spiser ca halvparten av den % mengden fett og dobbelt så mye karbohydrater og en del mer proteiner. (men går ned i vekt)

Høres ekstremt mye ut med den fettmengden du skisserer, og SB-dietten er faktisk opptatt av at det ikke skal være så mye fett i kosten som f.eks. i Atkins, nettopp fordi for mye fett har usunne bivirkninger.

setter ellers pris på flere innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme gjest

Jeg har lest litt om SB nå, og jeg ser at dette ikke er en LCHF-diett som jeg trodde... SB ser ut til å godta noe mer karbohydrater enn det lavkarbodiettene vanligvis gjør.

Jeg så på en måltidsplan, og slik det så ut der, så det ut til at de godtar opptil 40 g karbohydrater, og noe mer proteiner enn jeg er vant til å se...

Etter å ha lest litt mer, tenker jeg nå at det kan se ut som om dette er:

50-60 % fett

20-30 % protein

10-20 % karbohydrater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opptil 40 g karbohydrater, og noe mer proteiner enn jeg er vant til å se...

Det ble litt feil... jeg må korrigere. :sjenert:

De godtar opptil 25 g på sukkerfrie søtsaker hver dag... mesteparten av dette er jo karbohydrater, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

Jeg skjønte ikke helt det siste du skrev, bl.a. fordi jeg ikke greier å omdanne gram til %.... de karbohydratene jeg får i meg kommer ikke fra søtsaker, (bortsett fra at jeg kan spise en frukt om dagen), ellers er det grønnsaker og salat det går mest i.

men skjønte iallfall hvorfor jeg våknet og var sulten i dag - svømte i ca 50 minutter i går, og det var mange kalorier som forsvant. Så gårsdagen ble en skikkelig lavkaloridag :ler: Så da spiser jeg godt i dag (innen rimelighetens grenser....) bl.a eplekake, selv om det er fullt av usunne karbohydrater.

Tror at man trenger litt slæk i slankinga, men har lært meg at tusener på tusener med ekstra kalorier i helga er mye mer enn litt slæk... Så utskeielsene er små, men gode, og hjelper meg å holde fokus ellers (også har jeg vært flink og trent i dag og :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uvitende mann
Jeg skjønte ikke helt det siste du skrev, bl.a. fordi jeg ikke greier å omdanne gram til %.... de karbohydratene jeg får i meg kommer ikke fra søtsaker, (bortsett fra at jeg kan spise en frukt om dagen), ellers er det grønnsaker og salat det går mest i.

men skjønte iallfall hvorfor jeg våknet og var sulten i dag - svømte i ca 50 minutter i går, og det var mange kalorier som forsvant. Så gårsdagen ble en skikkelig lavkaloridag :ler: Så da spiser jeg godt i dag (innen rimelighetens grenser....) bl.a eplekake, selv om det er fullt av usunne karbohydrater.

Tror at man trenger litt slæk i slankinga, men har lært meg at tusener på tusener med ekstra kalorier i helga er mye mer enn litt slæk... Så utskeielsene er små, men gode, og hjelper meg å holde fokus ellers (også har jeg vært flink og trent i dag og :smilyblomst:

jeg fikk redusert fettmengde på kroppen, mens jeg økte i styrke på 300-400 g protein, 150 g fett og under 100g karbo pr dag.

forbrenner ca 3500 kcal pr dag, så du må nok korrigere og halvere det inntaket. karbo kilden var grønnsaker, salater, rå grønnsaker, fettet kom fra fisk, kjøttdeig, kyllingkjøttdeig, koteletter, smør, olivenolje og mandler.

supplerer mye med alle vitaminer og mineraler.

har ikke nådd mitt mål ang muskelmasse, men har nådd mitt mål ang fettmengde på kroppen, så en dag i uken er høykarbo, et stort langt måltid med hjemmelaget eplekake, is, sjokolade, rødvin, som regel et etegilde til jeg ikke orker mer.

mye protein og mye fett er jeg ikke bekymret for å spise.. tydeligvis.http://forum.kvinneguiden.no/style_images/1/folder_post_icons/icon1.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at en lavkarbodiett skal kunne kalles lavkarbo, består den av 72 gram karbohydrater eller lavere hver dag. Det er mange ulike typer, som SB, Lindberg, Atkins, Skaldemand og så videre.

Jeg vil råde deg til å lese litt i bøker, og du kan legge inn spørsmålet ditt på lavkarbo.no (ja, jeg ser du har vært inne og sett, men har du spurt? ) Lavkarbo.no består av mange brukere fra hele Norge og litt til som spiser ulike lavkarbodietter. Du vil garantert få mange svar der. Jeg kan desverre ikke svare for SB om hvordan du bør legge opp kostholdet ditt, da jeg forsøker å spise etter ren LCHF med færrest mulig karbohydrater.

Det jeg derimot kan gjøre er å gi deg noen smarte linker:

* Lavkarbo.no, her er en tråd som er fin for SB

Jeg anbefaler på det sterkeste å lage deg en bruker på forumet, og lese og spørre og grave. Sleng deg med på forskjellige "skravletråder" og spørsmålstråder. Spør, grav og les. Man finner mye støtte og gode råd der. Om du vil ha en "KG-støtte", så må du gjerne slenge på meg en PM!

* Her kan du lese om LCHF Norge

* Her finner du "kræsjkurs" i LCHF

* Her finner du Matvaretabellen, noe som er utrolig greit når man lurer på hvor mye karb. det er i ulike matvarer

* Her finner du bloggen til ei som har gått ned over 45 kg ved å spise lavkarbomat. Utrolig flink dame, virkelig verdt å stikke innom!

Jeg ønsker deg lykke til, og håper du velger å fortsette med lavkarbo! Det er et fantastisk kosthold som gjør kroppen veldig godt, ikke minst sammen med litt trening! :hoppe:

edit: måtte tilføye noe, og redigere skriveleifer.

Endret av vaskeklut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

South Beach er ikke en ordentlig lavkarbodiett. Ja, man skal kutte ut pasta/brød/ris/poteter og hvertfall eplekake ;), men man skal også kutte ut smør og usunt fett fra kostholdet sitt.

Filosofien (i mine øyne) er at man skal spise sunne karbohydrater (de trege) og sunt fett (olivenolje, fisk, noen få nøtter om dagen, bønner, ost), proteiner sier de ikke så mye om. Det skal være lite fett i kjøtt og kjøttprodukter. Grønnsaker med trege karbohydrater er lov.

Målet er at man skal rett og slett begynne å spise mindre og bli fortere mett og metthetsfølelsen skal vare lengre. Man skal "slippe" å telle kalorier fordi det man spiser er godt for kroppen.

Det er en "enklere" diett fordi man trapper opp forsiktig med grovt brød og frukt etterhvert, men man må være litt "streng" med seg selv og slutte å handle inn ting som består av nesten bare hvetemel, sukker og smør :)

På lavkarbo.no får man et bedre inntrykk av dietten og er nok mange som tolker den ganske forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ganske mye skremmende info som blir gitt, og ingen seriøse profesjonelle med vitenskapelig bakgrunn vil anbefale deg å spise så lite CHO (karbohydrater). Det er skummelt, kan være direkte sykdomsframkallende og har liten kred innenfor forskning.

Jeg legge ved en link til en review (uavhengige forfattere finner alle data fra forsøk som omhandler x problemstilling, og ser på om disse samlet over mange år gir info til å trekke en valid slutning). Der er det hevet uten tvil at Atkins og andre lignende dietter mislykkes alle når man ser på helse og evne tilbeholde vekt over 12 måneder. Samtlige forsøkspersoner gikk opp tapt vekt eller la på seg, og flere rapporterte om alvorlige bivirkninger av et såpass ekstremt kosthold.

De største grunnene til at mange synes at lavkarbo-høy fett/protein (low CHO, high fat/protein) virker er fordi disse diettene tilbyr et så lite utvalg av mat at man fort mister appetitt/blir matlei, fordøyelsen sliter gr høyt fett/protein og dette igjen gir ubehag som minsker lyst på mat. samtidig ser vi også at nyrene har store pronblemer med å takle det høye proteininnholdet, og at blodprofilene påvirkes negativt av de store fettmengdene.

CHO er ikke den store stygge, det er hva slags TYPE CHO vi spiser som er problemet, samt masse tilleggsstoffer og sukker og ALTFOR lite fysisk aktivitet. Kutt ut all vanlig pasta, all hvit ris, det meste laget av fint kveitemjøl og hiv innpå fullkorn/helkornsprodukter, brunris, quinoa, couscous, masse F&G (frukt og grønt) og bruk nøtter/mandler/tørka frukt som snacks og i kaker.

Kroppen din er bygd for å fordøye CHO, og de sunneste samfunnene på denne jorda er de som har et kosthold bestående av over 70% CHO(for det meste rotfrukter og frukt, og noe protein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at protein især, men også fett, har en helt annen fordøyelsesrate og hormoneffekt, og får oss til å føle oss mettere enn ved å spise lett fordøyelig CHO. Dette er for mange positivt, og kan stabilisere fastende insulin- og plasma glukose, og som sådan et positivt aspekt hvis man sliter med overvekt. MEN, er er det balansen som gjelder. Å inntak av umettede/flerumettede fettsyrer er det ingen som har vondt av (obs gravide ift vit A.inntak og balanse omega 3 vs 6), og å spise mer fisk, fjærkre og mindre rødt kjøtt er positivt (obs jerninntak hos menstruerende kvinner).

MEN, å gå på en lav CHO diett som grenser til det ekstreme er ingen tjent med. Igjen så er det vår uvitenhet som gjør at vi generalt ikke er overernærte, men feilernærte. Jeg skjønner ikke at noen vil straffe kroppen sin på den måten.

Fikk ikke linken i forrige innlegg til å virke, så legger ved følgende info med referanser:

The American public needs to be told (and believe) that

diets are not followed for 8 days, 8 weeks, or 8 months, but

rather form the basis of everyday food choices throughout

their life. A diet high in vegetables, fruits, complex CHOs

(whole grains and legumes), and low-fat dairy is a moderate-

fat, low-calorie diet that prevents weight gain, results in

weight loss and weight maintenance. It is associated with

fullness and satiety. It reduces risk of chronic disease. It is

fast, convenient, and inexpensive. How can we convince

people it works, and to try it?

Kilde: OBESITY RESEARCH Vol. 9 Suppl. 1 March 2001

There is no evidence that low-carbohydrate

diets are effective for long-term weight management,

and their long-term safety is questionable

and unproven. Long-term compliance

also needs to be investigated; humans

desire a variety of foods, and therefore diets

that restrict variety are destined to fail.

Low-carbohydrate diets fail because, like

all fad diets, they do not deal with the underlying

issues of being overweight, nor do they

teach better lifelong habits.

Kilde: CLEVELAND CLINIC JOURNAL OF MEDICINE VOLUME 68 • NUMBER 9 SEPTEMBER 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

Så hyggelig med flere innspill!

vaskeklut: jeg skal ta en runde til på lavkarbo.no og se om jeg får noe mer ut av det. :sjenert: Er uten pc hjemme for tiden, så må vente litt, kan ikke bruke for mye arbeidstid på dette. Jeg har ellers lest en del om SB (har bl.a boken) så føler at jeg vet en del om det.

fortunatus: Er fullt klar over at eplekake ikke er del av SB - dietten, :fnise: (men det var lørdag) ellers enig i det du skriver. Jeg orker nemlig ikke telle kalorier og veie mat etc. jeg vil ha et opplegg som er enkelt å følge, og hvor jeg ikke må forholde meg til masse forbud. Og et opplegg som funker også når jeg ikke aktivit vil ned i vekt.

bergans: de sitatene du kommer med er omtrent det SB står for, dvs. dette handler om livsstil, ikke en diett over kort tid. Og det må jeg ha. Atkinsdietten f.eks. trekkes fram av SB som ok, men med altfor mye usunt fett. (han som har utviklet SB dietten er hjertemedisiner). En annen sak er at jeg kjenner på kroppen og magen at jeg har det bedre når jeg ikke spiser så mye brød/pasta etc. For min del er det heller ikke så vanskelig å holde seg unna, all den tid jeg alltid har syntes at pålegg uten brød er best....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Morten_*
har tatt tak etter jul fordi nå må jeg ned i vekt.

I de siste årene har jeg hatt et nokså lavkarbo-kosthold, og nå kjører jeg ganske stramt på SB fase 1.

Samtidig har jeg meldt meg inn i vg`s vektklubb. Kanskje litt dumt, i og med at de er mot lavkarbo og vil ha det vanlige norske kostholdet, men, men. Tenkte jeg kunne få noen tips.

Syns det er ok å logge hva jeg spiser hver dag, (selv om det er noe krøkkete), og da får man også opp en sirkel over %vise inntaket av proteiner - karbohydrater - og fett.

Så da kommer spørsmålet: er det noen av de kloke hoder her inne som vet sånn ca hva det %-vise forholdet mellom disse gruppene bør være når man spiser SB/lavkarbo? Jeg syns pt at fett-andelen blir veldig høy, samtidig som jeg er klar over at fett brenner fett.

Blir veldig glad for svar! (og ja - jeg har forsøkt å google det, og vært inne på bla. lavkarbo.no, men uten å bli klokere på akkurat dette spørsmålet)

Må bare nevne et par ting for deg, etter at jeg leste hele tråden, så er det en del misforståelser ute å går. Mettet fett finnes ikke farlig i det hele tatt. Visste du at i en blodpropp er kun en fjerdel mettet fett? Resten er umettede syrer..

Det finnes ikke holdepunkter for at høyt kolesterol f.eks. har noe med hjerte/kar sykdommer å gjøre. Lavt kolesterol derimot representerer en større helserisiko.

Min samboer har gått på en LCHF diett i mange år nå, og bedre helse enn nå har hun aldri hatt. Med et mettet fett inntak som ville fått Drevon til å grine, har hun reversert alle tegn på inrulinresistens og diabetes 2, gått ned 45 kg på 18 mnd, og hår, hud og negler er langt sterkere enn noen gang før.

Les mer om lchf og lær om prosentvis regning på lenabeatrice.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare nevne et par ting for deg, etter at jeg leste hele tråden, så er det en del misforståelser ute å går. Mettet fett finnes ikke farlig i det hele tatt. Visste du at i en blodpropp er kun en fjerdel mettet fett? Resten er umettede syrer..

Det finnes ikke holdepunkter for at høyt kolesterol f.eks. har noe med hjerte/kar sykdommer å gjøre. Lavt kolesterol derimot representerer en større helserisiko.

Min samboer har gått på en LCHF diett i mange år nå, og bedre helse enn nå har hun aldri hatt. Med et mettet fett inntak som ville fått Drevon til å grine, har hun reversert alle tegn på inrulinresistens og diabetes 2, gått ned 45 kg på 18 mnd, og hår, hud og negler er langt sterkere enn noen gang før.

Les mer om lchf og lær om prosentvis regning på lenabeatrice.net

Det er riktig at kolesterol har fått et ufortjent dårlig rykte (en god del pga presse og media som kun gjengir en brøkdel av en artikkel som de egentlig ikke forstår noe av i utgangspunktet). Et wikipedia-søk gir masse info om dette (selv om wiki aldri bør brukes som kilde eller ref på noe vitenskapelig).

Men, det er viktig å forstå hva fett, av alle typer gjør, og hva intensiv trening gjør med en såkalt blodprofil (blood lipid profile). Det er mengdeforholdene mellom LDL (2 og 3), VLDL, HDL (2 og 3) og andre underklasser som kan avgjøre om du har booket deg innfor en trippel bypass eller ikke. Ikke minst effekten av moderat-intensiv trening blir ofte forbigått av samtlige fad-dietter (og LCHF er definitivt en av dem), og dette beviser svakheter de luxe.

Det hadde hjulpet masse hvis folk hadde sluttet å tenke vekt, kalorier, veid seg til alle døgnets tider, kjøpt alskens bøker om x kur/diett, slanking osv osv men heller tenkt helse, utholdenhet, styrke, variert kosthold og lært seg å lage mat fra bottna av. Vi har glemt det våre forfedre har kunnet i løpet av et par generasjoner, og endret vår livsstil og sammensetning av mat til det dødelige. Matvarene har ikke endret seg, ei heller har genmaterialet på så kort tid (og dermed kan alle forkaste teorier om høy forbrenning, lav forbrenning).

Det er ikke hokuspokus, og det er såpass enkle metoder å ta i bruk, at det blir feil for en forfatter å håve inn millioner på å selge en slightly forskjellig versjon av det man har visst i alle år.....

Endret av bergans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...