honning Skrevet 4. mai 2010 #681 Skrevet 4. mai 2010 Håper undersøkelsen gikk bra Og så så langt på vei du sånn helt plutselig har kommet Tydelig at jeg har vært dårlig med å oppdatere meg rundt omkring i det siste... Ha en flott tirsdagskveld
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #682 Skrevet 10. mai 2010 Timen hos manuellterapeut var litt så som så. Eg var ikkje akkurat særlig klokare etter timen enn eg var før. Eg nevnte bl.a. at eg hadde vore usikker på om det var bekken- eller isjassmerter eg hadde, men nå trudde eg mest på bekken-teorien, og då kom det berre retorisk: "Ja, kva er vel egentlig bekkenløsning?" MT virka som at tok smertene mine (og begynnande bekkenløysingssmerter hos gravide generelt) ganske lite alvorlig, men meinte det var noko ein rett og slett berre måtte forventa. Det var først dei som fekk kronisk bekkenløysing som var eit problem. Og det var visst ytterst få - og samanhengen mellom bekkensmerter som gravid (og aktivitet i graviditeten) og kronisk bekkenløysing var visst ikkje til stades. Det eg fekk ut av timen, var at eg fekk tips om uttøying, sidan han meinte mykje av smertene mine sikkert kom frå anna belastning av setemuskulaturen nå når eg blir meir og meir framtung. Eg trengte visst ikkje å komma tilbake, men fekk beskjed om å ta kontakt igjen om det blei mykje verre. Jaja, eg fekk då i det minste timen gratis. (Og då meinte han vel muligens at eg hadde bekkenløysing med gangvanskar? :klø
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #683 Skrevet 10. mai 2010 Aud Long og Synne-Marie: Eg sug til meg all informasjon om tøybleiene. Og Synne-Marie: Takk for eit kjempetilbud. Eg skal sjå om eg får overtalt mannen om utprøving av brettebleier.
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #684 Skrevet 10. mai 2010 På laurdag henta me bleiepakken. Mannen har allerede pakka ut den eine BumGenius-bleia og testa ut knappinga. Så langt er han storfornøyd og synst heile konseptet virkar skikkelig bra. Han er nå søt. Og så så mange fine, spreke fargar. *lettare tøybleiehekta allerede* På fredag og laurdag var me og kikka raskt på vogner, berre for å sjå utvalget i dei forskjellige butikkane i byen. Etter litt kikking i ein katalog hadde mannen allerede bestemt seg for ei vogn, men eg trur me får sjå og vurdera litt nøyare før me bestemmer oss heilt. Sjølv om begge er ganske langt unna vogndilla og helst kunne tenkt oss å bli ferdige med kikkinga jo før jo heller. Og på Barnas Hus fann eg Janus-bodyar med 50 % rabatt, så nå har veslepjokken fått 4 ullbodyar - 1 i str. 50 og 60 og 2 stk i str. 70. Det er så søtt med dei små, små klæra. :rødme:
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #685 Skrevet 10. mai 2010 ... Og ikkje minst: 28 veker og 3. trimester!!!!
Nótt Skrevet 10. mai 2010 #686 Skrevet 10. mai 2010 Så moro at du har kommet til tredje trimester alt. Synes dette svangerskapet bare flyr fremover.
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #687 Skrevet 10. mai 2010 Eg synst at dagane går fort, men til tider føler eg meg "på stedet hvil" når det gjeld graviditeten. Men den går jo såklart framover, den også. Og plutselig sit eg vel på jobb igjen etter permisjon og aaaaanar ikkje kor tida blei av.
Nótt Skrevet 10. mai 2010 #688 Skrevet 10. mai 2010 Skjønner godt hva du mener, var sånn jeg hadde det også.
LadyB Skrevet 10. mai 2010 #689 Skrevet 10. mai 2010 Du verden så fort tiden går! Nå blir det snart baby!! stor klem!
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #690 Skrevet 10. mai 2010 I ein periode gjekk det veldig fort, men nå sneglar det seg litt av gårde igjen. Eg lurer på om det har noko med at forskjellen på 26 og 29 veker liksom er såpass mykje mindre (iallfall prosentvis) enn forskjellen på 6 og 9 veker.
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #691 Skrevet 10. mai 2010 Du verden så fort tiden går! Nå blir det snart baby!! stor klem! Ja, det er faktisk ikkje såååå lenge igjen. Men helst ikkje for snart, for det er jammen mykje som gjenstår før me er klare til å ta imot han.
Synne-Marie Skrevet 10. mai 2010 #692 Skrevet 10. mai 2010 Timen hos manuellterapeut var litt så som så. Eg var ikkje akkurat særlig klokare etter timen enn eg var før. Eg nevnte bl.a. at eg hadde vore usikker på om det var bekken- eller isjassmerter eg hadde, men nå trudde eg mest på bekken-teorien, og då kom det berre retorisk: "Ja, kva er vel egentlig bekkenløsning?" MT virka som at tok smertene mine (og begynnande bekkenløysingssmerter hos gravide generelt) ganske lite alvorlig, men meinte det var noko ein rett og slett berre måtte forventa. Det var først dei som fekk kronisk bekkenløysing som var eit problem. Og det var visst ytterst få - og samanhengen mellom bekkensmerter som gravid (og aktivitet i graviditeten) og kronisk bekkenløysing var visst ikkje til stades. Det eg fekk ut av timen, var at eg fekk tips om uttøying, sidan han meinte mykje av smertene mine sikkert kom frå anna belastning av setemuskulaturen nå når eg blir meir og meir framtung. Eg trengte visst ikkje å komma tilbake, men fekk beskjed om å ta kontakt igjen om det blei mykje verre. Jaja, eg fekk då i det minste timen gratis. (Og då meinte han vel muligens at eg hadde bekkenløysing med gangvanskar? :klø Tja det hørtes jo ikke så veldig oppklarende ut (Tror forresten MT alltid er gratis). Hvis du føler at du burde ha oppfølging/behandlig for plagene dine må du kanskje ta turen til legen for henvisning til fysio f.eks. Tipset om tøying er ikke så dumt, men opptrening av bekkenmuskulatur kan også hjelpe på. En fysioterapaut kan være behjelpelig med å finne ut om du faktisk har bekkenløsning, så vel som legge opp et tilpasset treningsopplegg. Syntes forresten det hørtes veldig pussig ut at bekkenplager i svangerskapet ikke har noe å gjøre med kronisk bekkenløsning. Jeg får jo stadig høre om det motsatte? :klø: Men det er jo klart, jeg er jo lekmann så jeg vet jo ikke (Det er i grunn ganske provoserende å høre at behandlere ikke tar bekkenplager på alvor. Det er jo klart at det er en vanlig plage i svangeskapet. Men med tanke på hvor virkningsfullt rett behandling kan være og hvor invalidiserende situasjonen kan bli uten behandling, blir det tåpelig å komme med at man bare må finne seg i det og holde ut.)
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #694 Skrevet 10. mai 2010 Eg hadde jo håpa å få tips om trening (MT meinte ein ikkje skulle slita seg ut med trening i svangerskapet, men sjølvsagt ein liten tur kvar dag var jo å anbefala - altså ingen anbefalingar om kva øvelsar, kva type trening, f.eks. svømming o.l. ), tips til massasje av bekkenet og tips om kva eg burde unngå, men det var heller dårlig, gitt. Så i første omgang tenker eg å ta det litt med ro, unngå bevegelsar eg kjenner gjer meg verre, høyra på anbefalingane andre med bekkensmerter har fått, og så heller bestilla ny time til manuellterapeut om eg skulle bli verre. Men i så fall blir det ein anna klinikk - eg har allerede sett meg ut ein aktuell ein.
Nótt Skrevet 10. mai 2010 #695 Skrevet 10. mai 2010 Jeg fikk ingen treningstips av fysio'n da jeg var gravid, men var der hver uke for massasjebehandling for å holde det i sjakk og løsne på stramme muskler. Det jeg derimot fikk høre var at bassentrening var bra, og det skal jeg si at jeg virkelig nøt. Skulle ønske du hadde fått litt mer hjelp og råd enn du gjorde.
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #696 Skrevet 10. mai 2010 Sjokoladebildet i artikkelrekka til KG er jo fullstendig tortur for godtesjuke gravide. Sukkerhungeren min er dessverre berre så altfor, altfor stor for tida. Og eg prøver så godt eg kan å motstå det, men det er ikkje så lett når eg ser det sjokoladebildet for kvart einaste trykk eg tar her på KG. Kanskje det er det irritasjonsmomentet som skal få meg i seng tidlig i dag?
Synne-Marie Skrevet 10. mai 2010 #697 Skrevet 10. mai 2010 Du kan også få tlfnr til den fysioterapauten jeg benyttet hvis du vil det. Bassengtrening er som Nótt nevner bra. Det er bra å gå så lenge det ikke er vondt, det meste av trening går egentlig bra, så lenge det ikke gjør vondt. Ellers kan du også tenke på hvordan du går i trappene. Bedre å skyve fra enn å trekke seg opp om du skjønner hva jeg mener
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #698 Skrevet 10. mai 2010 Jeg fikk ingen treningstips av fysio'n da jeg var gravid, men var der hver uke for massasjebehandling for å holde det i sjakk og løsne på stramme muskler. Det jeg derimot fikk høre var at bassentrening var bra, og det skal jeg si at jeg virkelig nøt. Skulle ønske du hadde fått litt mer hjelp og råd enn du gjorde. Eg har som mål å komma meg i bassenget minst 2 gonger kvar veke. Nå prøver eg svømming minst ein dag og ein dag med vanngym. Men problemet er jo at eg ikkje veit heilt kva øvelsar som er bra der. :klø: Det er jo egentlig ikkje lagt opp for gravide, sjølv om dei fleste øvelsane sikkert stort sett passar for oss også. Og korleis bør massasjen vera? Rett og slett berre vanlig "knaing" av hofte/sete/lår, der det gjer vondt? Det er det eg (eller: stort sett mannen) har gjort så langt. Og eg trur det virkar som at det hjelper litt, iallfall midlertidig.
dreia Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #699 Skrevet 10. mai 2010 Du kan også få tlfnr til den fysioterapauten jeg benyttet hvis du vil det. Bassengtrening er som Nótt nevner bra. Det er bra å gå så lenge det ikke er vondt, det meste av trening går egentlig bra, så lenge det ikke gjør vondt. Ellers kan du også tenke på hvordan du går i trappene. Bedre å skyve fra enn å trekke seg opp om du skjønner hva jeg mener Takk for tips. Tar gjerne imot tips om fysio, sjølv om det sikkert blir på feil side av byen. Eg kjenner at svømminga hjelper på. På gode dagar er det også godt å gå turar, men blir dei for lange (av typen over 30 minutt), seier bekkenet stort sett frå, så eg prøver å ikkje ta for lange turar om gongen.
Synne-Marie Skrevet 10. mai 2010 #700 Skrevet 10. mai 2010 Sender en PM jeg Bedre med flere korte enn få lange tenker jeg. Og angående bassengtrening tror jeg du kan gjøre det meste. Vannet gjør at treninga ikke belaster leddene i samme grad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå