Gå til innhold

Foto

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Hei,

da var det et nytt og og nye muligheter, OG på tide å finne seg en ny hobby :) Derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe mitt første speilreflekskamera og kanskje også begynne på et kurs for nybegynnere.

Er det noen her inne med samme interesse og hobby som kanskje kunne fortelle meg hva jeg bør se etter når jeg skal kjøpe mitt første kamera? Og hva jeg evnt bør styre unna?

Jeg tenker at jeg vil legge litt penger i det, få et ordentlig kamera, men trenger absolutt ikke å se etter de dyreste..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste tips er at du selv kjenner på en del kamera. Da får du føle selv hvilket kamera som passer best i hånden din. Kjenn også på vekten o.l.

Ellers er det alltids greit å lese ulike forbrukertester på de ulike kameraene, samt ha en ca. pris. Da er det enklere å vite hvilke kamera som er aktuelle.

Selv har jeg et Canon 400D, og har brukt Canon speilrefleks i mange år, og trives med det.

Skrevet

Jeg ville kjøpt et relativt billig kamera og heller brukt mer penger på optikken (linse). Kameraet du kjøper i dag vil du sannsynligvis bytte ut etter kanskje 5-6 år dersom du blir hektet (eller enda tidligere), men objektivene du kjøper vil du kunne bruke mye lenger.

Alle speilreflekskameraer tar bra bilder, det er for det meste objektivet som er avgjørende for bildekvaliteten, og ikke minst deg - fotografen. For å utnytte et speilreflekskamera fullt nytter det ikke å skyte i full auto(grønn firkant), du vil få mye mer igjen dersom du lærer deg de grunnleggende tingene innen foto (innstilling av blender, lukkertid og ISO). Dette kan kanskje virke litt vanskelig med en gang, men hvis du skaffer deg en god fotobok, eller leser på nettet, så vil du etterhvert få dreisen på det. Jeg vil anbefale deg å lese dette og dette om innstillinger mm. Du kan også lese dette om valg av speilrefleks.

Dra i butikken og prøv kameraene, og kjøp det du liker best (mest behagelig å holde og et du liker knappeplasseringen på).

Skrevet (endret)

Er Canonbruker selv, så det blir den naturlige anbefalingen. Andre merker tar like bra bilder, du er fotografen uansett!

Dyrere kameraer er ofte enklere i bruk enn de billigste, da de gir mulighet for flere direktevalg i form av knapper. På de billigste modellene må du oftere inn i menyer for å gjøre innstillinger.

Støtter det som sies om å legge penger i objektiv fremfor kamera. Sats på et godt "normalobjektiv" f eks Canon EFs 17-55mm f2,8 IS.

Du får nesten alltid "bedre bildekvalitet for pengene" hvis du kjøper objektiv uten zoom (fast brennvidde).

Endret av charlott
Skrevet

Men Canon 17-55mm f/2.8 IS er kanskje litt i dyreste laget for en nybegynner? Med tanke på at det koster over 8000 kr. Da er det kanskje like greit å kjøpe f.eks. Tamron 17-50mm f/2.8 (enten med eller uten VC), som er betraktelig mye bedre en kitobjektivene og bare koster halvparten av det Canon-objektivet.

Skrevet
Men Canon 17-55mm f/2.8 IS er kanskje litt i dyreste laget for en nybegynner? Med tanke på at det koster over 8000 kr. Da er det kanskje like greit å kjøpe f.eks. Tamron 17-50mm f/2.8 (enten med eller uten VC), som er betraktelig mye bedre en kitobjektivene og bare koster halvparten av det Canon-objektivet.

Det er nok et greit alternativ. Nå har ikke TS gitt klare utrykk for budsjettet.

Ellers er jeg motstander av holdningen at man ikke trenger godt utstyr (ikke at nevnte Tamron-obejktiv ikke er bra) når man er nybegynner.

Skrevet

Tusen takk for så mange svar og tips!

Når det gjelder budsjett hadde jeg ikke tenkt å bruke mer enn 4-5000. Ser i div tester og butikker at man får okei kameraer for den prisen.

Hører mye bra om Canon kameraer fra andre bekjente og venner også. Min magefølelse sier egentlig Olympus, men det er kanskje mest fordi jeg har hatt flere digitalkameraer i samme merke som jeg er utrolig fornøyd med.

Skal ta å lese igjennom linkene dere har sendt meg, kan hende jeg blir enda litt klokere da. Har dere forresten noen anbefaling til hvor/hvem jeg bør kjøpe kamera av? Er det like greit å kjøpe hos de store kjedene som elkjp, expert osv som i en fotobutikk? Ser i alle fall at mange av kjedene har en del salg på slike kameraer nå, og det er jo kjekt :)

Skrevet

Jeg ville kjøpt i en fotobutikk. De vil stort sett ha mer greie på utstyret de selger, lurer du på noe etterkant vil de kunne hjelpe til i større grad.

Skrevet

godt poeng charlott!

Er det viktig at kameraet har bildestabilasator? ser at flere av de litt rimeligere kameraene mangler dette. har hele tiden tenkt at dette er noe jeg bør ha, men er det et must?

Skrevet

godt poeng charlott!

Er det viktig at kameraet har bildestabilsator? ser at flere av de litt rimeligere kameraene mangler dette. har hele tiden tenkt at dette er noe jeg bør ha, men er det et must?

Begynner forresten å få en god magefølelse på Canon EOS 450, dette kommer godt ut i div tester og sies å være et bra nybegynnerkamera med de fleste funksjoner. det jeg er usikker på er om det er innebygd blitz her? noen som har dette kameraet eller som er enig i magefølelsen min? tenker jeg skal dra å se på det etter helgen.

Skrevet

Det er et fint kamera, og et trygt kjøp (jeg har det selv og er veldig fornøyd).

Kameraet har en innebygget blits, ja, men dersom du skal bruke blitsen mye vil jeg anbefale en ekstern blits. Det greieste er sikkert å prøve seg frem uten først, så ser du hva du får behov for :)

Dersom du kjøper canon er det viktig å få med det kitobjektivet med IS (bildestabilisator), for dette er mye bedre enn det uten! Du trenger forsåvidt ikke bildestabilisator i kamerahuset, for mange objektiver har dette, men det varierer fra produsent til produsent(men dersom du kjøper et kamera som har det i huset så vil du få det på alle objektiver).

Skrevet
godt poeng charlott!

Er det viktig at kameraet har bildestabilsator? ser at flere av de litt rimeligere kameraene mangler dette. har hele tiden tenkt at dette er noe jeg bør ha, men er det et must?

Alle Canon (utenom de veeldig dyre kanskje) har ikke bildestab. i kamerahuset, men i objektivene. Se etter objektiver med "IS". Bildestab. er veldig greit å ha, spessielt når man tar bilde med lang lukketid er det vanskelig å være helt stødig på handen. Stabilisator fikser dette:)

Begynner forresten å få en god magefølelse på Canon EOS 450, dette kommer godt ut i div tester og sies å være et bra nybegynnerkamera med de fleste funksjoner. det jeg er usikker på er om det er innebygd blitz her? noen som har dette kameraet eller som er enig i magefølelsen min? tenker jeg skal dra å se på det etter helgen.

Jeg ville ikke kjøpt D450... Det er en ca. 2 år gammel modell nå. Det har også en relativt lav ISO (med høyere vil man kunne ta bedre bilder under dårligere lysforhold.) Noen nyere kamera med mye høyere ISO koster bare noen hudrelapper mer.

Og så har jeg også en kommentar til de å kjøpe i fotobutikk. Man kan sikkert få gode råd (alt etter hvem som er på jobb den dagen..), men jeg anbefaler å kjøpe på nett. Det er i det fleste tilfeller mye billigere. Når du har bestemt deg for et kamera, søk litt rundt og finn den beste prisen.

Lykke til med valget!:)

Skrevet

Takk og takk :) gøy at det er så mange fotoentusiaster her!

Da har valget mitt falt på Canon, enten d450 eller d1000. skal dra å se på de, men har også funnet ut at det er billigere å kjøpe på nett uansett.

Gjest Gjest_Natalie_*
Skrevet

Jeg har også funnet ut at jeg skal ha meg speilrefleks. Høres utrolig vanskelig ut alt det der med ISO osv! En plass leste jeg at det var bra med lav ISO og nå skal den være høy. Skjønner det er mye å sette seg inn i. Er det noe konkrete tips på bra nybegynnerkamera da?:-) tenker pris 4-5000 jeg å. Må kunne ta bra makrobilder, solnedgang, landskap og alt egentlig. Spesielt også i skumring :)

Skrevet
Jeg har også funnet ut at jeg skal ha meg speilrefleks. Høres utrolig vanskelig ut alt det der med ISO osv! En plass leste jeg at det var bra med lav ISO og nå skal den være høy. Skjønner det er mye å sette seg inn i. Er det noe konkrete tips på bra nybegynnerkamera da?:-) tenker pris 4-5000 jeg å. Må kunne ta bra makrobilder, solnedgang, landskap og alt egentlig. Spesielt også i skumring :)

Bilder tatt med lav ISO vil gi et bilde med mindre støy og mer finkornet, no som vel er å foretrekke.

MEN om kameraet har også kan stilles på høy ISO vil det trenge mindre lys for å danne et korrekt eksponert bilde.

Så om du vil ta bilder i skumring burde du skaffe deg et kamera med høy ISO.

Håper det ble litt mer klart nå:)

Skrevet

Jeg kjøpte meg nylig Canon EOS 450D 18-55 mm og er veldig fornøyd. Jeg er nybegynner og syns dette kameraet er fint å begynne med. Ligger godt i mine små jentehender.

Men, jeg lar meg allerede irritere over objektivet, så ønsker å avansere. Har noen tips om et helt kurant objektiv til en grei penge? Jeg hører mye om tamron, er dette bra?

Skrevet
Jeg kjøpte meg nylig Canon EOS 450D 18-55 mm og er veldig fornøyd. Jeg er nybegynner og syns dette kameraet er fint å begynne med. Ligger godt i mine små jentehender.

Men, jeg lar meg allerede irritere over objektivet, så ønsker å avansere. Har noen tips om et helt kurant objektiv til en grei penge? Jeg hører mye om tamron, er dette bra?

Noen sverger til orginale objektiver og mener de er de eneste som fungerer, mens andre mener tredjeparts objektiver fra f.eks. Tamron og Sigma er like gode.

Eneste objektivet jeg har fra Tamron er et til analogkamera, så jeg skal ikke uttale meg om det er bra eller ikke :P

Ver obs på at det er stoooore variansjoner i kvalitet både hos orginalene og tredjeparts, man får som oftest hva man betaler for. Søk opp andres erfaringer med det/de objektivet(ene) som er aktuelt:)

Et 50-200mm obj. kan kanskje vere fint å avansere med? Du vil da ha dekket et godt felt sammen med 18-55mm. (Med mindre du har spesielle motiv-ønsker som trenger makro eller noe annet.)

(Husk å velg et med IS siden ditt kamera ikke har det i kamerahuset!;))

Skrevet
Noen sverger til orginale objektiver og mener de er de eneste som fungerer, mens andre mener tredjeparts objektiver fra f.eks. Tamron og Sigma er like gode.

Eneste objektivet jeg har fra Tamron er et til analogkamera, så jeg skal ikke uttale meg om det er bra eller ikke :P

Ver obs på at det er stoooore variansjoner i kvalitet både hos orginalene og tredjeparts, man får som oftest hva man betaler for. Søk opp andres erfaringer med det/de objektivet(ene) som er aktuelt:)

Et 50-200mm obj. kan kanskje vere fint å avansere med? Du vil da ha dekket et godt felt sammen med 18-55mm. (Med mindre du har spesielle motiv-ønsker som trenger makro eller noe annet.)

(Husk å velg et med IS siden ditt kamera ikke har det i kamerahuset!;))

Tusen takk for gode råd! :) Jeg er usikker på hva jeg ønsker og trenger :rødme:

Gjest Agurkolat
Skrevet

Det er ikkje kamera som avgjer om du får bra bilete av ditt og datt, det er objektivene du har! Hvis du skal ta makro bilete funkar sjølvsagt ei makro linsa best, Sigma 105mm /2.8 DG MACRO EX er grei, og kostar berre rundt 4000-5000 pengar.

Til landskap synes eg at vidvinkel funkar best, og Sigma 10-20mm... er eit greit objektiv. Da kostar 4000 på JapanPhoto no.

Hvis du skal ha eit objektiv som takler skumring bra, er da viktig med eit som har eit lite f-tall. Altså blendaren. Dess mindre tall, dess større blendar. Eit objektiv som Nikon 50mm /1,4 er lyssterkt (stor blendar) men kan ha litt for lang brennvidde for ditt bruk.

Stativ er og ein ting ein bør innvestera litt i. Ikkje kjøp billig skrot på Clas Olson så lenge du skal bruka stativet ute. Då treng du eit som er litt tungt, så eit stativ kan ein gjerna legga ein tusenlapp i.

Sett deg inn i slike ting, som f.eks objektiver, brennvidder, blender osv. Før du kjøper deg kamera. Kvart system har sine fordeler og ulemper. Prøv og kjenn på dei, finn eit kamera med ein bra søkar. (Må berre sei at eg prøvde læraren min sin Canon 450D, og søkaren dar var elendig, i alle fall i forhold til mitt Nikon D70, som byrjar og bli gamal)

Lykke til!

Skrevet
Det er ikkje kamera som avgjer om du får bra bilete av ditt og datt, det er objektivene du har!

Det er vel mest fotografen som avgjør ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...