Pjukset Skrevet 13. januar 2010 #21 Skrevet 13. januar 2010 Pga jeg har vært syk og hatt mye stress rundt meg og håper det er derfor. Nå er jeg på bedringens vei og håper at om jeg legger på meg litt i tillegg, så kommer den tilbake... Har også lest om man slutter med prevansjon etter å ha brukt det i mange år, kan det ta tid før menstruasjonen kommer tilbake, stemmer ikke det? Det forklarer i grunn ikke hvorfor du ikke vil gå til lege. Det kommer helt an på hva slags prevensjon og uregelmessigheter det er snakk om. 1,5 år helt uten mens er ikke normalt, og den konkrete årsaken bør utelukkende undersøkes og vurderes av lege.
Gjest kvinne82 Skrevet 14. januar 2010 #22 Skrevet 14. januar 2010 Må si meg enig med svaret ovenfor! Du vil nødig ende opp med osteoporose. Håper du klarer å manne deg opp til en legesamtale. Der vil du garantert få hjelp! Klemmer
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #23 Skrevet 20. mars 2010 hei. Jeg har bare hatt mensen en gang før og min neste mensen periode skulle kommet for 15 dager siden og jeg begynner å bli litt redd! jeg er ikke gravid og går ikke på noen form for piller.jeg er ca 160 høy og veier 44. rett etter første mens hadde jeg en vond omgansyke, kan det ha noe med dette å gjøre? de siste ukene har jeg kansje også vært litt stressa har hatt mye å gjøre. Jeg trenger veldig å få noen svar nå om mensen kommer tilbake eller om jeg har mistet den? og om hva som i så fall er årsaken til at den ikke har kommet ennå? Hilsen en veldig redd jente! PS. svar så fort som mulig!
Gjest meg Skrevet 20. mars 2010 #24 Skrevet 20. mars 2010 hei. Jeg har bare hatt mensen en gang før og min neste mensen periode skulle kommet for 15 dager siden og jeg begynner å bli litt redd! jeg er ikke gravid og går ikke på noen form for piller.jeg er ca 160 høy og veier 44. rett etter første mens hadde jeg en vond omgansyke, kan det ha noe med dette å gjøre? de siste ukene har jeg kansje også vært litt stressa har hatt mye å gjøre. Jeg trenger veldig å få noen svar nå om mensen kommer tilbake eller om jeg har mistet den? og om hva som i så fall er årsaken til at den ikke har kommet ennå? Hilsen en veldig redd jente! PS. svar så fort som mulig! Det kan vaere stress og det kan skyldes undervekten din.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #25 Skrevet 20. mars 2010 takk for svar, det var det jeg tenkte meg også :/ vet noen om en måte å få den tilbake på?
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #26 Skrevet 21. mars 2010 det var meg som skrev det over også. jeg er ikke undervektig, jeg er naturlig tynn og det er slik kroppen min er byggd. jeg slanker meg ikke på noen måte, er bare 14 år. hvis det er noen som vet noe om når og hvordan jeg kan få mensen tilbake så vær så snill å svar!
Gjest Ella Skrevet 31. mars 2010 #27 Skrevet 31. mars 2010 det var meg som skrev det over også. jeg er ikke undervektig, jeg er naturlig tynn og det er slik kroppen min er byggd. jeg slanker meg ikke på noen måte, er bare 14 år. hvis det er noen som vet noe om når og hvordan jeg kan få mensen tilbake så vær så snill å svar! Heisann. Du kan roe deg helt ned. Det er veldig naturlig at blødningene er uregelmessige når du er så ung som det du er, og samtidig nettopp har fått menstruasjonen. Det kan gå måneder mellom 1 og 2 mens uten at det er noe å bekymre seg over. Sånn kan det være i flere år i begynnelsen, og det er ikke farlig. Svaret mitt er gått utifra at du ikke er seksuelt aktiv, siden du bare er 14 år. Dersom dette er skivebom fra min side så bør du selvfølgelig fortest mulig ta en graviditetstest, evnt oppsøke lege og få gjort det der.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2010 #28 Skrevet 31. mars 2010 Helt normalt at mens kan være uregelmessig i begynnelsen, spesielt når det er snakk om nettopp å ha hatt første mens. Dersom man derimot har menstruert i flere år, er sikker på at man ikke er gravid og mensen plutselig har vært borte over tid, burde man oppsøke lege.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #29 Skrevet 31. mars 2010 Man får vel ikke osteoporose av å være uten mens, med mindre det er østrogenmangel som er grunnen til hormonforstyrrelse og mistet mens. Men hvis man mister mensen over flere måneder bør man kontakte lege, da kombinasjon av eggløsninger og ingen mens kan gi forkalkninger i livmorslimhinnen. Hvis slimhinnen bygger seg opp og man ikke blør den ut igjen kan den etter flere måneder (ca 6 mnd) begynne å forkalkes, noe som i verste fall kan føre til sterilitet. TS som går på p-piller skal ikke ha eggløsning og livmorslimhinnen er mye tynnere enn normalt, så forkalkning er svært lite sannsynlig. Likevel bør du sjekke at alt er i orden. Det kan være stress og det kan være hormonforstyrrelse. Kanskje trenger du å bytte p-pillemerke.
Gjest Sabbis Skrevet 29. desember 2010 #30 Skrevet 29. desember 2010 Hei! Jeg sluttet med p-pillen Mercilon for 4 måneder siden og har enda ikke fått mansen. dette er første gang jeg slutter med p-piller. jeg er litt overvektig. har tatt 8 graviditetstester på disse månedene og alle er negativ. hva kan dette skyldes?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå