Gå til innhold

Hvordan "slanke" et barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 9 år som er lang for alderen men også ganske kraftig. Han har vært en liten plugg fra han kom ut av magen, sterk og rolig og akkurat dette bekymrer meg. Han driver med allidrett men trener ikke mer enn 2 ganger pr uke. Han har ikke noe stort balltalent men henger fortsatt med de andre dog er det mange som er mye mer fysisk aktive enn han men han er på ingen måte en sinke.

Han drikker lite brus (kun lørdag og da bare til middagen) og jeg mener selv jeg er flink til å lage vanlige sunne middager fra bunnen av. Det er stort sett alltid en skive til frokost, tre på skolen, ei skive etter skolen, middag, også gjerne frokostblanding, fitness og melk med litt lett jordbærsyltetøy til kvelds. Når det gjelder pålegg så bruker han ikke smør, jeg prøver ikke å gi han salami men utelukkende kokt skinke eller leverpostei som skolemat og til frokost. Også er jeg livredd for å nevne denne enorme apetitten hans for ofte, ofte må jeg si at han ikke får mer mat. Dersom vi i helgen har stekte rundstykker kan han spise to grove hattingsrundstykker (hele altså!)og vil gjerne ha det tredje, noe jeg nekter da jeg mener at han har spist nok. Jeg synes dette er utrolig vanskelig, gutten må jo få spise til han er mett men han har en tendens til å spise til han er stapp mett noe jeg mener er unødvendig da han bare vil få det som en uvane å spise mye mer enn hva kroppen faktisk trenger. Hvordan kan man bremse den utviklingen jeg ser er i ferd med å komme??? Han har antydning til pupper, jeg aner ikke kilo, vi veier oss ikke her i huset men både jeg og min samboer er av det aktive slaget og trener 3-5 ganger pr uke selv. Dattera i huset er helt annerledes, hun bryr seg lite om mat og er naturlig veldig tynn, nesten for tynn for hun blir fort mett og er fornøyd med det.

Er det noen her inne som har erfaring med å la barn vokse seg inn i sin egen naturlige og fine kropp?? Jeg prøver ikke å bli hysterisk på grunn av dette men kjenner det plager meg at jeg er i ferd med å få et barn som er overvektig, eller som vil bli det i løpet av noen få år. Jeg tror ikke sønnen min går på butikken etter skolen, han har ikke egne penger iallefall og det har vi snakket mye om at ikke er lov. Ut fra hva jeg vet han spiser så synes jeg ikke det er så mye, men samtidig så synes jeg vi blir dyttet på kaker over alt i skolesammenheng, juleavslutninger både på idrettsting og andre ting, det er jo alltid en barnebursdag synes jeg og jeg kan bare forestille meg hvor mye han spiser når han kan få lov å spise så mye han vil. Andre mødre sier jo "så flink og rolig gutt du har, han satt igjen etter at de andre var ferdige og spiste enda to pølser". Og jeg kjenner at jeg ikke liker disse kommentarene men tviler samtidig ikke på at de er rett.

ALLE gode råd mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Mor til tidligere overvektig bar
Skrevet

Først og fremst: er du urolig og i tvil, søk råd hos helsepersonell. :)

Min datter var så vidt overvektig da jeg tok kontakt med helsesøster og fastlege, og ble henvist til klinisk ernæringsfysiolog derfra.

Hun skulle ikke slankes, men vokse seg inn i vekten. :)

Det første vi sjekket var om hun spiste riktig... det gjorde hun for så vidt, men hun spiste for lite for sin kropp, og hun var absolutt aktiv nok.

Hun hadde noe som heter "malabsorpsjonssyndrom", noe som tilsa at kroppen ikke tok opp all næringen hun spiste... hun gikk på det som populært kalles sparebluss.

Ved å øke energiinntak, samt sørge for nok aktivitet, holdt hun vekten, og etter ca 2 år hadde hun vokst inn i den.

Når det gjelder maten:

Husk at gutten din er i voksealderen, han har behov for mye og riktig næring, så jeg ville ikke begrenset matmengden hans i første omgang, sørg heller for at det han spiser i hverdagen er sunt. Husk at han også behøver fett!

Jeg ville heller oppmuntret ham til å spise litt roligere, og på den måten lære ham å kjenne på den gode mettheten i stedet for "sprengmettheten".

Gjest lillefisk
Skrevet

Hva med å kutte ut brusen til middag om dagene, for det er vel strengt tatt ikke nødvendig?

Kjøp inn lett pålegg som kalkun og kylling, (Ikke si de er dyre når dere kjøper inn brus til hverdags...) og ikke bruk toro-posene og ferdig pizzaene. De har massevis av sukker i slik ferdigmat (og ferdigsaus)

Prøv å lag mat i leirgryte. Da steker man ikke maten, men man ovnsbaker den. Bedre på smak og mindre fett siden man ikke bruker smør og olje :)

Skrevet (endret)

Det første jeg ville gjort var å bytte ut brødet med knekkebrød og kuttet ut forkostblandingen, de inneholder alltid mye mer sukker enn man tror, også de såkalt sunne, som f.eks. fitnes.

Kanskje finne en annen idrett/aktivitet han kan holde med på? Hva gjør han de ettermiddagene det ikke er trening?

Endret av Draum
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville ALDRI slanket et barn. Men jeg ville kuttet ut unødvendige goder som sukkerholdig saft, godterier, chips, sukkerholdige drikker og alt mulig. Og sørget for god trening, som feks turn, fotball eller noe annet.

Resten er opp til helsesøster/lege.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro dere bør tenke på å legge om kostholdet litt, og dette bør antagelig skje i samarbeid med ernæringsfysiolog. Utfra det lille du beskriver av kosten er det mye brød (og karbohydrater?), og dette er ikke nødvendigvis bra for alle, en bør i hvert fall velge så grovt brød som mulig (avhengig av hva familiens mager tåler..), gjerne hjemmelagd osv. Ellers skal en ikke være så redd for fett, det er veldig viktig for barn blant annet, men en bør velge sunne fettkilder. Mye grønnsaker, olje av raps, fisk - både fet og mager osv. Men jeg skal ikke prøve å gi detaljerte råd, det er som sagt lurt å høre med en som er utdannet innen dette. Pass også på at dere er aktive sammen som familie også, gå turer, på skøyter, ski osv. Om han ikke er entusiastisk, så lag likevel noen hyggelige rutiner på dette.

Skrevet (endret)
Hva med å kutte ut brusen til middag om dagene, for det er vel strengt tatt ikke nødvendig?

Kjøp inn lett pålegg som kalkun og kylling, (Ikke si de er dyre når dere kjøper inn brus til hverdags...) og ikke bruk toro-posene og ferdig pizzaene. De har massevis av sukker i slik ferdigmat (og ferdigsaus)

Prøv å lag mat i leirgryte. Da steker man ikke maten, men man ovnsbaker den. Bedre på smak og mindre fett siden man ikke bruker smør og olje :)

Jeg forstod det slik at det var brus til middag kun på lørdag?

Støtter forslagene om å snakke med helsesøster. :)

Endret av Lemming
  • Liker 1
Skrevet

Du må nok lese startinnlegget en gang til.

Jeg vil også anbefale trådstarter å lage all mat fra bunnen av. Det er ikke så mye pes som det høres ut til, og man vet nøyaktig hva man får i seg av skjult fett, sukker, salt og kjemikalier. Hjemmelaget frokostblanding er også mye bedre enn den karbohydrat/sukkersmørja man får kjøpt i butikken, og hjemmelagede knekkebrød kan gjøres mye sunnere og bedre enn butikkjøpt brød (som også ofte inneholder mye sukker, salt og tilsetningsstoffer). Dessuten høres det ikke ut som om dere er så aktive i helgene? Hva med fjellturer, skiturer, sykkelturer osv. i helgene?

Men jeg synes også du bør snakke med noen som virkelig har peiling på barn og kosthold - for det er utrolig hvor mye mat et voksende barn kan ha behov for. Jeg spiste mye mer da jeg vokste enn jeg gjør nå (sikkert dobbelt så mye til enkelte måltider), men var aldri overvektig.

Lykke til, det høres ut som om det kun er små forandringer som må til! :)

Skrevet

Kjøp inn lett pålegg som kalkun og kylling, (Ikke si de er dyre når dere kjøper inn brus til hverdags...)

TS skrev vel at de bare drikker brus til middagen på lørdager, så det er jo ikke ofte.

Jeg vil også anbefale å søke profesjonell hjelp. Med det kostholdet og den aktiviteten som ts nevner så ser jeg ingen grunn til at han skulle legge på seg. Kanskje får han for lite? Eller kanskje trenger han medisinsk hjelp?

Skrevet

han fikk bare brus på lørdager, og da bare til middag.

Gjest lillefisk
Skrevet

Beklager jeg misforstod den setningen :) Da er det jo noe helt annet !

Skrevet

Jeg ville nok gått til legen deres og hørt hva dem har å si.

Hva med å få til at lørdager og søndager er turdager? Lag en god, men sunn lunsj og ta med, så får både dere som familie og deres sønn to ekstra "trenings økter" i uken. Gjør dere det på denne måten så får dere en koselig og fast rutine med noe dere gjør alle i lag når helgene kommer.

Skrevet

For det første... Mat, kosthold, helse og bevegelse/mosjon skal være gøy! Hva med å dra på lange søndagsturer hele familien? "Klatre" opp fjell, gå på lengre skiturer, overnatte ute i naturen, noe som dere gjør sammen :) Synes også dere har for lite fett i kostholdet hans og for mye karbohydrater. Hva med å bytte ut et av brødmåltidene med salat og kjøtt(kalkun/kylling/fisk), kanskje suppe eller grønnsaksgrateng?

Ville aldri nektet barnet mitt å spise hvis h*n ønsket mer, men kanskje tilby andre ting ved siden av som "fyller" opp magen? La ham være med i matlagingen og se hvordan "ting" blir til, kutte grønnsaker osv. Ikke kutt ut dessert eller lørdagsgodt, da vil han antakelig bare bli mer "obs" på hva han ikke kan få. Desserter kan være alt fra vaniljekesam med pasjonsfrukt og mangobiter til smoothies :) Vi har nesten alltid en bolle med kuttede grønnsaker i vann i kjøleskapet, holder seg friskt og frister når man er litt småsulten.

• Liker 2
Skrevet

Fint at du passer på at han ikke blir for stor, men husk nå da at gutten er 9 år. Veksten går i rykk og napp og før du vet ordet av det så kan det hende han er 16 år og slank, selvom aktiviteten har gått ned og kostholdet er det samme :)

Også er det jo slik at enkelte mennesker er litt runde uansett hvordan man snur og vender på det.

Kjenner flere som er gode og runde, men som rett og slett ikke kan gå ned i vekt. Disse spiser sunt, trener fotball, går på ski er jevnt over mer aktive enn de fleste, men som likevel er gode og runde (snakker da ikke her om fedme, men overvekt)

så lenge gutten din er sunn i matveien og holder seg i aktivitet, så er det jo ikke så mye man trenger å gjøre

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Du beskriver ham som lang, i tillegg til at du syns han er for kraftig. Det får meg til å tro at han kanskje er i startgropa til et vokserykk. I såfall driver kroppen hans å legger seg opp litt å gå på til det.

Mine brødre vokste en cm i måneden på det verste, og spiste glatt et halvt brød om dagen, i tillegg til vanlig middag, helmelk, litt sukkersaft. Dessert ca en gang i uken, kaker kanskje annenhver uke. Ingen av dem ble overvektige som voksne. Hvis gutten din ligger an til å bli høy som voksen, trenger han maten nå.

Jeg ville latt han spise pølser og kaker i bursdager og til juleavslutninger uten dårlig samvittighet. Voksende barn har ikke vondt av det, bare det ikke blir annenhver dag. Grove rundstykker er vel heller ikke det verste han kan spise til kosemat, og er du virkelig bekymret kan du kanskje bake dem selv, så har du full kontroll på hvor sunne de blir.

Jeg tror også det er bedre om du prøver å øke aktivitetsnivået litt. Turer er jo fint, men om det ikke passer alltid, hva med feks turer til badeland/svømmebasseng, karatekurs, klatrevegg, eller turn? Du beskriver ham som rolig og sindig, så kanskje sånne aktiviteter hadde passet ham. Hva om hele familien går i badeland en gang i uken? Unger brenner noe voldsomt med kalorier der, pluss at det er moro. Evt kjøp hund og la han få ansvar for lufting.

Unger som vokser har ikke vondt av å være kraftig en periode, bare de ikke blir stillesittende.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

For å være helt ærlig, TS, høres du hysterisk ut.

Sønnen din spiser IKKE mye - jeg spiste sikkert 4 ganger så mye da jeg var ni (og jeg er jente). Jeg hadde en liten periode nå og da hvor jeg veide kanskje 3-4 kg mer enn jeg burde, men så hadde jeg vokst inn i det. Når jeg var ferdig med puberteten var ikke mat så interessant lenger. Jeg er nå en naturlig slank voksen med naturlig appetitt. Og som 9-åring (og flere år framover) spiste jeg både far og eldre brødre under bordet med letthet. Jeg var alltid sulten, det var faktisk ganske ubehagelig. Men hjemme var det stort fokus på SUNN mat (men fikk spise til jeg var mett), så vi spiste mye grønnsaker (favoritten var grønnsakssuppe, ikke ille å spise seg mett på det). Det handler om å gjøre barna bevisste på hva som er sunt, slik at de kan det - men ikke gjennom å være hysterisk, for da får de skrudde holdninger til det.

Barn TRENGER fett - prøv heller å la ham spise mer tungtfordøyelig mat, gjerne med mye fett. Fiskefett er selvfølgelig det beste, så hvis han liker fett bør du få ham til å spise mye av det.

Du virker som sagt hysterisk, og det er ikke bra å få den holdningen til mat "inn med morsmelka". Jeg mener IKKE at man skal la alt seile sin egen sjø om man ser barna begynner å bli tykke, men med det kostregimet du beskriver (herrefred, tre rundstykker til frokost en gang i uka er ikke mye, de rundstykkene er jo mest luft), høres det ut som om du er i ferd med å gi usunne holdninger til sønnen din. Tror du virkelig ikke at barn oppfatter at du tenker sånn om dem??

Og som det er sagt tidligere her: Det er viktig å gjøre aktivitet gøy. Dra med hele familien på turer og aktivteter hvor dere beveger dere sammen.

Jeg håper for guds skyld ikke sønnen din merker at du sammenligner ham og datteren din...

Skrevet

Bare for å oppklare det som allerede er oppklart; vi drikker brus kun til middag på lørdag, aldri ellers. Det er vann som alltid står på middagsbordet hjemme. Det med at han ikke spiser smør er fordi han ikke liker det, søstera elsker det og har på i tykke lag men han vil ikke og slik har han vært fra han kunne si ifra om det selv. Vi er ganske aktive, enten er vi i marka og går tur, eller vi er på badet i flere timer i helgene om det ikke er organiserte kamper de er med på. En skitur om vinteren blir det også. Det som bekymrer meg er at han har så veldig apetitt, jeg er redd han skal legge seg til uvaner å spise alt for mye, han har hatt denne voldsomme apetitten hele tiden og han har alltid vært veldig lang for alderen. Selvfølgelig er det viktig at de får nok mat, men jeg er nok enig i at det sikkert blir mye brød, det går mest i skibrød eller speltbrød. Han har alltid med en frukt på skolen da han heller velger hjemme selv enn å få levert på skolen som han hadde et år.

Kanskje jeg rett og slett skal ta en tur til legen og sjekke opp litt så det ikke er noe galt, jeg føler vi spiser sunt og lever sunt men ser samtidig at barn i dag utsettes for mye mer fristelser enn da jeg selv var barn. Han har blitt kalt tjukk en gang på skolen men generelt trives han godt der og har mange kamerater men det er vel ingen mor som vil at barnet skal bli overvektig.

Takk for innspill om andre matting. Han elsker grønnsaker, knakser gjerne kålrot og gulrot og er stort sett grei å spise kokte grønnsaker også til middagen. Jeg lager aldri middag basert på toro, jeg kan godt stå inne en hel dag i helgen og koke ordentlig lapskaus, lag kjøttkaker etc som jeg fryser bort.

Skrevet

Kansje din sønn vil bli lang og småkraftig, på samme måten som noen er skapt til å bli liten og lett, lang og tynn eller liten og tett... Så lenge dere har et normalt fint kosthold (som det virker som dere har), gutten er aktiv og fornøyd, syns jeg du skal ta det helt med ro. Vi må snart akseptere at det finnes et stort mangfold som vi må akseptere og omfavne!!!

(Og ja, før BMI hysterikerne reagerer; jeg vet at vekta går opp og aktivitetsnivået ned i befolkningen. Og nei, man skal ikke la barn - eller voksne - bli fete uten å gripe inn, men innenfor normalnormen ligger det mange variasjoner inkl. lettere undervektig og lettere overvektig).

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet
Kansje din sønn vil bli lang og småkraftig, på samme måten som noen er skapt til å bli liten og lett, lang og tynn eller liten og tett... Så lenge dere har et normalt fint kosthold (som det virker som dere har), gutten er aktiv og fornøyd, syns jeg du skal ta det helt med ro. Vi må snart akseptere at det finnes et stort mangfold som vi må akseptere og omfavne!!!

(Og ja, før BMI hysterikerne reagerer; jeg vet at vekta går opp og aktivitetsnivået ned i befolkningen. Og nei, man skal ikke la barn - eller voksne - bli fete uten å gripe inn, men innenfor normalnormen ligger det mange variasjoner inkl. lettere undervektig og lettere overvektig).

Godt sagt :) (Dessuten er min søster i følge BMI overvektig, men har nesten ikke fett på kroppen, hun er bare muskuløs)

TS: Ble litt beroliget av det siste innlegget ditt. Synes du skal ta en tur på helsestasjonen og få en skikkelig undersøkelse - kanskje er det verdt bekymringen, kanskje ikke.

Kan forresten prøve å få ham til å knaske enda mer kålrot og gulrot og slikt, som ligger litt tungt i magen, har masse fiber og lite sukker.

Nei, ta en tur til legen :)

Gjest gjest mor
Skrevet

Min sønn var også høy og la på seg litt mer i perioder, men ikke så mye at jeg sa noe til han eller kontaktet lege.

Jeg forandret litt på middagen.

Mer kokt eller ovnsbakt mat enn stekt, mer fisk og supper laget fra bunnen. Yoghurt naturell er fint å lage dressing av.

Heller brun eller hvit saus enn å steke maten og laget sausen en tanke tynnere. Kuttet ut makaroni/pasta som tilbehør til f.eks. kjøttkaker og kokte heller mer grønnsaker eller serverte ertestuing i stedet.

Til kveldskosen i helgene ble snacks servert, men i mindre mengder slik at alle måtte dele og alltid sammen med grønnsaker og dip laget av yoghurt naturell eller matyoghurt. Tran og tilskudd av mulitvitaminmineral til barn kjøpt på helsekost.

Fokuser på hva som er sunt og ikke hva som skal være slankende, men ikke bli fanatisk. Hvis vekta og hva man spiser oppleves som et problem, kan man få det som kalles ulvehunger og spiser nesetn som en gal til alle måltider, siden man fortrenger at man spiser, spiser med dårlig samvittighet og det oppleves som om man står foran en sultperiode, eller at man skal spise mer sunt eller mindre til neste måltid.

Han har fått kommentar om vekta på skolen, så han har sikkert tenkt over vekt og har sikkert sett seg i speilet. Det er viktig for deg å fokusere på hva som er sunt og ikke på vekt. La barna være med å lage mat, og forklar grønnsakene med at du og faren har bestemt dere for å leve sunnere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...