Gå til innhold

Snop en dag i uka

paintarainb0w

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kaja_*
Tror du jeg bare spiste godt? Nei, jeg spite MYE god mat. Mye pasta, lasagne, pizza, elsker italiensk mat. Og jeg gjør det fortsatt, og holder vekten, trener faktisk mindre enn før, men spiser godt og unner meg stadig vekk snop, litt for mye faktisk, selvom vekten står stille.

Og nei, jeg har ikke en enorm forbrenning, jeg er bare aktiv :P

Ok - men du forstår vel kanskje at de fleste ikke hadde gått ned i vekt med et sånt kosthold?

For meg dreier omleggingen av kosten å spise mat som gir meg mer energi og som minsker lysten på usunn mat.

Etter å ha prøvd Grete Roede - som kun har gjort meg til en jojo-slanker - så har jeg lest bøkene til Fedon Lindberg og Karin Hvoslef så har jeg lært masse om kroppen min og funnet nøkkelen til et bedre liv. For meg dreier det seg ikke bare om kilo og kalorier - men om HVA jeg putter i meg og hva det gjør med kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke tenker på vekten eller noe, så skal du bare kose deg med godterier. Så lenge du er fornøyd med deg selv, så er det det som er det viktigste.

Det beste hadde selvfølgelig vært å begrense seg litt, eller bytte ut mesteparten av godteriet med sunnere alternativ. Druer er jo kjempesøte (mye fruktsukker jada), men spiser man blå druer så får man i det minste mange antioksidanter på kjøpet.

Druer sammen med ja - vaniljeyoghurt eller mager vaniljekesam og valnøtter er godt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - men du forstår vel kanskje at de fleste ikke hadde gått ned i vekt med et sånt kosthold?

For meg dreier omleggingen av kosten å spise mat som gir meg mer energi og som minsker lysten på usunn mat.

Etter å ha prøvd Grete Roede - som kun har gjort meg til en jojo-slanker - så har jeg lest bøkene til Fedon Lindberg og Karin Hvoslef så har jeg lært masse om kroppen min og funnet nøkkelen til et bedre liv. For meg dreier det seg ikke bare om kilo og kalorier - men om HVA jeg putter i meg og hva det gjør med kroppen min.

Eh, jo? Så lenge man forbrenner mer enn man putter i seg så går man ned i vekt. Og det gjorde jeg, og det er null problem for andre folk. Selvfølgelig, man må trene litt hardere, men ikke så ekstremt mye hardere. Jeg vet faktisk hva jeg prater om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg skal fortsette å kose meg med smågodtposen min en gang i uka :)

Synes jeg så absoolutt du skal gjøre! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du vært veldig overvektig for ellers så hadde du hatt store problemer med å redusere vekten så mye uten å kutte ut snop.

Jeg trener knallhardt minst 3 dager i uken i tillegg til masse turer - allikevel så unner jeg meg ikke snop. Men nå er ikke snop noe som betyr all verden for mitt vedkommende - synes det er mye bedre med god frukt.

Jeg var 72 kg,og gikk ned til 52 kg(1.63 høy),så jeg var ikke veldig overvektig nei. Jeg trente moderat både styrke og kondisjon, og spiste alt av normal mat(inkl pommes frites,pizza,pasta,poteter osv),det eneste jeg gjorde var å spise moderat,altså at jeg spiste til jeg ikke var sulten mer,i stedet for å spise til jeg var overmett... Dette funket hvertfall fint for meg,og er en type omlegging av kosten som jeg kunne leve med på laaaaang sikt,ikke bare til jeg hadde gått ned det jeg ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Kaja_*
Jeg var 72 kg,og gikk ned til 52 kg(1.63 høy),så jeg var ikke veldig overvektig nei. Jeg trente moderat både styrke og kondisjon, og spiste alt av normal mat(inkl pommes frites,pizza,pasta,poteter osv),det eneste jeg gjorde var å spise moderat,altså at jeg spiste til jeg ikke var sulten mer,i stedet for å spise til jeg var overmett... Dette funket hvertfall fint for meg,og er en type omlegging av kosten som jeg kunne leve med på laaaaang sikt,ikke bare til jeg hadde gått ned det jeg ville.

For meg er ikke pommes frites og snop normal mat - og absolutt ikke mat jeg hadde valgt å spise når jeg skal gå ned i vekt.

Jeg spiser meg også mett flere ganger hver dag - men det er fordi jeg velger sunn mat. Dersom jeg skulle levd med snop, pommes frites og pizza flere ganger i uken så kunne jeg ikke spist meg mett dersom jeg skulle gå ned i vekt. Hvis jeg skulle velge så kaloririk og usunn mat så ville det gått på bekostning av sunn mat, og det er jeg ikke interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kaja_*
Eh, jo? Så lenge man forbrenner mer enn man putter i seg så går man ned i vekt. Og det gjorde jeg, og det er null problem for andre folk. Selvfølgelig, man må trene litt hardere, men ikke så ekstremt mye hardere. Jeg vet faktisk hva jeg prater om!

Hva er det som er null problem for deg og andre folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke pommes frites og snop normal mat - og absolutt ikke mat jeg hadde valgt å spise når jeg skal gå ned i vekt.

Jeg spiser meg også mett flere ganger hver dag - men det er fordi jeg velger sunn mat. Dersom jeg skulle levd med snop, pommes frites og pizza flere ganger i uken så kunne jeg ikke spist meg mett dersom jeg skulle gå ned i vekt. Hvis jeg skulle velge så kaloririk og usunn mat så ville det gått på bekostning av sunn mat, og det er jeg ikke interessert i.

Noen av oss har disse lystene etter "usunn" mat( hvem har sagt at pizza og pommes frites trenger å være så himla usunt-her kan man lett lage sunnere alternativ selv),dessuten skrev jeg ikke flere ganger i uken heller... Jeg tror det er viktig at hver enkelt legger opp et kosthold de klarer leve med på lang sikt-ikke kun i en slankeperiode for så å falle tilbake til gamle synder igjen etterpå.

Jeg for min del hadde aldri greid å spise bare "sunn" mat hele tiden, jeg hadde garantert sprukket stort,men all ære til deg som klarer det ;) Skrev bare min historie, så de som er som meg i matveien ikke mister helt motet, det er mulig å gå ned i vekt uten å måtte oppgi all den maten/kosen man liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk av deg da, synes du gjør det helt riktig her, alt kan faktisk spises selv om en ønsker vektnedgang, nøkkelordene er som du sier så fint "moderate mengder"! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det alt eller ingenting, forstår jeg...

Om noen sier at de spiser snop, chips, pommes frites eller pizza av og til, så er ikke det ensbetydende med at de spiser det flere ganger i uken.... de spiser det ikke engang hver uke!

I dag har jeg spist et lite kakestykke... det er nøyaktig 32 dager siden sist (jeg vet det nøyaktig, fordi sist jeg spiste det var i en bursdag)...

Jeg spiste en hamburger på McDonalds for noen uker siden... forrige gang jeg spiste en hamburger på McD. var da så lenge siden at jeg ikke husker forrige gang...

På lørdag skal jeg ha hjemmelaget pizza, det er 3 uker siden jeg hadde det sist...

Skjønner du? Det at vi av og til velger å spise usunt, betyr ikke at det går på bekostning av sunn mat, det kommer i tillegg til den sunne maten.

Fordelt over en uke eller en måned (de fleste har litt lenger perspektiv enn en dag når de skal ned i vekt), er de ekstra kaloriene så få at det ikke engang vil redusere vektnedgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marion_*

Synes du skal kose deg en dag i uka! :) Men hva med å tenke over at du ikke skal kjøpe så mye når du kjøper smågodt, så blir posen fortere tom :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal kose deg en dag i uka! :) Men hva med å tenke over at du ikke skal kjøpe så mye når du kjøper smågodt, så blir posen fortere tom :fnise:

Off, er det noe kjekt da?

Synes TS skal kose seg med de 300-400 gramene smågodt jeg, da hun ikke er ute etter å slanke seg og kun gjør dette en dag i uken og spiser sunt de resterende 6 dagene.

Kos deg Paintarainbow med beste samvittigehet! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ylva Virvla

Jeg lurer litt på hvordan svarene hadde vært om spørsmålet var: "Er det ok å spise 100 gram smågodt fire ganger i uka?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan svarene hadde vært om spørsmålet var: "Er det ok å spise 100 gram smågodt fire ganger i uka?"

Det lurer jeg også på. Tror mange ville sagt at det var mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis man først klarer å moderere seg til én dag i uka, kan man da også moderere den ene gangen ned fra 400 gram til f.eks. 250 gram. Det eventuelle søtsakbehovet noen føler de har dekkes jo lett av 250 gram, og alt man spiser etter det er enten av ren vane eller fordi man har handlet det, og det ikke kan ligge til neste dag fordi man bare har én godteridag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det lurer jeg også på. Tror mange ville sagt at det var mye.

Om personen hadde sagt at h*n spiste 4 hundregrams sjokolader per uke, jevnt fordelt gjennom 7 dager hadde nok folk reagert, men det hadde nok vært av de grunner at man automatisk tenker at dette er i tillegg til helgekos, men 400 gram på lørdag eller 400 gram fordelt gjennom en hel uke har jo ingenting å si, men enig med deg, mange hadde nok sagt det var mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...