Gå til innhold

Ny vaskemaskin - Miele eller AEG?


Fru Fomle

Anbefalte innlegg

Nå er vår Ariston vaskemaskin i stykker - igjen. :x Gidder ikke å fikse den for 1000,- kr hver 3.måned så nå vil jeg kjøpe en ny. Med skikkelig kvalitet!

Har tenkt på en Miele eller AEG til ca. 8000,-. Hvilket merke bør jeg velge, og får jeg en skikkelig maskin til den prisen? Vil ha en maskin som tar mye klær (6 kg), 1400 omr og med gode vaskeresultater.

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en del folk i bransjen og forhørte meg da vi skulle ha ny vaskemaskin og trommel.

Vi tenkte på Miele, men fikk beskjed om at prisene var høye i forhold til andre maskiner av samme type.

Endte opp med Baucknecht, som er et ganske nytt merke (noen år gammelt da, men ikke så kjent). Prisene ligger litt under Miele og kvaliteten er minst like bra.

Vi fikk også beskjed om at produsentene ofte begynner å "slurve" når merket har fått et godt rykte (Se bare på f.eks Nokia-telefonene).

Kanskje ikke helt det du var ute etter :-? , men vi angrer ikke på vårt kjøt. Maskinen har stor trommel som tåler mye og klærne er nesten tørre når vi har sentrifugert (avhengig av instillingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lea, det er akkurat slike erfaringer jeg er ute etter! :)

Det er slike ting jeg er litt redd for, at man betaler noe ekstra for et kjent merkenavn. Men samtidig så er det vel ikke tilfeldig at de har blitt så anerkjent heller. Har hørt positive ting om Bauknecht før, får sette det også på listen min. Må ut på handel på mandag, litt vanskelig å ta alt selgeren sier for god fisk, så jeg tar gjerne imot flere tips!

Har de Bauknect hos Elkjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte ny vaskemaskin og tørketrommel for et par år siden - og endte opp med Baukneckt. (Tysk merke - iflg han i butikken har de "mielekvalitet")

Min mor har alltid sverget til Miele eller AEG - jeg er ikke så sikker på om de varer noe lenger enn andre maskiner, desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Asko vaskemaskin og tørketrommel i 1996. Den modellen jeg kjøpte har en egen teknologi på trommelen, slik at det ikke er noen deler som kan bli slitt. Dessverre var det noen stifter (elns) som måtte byttes for et par år siden. 2000kr totalt, men jeg fikk det tilbake ved å reklamere.

For meg har det vært viktig med rimelig stor trommel og høy hastighet på sentrifuga. Tørketrommelen tørker til tøyet er tørt og ikke lenger.

- sånt sparer man penger på ...

Venninna mi har Miele vaskemaskin. Den slutta å fungere da den var 5 år og 1 uke... Jeg tror også min mor har Miele og den bråker mer enn ønskelig (selv med eget vaskerom).

Your choice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

vi kjøpte bosch vaskemaskin med 1400 omdreininger på elkjøp til 5000, den tar 6kg tøy (tror jeg). bråker ikke i det hele tatt! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte bosch vaskemaskin med 1400 omdreininger på elkjøp til 5000, den tar 6kg tøy (tror jeg). bråker ikke i det hele tatt! :blunke:

hilsen liza som glemte å logge seg inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Miele betaler du nok mye for navnet ja, og kvaliteten er blitt dårligere enn den var før. Så Baukneckt ville jeg heller kjøpt, det er samme kvalitet, men ikke samme navn. Ergo mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! :D

De fleste ser ut til å være enig i at Miele er verre enn sitt rykte, så jeg tror jeg stryker det av lista.

Min mor har ASKO-maskin, den har holdt i mange år. Hun er veldig forsiktig og vasker sjelden mer enn halvfull maskin, noe som ikke ligger for meg. :wink: Dessuten bråker den ganske mye, men det kan jo ha med at den er en eldre modell.

Har nettopp vært hos en venninne og vasket, var nødt siden de klærne jeg puttet inni vår i går var blitt våte og nå begynte å lukte :o . Det var en AEG med 1400 omr. Vi har bare 1000 på den vi har nå, det er en vanvittig forskjell på hvor tørre de er! Må si jeg gleder meg til å få en ny. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg finner ikke Bauchneckt-maskinene på Elkjøp sine sider.

Får ikke opp noen treff når jeg søker på nettet heller.

Mener at det er Philips som forhandler dette merket her i Norge, men er ikke sikker.

Stikk innom Elkjøp og spør, så får du vite om de har sluttet med dette merket.

Synd om de har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en av Miele sine toppmodeller får du en state of the art maskin som varer. Det ser ut til at ingen har fått med seg det faktum at Miele maskinene kommer med en solid garanti som gjør at en aut. reparatør kommer hjem til deg og reparerer maskinen med originaldeler hvis noe skulle skje med den.

Jeg har en Miele maskin som både er veldig god og meget stillegående- ville ikke kjøpt noe annet merke.

Og kan man handle hos noen andre enn Elkjøp er det også en fordel.

Mae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lea, jeg fant heller ikke Bauknecht hos Elkjøp på nettet, men det kan jo hende de har det i butikkene likevel. Har også en Expert-butikk i umiddelbar nærhet av jobben, så jeg sjekker begge to i morgen.

Det vil også bli litt avgjørende for valget at vi får maskinen raskt, kan ikke være uten maskin i ukevis. Tror vennene mine hadde blitt rimelig lei i lengden. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig at de har mer enn det de viser på sidene sine, ja.

Og bare sånn at det er nevnt: Du får reparatør hjem for å reparere disse maskinene også. De er stillegående (i alle fall vår), så vi hører ikke at maskinen eller trommelen går når døra til badet er lukket).

Det er ikke billig altså, men tilsvarende maskin fra Miele kostet ca 1000 kroner mer. Det samme gjaldt for tørketrommelen.

Jeg sier ikke at Miele er et dårlig merke, men i følge våre bekjente i bransjen, så er det ingen vits i å betale den ekstra 1000-lappen for å få "riktig merke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en av Miele sine toppmodeller får du en state of the art maskin som varer. Det ser ut til at ingen har fått med seg det faktum at Miele maskinene kommer med en solid garanti som gjør at en aut. reparatør kommer hjem til deg og reparerer maskinen med originaldeler hvis noe skulle skje med den.

Jeg har en Miele maskin som både er veldig god og meget stillegående- ville ikke kjøpt noe annet merke.

Og kan man handle hos noen andre enn Elkjøp er det også en fordel.

Mae

Jeg er ikke så veldig bundet av å handle på Elkjøp, men det er nærmest jobben min. :lol:

Toppmodellene til Miele koster vel ca. 15 000,- og det er endel mer enn jeg (eller rettere sagt økonomisjefen :lol: ) ser seg råd til å legge ut nå. Dessuten har disse endel ekstra-finesser som jeg ikke ser at vi skal ha så mye bruk for nå. Trenger en arbeidshest som kan vaske mye tøy om gangen (med to banehagebarn blir det mye skitne klær) og med høy sentrifugehastighet. Pluss at den bør ha et program for klær som vanligvis bør håndvaskes.

Aut. reperatør hadde vi hjemme sist gang vi fikset den gamle maskinen, det koster 700,- bare for at han skal komme og se på maskinen. Alle deler og arbeid kommer utenom. Og det gjelder uansett merke, så lenge garantitiden er utløpt. Derfor vil jeg ha en maskin som virkelig varer. Selv om man uansett merke kan være uheldig og få en med masse feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får det man betaler for, dette gjelder alle merker, også Miele.

En maskin til 4000 er ikke like god som en til 13 000. Det betyr ikke at merket i seg selv er dårlig.

Mae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er godt fornøyd med min AEG L76669 maskin med 1600 omdreininger. Tar 6 kg med klær, noe som kommer godt med, siden jeg har to unger som er flinke å skitne seg ut :-) Den er veldig stillegående og klærne er nesten tørre når en tar de ut av maskinen. Jeg syntes det var dyrt med 8500 kr for en vaskemaskin, men er i etterkant veldig fornøyd med hva vi fikk for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Electrolux- er veldig fornøyd med den... Den var forresten ny i fjor.

1400 omdreininger og koster ca. 4500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma hadde en AEG maskin i MANGE (10-12?) år, men tilslutt måtte den byttes ut. Den ble da byttet ut med en Miele, som dessverre ikke har vært like bra. Nå husker jeg ikke helt hvordan det var, men jeg tror Miele'n ble byttet ut med en annen Miele. Den Miele'n hun har nå har vært til reparasjon flere ganger.

Har også hørt noe om at Miele maskiner har en "chip" eller noe i seg som gjør at maskinen slutter å fungere etter noen år, slik at man må kjøpe seg en ny. Men om dette er sant...? :roll:

Ville ikke kjøpt Miele maskin selv, ihvertfall. Selv har vi Whirlpool, og den er vi veldig fornøyde med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt noe om at Miele maskiner har en "chip" eller noe i seg som gjør at maskinen slutter å fungere etter noen år, slik at man må kjøpe seg en ny.

Ja- alle Miele maskiner kommer med en chip som har inn-programert selvmordsdato. Noe annet ville jo være... ja, dumt kanskje?!

En vaskemaskins levetid avhenger av mange faktorer, hvordan den brukes, hvilke forhold den står plassert i mm. Og det er jo ikke uvanlig at gode etablerte merker blir utsatt for påstander fra misunnelige konkurrenter.

Mae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...