Gå til innhold

Er du en dårlig sjåfør


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis du bor i en av Norges byer:

Er du er dårlig sjåfør dersom du ikke interesserer deg for biler? For hvis du ikke interesserer deg for biler kan du umulig interessere deg for å kjøre. Hvis du ikke interesserer deg for noe betyr det at du ikke er flink til det. Betyr det at du bør levere førerkortet ditt, eller mener du det er din rett til å suse rundt i en tåke av formeninger om at du kan kjøre (selv om du ikke bryr deg en dritt om å gjøre det riktig)?

Sett fra en annen vinkel: ville du bli operert av en kirurg som ikke har noen interesse for kroppens oppbygging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sett TopGear? De hadde nøyaktig samme påstand for ikke så lenge siden...

Jeg er på en måte litt enig. Selvsagt skal man ikke nekte folk som ikke er interessert i biler å kjøre, men jeg tror nok at en uinteressert person er dårligere som sjåfør. En som er interessert har kanskje litt mer interesse for å skjønne hvordan bilen henger sammen, og har på denne måten en større forståelse for hvordan bilen fungerer og derfor blir vedkommende en bedre sjåfør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i en av Norges byer:

Er du er dårlig sjåfør dersom du ikke interesserer deg for biler? For hvis du ikke interesserer deg for biler kan du umulig interessere deg for å kjøre. Hvis du ikke interesserer deg for noe betyr det at du ikke er flink til det. Betyr det at du bør levere førerkortet ditt, eller mener du det er din rett til å suse rundt i en tåke av formeninger om at du kan kjøre (selv om du ikke bryr deg en dritt om å gjøre det riktig)?

Sett fra en annen vinkel: ville du bli operert av en kirurg som ikke har noen interesse for kroppens oppbygging?

Jeg ser ikke på meg selv som en dårlig sjåfør, selv om jeg ikke har en stor interesse for biler. Jeg bruker ikke noe særlig tid på å lese om biler, studere biler eller mekke på biler.

Jeg synes du angriper dette helt feil. En som ikke kan noe teknisk om bilen, navn på de delene består av oss, oppbygningen og hva som var den første modellen til VW, kan likevel være en god sjåfør. Og jeg er sikker på at de fleste som kjører bil, selv om de ikke er bilentusiaster følger regler for kjøring og kan beherske sin bil.

En pilot f.eks. skal da ikke behøve å ha en stor interesse for fly generelt. Eller en søppelkjører skal ikke ha en stor interesse for søppel og lastebiler for å kunne beherske kunsten å kjøre søppelbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på meg selv som en dårlig sjåfør, selv om jeg ikke har en stor interesse for biler. Jeg bruker ikke noe særlig tid på å lese om biler, studere biler eller mekke på biler.

Jeg synes du angriper dette helt feil. En som ikke kan noe teknisk om bilen, navn på de delene består av oss, oppbygningen og hva som var den første modellen til VW, kan likevel være en god sjåfør. Og jeg er sikker på at de fleste som kjører bil, selv om de ikke er bilentusiaster følger regler for kjøring og kan beherske sin bil.

En pilot f.eks. skal da ikke behøve å ha en stor interesse for fly generelt. Eller en søppelkjører skal ikke ha en stor interesse for søppel og lastebiler for å kunne beherske kunsten å kjøre søppelbilen.

Du skulle bare visst hva som kreves av kunnskaper om flyhistorie for å få lov til å fly. :)

Jeg er enig med TS. Hvorfor skal noen som ikke interesserer seg for bilkjøring være god til å kjøre. Det er motsigende. Fikk du 6 i de fagene på skolen du ikke interesserte deg i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på ulykkesstatistikkene, er menn, og unge menn spesielt, overrepresentert når det gjelder alvorlige ulykker. Generelt sett er vel også denne gruppen mest interessert i biler? Det kan jo tyde på at interesse og kunnskap om biler ikke nødvendigvis er med på å gjøre en sjåfør til en trygg sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle bare visst hva som kreves av kunnskaper om flyhistorie for å få lov til å fly. :)

Jeg er enig med TS. Hvorfor skal noen som ikke interesserer seg for bilkjøring være god til å kjøre. Det er motsigende. Fikk du 6 i de fagene på skolen du ikke interesserte deg i?

Jeg må få påpeke at jeg har gode kunnskaper om hva som kreves for å kunne få fly, da både min eldste bror og min far er piloter.

Bil er et transportmiddel, og ikke alle kan kjøre bil. Det er lagt ned restriksjoner på hvem som skal få kjøre. De som har sertifikat har gått gjennom trening og tester, og får først lov til å kjøre når de er gode nok. Man må ikke ha en spesiell interesse av selve kjøringen for å være god. De fleste som bruker bilen jevnlig får en oppfriskning og erfaring med kjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns bilkjøring er kjedelig, og jeg anser meg selv som en middels sjåfør. Jeg føler ikke at min manglende motivasjon for å oppholde meg i en bil har så stor sammenheng med mine kjøreegenskaper. Det er heller min evne til å ikke ville kjøre over fartsgrensen (og dermed blir stressa av folk som presser) og til å ikke være aggressiv og presse meg fram som gjør meg litt nølende og irriterende for andre. Men jeg kjører trygt, følger reglene og følger med på alt som skjer, så jeg vil ikke kalle meg en dårlig sjåfør likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren

Bilinteresserte vil jevnt over være bedre til å håndtere selve bilen. Det er dog en veldig liten del av det å være en trafikant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilinteresserte vil jevnt over være bedre til å håndtere selve bilen. Det er dog en veldig liten del av det å være en trafikant.

Signerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Det er mulig å være en god og sikker sjåfør i trafikken uten å være spesielt interessert i bilens tekniske spesifikasjoner og oppbygning. Tilsvarende finnes det personer som ikke kan skrive en kodelinje som er bedre til å bruke et dataprogram enn det personen som har programmert applikasjonen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett TopGear? De hadde nøyaktig samme påstand for ikke så lenge siden...

Det tenkte jeg også. Top Gear sesong 13, episode 7 for å være nøyaktig. Sesong 14 er akkurat ferdig på BBC i England.

Nok om det. Jeg er forsåvidt enig i det trådstarter sier. Du kan ikke bli god i noe du ikke interesserer deg for. Men kjøring og teknisk interesse blandes litt her. Selv om du interesserer deg i det tekniske behøver du ikke være en dyktig sjåfør. Allikevel tror jeg at de som interesserer seg for kjøring er flinkere enn andre uinteresserte.

Litt off-topic, men dette må jeg kommentere: En annen her konkluderte også med at kvinner er flinkere enn menn til å kjøre bil siden det som regel er unge, bilinteresserte menn som kjører av veien. Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er korrekt at menn kjører oftere av veien enn kvinner, men kvinner kjører desto oftere i stillestående gjenstander enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med TS, har man interesse for noe, så er man flinkere enn en som ikke har interesse. Men, øvelse gjør også mester :-)

Jeg kan ikke stort om den tekniske biten, men liker biler, design, kjørekomfor, kjøreopplevelse osv. Liker å kjøre bil, elsker å kjøre Autostradaen / Autopinaen / M25 osv.

Blir også frustrert over usikre jenter/kvinner i bil, men jeg ser også mange jenter/kvinner med god selvtillit bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en søppelkjører skal ikke ha en stor interesse for søppel og lastebiler for å kunne beherske kunsten å kjøre søppelbilen.

Hvis man ikke kan tekniske ting om lastebilen, så får man ikke lappen. Har du noengang forsøkt å manøvrere en såpass stor bil i trange boligstrøk? Tipper at du blir overrasket over hvor mye det faktisk krever. Og kunnskaper om hvordan bilen fungerer er et must. Har man ikke det, så får man la være å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Hvis du bor i en av Norges byer:

Er du er dårlig sjåfør dersom du ikke interesserer deg for biler? For hvis du ikke interesserer deg for biler kan du umulig interessere deg for å kjøre. Hvis du ikke interesserer deg for noe betyr det at du ikke er flink til det. Betyr det at du bør levere førerkortet ditt, eller mener du det er din rett til å suse rundt i en tåke av formeninger om at du kan kjøre (selv om du ikke bryr deg en dritt om å gjøre det riktig)?

Sett fra en annen vinkel: ville du bli operert av en kirurg som ikke har noen interesse for kroppens oppbygging?

Det er nettopp derfor jeg alltid spør kirurgen om han har noe utdannelse, eller om han bare er en omplassert kjøttskjærer fra Nortura.

Bytter du ut sjåfør med mekaniker, gir det mer mening, kontra kirurg/menneske.

Interesse for biler og interesse for trafikk henger ikke nødvendigvis sammen. Jeg tror det er mange som er råtasser på forgasser, bakaksling, skjermer, dører, fordeler, bensintank, topplokk, forgasser, dynamo, startere og panser*, uten å være hensynsfull, aktpågivende og lovlydig.

En som programmerer fancy websider behøver ikke ha særlig greie på PC-en/hardware. Den er jo et middel, ikke et mål.

* Innholdslisten hentet fra Vazelina Bilopphøggers' låt "Borghild"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
.

Interesse for biler og interesse for trafikk henger ikke nødvendigvis sammen. Jeg tror det er mange som er råtasser på forgasser, bakaksling, skjermer, dører, fordeler, bensintank, topplokk, forgasser, dynamo, startere og panser*, uten å være hensynsfull, aktpågivende og lovlydig.

Jeg tror faktisk at de som tror de kan mye om bil, er de værste sjåførene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men dette må jeg kommentere: En annen her konkluderte også med at kvinner er flinkere enn menn til å kjøre bil siden det som regel er unge, bilinteresserte menn som kjører av veien. Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er korrekt at menn kjører oftere av veien enn kvinner, men kvinner kjører desto oftere i stillestående gjenstander enn menn.

Og så? Vil det si at man er en dårligere sjåfør om man kjører inn i en lyktestolpe 3 ganger enn om man kjører av veien og dreper fire personer? Jeg vil ikke si det, men...

Uansett hvordan du vrir og vender på det er det slik at de absolutt alvorligste ulykkene forårsakes av de sjåførene som etter deres argumenter burde være de beste sjåførene. Forresten, har dere link til kilder som underbygger trådstarters påstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? Vil det si at man er en dårligere sjåfør om man kjører inn i en lyktestolpe 3 ganger enn om man kjører av veien og dreper fire personer? Jeg vil ikke si det, men...

Uansett hvordan du vrir og vender på det er det slik at de absolutt alvorligste ulykkene forårsakes av de sjåførene som etter deres argumenter burde være de beste sjåførene. Forresten, har dere link til kilder som underbygger trådstarters påstand?

Nei, jeg vil ikke påstå at man er en dårligere sjåfør dersom man kjører 3 ganger inn i en lyktestolpe kontra å kjøre av veien og dreper fire personer. Men du er heller ikke en bedre sjåfør! Nå skal det sies at det er vanskelig å sammenligne ferdigheter med ulykker.

Guttungen som kjørte av veien og drepte seg selv og to passasjerer på Bygdøy i Oslo var ansett som svært god i sin klasse i en bilsport (jeg husker ikke hva han kjørte). Moren min har rygget i et stort tre for mange tiår siden (det er nesten like bredt som bilen og bør være lett å se), men hun er til gjengjeld overhodet ingen god sjåfør. Ergo, alle kan kollidere, uansett hvor mye erfaring man har bak rattet. Unge menn er mer utsatt for alvorlige ulykker, men du skjønner vel at det er en grunn til at det i enkelte land finnes egne parkeringsplasser for kvinner?

Mange kvinner må nemlig pass når de testes i tredimensjonal forståelse. Her scorer de jevnt over dårligere enn mennene.

(...)

tester og forskning på romforståelse vist at bare én av tre kvinner har denne forståelsen, mens to av tre menn har den.

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2730652.ece

Du rakker ned på guttunger fordi de har mest peiling på bil og også er mest utsatt for alvorlige ulykker. Vri heller spørsmålet andre vei. Hva hadde skjedd dersom en like uerfaren jente med null interesse for bilkjøring kjørte like fort? Ville hun reddet de fire menneskene fordi jenter er utsatt for færre alvorlige kollisjoner enn gutter?

Jeg tror at med bilinteresse følger også interesse for kjøring til en viss grad naturlig med (slik er det ihvertfall for meg). Dumdristighet og umoden kjøring er noe helt annet og har ingen ting med hvor interessert man er i bilen. I tillegg tar ikke statistikk hensyn til hvem som kjører mest.

Menn rammes jo også av flere ulykker fordi de kjører mer enn kvinner, svarer Sandberg

Kilde: http://www.klikk.no/motor/bil/article425431.ece

Skader under rygging utgjør hele 21,8 prosent av de skadene som kvinnene melder inn til forsikringsselskapet. Menns rygging utgjør 18,6 prosent av deres skader.

Kilde: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=567448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil ikke påstå at man er en dårligere sjåfør dersom man kjører 3 ganger inn i en lyktestolpe kontra å kjøre av veien og dreper fire personer. Men du er heller ikke en bedre sjåfør! Nå skal det sies at det er vanskelig å sammenligne ferdigheter med ulykker.

Guttungen som kjørte av veien og drepte seg selv og to passasjerer på Bygdøy i Oslo var ansett som svært god i sin klasse i en bilsport (jeg husker ikke hva han kjørte). Moren min har rygget i et stort tre for mange tiår siden (det er nesten like bredt som bilen og bør være lett å se), men hun er til gjengjeld overhodet ingen god sjåfør. Ergo, alle kan kollidere, uansett hvor mye erfaring man har bak rattet. Unge menn er mer utsatt for alvorlige ulykker, men du skjønner vel at det er en grunn til at det i enkelte land finnes egne parkeringsplasser for kvinner?

Du rakker ned på guttunger fordi de har mest peiling på bil og også er mest utsatt for alvorlige ulykker. Vri heller spørsmålet andre vei. Hva hadde skjedd dersom en like uerfaren jente med null interesse for bilkjøring kjørte like fort? Ville hun reddet de fire menneskene fordi jenter er utsatt for færre alvorlige kollisjoner enn gutter?

Jeg tror at med bilinteresse følger også interesse for kjøring til en viss grad naturlig med (slik er det ihvertfall for meg). Dumdristighet og umoden kjøring er noe helt annet og har ingen ting med hvor interessert man er i bilen. I tillegg tar ikke statistikk hensyn til hvem som kjører mest.

Angriper? Jeg har da, i motsetning til deg, ikke sagt at en gruppe sjåfører er bedre enn andre. Jeg har bare stilt spørsmålstegn ved påstanden om at de som er interessert i biler er bedre sjåfører. Og foreløpig har jeg ikke fått se noen slags dokumentasjon på at det er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...