Gå til innhold

Hus må utbedres, hvor skal vi bo?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som vet hvordan reglene er, vi har hatt ettårsbefaring på huset vårt, og gulvene må rettes opp. Kort fortalt betyr det at vi må tømme to etasjer og bo et annet sted i en drøy ukes tid.

Vi kan oppbevare alt vi har i underetasjen så det er ikke noe problem.

Det jeg lurer på er hvorvidt vi har krav på annen bolig i mellomtiden fra husbygger, hvem som er ansvarlig for pakking, og om vi har krav på noen form for kompensasjon for den tiden vi antakelig må bo på hotell....

Noen som vet??

Link til regelverk, kanskje...?

(Donpedro.....????)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en forsikringssak ordner forsikringsselsapet med pakking, oppbevaring osv. Dere vil sannsynligvis bli spurt om dere kan bo hos familie eller venner, hvis dere ikke kan det, vil dere få tilbud om et kronebeløp pr døgn, og må ordne hotell eller lignende selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en forsikringssak, da vi flyttet inn oppdaget vi etterhvert at gulvene var skjeve. De har bare blitt verre og verre, og siden huset er helt nytt er det utbyggers ansvar å utbedre, etter ettårsbefaring. Denne befaringen har nå vært og de skal utbedre. Det jeg lurer på er hva vi kan kreve i den forbindelse.

Det vil ta tid å pakke ned alt vi har, det kan som sagt lagres i kjelleren men vi må bo et annet sted osv. Vi har barn som går på skole så vi kan ikke bo hvor som helst heller......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utbygger sagt noe??

Hvis ikke de har sagt noe hadde jeg villet kommunisert ovenfor de som om det er en selvfølge at de dekker alle utgifter dere har. For det mener jeg at det bør være. Du kan jo spørre de om dere får en sum som skal dekke flytting/oppbevaring og opph. - eller om dere får dekket på regning.

Dere har vel en kontarkt på byggingen av huset?? Står det noe der?

Så få vi håpe det dukker opp en jurist snart her .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbygger (as in Selvaagbygg) har ikke sagt noenting.....

er veldig spent her....

Bør vi kontakte jurist, ....??

Dere bør jo snakke med utbygger først - er jo ikke sikkert det blir noe problem- dvs. at de tar og dekker utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er en garantisak, kan det være det er en forsikringssak for byggefirmaet. Uansett er det byggefirmaet som må stå ansvarlig for pakking og lagring av deres innbo, i den perioden dere ikke kan bo i huset. Vil også tro byggefirmaet har ansvar for å gi dere en plass å bo.

Dette med mindre det står noe om det i kontrakten dere har med byggefirmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at huset er nytt, er det Bustadoppføringslova som kommer til anvendelse.

§ 32. Retting av mangel og skade

Forbrukaren kan krevje at entreprenøren rettar ein mangel om ikkje rettinga vil føre til kostnader eller ulemper som ikkje står i rimeleg høve til det forbrukaren oppnår. Skade som mangelen har ført til på arbeid eller eigedom som er omfatta av avtalen mellom forbrukaren og entreprenøren, skal òg rettast dersom skaden er ei nærliggjande og pårekneleg følgje av mangelen.

Vil forbrukaren gjere gjeldande ein mangel, har entreprenøren krav på å få rette mangelen dersom rettinga kan skje utan vesentleg ulempe for forbrukaren, og forbrukaren heller ikkje elles har særleg grunn til å setje seg imot retting.

Retting skal skje innan rimeleg tid etter at forbrukaren har gjort mangelen gjeldande og har gjort det mogleg for entreprenøren å rette. Skal det vere synfaring etter § 16, kan retting utstå til etter synfaringa dersom det ikkje er til ulempe for forbrukaren.

Retting skjer for entreprenørens rekning. Entreprenøren skal bere tilkomstutgifter, utgifter til konstatering av mangelen og andre utgifter som er ei direkte og nødvendig følgje av rettinga. Entreprenøren kan likevel krevje pristillegg for arbeid og materialar som ikkje er omfatta av prisen, og som ville ha vore nødvendige jamvel om ytinga hadde vore utan mangel frå først av.

Dersom det er nødvendig at dere flytter ut for at arbeidet skal kunne utføres, tolker jeg det dit hen at utgifter til annen bolig mens arbeidet pågår som en direkte og nødvendig følge av rettingen. Disse utgiftene skal da dekkes av entrepenøren.

Dersom det oppstår tvist vedr. dette, vil jeg anbefale dere å kontakte advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...