Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #21 Skrevet 7. januar 2010 Det er vel en liten forskjell på om man får et vennepars 16 år gamle datter til å sitte og det å spørre en voksen ansatt i barnehagen om hjelp? Ihvertfall er det det i min verden... Jeg hadde aldri turt å spørre en voksen ansatt i barnehagen om barnevakthjelp om jeg ikke hadde planlagt å lønne skikkelig. Da er det ikke nok å friste med cola og popcorn Ja, det er en liten forskjell, ikke sagt noe annet. Jeg ville ikke betalt en voksen ansatt 100 kroner for 2-3 timer. (Det var forøvrig ikke snakk om vennepars hvis barn jeg kjenner, men barn av kjente. Og dessuten er det gutter jeg bruker.) Jeg synes forøvrig det er litt trist dersom en tenåring hadde forventet å få hundrevis av kroner som betaling for å sitte i min sofa en kveld. Guttungene jeg bruker er kjempefornøyd med en hundrings i lommepenger, to dersom de er her veldig lenge. De har gjerne med seg lekser når de er her, ser på tv og ser ut til å synes at jobben er ganske grei. Og ja, jeg stoler på dem om det skulle være noe. Jeg hadde nok også vært i tvil om hva jeg skulle betale en barnehageansatt jeg skulle brukt som barnevakt. Derfor ville jeg spurt vedkommende. Men dersom han/hun antydet noe i retning av en tusing, hadde jeg nok blitt overrasket og sagt at jeg hadde naboens nittenåring på hånden også, som jeg kanskje ville få napp hos...
cilja Skrevet 7. januar 2010 #22 Skrevet 7. januar 2010 Stakkars alle småbarnsforeldre som ikke har noe annet valg enn å hyre barnevakt om man skal utomus på kveldstid. Med de prisene som noen foreslår her, hadde ikke vi hatt råd til det mer enn en gang i året. Min mening er at å sitte barnevakt ikke kan sammenlignes med vanlig, lønnet arbeid. Å takke ja til å sitte barnevakt innebærer også en viss "ok, jeg vil gjerne hjelpe deg"- faktor. Man sitter ikke barnevakt i voksen alder for å drive big business. Vi er heldig som har ei ung jente som sitter barnevakt hos oss ca en gang i måneden. Barna har lagt seg når hun kommer. Hun får ha med ei venninne, og vi fikser pizza, snacks, drikke og hun vet hvor DVDene står. De får bruke internet om de vil. Hun får kr 50 per time.
LilleMy Skrevet 7. januar 2010 #23 Skrevet 7. januar 2010 Jeg har au par som jeg bruker til fast avtalt tid på dagen til fast pris, sitter hun i tillegg barnevakt får hun 70,- pr time for dette.
Jade Skrevet 7. januar 2010 #24 Skrevet 7. januar 2010 Hvis barnevaktene får for lite betalt for å passe en unge og kose seg med snacks og tv, så kan de vel være hjemme og kose seg med snacks og tv istedet.
Gjest negasjon Skrevet 8. januar 2010 #25 Skrevet 8. januar 2010 (endret) Hvis barnevaktene får for lite betalt for å passe en unge og kose seg med snacks og tv, så kan de vel være hjemme og kose seg med snacks og tv istedet. Tror jeg tolket utsagnet ditt feil, så endrer svaret. Jeg ville betalt litt mer for to, tre timer, og litt mindre i timen for en hel kveld. Ville også tatt hensyn til om barnevakten hadde lang reisevei og dekket litt for det i tillegg. Synes det er vanskelig å svare på nøyaktig timespris. Kanskje latt betalingen ligget på mellom 2-500 kroner og avtalt med barnevakten om det hørtes greit ut. Med en hel kveld mener jeg at foreldrene kommer hjem ca 23.30-01.00. Endret 10. januar 2010 av negasjon
Gjest Vilma Skrevet 8. januar 2010 #27 Skrevet 8. januar 2010 Hvis barnevaktene får for lite betalt for å passe en unge og kose seg med snacks og tv, så kan de vel være hjemme og kose seg med snacks og tv istedet. Ja, for det er jo helt det samme
Gjest jest Skrevet 8. januar 2010 #28 Skrevet 8. januar 2010 Hvis barnevaktene får for lite betalt for å passe en unge og kose seg med snacks og tv, så kan de vel være hjemme og kose seg med snacks og tv istedet. ja, også kan jo foreldrene bare være hjemme med barna i stede for å gå ut...
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #29 Skrevet 8. januar 2010 Ville bare si at de gangene jeg har vært barnevakt for personer utenom familien har jeg fått 200-300 på en kveld (tror det meste jeg har fått er 500, men da var jeg der en hel natt.) Syns dette er helt passe med tanke om at de jeg sitter barnevakt for har fikset mat, brus og snaks. (Fra familie er det meste jeg har fått 600 kr fra fredag ettermiddag til sønag + en ekstra gave. Da var onkel på jobb reise og tante jobbet natt, så tante var i huset om dagen, men sov en god del.) Kan også være lurt å sjekke hvor mye man kan tjene uten at det blir svart arbeid, mener at dette var 600 kr for noen år siden, men jeg vet ikke om det er blitt endret. Jeg for min del ville ikke hatt så mye betaling for arbeidet at det ble svart arbeid.
Jade Skrevet 8. januar 2010 #30 Skrevet 8. januar 2010 ja, også kan jo foreldrene bare være hjemme med barna i stede for å gå ut... Ja, jeg blir heller hjemme enn å betale barnevakten lønn som jeg bare selv kan drømme om på min arbeidsplass som er mye mer krevende enn å passe mine barn enten de er våkne eller sover søtt. Men mange tenker heldigvis på det å sitte barnevakt som å tjene noen ekstra slanter mens man (nesten bare) driver dank. Ikke for å få full valuta for utdanningen og sin pedagogiske kompetanse. Men så ser jeg ikke for meg at jeg ville spurt en "profesjonell" til å sitte barnevakt heller
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 8. januar 2010 #31 Skrevet 8. januar 2010 Jeg ville ikke sittet barnevakt for foreldrene til noen av barna jeg hadde i barnehagen uten å få en grei betaling for det. Jeg bruker av min fritid, kan ikke gjøre det jeg kanskje helst har lyst til (ikke alle som sitter inne hele lørdagskvelden og ser på tv og spiser snacks) - ikke at jeg helst skal ut på fest, men å sitte barnevakt fra la oss si barnetv innebærer at jeg kanskje måtte dratt hjemmefra og avbrutt hele dagen "min" i 17-tiden. Det er en lørdag, liksom. Å sitte barnevakt er ikke sidestilt med å være på jobb, men det er likefullt å bruke opp fritiden sin på å ha ansvar for en annens barn (litt arbeid det da). Jeg har sittet en del barnevakt tidligere, og fikk da 70-100 kr timen. Da var jeg tenåring. Noen som ga meg 100 kr for 2 timer, og bodde et stykke unna dem så det dekket omtrent ikke inn bussturen en gang. Dro ikke tilbake dit. Det er det som er greia med barnevakt: Kanskje man ikke får like mye penger, men man får dekket andre ting; film, mat, godis, snacks osv. Dvs: Hvis man f.eks. ordner med å bestille pizza, kjøpe inn alt av snacks osv så kan man betale mindre. Snakk med personen og hør hvor mye hun forventer.
Gjest ts Skrevet 8. januar 2010 #32 Skrevet 8. januar 2010 Takk for svar alle sammen! Det er mange som har hengt seg opp i at vi bruker en "profesjonell" til å sitte barnevakt, og at da må vi betale deretter. Jeg er delvis enig i det, men vil bare si at vedkommende har selv tilbudt seg å sitte barnevakt dersom vi ønsker det, vi har ikke spurt henne først. Dette er altså gjensidig hyggelig for oss begge Jeg er også enig med flere her om at vi tar en dialog med henne, ville bare sjekke hvor vi skulle legge oss først. Vi har ikke diskutert pris enda, men siden jeg ikke hadde anelse før dere alle bidro, var det greit å sjekke det først. Jeg ser for meg en 5-600 for en kveld. Det er jammen ikke ofte vi har barnevakt,og da er det hyggelig å kunne slappe av skikkelig en kveld og vite at barnet er i de beste hender. Jeg har respekt for at at en person som er myndig og bruker sin lørdagskveld på barnevakt skal få betalt for det. Vi kjøper inn brus og snacks, men hadde tenkt å droppe pizza og dvd, og heller gi henne allright lønn. Tenker hun vil det, men skal ta en prat med henne. Takk for innspill!
Jade Skrevet 8. januar 2010 #33 Skrevet 8. januar 2010 (endret) Vi kjøper inn brus og snacks, men hadde tenkt å droppe pizza og dvd, og heller gi henne allright lønn. DVD har man som regel allerede i DVD-hylla. Tror ikke det er så mange som leier inn ny DVD spesifikt for kvelden. Jeg har ihvertfall hylla proppfull med kupp fra play.com Endret 8. januar 2010 av Jade
Gjest jest Skrevet 8. januar 2010 #34 Skrevet 8. januar 2010 men hadde tenkt å droppe pizza og dvd, og heller gi henne allright lønn. Tenker hun vil det, men skal ta en prat med henne. Takk for innspill! Kankje greit at hun får noe mat når hun skal sitte der da. Jeg hadde hvertfall heller satt pris på litt mat, enn godis.
susanne_89 Skrevet 9. januar 2010 #35 Skrevet 9. januar 2010 Hei! Eg vil berre komme med mitt synspunkt om dette med å sitte barnevakt.. Når eg var ca 15 år fekk eg spm om å passe to ungar i ca tre timar ein kveld. Ungane var hhv 5 mnd og 4 år.. Begge to sov gjennom alle timane eg var der, barnemor kjøpte inn pizza og brus til meg og eg kunne sjå på tv og kose meg.. Eg såg til ungane ca ein gong i timen.. Dette fekk eg då 400 kr for. Når eg var ca 17 år fekk eg spm om å passe ungane til søskenbarnet mitt, tre ungar ei heil helg. Tre ungar på hhv 9 år, 6 år og 3 år. Den minste var sjuk og gjekk på penicillinkur og dermed gjekk alt i bleia. Måtte vaske han fleire gonger for dagen. Eldstemann var vanskeleg og ville ikkje høyre etter til ein kvar tid. Mellomste sa heile tida "Det e mamma so bestemme i detta huset", men det kunne ikkje eg gjere noke med når mora var på jobb.. Takka for å passe tre ungar ei heil helg var altså ei veske, til ein verdi av 50kr!! Det kan eg vel trygt seie var to forskjellige opplevelsar.. Faren til desse tre ungane som eg passa ei heil helg, er mitt søskenbarn, han visste ikkje ka dama hans kom til å gje meg som takk.. Men eg kan seie det sånn at eg har aldri blitt spurt om å passe ungane deira igjen..
Gjest wahaj Skrevet 9. januar 2010 #36 Skrevet 9. januar 2010 For noen år siden så passet jeg naboungene (7stk), fra 19-02 fikk da 100kr i betaling. Ellers har jeg ikke fått noe for å passe de i våken tilstand, enda 3 av de har adhd og 2 var bleiebarn. Det var siste gangen.
MissStiles Skrevet 10. januar 2010 #37 Skrevet 10. januar 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. MissStiles, mod
Gjest negasjon Skrevet 10. januar 2010 #38 Skrevet 10. januar 2010 Hvis barnevaktene får for lite betalt for å passe en unge og kose seg med snacks og tv, så kan de vel være hjemme og kose seg med snacks og tv istedet. Tror jeg tolket utsagnet ditt feil, så endrer svaret. Jeg ville betalt litt mer for to, tre timer, og litt mindre i timen for en hel kveld. Ville også tatt hensyn til om barnevakten hadde lang reisevei og dekket litt for det i tillegg. Synes det er vanskelig å svare på nøyaktig timespris. Kanskje latt betalingen ligget på mellom 2-500 kroner og avtalt med barnevakten om det hørtes greit ut. Med en hel kveld mener jeg at foreldrene kommer hjem ca 23.30-01.00. Snacks, tilgang til dvd og muligheten til å lage pizza synes jeg barnevakten må ha. Jeg har ingen erfaring med å betale barnehagansatte så det er kanskje best å spørre henne hva hun mener selv.
Gjest caramiacaramella Skrevet 14. januar 2010 #39 Skrevet 14. januar 2010 Heihei! Tenkte jeg skulle gi deg en barnevaktssynspunkt jeg Har sittet veldig mye barnevakt fra jeg var 14-18 ca, og da pleide jeg få mellom 200-400 kr. Helt greit det. Men iom at deres barnevakt er en(antar jeg) voksen kvinne med utdanning, og ikke en tenåring så burde hun få 5-600, synes nå jeg.
MissStiles Skrevet 14. januar 2010 #40 Skrevet 14. januar 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. MissStiles, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå