Gå til innhold

Barnevakt

Anbefalte innlegg

Gjest utpåmiddag
Skrevet

VI har en sønn på 15 mnd som skla ha "ekstern" barnevakt for aller første gang, det vil si noen som ikke er familie. Det er ei som jobber i barnehagen der vi bor som skal passe ham. Dette er en lørdagskveld, ca 6 timer, hvor mye bør vi betale? Vi har ikke peilig. Bor i bergen.

Setter pris på svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Hun bruker av sin fritid, har masse kompetanse, det er svart arbeid.

100 kr timen, synes jeg.

Skrevet

Jeg hadde aldri punget ut med 600 kroner for barnevakt en kveld, kompetanse eller ei. Jeg regner forresten med at barnet sover størsteparten av tiden dere er borte? Man trenger ikke kompetanse for å sitte i en annens stue og se på tv, selv om man selvfølgelig har ansvar om det skulle skje noe.

100 kr timen kunne jeg vurdert om det gjaldt et par timer, men for 6 timer ville jeg betalt maks 350, tror jeg. Såfremt dette gjelder f.eks. 7 - 01. Da sover vel et barn på 15 måneder omtrent hele tiden. Så ville jeg gjort det litt hyggelig for barnevakten med frukt og snacks og drikke og denslags. Vist henne dvd'ene.

Gjest Bikkjen
Skrevet
Hun bruker av sin fritid, har masse kompetanse, det er svart arbeid.

100 kr timen, synes jeg.

Nei, ærlig talt. Det holder vel aldeles ikke? Du kan ikke leie inn en 16-åring for den betalinga engang. Hun er proff, jobber i barnehage, har peiling på kids, og du stoler på henne. Jeg syns at det er verd minst 200 kr timen.

Skrevet (endret)

Enig med gjest over her. 600 kr for å gi ungen grøt, skifte en bleie og få han til sengs? Og sitte og se på film og spise snacks resten av tiden, kanskje putte inn smokken hvis han våkner? Det er *litt* forskjell på dette, og å jobbe i en barnehage hvor det er full rulle og masse unger hele tiden. Det er grenser på hvor mye 15-måningen får glede av kompetansen hennes denne kvelden :P

Endret av Jade
Skrevet

Hadde gitt henne 500kr.

Om barnet sover eller ikke vet da ikke vi... Det spiller forsåvidt ingen rolle heller. Hun sitter barnevakt og må være tilstede, og da bør hun få betaling.

Skrevet

Ja, men betalingen må da stå i stil med hvor mye arbeid det er.

Skrevet
Nei, ærlig talt. Det holder vel aldeles ikke? Du kan ikke leie inn en 16-åring for den betalinga engang. Hun er proff, jobber i barnehage, har peiling på kids, og du stoler på henne. Jeg syns at det er verd minst 200 kr timen.

Hvis hun jobber som assistent i barnehagen får hun faktisk ikke så mye som 200 kr timen på jobb engang...

Synes 300-400 kr totalt høres greit ut jeg da... Ha litt snacks tilgjengelig, vis henne hvor dvdene står..

Skrevet
Hvis hun jobber som assistent i barnehagen får hun faktisk ikke så mye som 200 kr timen på jobb engang...

Jeg synes egentlig man burde få bedre betalt for jobbing en lørdagskveld enn man får i arbeidstiden.

Om jeg skulle bedt en barnehageansatt sitte vakt for mine barn i helgen ville jeg gitt en tusenlapp.

Evt går det jo an å spørre hva hun skal ha for det...

Skrevet

det er da stor forskjell på å være på jobb i barnehage med 18 barn man skal ta seg av hele tiden,

og å gi et barn litt mat, putte det i seng for å så sitte å se på TV...

Synes man bør få betalt etter den jobben man gjør...

Men nå har jeg aldri hatt barnevakt til mine barn, så jeg vet egentlig ikke hva som er vanlig å betale...

Skrevet
Ja, men betalingen må da stå i stil med hvor mye arbeid det er.

Så om man skal ha barnepike i to timer, i et scenario er det rundt barnetv-tid, som betyr at barnet er rolig og sitter ganske stille, kontra to aktive timer tidligere på dagen, så skal man ha mindre betalt rundt barnetv-tid?

Skrevet

Jeg hadde sikkert gitt fem hundre.

Hør med henne hva hun vil ha?

Skrevet

4-500 kroner skattefritt for ca 5 timer på kvelden. Ferdig med det. Jeg betalte samme pris, men da var alt mye mer billig enn nå, for ungdommer. ...20 år siden men jeg hadde god råd.

For to timer betalte jeg mer enn for fem timer. Men jeg betalte aldri under 300 og økte aldri til over 500.

Skrevet

For det første - dette er vel ikke svart arbeid, men det er skattefritt (pga lav sum)?

Jeg har ikke peiling på dette nå, men i min tid, dvs for 6-7 år siden fikk jeg mellom 200 og 400 for en kveld, avhengig av om det ble seint eller ikke. Jeg var da voksen, og syntes det var en gullgruve, siden jeg likevel gjorde det jeg pleide å gjøre: Spise, slappe av og se tv...

Skrevet

Betale 1200 kroner til en barnevakt for en kveld? :overrasket: Tror du er splitter pine gal. Man kan ikke sidestille det med å sitte barnevakt for folk med en jobb. Ikke leie inn en 16-åring for 100 kroner i timen? Vel, jeg bruker 13 - 18-åringer som barnevakter. Det er riktignok barn av kjente, men de er kjempefornøyd med å få 100 kroner + cola og popcorn for 2-3 timer. Det vet jeg, foreldrene bekrefter.

Hadde gitt henne 500kr.

Om barnet sover eller ikke vet da ikke vi... Det spiller forsåvidt ingen rolle heller. Hun sitter barnevakt og må være tilstede, og da bør hun få betaling.

Jo, det synes jeg spiller en stor rolle. Å våke over et (i utgangspunktet) sovende barn samtidig som man leser en bok eller ser på tv, det synes jeg ikke kan sidestilles med å passe aktive barn i våken tilstand.

Jeg synes egentlig man burde få bedre betalt for jobbing en lørdagskveld enn man får i arbeidstiden.

Om jeg skulle bedt en barnehageansatt sitte vakt for mine barn i helgen ville jeg gitt en tusenlapp.

Evt går det jo an å spørre hva hun skal ha for det...

Jeg lurer på hvilke lønninger folk har... Betale tusen kroner for en kveld - da hadde jeg aldri hatt råd til barnevakt.

Noen får det til å høres ut som om å sitte barnevakt en lørdagskveld er noe man blir tvunget til, men det er faktisk valgfritt. De fleste skjønner at man ikke tjener en tusing på å sitte barnevakt en kveld. Det kan da seriøst ikke være mange som betaler det?

Skrevet

Jeg hadde gitt 500 kr for en lørdagskveld. Noe under det synes jeg er kjipt hvis jeg skal være ærlig. Det er tross alt et stort ansvar man har, selv om det ikke er den mest hektiske jobben. Om barnevakta hadde vært yngre enn 17 kunne jeg sikkert gitt noe mindre, minimum 300-400. Det er jo smart å være litt raus, og på den måten få et gjensidig tillitsforhold til barnevakten. Det er jo tross alt det kjæreste man har i verden som han/hun skal passe på.

Skrevet

Jeg synes 500 kr for hele kvelden er fint jeg. Men si fra til henne på forhånd hva dere tenker å betale og spør om det er greit, så det ikke blir en ubehagelig kleinhet når dere kommer hjem om kvelden og gir henne enten alt for mye eller alt for lite penger.

Nå aner jo ikke jeg hvor gammelt dette mennesket er, men jeg er faktisk enig at hvis barnet deres pleier å sove uten å våkne, og han sover på tiden hun er der, så er det ikke snakk om å gi noe sånn som 200 kr timen for at hun skal sitte i deres stue og se på dvd. Men sett gjerne frem litt snacks og brus.

Skrevet
Betale 1200 kroner til en barnevakt for en kveld? :overrasket: Tror du er splitter pine gal. Man kan ikke sidestille det med å sitte barnevakt for folk med en jobb. Ikke leie inn en 16-åring for 100 kroner i timen? Vel, jeg bruker 13 - 18-åringer som barnevakter. Det er riktignok barn av kjente, men de er kjempefornøyd med å få 100 kroner + cola og popcorn for 2-3 timer. Det vet jeg, foreldrene bekrefter.

Enig. Jeg satt litt barnevakt da jeg var 16 år gammel. Fikk 50 kr timen og var godt fornøyd. Dette er jo noen år siden, men prisen på slike tjenester kan da ikke gå opp så mye ila noen år.

Skrevet

Det er vel en liten forskjell på om man får et vennepars 16 år gamle datter til å sitte og det å spørre en voksen ansatt i barnehagen om hjelp? Ihvertfall er det det i min verden...

Jeg hadde aldri turt å spørre en voksen ansatt i barnehagen om barnevakthjelp om jeg ikke hadde planlagt å lønne skikkelig. Da er det ikke nok å friste med cola og popcorn ;)

Skrevet

Svigermor jobber som dagmamma og får 30-40 kroner timen for å passe våkne barn 8t/dag :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...