Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2003 #1 Del Skrevet 29. august 2003 Heisann! Har så lyst til å søke sykepleien fra neste semester, men er litt i tvil. Jeg har hatt endel problemer med betennelse i skuldrer og har også veldig stivhet i beina til tider, og da lurer jeg på til dere som enten holder på med utdannelsen eller har jobbet som sykepleier noen år, er det forferdelig mange tunge løft etc. i løpet av en dag, det er vel sikkert litt forskjellig hvor en jobber etc. Hele livet har jeg hatt ønske om å bli sykepleier, men er så redd for at jeg velger et for tungt fysisk arbeid, og at jeg ikke skal klare utdannelsen pga det det skal være for tungt. Er ellers frisk, men stivheten i spesielt beina kan bli et problem. Håper noen kan svare meg på dette. Ellers ha en fin fin helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2003 #2 Del Skrevet 29. august 2003 Hei der, Hvorfor ikke gjøre et forsøk og se hvordan det går? Angående tunge løft - det kommer jo alt an på hvor i helsesektoren du arbeider. På somatiske avdelinger på sykehjem kan det bli en del tunge løft, men antall hjelpemidler som er tilgjengelige øker jo stadig og nye metoder utvikles... Og riktige arbeidsmetoder og holdninger har et økende fokus innen utdannelsen.. Jeg går andre året på sykepleien og har hatt en del rygg og nakkeplager, men for min del går det utmerket.. Hadde jeg derimot valgt et kontoryrket, tror jeg at jeg hadde slitt. Det er vel noe med det de sier om mobilisering - ofte kan lett belastning være bedre på vonde ledd enn ingen belastning... Ønsker deg lykke til med valget, og håper det ordner seg for deg! Innenfor sykepleieyrket har du mange muligheter, og jeg tror absolutt du kan finne noe som passer for deg og dine ledd:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2003 #3 Del Skrevet 29. august 2003 Nå gjorde du meg virkelig glad... ja, jeg går for det, tusen hjertelig takk for ditt positive svar. Ha en fin helg og lykke til med utdannelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 29. august 2003 #4 Del Skrevet 29. august 2003 Hei! Mener ikke å være "Miss Killjoy", men jeg kjenner flere som har måttet gi opp sykepleieryrket etter få år pga fysiske plager. Uansett hvordan teknikken skrider fram er det ikke til å komme unna at sykepleien er et fysisk yrke. Det *er* mange tunge løft og stor belastning på spes rygg. Jeg sier ikke at du ikke vil klare det, men jeg råder deg til å snakke litt med legen din, høre om dine plager vil være til byrde for deg som sykepleier. Det *er* forferdelig dumt å "kaste bort" 3 års utdannelse og studielån på et yrke om du må forlate det etter et par år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2003 #5 Del Skrevet 29. august 2003 innlegget over var litt pessimistisk syns jeg.. hadde gått for det jeg.. har slev begynt 1 året for 3 uker siden, så kan vel ikke gi så mange råd.. men det jeg vet er jo at f. eks alle lærerne vi har er jo sykepl.. det gjelder jo hjelpepl linjer o.l og, så jeg hadde gått for å prøve, og går det ikke kan du jo ta pedagogikk etterpå og jobbe som lærer i disse fagene.. dessuten kan en jo arbeide på legekontor og man kan gå videre som helsesøster.. dette er ikke så tungt arbeid sånn fysisk sett mener jeg!! Man må ikke svartmale situasjoner for andre.. Så jeg sier stå på, har man ønsker om å oppnå noe, klarer man det som regel uansett.. det bare krever litt mere avogtil.. og mulighetene med sykepl utdannelsen er uendelige, så disse årene vil uansett aldri være bortkastet lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 29. august 2003 #6 Del Skrevet 29. august 2003 Oj - jeg var ikke ment å være pessimistisk - bare realistisk. Hovedbudskapet mitt var at hun burde snakke med legen sin om dette, da vi aldri kan vite om det svaret vi gir er riktig eller ikke. Legen hennes vet hva hun klarer - ikke vi. Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev er at min mor er sykepleier og pleier å være kontaktsykepleier for studenter i praksis. Vi snakker selvsagt mye sammen om alt, deriblant også jobb. Det hun forteller meg om er studenter som ikke klarer praksisen fordi de er dårlige til bens / dårlige i rygg/nakke og gudene vite hvor. Disse studentene får aldri godkjent praksis, ikke fullført studiet og har dermed kastet bort tid og penger. Jeg syntes det er synd at folk ikke innser sine begrensninger og undersøker godt nok hva et studie/yrke innebærer før de kaster seg ut i det. Derfor forsøkte jeg å si at undersøk *godt* hva som er realitetene før man begynner. Spør legen, kontakt skolen, kontakt sykehuset eller hvor det nå er man har lyst til å jobbe og spør noen som jobber der om hvordan arbeidsdagen er... Et optimistisk lykke til med utdannelsen og håper alt går vel med deg! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2003 #7 Del Skrevet 29. august 2003 Tusen takk for svar fra alle, ja, jeg kommer til å snakke med legen min før jeg gjør noe, men jeg har også tenkt tanken om det skulle gå galt så kan jeg som nevnt her satse på læreryrket innen sykepleie og/eller få meg en tilleggsutdannelse senere som går på administrasjon, da er jeg jo likevel innen helsesektoren. Tror jeg prøver meg, er ikke så skral enda Men selvfølgelig må jeg sjekkes opp skikkelig før jeg tar fatt. Ha en fin helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå