Gå til innhold

koloskopi, forberedelser..


aline

Anbefalte innlegg

sitter og prøver å ikke søke på det, men skal om noen timer igang med tømming før koloskopi i morgen.

Egentlig VET jeg vel at man ikke skal søke opp sånt på nett... for det er vel stort sett de som ikke synes det går greit nok som skriver... men så har jeg vært så dum at jeg har søkt litt likevel da. Og sitter igjen med det inntrykket at jeg er dømt til å både kaste opp all medisin og ha en totalt jævlig kveld i kveld....

og det kan jo godt hende jeg får det helt jævlig, men finnes det noen som har gjennomgått disse prosedyrene UTEN å kaste opp og brekke seg og være dårlig hele natta igjennom?

Jeg skal bruke Phosphoral til tømming forresten, så heldigvis ikke så store mengder av medisin som skal svelges.

og, jeg har altså lest masse om alle som kaster opp og brekker seg igjennom hele denne prosedyren, så de som har den erfaringen, trenger jeg ikke egentlig.... sorry... :sjenert:

Jeg har angst nok fra før på en måte, og da er ikke angst brukt som ett dårlig uttrykk på nervøs, men som diagnosen angst. Denne typen undersøkelser og forberedelser trigger angsten min veldig, så har det og kjempe med samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hehe... ingen umiddelbare lesere som har vært igjennom og ikke hatt det pyton ser jeg... og ja, utålodig nå.. bare 2,5 time til jeg må sette igang... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke lyve, phosphoral smaker ikke godt. men det gikk helt greit. kastet ikke opp, men det kom en del den andre veien, så av den grunn bør du holde deg hjemme og i nærheten av toalettet. Prøv å ikke tenke på smaken når du drikker det, så går det nok så fint så. dårlig ble jeg i hvertfall ikke.Selve undersøkelsen var heller ikke så ille som jeg hadde fryktet, bare slapp av. lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Tok dette selv ifjor.

Phosforalen er værre enn selve undersøkelsen mener nå jeg. Ja, man føler seg ikke stor når man ligger der med ræva bar og må fjerte som bare det og pleieren spør med hyggelig stemme hvordan det går der inne :P . Jeg var borte fra jobb fordi jeg ville ha min egen do, og det var jammen godt, da jeg også spydde på grunn av denne gugga.

Det kommer til å gå så bra! Jeg skjønner selvfølgelig at det ikke er digg... Og det er jo ikke behagelig heller, men jeg la mye mer uro i det enn jeg trengte.

Dette ornder seg, Aline =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk i hvertfall mye beroligende og klarte å slappe av, derfor var ikke undersøkelsen så ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at EN person ikke har kastet opp av det da...

og vær så snill, dere som har kastet opp av det, ikke fortell meg det vær så snill... jeg har lest så mange som gjør det at jeg nesten tror det ikke er mulig å ikke kaste opp.

og, proplemet mitt er at akkurat det er min største skrekk, altså det å kaste opp... så å "frivillig" drikke noe som "alle" kaster opp av.... jeg er på nippet til å droppe hele greia og avlyse jeg nå.... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

godt å høre at EN person ikke har kastet opp av det da...

og vær så snill, dere som har kastet opp av det, ikke fortell meg det vær så snill... jeg har lest så mange som gjør det at jeg nesten tror det ikke er mulig å ikke kaste opp.

og, proplemet mitt er at akkurat det er min største skrekk, altså det å kaste opp... så å "frivillig" drikke noe som "alle" kaster opp av.... jeg er på nippet til å droppe hele greia og avlyse jeg nå.... :tristbla:

Ok, det var dumt av meg. Kanskje det gjør saken bedre hvis jeg sier at jeg kastet ikke opp før siste dosen jeg skulle ha i meg, og at alle de andre gangene gikk det greit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke lyve, phosphoral smaker ikke godt. men det gikk helt greit. kastet ikke opp, men det kom en del den andre veien, så av den grunn bør du holde deg hjemme og i nærheten av toalettet. Prøv å ikke tenke på smaken når du drikker det, så går det nok så fint så. dårlig ble jeg i hvertfall ikke.Selve undersøkelsen var heller ikke så ille som jeg hadde fryktet, bare slapp av. lykke til:)

tror jeg skal nilese innlegget ditt nå i to timer... lol

takk

og jada, jeg regner med at det kommer endel andre veien, og at jeg nok blir både svimmel, kald og uggen, men det må jeg pent overleve. skal bare være hjemme, har kjøleskapet fullt av forskjellig drikke.

Men en ting, er det selve SMAKEN som gjør at folk brekker seg og kaster opp? eller er det noe i medisinen som fremkaller dette?

Så om jeg får det ned, er det værste over da liksom? (føler meg som en rådvill fjortis som lurer på om man kan bli gravid av å ha kyssa kjærsten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går nok bra, det gjør det med de aller fleste.du har sikkert opplevd å være fyllesyk og kvalm, men når du ikke fokuserer på kvalmen så går det over? prøv å tenke på noe annet når du drikker det, så tror jeg det skal gå bra:)det gikk i hvertfall bra med meg, ble ikke kvalm i det hele tatt. om du ikke tar undersøkelsen er vel alternativet verre, å tenke på hva som feiler deg, og slite med mageproblemer? masse lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var dumt av meg. Kanskje det gjør saken bedre hvis jeg sier at jeg kastet ikke opp før siste dosen jeg skulle ha i meg, og at alle de andre gangene gikk det greit? :)

hehe... ikke tenk på det. :)

det er bare to doser som skal ned, og er vel den idag som er viktigst... får jeg i meg den, så får jeg ihvertfall tømt meg en del. Den i morgen tidlig bør vel også ned, men akkurat idag tenker jeg mest på den som skal ned idag. Så joda, hjalp litt.;)

men, er det smaken som gjorde deg syk, eller kom det etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å svelge en "tykk" konsistens, så for meg var det nok konsistensen + smaken.

- Jeg har problemer med å få ned juice liksom..

Jeg anbefaler deg å ha klar tannkrem og tannbørste, slik at du kan skylle ut smaken med en gang hvis du synes det smaker såpass ille.

Kvalmen var med en gang, så nei , når det først var nede så var det ikke noe problem etterpå!! :)

Endret av Mir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint skal du se. :) Smaken og konsistensen er nok det verste, det er ingenting i Phosphoralen som i seg selv gir kvalme og oppkast. Ha et glass med god drikke ved siden av. Hold deg for nesen og svelg ned Phosphoralen så fort det lar seg gjøre og så kan du få vekk smaken med den andre drikken etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, greit å vite at det er selve det å få det ned som er vanskelig da ihvertfall, så om jeg klarer det, så er det værste gjort i forhold til å kaste opp ihvertfall.

og ja, hørte en som hadde fått tips fra legen om å ha en liten dæsj tannkrem på tunga når h*n drakk det, for å fjerne smaken fortest mulig. Tror nok jeg skal ha alt klart, tannkrem, masse forskjellig drikke, bøtte og alt... skulle gjerne ha fått til dette og blitt ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint skal du se. :) Smaken og konsistensen er nok det verste, det er ingenting i Phosphoralen som i seg selv gir kvalme og oppkast. Ha et glass med god drikke ved siden av. Hold deg for nesen og svelg ned Phosphoralen så fort det lar seg gjøre og så kan du få vekk smaken med den andre drikken etterpå.

Takk, da trenger jeg ihvertfall ikke bekymre meg for oppkast etter selve drikkinga.

holde for nesa og helde nedpå så mye som mulig, med tannkrem på tunga, også håpe på det beste.

tusen takk så langt!!

tar gjerne imot flere som forteller at dette går bra altså... :sjenert: føler meg ikke veldig høy i hatten her jeg sitter og prøver å ikke bekymre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastet ikke opp, brakk meg heller ikke, men må innrømme at det var litt krevende å få ned alt. Måtte liksom stålsette meg litt ;)

Selve undersøkelsen gikk bra, jeg fikk både smertestillende og beroligende. Alt i alt var det mye bedre enn jeg hadde trodd på forhånd!

Lykke til, dette klarer du fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk. :)

regner med det må litt stålsetting til ja, og forberedelser så jeg kan skylle vekk smak så fort som overhode mulig.

Undersøkelsen ja... hehe. det er i morgen, så har ikke begynt å grue meg for det helt enda. Har bedt om beroligende i forkant, så det vet de jeg trenger.

Får man det via veneflon eller som sprøyte?

får alle veneflon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

husker neimen ikke om jeg fikk veneflon, men regner nesten med det, da de lettere kan gi mer beroligende underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått via veneflon, men har alltid vært innlagt så da har jeg allerede hatt veneflonen. Vet ikke hva som er vanlig for dagpasienter, men uansett; et stikk er en liten pris å betale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen som har levd på diverse shaker i perioder var ikke dette noe voldsomt ille. Ikke noe jeg kommer til å ta til lørdagsgodteri, men det gikk da ned greit nok.

Den andre enden: Vel, den ble aktiv, men ikke noe uoverkommelig der heller. Laptop eller bok med på wc, pinsett til å ta finpussen på leggene og myyyyyyykt papir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått via veneflon, men har alltid vært innlagt så da har jeg allerede hatt veneflonen. Vet ikke hva som er vanlig for dagpasienter, men uansett; et stikk er en liten pris å betale :)

ja, et lite stikk får jeg tåle. Og vet ikke om det hadde vært noe bedre med en sprøyte kjørt inn i hofta eller hvor som helst... så veneflon får jeg satse på. :) (det trodde jeg aldri jeg skulle si noengang!!)

For noen som har levd på diverse shaker i perioder var ikke dette noe voldsomt ille. Ikke noe jeg kommer til å ta til lørdagsgodteri, men det gikk da ned greit nok.

Den andre enden: Vel, den ble aktiv, men ikke noe uoverkommelig der heller. Laptop eller bok med på wc, pinsett til å ta finpussen på leggene og myyyyyyykt papir ;)

ok, jeg har drukket mye rart opp igjennom, både av shaker, tyktflytende zink-guffe, medisin i utlandet som smakte så py at jeg ikke ante hvordan jeg skulle klare å få det i meg.. men jeg har aldri brekt meg eller kastet opp av det, så krysser fingre for høy "oppkastterskel"... *håper håper håper*

den andre enden.. jepp, har allerede sudoku og bok liggende klar, og skal ha med meg forskjellig drikke... må jo drikke endel mer etter selve medisinen, men det er saft, juice, brus og sånt da.. med god smak og fin konsistens. Tenkte ikke på å ta med lap-top in der og, det var en god ide!! :) flytte litt ledninger så jeg har den der inne, med strøm så lenge jeg trenger..

og, var å kjøpte inn myyykt dopapir idag ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...