Gå til innhold

Å stryke på oppkjøringen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Jeg strøk fordi jeg flere ganger kjørte for raskt inn mot kryss der høyreregelen gjaldt.

Jeg følte meg klar, men var likevel fryktelig nervøs. Etter at jeg hadde strøket snakket jeg med kjøreskolelæreren og ba om å få ta en ekstra kjøretime rett før neste oppkjøring for å roe nervene. Det gav meg en god mestringsfølelse og var vel anvendte penger for min del. (Dette er snart 20 år siden, så jeg vet ikke hvordan opplegget til kjøreskolene er idag og hvilke muligheter som fins.)

Gjett om jeg var forsiktig på forsøk nr 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besto (men ikke med glans, om man kan si det slik).

Mine feil var

* Skubba såvidt borti en fortauskant med det ene hjulet under parkering i bakke. Det som reddet meg, var at fortauet var fullstendig folketomt, så det var ingen "fare".

* For mye fokus på å sjekke høyreregelen (sensor mente at jeg hadde for lite fokus på å sjekke at det kunne komme noen fra venstre og ikke overholde sin vikeplikt. Men jeg holdt jo høyreregelen perfekt, da :fnise:, og nevnte uoppfordret at jeg hadde oppdaget problemet selv

* Ganske dårlig ryggelukeparkering (men det var ingen andre biler på 100 meters avstand).

* Kanskje litt for forsiktig i et par rundkjøringer, jeg ventet litt lenge i situasjoner der sensor mente at jeg kunne ha kjørt.

Men jeg hadde ingen "type A"-feil, som ville ført til automatisk stryk. Fortauskanten var en type B-feil, som man kunne ha to av og likevel bestå.

Så jeg fikk førerkortet, samt en oppmodning om at ryggelukeparkering kanskje ikke helt var noe for meg...

Det var 3 sensorer på mitt veikontor, jeg fikk den alle mine venninner ønsket seg, og den absolutt snilleste. Det var også en sensor fra helvete der, absolutt ingen av mine venninner/venner som fikk ham, sto på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell
Det var 3 sensorer på mitt veikontor, jeg fikk den alle mine venninner ønsket seg, og den absolutt snilleste. Det var også en sensor fra helvete der, absolutt ingen av mine venninner/venner som fikk ham, sto på første forsøk.

Jeg hadde mitt veikontors aller mest beryktede sensor på første forsøk. Det bidro ikke akkurat til å roe nervene. Jeg fikk heldigvis en annen sensor ved neste forsøk, uten at jeg vet om kjøreskolen hadde ordnet det for meg eller om det var tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mitt veikontors aller mest beryktede sensor på første forsøk. Det bidro ikke akkurat til å roe nervene. Jeg fikk heldigvis en annen sensor ved neste forsøk, uten at jeg vet om kjøreskolen hadde ordnet det for meg eller om det var tilfeldig.

Jeg er Gjest i innlegg 3:

Jeg mener å huske at en av mine venninner fikk "skrekkmannen" 3 ganger på rad, og strøk alle tre gangene. Ved fjerde forsøk søkte hun om å få en annen sensor, og fikk det. Denne mannen mente at hun hadde vist en av de beste oppkjøringene han hadde sett i sin ganske lange karriere. Så det psykiske spiller nok litt inn også da, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Jeg strøk 2 ganger. Første gangen var det velforkjent skjønner ikke hva jeg gjore bak ratte på en bil den dagen. Andre gangen var det sensaor som ødela for meg hun snakket i et sett og spurte om så mye som hun ikke hade noe med. Tredje gangen fik jeg en eldre sensor, jeg syntes ikke jeg kjørte mit beste, mange gir feil, for fort flere plasser, desuten for stor fart inn mot kryss. Men ingentig var trafik farlig så det eneste som står på arke er alt ok. Så det va godt og endelig bli ferdig. Siste sensorn sa til meg var ikke kjør fort for da slipper jeg å se deg i gjen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strøk fordi jeg kom litt for fort inn i en rundkjøring, og ikke overholdt vikeplikten. Det kom en motorsyklist fra venstre, og sensor mente at han måtte bremse veldig. Jeg merket egentlig ikke så mye til det, og skjønte ikke med en gang hva hun mente da hun sa jeg strøyk pga motorsyklisten. Bestod på oppkjøringen en mnd senere :)

Følte meg klar, men var ekstremt nervøs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å kjøre på en bil i en rundkjøring :foto:

Dvs så bilen komme fra venstra da jeg var på vei mot rundkjøringa, men greide ikke å bestemme meg for om jeg skulle stoppe eller ikke, så da bremsa jeg bare litt og fortsatte rett inn i rundkjøringa, med retning rett mot den andre bilen.

Huff. Heldigvis stoppa sensor bilen, så vi slapp å crashe :fnise:

Forøvrig, på neste oppkjøring fikk jeg skrekksensoren, men da sto jeg uten problemer, så det bør ikke være noe stort tema hvilken sensor man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har strøket på oppkjøringen, hva strøk dere på? Følte du deg klar på forhånd?

Jeg hadde et uhell i begynnelsen av kjøreturen som "knekte" meg psykisk.Jeg kjørte bak en kjøreskolebil og inni den satt tydeligvis en ganske fersk elev som enda ikke hadde lært seg å gire. Da vi kom til en rundkjøring stoppet kjøreskolebilen, og da den begynte å kjøre igjen bråstoppet den plutselig med det resultat at jeg nesten kjørte rett i ræven på den. Sensor måtte bremse for meg. Etter den episoden gikk alt galt,for jeg visste at jeg hadde strøket uansett hvor feilfritt jeg etterpå ville ha kjørt.. Jeg brøt fartsgrenser, kjørte på rødt og skvettet vann på folk på fortauet.. Kjørte som et svin rett og slett, og skammet meg veldig etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*

Jeg bestod heldigvis på første forsøk. Kunne ikke tro det ettersom kjørelæreren min tidligere hadde sagt at hvis jeg bare så mye som skremmer noen når jeg kjører, så har jeg strøket. Feilen jeg gjorde var at jeg holdt på å kjøre på en som løp over veien fordi hun var akkurat bak a-stolpen når jeg skulle begynne å kjøre. Fikk heldgivis bremset. Det sensor dermed kommenterte mest var at jeg ikke sjekka blindsona godt nok i rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et uhell i begynnelsen av kjøreturen som "knekte" meg psykisk.Jeg kjørte bak en kjøreskolebil og inni den satt tydeligvis en ganske fersk elev som enda ikke hadde lært seg å gire. Da vi kom til en rundkjøring stoppet kjøreskolebilen, og da den begynte å kjøre igjen bråstoppet den plutselig med det resultat at jeg nesten kjørte rett i ræven på den. Sensor måtte bremse for meg. Etter den episoden gikk alt galt,for jeg visste at jeg hadde strøket uansett hvor feilfritt jeg etterpå ville ha kjørt.. Jeg brøt fartsgrenser, kjørte på rødt og skvettet vann på folk på fortauet.. Kjørte som et svin rett og slett, og skammet meg veldig etterpå.

Ånei, så kjedelig! Utrolig hvordan en liten filleting kan ha så store konsekvenser.

Jeg bestod, men klarte altså ikke å rygge inn på parkeringsplassen etterpå. Fikk beskjed om å øve videre på det :fnise: Jeg holdt på i fem minutter, men er helt idiot når de gjelder rygging. Fikk også beskjed om å ta flere sjanser i trafikken, ble stående helt til oldemor hadde turt å kjøre ut fra krysset med rullatoren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Margrethe_*

Jeg har strøket 2 ganger nå uten noe grunn.Førstegangen strøk jeg på at en eldre dame som skulle over veien.jeg kjørte i 30, så damen, men jeg kjørte jeg, for hun gikk ikke over den veien jeg kjørte på ,men veien vedsiden av, og jeg hadde pasert overgangen før hun hadde begynt sette beina ut i veien. nestegang strøk jeg på at jeg kjørte i 65 i 70 sonen, det var kø i veien og kjempe glatt pga snø så jeg hadde litt lavere fart så jeg ikke måtte bremse så mye ned pga køen, men jeg strøk, han tok ikke noe hensyn at det var glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidenes værste forhold på min første oppkjøring. Underkjølt regn/sludd og tåke. I tillegg hadde jeg ikke min faste kjørelære men en vikar og kjørte derfor også en diesel bil istedet for bensin bil. Jeg strøk fordi jeg brukte giret for å bremse (noe man visst skal unngå på dieselbil, jeg hadde lært å gjøre det på bensin bilen) og fordi jeg brøt en vikeplikt fra høyreregel. Bilen det var snakk om stod stille og jeg hadde en bil oppi rumpa og valgte derfor å ikke bremse for bilen fra høyre (som uansett stod stille). Forklarte sensor valget mitt. Andre oppkjøring fikk jeg "skrekk sensoren" som visstnok strøk alle, men jeg bestod med glans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Smurfen_*

Jeg strøyk første gang jeg kjørte opp. Den oppkjøringa var et mareritt fra første sekund. Senosoren var frekk og ufin og gjorde meg skikkelig nervøs. Dermed ble jeg enda mer klønete enn jeg allerede var.

Andre gang fikk jeg en rolig, behagelig type. Jeg klønet litt da også, men alt i alt gikk det veldig fint!

Jeg tror mye av grunnlaget for om man står eller ikke, legges allerede i det man hilser på senoren. Så sant man ikke kjører helt elendig og uforsvarlig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod, men fikk høre flere ganger underveis at jeg kjørte for sakte ! :fnise:

Var livredd for å stryke. Dessuten var jeg elendig på rygging.

Det jeg fikk skryt for var at jeg hadde veldig god oversikt, kjørte defensivt og forsvarlig. Sjekk speilene ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk på min første oppkjøring. Hovedfeilen da var at jeg lå for tett bak en buss en liten strekning på motorvei. I tilleg kommenterte han at jeg vinglet litt, og ikke planla rundkjøringer godt nok (se tidlig til sidene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Annonse

Jeg hadde flere småfeil, men selve strykgrunnen var nok at jeg brøt vikeplikten når jeg skulle svinge til venstre i et lyskryss. Men jeg synes sensoren var veldig tidlig ute til å bryte inn å bremse bilen for meg da... Jeg fikk også beskjed om at jeg brukte giret for mye, og det var irriterendes siden eneste grunnen til at jeg gjorde det var at kjørelæreren min var veldig opptatt av at jeg skulle gire mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk ikke, men fikk et par feil:

-La meg på feil side i utkjørselen til biltilsynet (var nok litt stressa ;) )

-Litt brå sving i for høy hastighet (hadde blitt bedt om å ta første vei til høyre, så ikke veien før det var litt sent...burde fortsatt rett frem men tenkte ikke på det der og da)

-Stoppet ikke bilen helt ved planovergang. Dette var faktisk den mest alvorlige av feilene mine (det var ikke stopp-skilt der, og jeg så etter om det kom tog, men tenkte ikke på at man skulle stoppe helt).

Endret av mias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Likte dette emnet. Leser gjennom for å se hva jeg må passe ekstra på under oppkjøringen slik at jeg ikke gjør de samme feilene. Skal kjøre opp om litt under 2 mnd og jeg gruer meg veldig! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...