Gå til innhold

Sko i semsket skinn

Quirky

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet noen fantastiske sko på salg, men to av parene er i semsket skinn. Dette er et materiale jeg har liten erfaring med, jeg har unngått det, siden jeg har blitt fortalt at sko i semsket skinn blir ødelagte med én gang, at de ikke tåler det minste fukt etc. Er dette tilfelle? Hvis ikke, hvordan skal jeg pleie sko i semsket skinn for å forsikre meg om at de ikke blir ødelagte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus
Jeg har funnet noen fantastiske sko på salg, men to av parene er i semsket skinn. Dette er et materiale jeg har liten erfaring med, jeg har unngått det, siden jeg har blitt fortalt at sko i semsket skinn blir ødelagte med én gang, at de ikke tåler det minste fukt etc. Er dette tilfelle? Hvis ikke, hvordan skal jeg pleie sko i semsket skinn for å forsikre meg om at de ikke blir ødelagte?

De blir ikke ødelagt med en gang, spesielt ikke om det er snakk om kvalitetssko :)

Anbefaler å impregnere skoene før du bruker dem første gang, og å ikke nødvendigvis bruke dem som førstevalg når det regner ute.

Nubuck sko er mindre vann-bestandige enn sko i glatt lær, så dersom de har blitt våte så la dem tørke før du "børster dem opp" igjen med en ren, litt stiv børste. Til slutt impregnerer du dem igjen.

Hører du liker dem godt, så kjøp dem :)

Kjøp samtidig med deg en impregneringsspray og en egnet børste fra butikken.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir ikke ødelagt med en gang, spesielt ikke om det er snakk om kvalitetssko :)

Anbefaler å impregnere skoene før du bruker dem første gang, og å ikke nødvendigvis bruke dem som førstevalg når det regner ute.

Nubuck sko er mindre vann-bestandige enn sko i glatt lær, så dersom de har blitt våte så la dem tørke før du "børster dem opp" igjen med en ren, litt stiv børste. Til slutt impregnerer du dem igjen.

Hører du liker dem godt, så kjøp dem :)

Kjøp samtidig med deg en impregneringsspray og en egnet børste fra butikken.

Du anbefaler meg å shoppe, jeg tror jeg liker deg. :D

Skal bestille på nett, men impregneringsspray og børste får jeg vel på nærmeste skobutikk? Trenger jeg en spesiell impregneringsspray til nubuck, jeg har en "standard" stående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i en velassosiert skobutikk finner du både imprignering, børste, -og Sko-Shampoo. Hender jo man vil ha de plett-frie.

Lille Grensen Sko har alt dette og kan gi deg en demo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus
Du anbefaler meg å shoppe, jeg tror jeg liker deg. :D

Bare dersom du har råd til dem uten at det går vesentlig ut over andre nødvendigheter. Det hender man kommer over et par som man bare ha :fnise:

Får vi lov til å se skoene ? En link for eksempel ? :)

Skal bestille på nett, men impregneringsspray og børste får jeg vel på nærmeste skobutikk? Trenger jeg en spesiell impregneringsspray til nubuck, jeg har en "standard" stående?

Du bør bruke en spray som er beregnet på semsket/nubuck skinn.

Wonders har egentlig sagt det som trenges i den anledning :)

Uansett kan du jo lese litt på den sprayen du har stående. Dersom det står at den er egnet for semsket og/eller nubuck så er alt ok.

Hvis ikke så synes iallefall jeg at Boston Raingard Allover er helt ok :) (Bruker den på Sebago'ene mine i nubuck.)

Den, eller en tilsvarende, burde du få på nærmeste seriøse skobutikk ja.

p.s. Husk børsten ;) d.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dersom du har råd til dem uten at det går vesentlig ut over andre nødvendigheter. Det hender man kommer over et par som man bare ha :fnise:

Får vi lov til å se skoene ? En link for eksempel ? :)

Du bør bruke en spray som er beregnet på semsket/nubuck skinn.

Wonders har egentlig sagt det som trenges i den anledning :)

Uansett kan du jo lese litt på den sprayen du har stående. Dersom det står at den er egnet for semsket og/eller nubuck så er alt ok.

Hvis ikke så synes iallefall jeg at Boston Raingard Allover er helt ok :) (Bruker den på Sebago'ene mine i nubuck.)

Den, eller en tilsvarende, burde du få på nærmeste seriøse skobutikk ja.

p.s. Husk børsten ;) d.s.

Tusen takk til Wonders og Lille-Pus! Her er skoene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite tips på tampen: Jeg har hatt svarte, semskede sko, og da fikk jeg tak i en egen type skokrem for å holde fargen fin. Det vil si, det var ikke akkurat krem, det var litt for flytende. Og så ble det påført veldig enkelt med en svamp-patent på flaske/tube-tuten. Vanskelig å forklare.. Ellers følg råd om impringnering og børste, jeg tror de fleste impringneringer egner seg, men les før du sprayer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...