firewater Skrevet 7. januar 2010 #41 Skrevet 7. januar 2010 Ved å anta at dette er noe alle til stede har valgt unngår man det problemet som er så mye større enn en bagatell om ungdommer som bråker på bussen - nemlig indoktringering som skjer når foreldre presser gjennom sin egen religion gjennom lovnader om pengesummer. For å være helt ærlig - hvem faen bryr seg om folk som bråker i kirken? Folk bråker på bussen, på jobben, på skolen, på butikken - det er alltid noen som er mer høylytt enn det man selv skulle ønske. Hvorfor ikke forholde seg til det som faktisk er av betydning? Ikke avvis det som "det er ikke det saken handler om" når det er klart at dette problemet er en åpenbar og unngåelig konsekvens av arkaiske ritualer og svært kyniske foreldre som ikke innser selv hvor fantastiske kjipe og "ukristne" de er.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #42 Skrevet 7. januar 2010 Ved å anta at dette er noe alle til stede har valgt unngår man det problemet som er så mye større enn en bagatell om ungdommer som bråker på bussen - nemlig indoktringering som skjer når foreldre presser gjennom sin egen religion gjennom lovnader om pengesummer. For å være helt ærlig - hvem faen bryr seg om folk som bråker i kirken? Folk bråker på bussen, på jobben, på skolen, på butikken - det er alltid noen som er mer høylytt enn det man selv skulle ønske. Hvorfor ikke forholde seg til det som faktisk er av betydning? Ikke avvis det som "det er ikke det saken handler om" når det er klart at dette problemet er en åpenbar og unngåelig konsekvens av arkaiske ritualer og svært kyniske foreldre som ikke innser selv hvor fantastiske kjipe og "ukristne" de er. Nå var det ikke snakk om når du bråker på bussen. Hold deg til temaet. Veldig enig med en tidligere gjest her, om å ha ryggrad til å stå for sine meninger. Tar du et valg pga du vil ha pengene, ja så må du bare klare å ha en normal oppførsel, den tiden det tar å få de pengene. Det vil si den tiden du må være i kirken.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #43 Skrevet 7. januar 2010 Ved å anta at dette er noe alle til stede har valgt unngår man det problemet som er så mye større enn en bagatell om ungdommer som bråker på bussen - nemlig indoktringering som skjer når foreldre presser gjennom sin egen religion gjennom lovnader om pengesummer. For å være helt ærlig - hvem faen bryr seg om folk som bråker i kirken? Folk bråker på bussen, på jobben, på skolen, på butikken - det er alltid noen som er mer høylytt enn det man selv skulle ønske. Hvorfor ikke forholde seg til det som faktisk er av betydning? Ikke avvis det som "det er ikke det saken handler om" når det er klart at dette problemet er en åpenbar og unngåelig konsekvens av arkaiske ritualer og svært kyniske foreldre som ikke innser selv hvor fantastiske kjipe og "ukristne" de er. Skal du strø om deg med flotte ord, så skriv de rett i det minste. Det vil også se bedre ut med påvirkning/hjernevasking eller belæring. Isteden for arkaiske er det bedre å skrive gammeldagse Det er en fordel å skrive på en slik måte at flest mulig forstår deg. I debattsammenheng virker det ofte mot sin hensikt å bruke "flotte ord". Spesielt nå de bare er puttet inn, uten at resten av det en skriver er i samme stil
firewater Skrevet 7. januar 2010 #44 Skrevet 7. januar 2010 Alltid skuffende å bli møtt med pirk i stedet for motargumenter, spesielt for en trykkfeil.
kaprifolen Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #45 Skrevet 8. januar 2010 For å være helt ærlig - hvem faen bryr seg om folk som bråker i kirken? Hører du egentlig hvor forbanna tett du høres ut her??? JEG bryr meg, og trolig hver eneste en av de andre som hadde møtt opp til gudstjenesten denne søndagen! Bortsett fra de tre drittungene. Bare fordi DU er så veik at dine meninger kan kjøpes, forsvarer ikke disse drittungene sin oppførsel. Det gir deg heller ikke rett til å drite i menneskene i et miljø rundt deg, ved å oppføre seg som en tulling. JEG oppsøker kirken av en grunn. Hvis DU ikke kan respektere koden for hvordan man oppfører seg blant folk, kan DU holde deg unna.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #46 Skrevet 8. januar 2010 Jeg er veldig enig i at en ikke kan oppføre seg sånn i Kirken. Og jeg er ikke konfirmert kristelig og har ikke hatt noe særlig forhold til kirke og religion i det hele tatt. Alikevel har jeg oppfattet at i visse situasjoner så passer det seg ikke å drive tull. Skal en møte opp i kirka (som for meg ikke er noe annet enn et sted der enkelte har barnedåp, konfirmasjon, vielse og gravferd, men som for andre er et hellig sted), så skal en respektere kirka, kristendommene og de andre menneskene rundt seg. Det innebærer at om en ikke er interressert, så kan en alikevel sitte ned og tie still, sånn at de som VIL høre etter, får muligheten til dette. Hm.. dette lærte jeg i barnehagen, når vi satt i ring hver morgen. Kanskje ikke alle lærte noe av det? Tror også mange blir presset til dette med konfirmasjon, men ikke fysisk. De HAR jo et valg, om foreldrene sier kristelig eller ingenting. Alikevel synes jeg Human-etisk burde være et alternativ for de som ønsker det. Jeg pleier ikke si at jeg konfirmerte meg borgerlig - men jeg tok et fantastisk bra kurs i livssyn og etikk, som ble avsluttet med seremoni og en fest Husker at moren min ikke ble særlig blid - men hun godtok det. Pappa gliste stort og sa egentlig bra "SÅ FLOTT!!", så jeg hadde det kanskje mer lettvint enn mange andre ungdommer ?
firewater Skrevet 8. januar 2010 #47 Skrevet 8. januar 2010 (endret) Hører du egentlig hvor forbanna tett du høres ut her??? JEG bryr meg, og trolig hver eneste en av de andre som hadde møtt opp til gudstjenesten denne søndagen! Bortsett fra de tre drittungene. Bare fordi DU er så veik at dine meninger kan kjøpes, forsvarer ikke disse drittungene sin oppførsel. Det gir deg heller ikke rett til å drite i menneskene i et miljø rundt deg, ved å oppføre seg som en tulling. JEG oppsøker kirken av en grunn. Hvis DU ikke kan respektere koden for hvordan man oppfører seg blant folk, kan DU holde deg unna. Først vil jeg nevne at alle og enhver har rett til å drite i menneskene rundt seg. Jeg holder meg selvfølgelig langt unna kirker, da ingen lenger betaler meg for å dra. Men mine meninger er de samme uansett hva jeg sier eller deltar i for penger. Jeg blir ikke kristen av å si høyt at jeg er det for pengenes skyld, vettu. Endret 8. januar 2010 av firewater
Gjest Gjest_Emma_* Skrevet 8. januar 2010 #48 Skrevet 8. januar 2010 "alle og enhver har rett til å drite i menneskene rundt seg" - synes utsagnene dine vitner om et noe spesielt menneskesyn. Alle har rett til sine egne meningen og ytringsfriheten er ubestridbar. Men disse rettigheten korresponderer med minst like viktige plikter, herunder plikt til å respektere andre mennesker og deres livssyn. Er enig med trådstarter at dette var en fryktelig respektløs oppførsel. Spesielt i en kirke. Men jeg vil gå så langt å si at dette hadde vært en respektløs oppførsel i omtrent hvilken som helst setting - skole, forelesning, foredrag osv. I min bok er banning ALLTID respektløs.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå