Gå til innhold

Til konfirmantenes foreldre

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Viren_*
Skrevet

Jeg er kursleder for humanistiske konfirmanter. Min erfaring er at selv om det på papiret er opp til ungdommen å velge om han/hun vil konfirmere seg kirkelig, humanistisk eller ikke i det hele tatt, så er det i mange tilfeller press fra foreldrene som avgjør. "Selvfølgelig skal du konfirmere deg kirkelig, noe annet er bare tull", og enkelte ungdommer har også fått beskjed om at det er kristen konfirmasjon eller ingenting. Jeg synes ikke man kan forvente at ungdommer skal pynte seg for å gå i kirka (i allfall ikke en vanlig gudstjeneste), spesielt ikke når de egentlig ikke er interesserte i å være der.

Når det gjelder støy (som nøkkelknipper i gulvet, høylytt banning etc) er dette respektløst enten man er i kirken eller en annen forsamling. Mest sannsynlig var guttene kun ute etter å tøffe seg for hverandre, og mente ikke noe vondt med oppførselen sin, men det betyr ikke at det er greit å oppføre seg sånn. Jeg synes det var bra du sa fra, det er viktig at barn og unge får tilbakemeldinger,og det er vanskelig å si noe om hvor mye de har med seg i bagasjen hjemmefra.

Når det er sagt synes jeg empati, omtanke og respekt i stor grad blir neglisjert i dagens skoler. Selvfølgelig er det viktig å lære og snakke og skrive norsk og engelsk, matematikk, historie, geografi osv - men man blir ikke nødvendigvis et bedre menneske av å være god i matte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15-åringer er gamle nok til å velge selv. Vanskelig, ja. Men ikke umulig. Jeg vet om mange som har tatt et selvstendig valg og vært stolt av det, både fra da jeg selv var på den alderen og nå som jeg er voksen. Velger de kirkelig konfirmasjon må de da kunne klare å vise resepekt de få timene de må tilbringe i kirka?

At foreldrene nekter tenåringene sine å velge er jo noe man må ta om med foreldrene sine.

Jeg synes ikke det er et valg man burde måtte ta. Hvis noen hadde sagt til meg i dag "Du skal få 20 000kr for å si at du er kristne og dukke opp i kirken 5 ganger" så hadde jeg gjort det, hvordan skulle jeg klart å stå imot som 15-åring? ^^

Det er klart at hvis de velger kirkelig konfirmasjon så skal de gjennomføre det, men hvis de velger det fordi det er det eneste alternativet så må man kunne se at det ikke nødvendigvis var et valg.

Gjest Gjest_Marion_*
Skrevet

Noe så respektløst, av og til kan man lure på hva enkelte tenker med. Det hadde ikke vært mine sønner, for å si det sånn..

Skrevet

Det som er RESPEKTLØST er hvordan noen foreldre tvinger sine barn til å først bli døpt også konfirmert.

Det som er RESPEKTLØST er hvordan skattepengene til ikke-troende eller folk med andre religioner går til å finnansiere denne tullete overtroen!

Det som er RESPEKTLØST er hvordan den norske stat kjører igjennom med ett kristen religionsbilde og bulldoser over verdigheten og livssynet til flertallet av befolkningen.

OGSÅ SKAL DERE SOM GÅR I KIRKEN, OG FÅR FINNANSIERT OVERTROEN DERES AV OSS ANDRE, KLAGE PÅ FORNUFTIGE UNGDOMMER!?

Skrevet
Det som er RESPEKTLØST er hvordan noen foreldre tvinger sine barn til å først bli døpt også konfirmert.

Det som er RESPEKTLØST er hvordan skattepengene til ikke-troende eller folk med andre religioner går til å finnansiere denne tullete overtroen!

Det som er RESPEKTLØST er hvordan den norske stat kjører igjennom med ett kristen religionsbilde og bulldoser over verdigheten og livssynet til flertallet av befolkningen.

OGSÅ SKAL DERE SOM GÅR I KIRKEN, OG FÅR FINNANSIERT OVERTROEN DERES AV OSS ANDRE, KLAGE PÅ FORNUFTIGE UNGDOMMER!?

Din personlige mening om kristendom og religion har ikke noe med saken å gjøre.

Skrevet

Det er ett diskusjonsforum, jeg som alle andre fronter min personlige mening.

Selvfølgelig er det relevant og snakke om kristendom og religion, det dreier seg om konfirmanters oppførsel i vår statskirke.

Skrevet

Jeg tror det har veldig mye å si for hvorvidt man oppfatter noe som respektløst eller ikke. Hvis man ikke er religiøs og ser foreldre presse unge inn i religion med lovnader om pengesummer så er det klart at man synes det er mye verre enn at unggutter bråker i kirken.

Skrevet
Jeg tror det har veldig mye å si for hvorvidt man oppfatter noe som respektløst eller ikke. Hvis man ikke er religiøs og ser foreldre presse unge inn i religion med lovnader om pengesummer så er det klart at man synes det er mye verre enn at unggutter bråker i kirken.

Akkurat! :)

Skrevet
Det er ett diskusjonsforum, jeg som alle andre fronter min personlige mening.

Selvfølgelig er det relevant og snakke om kristendom og religion, det dreier seg om konfirmanters oppførsel i vår statskirke.

Det er ikke det jeg mener, selvfølgelig skal du ha din personlige mening. Men det er ikke om kristendommen burde være "statsfinansiert" eller ikke, eller om det er riktig av foreldre å døpe barn, som er saken, det er ungdommer som ikke klarer å oppføre seg under noe som de selv har valgt (går vi ut i fra).

Igjen, det er ikke det saken handler om. Selvfølgelig er det galt av foreldre å presse ungdom til å døpe seg, men vi vet jo ikke om disse ungdommene ble presset i det hele tatt!

Skrevet
Det er ikke det jeg mener, selvfølgelig skal du ha din personlige mening. Men det er ikke om kristendommen burde være "statsfinansiert" eller ikke, eller om det er riktig av foreldre å døpe barn, som er saken, det er ungdommer som ikke klarer å oppføre seg under noe som de selv har valgt (går vi ut i fra).

Igjen, det er ikke det saken handler om. Selvfølgelig er det galt av foreldre å presse ungdom til å døpe seg, men vi vet jo ikke om disse ungdommene ble presset i det hele tatt!

Du kan ikke gå utifra at de ikke ble det, derfor er det relevant ! Jeg begynte selv på kristelig konfirmasjon for 5 år siden, for å så bytte til borgelig, og jeg tror jeg TRYGT kan si at det er større sansynlighet for at de ungdommen ble tvunget enn at de var der frivillig ;) SÆRLIG når de ikke oppførte seg, da er det liten tvil.

Skrevet
Du kan ikke gå utifra at de ikke ble det, derfor er det relevant ! Jeg begynte selv på kristelig konfirmasjon for 5 år siden, for å så bytte til borgelig, og jeg tror jeg TRYGT kan si at det er større sansynlighet for at de ungdommen ble tvunget enn at de var der frivillig ;) SÆRLIG når de ikke oppførte seg, da er det liten tvil.

Jo, det kan jeg så visst. Hva får deg til å tro at de ble tvunget? Fordi de oppførte seg som de gjorde? Hallo, de er 15 år gamle! Kanskje har de valgt å konfirmeres bare for pengenes skyld, men det er ingen unnskyldning for å oppføre seg dårlig.

Skrevet
Jo, det kan jeg så visst. Hva får deg til å tro at de ble tvunget? Fordi de oppførte seg som de gjorde? Hallo, de er 15 år gamle! Kanskje har de valgt å konfirmeres bare for pengenes skyld, men det er ingen unnskyldning for å oppføre seg dårlig.

Jo, det vil jeg absolutt påstå at det er. Man kan ikke forvente at en 15 åring skal sitte pent og rolig å høre på langtrukket, patetisk løyn og fanteri i mange timer i løpet av ett år selvom han/hun gikk med på det da det var eneste muligheten til å få ett stort pengebeløp.

Skrevet
Jo, det vil jeg absolutt påstå at det er. Man kan ikke forvente at en 15 åring skal sitte pent og rolig å høre på langtrukket, patetisk løyn og fanteri i mange timer i løpet av ett år selvom han/hun gikk med på det da det var eneste muligheten til å få ett stort pengebeløp.

Jo, det kan man faktisk forvente av 15-åringer. Jeg er ikke akkurat 170 år gammel, og da jeg var konfirmant så klarte vi å sitte rolig å høre på selv om vi kjedet oss. De fleste av oss. De uten oppdragelse var det verre med så klart.

Skrevet

Igjen bruker du din egen mening om at kristendom er løgn som fasit. Konfirmasjon i kirken er nettopp et kristent "arrangement", og går du med på å konfirmeres i kirken, går du også med på å ikke oppføre deg som om kristendom er tull og tøys.

Skrevet

Veldig enig med siste taler. Man må gå ut ifra at dette er noe de velger, siden de var tilstede. Dessuten, hvis man konfirmerer seg for pengenes skyld, så er det fortsatt et valg de tar. Da går de med på en betingelse for å få pengene, nemlig å stå til konfirmasjon, og følge de skrevne og uskrevne regler for å delta der. En av disse reglene er da å vise respekt for systemet man deltar i, og oppføre seg som folk.

At visse debattanter her slår i bordet med at det er "respektløst å tvinge folk til å delta i overtroisk tull", er minst like respektløst som de han hakker usaklig på.

Jeg preker ikke i din stue, så ikke bann i min kirke!

Skrevet
De aller fleste tenåringer velger selv om de vil konfirmere seg eller ikke. Velger de å konfirmere seg i kirka så må de da kunne anstrenge seg litt for å vise respekt for andre som går i kirka? De trenger ikke tro, bare vise respekt for dem som tror. Jeg tror ikke på Gud eller Jesus, men jeg viser respekt når jeg er i kirka.

Ingen som kan TVINGE dem fysisk, men jeg vet faktisk om mange som hadde både foreldre og besteforeldre som minnet dem om hvor skuffet de ble dersom h*n ikke valgte kirkelig konfirmasjon, og ikke minst at h*n ikke fikk (like mye) penger.

Min kjæreste på den tiden hadde en slik familie. Jeg holdt på å gå på veggen, men klarte heldigvis å holde frustrasjonen inne. Syntes det var så urettferdig. Handler ikke konfirmasjon om å bli voksen å ta egne valg?

For øvrig er jeg helt enig i at man uansett skal vise respekt når en er i kirka. makan. Mest sannsynlig var de nok bare usikre og ville tøffe seg for hverandre.

Skrevet

Jeg er selvfølgelig helt enig i at ingen skal tvinges til å konfirmere seg, men om det skjer er det da ikke kirkens skyld, men foreldrenes.

Skrevet
Jeg synes ikke det er et valg man burde måtte ta. Hvis noen hadde sagt til meg i dag "Du skal få 20 000kr for å si at du er kristne og dukke opp i kirken 5 ganger" så hadde jeg gjort det, hvordan skulle jeg klart å stå imot som 15-åring? ^^

Det er klart at hvis de velger kirkelig konfirmasjon så skal de gjennomføre det, men hvis de velger det fordi det er det eneste alternativet så må man kunne se at det ikke nødvendigvis var et valg.

Hvis du konfirmerer deg for å motta mange tusen i kontanter og tilsvarende i gaver, så er det ditt valg. Det er ikke for mye forlangt at du da sitter rolig og ikke forstyrrer de seremoniene du har tatt på deg å følge, det er ikke mange timene det totalt er snakk om. 14-15-åringer er fullt istand til dette, og burde klare det uten at mor/far/lærer sitter og holder dem under oppsikt.

Et konfirmasjonsselskap og tilhørende gaver, er ikke en rettighet som følger det å bli 15. Det er opptil foreldrene. Og om man synes foreldrene er kjipe må man gjerne synes det, men det er ikke menighetens feil.

Det er ikke krav om å bekjenne en tro for konfirmanter, kun at de følger undervisningen og er tilstede ved et visst antall gudstjenester.

Det er veldig lenge siden ungdom var noe i nærheten av å være voksne da de ble konfirmert, dagens ungdom har fått så lite forventninger til moden oppførsel og ansvarsbevissthet at de er barn mye lenger enn som så. Jeg ser ikke behov for noen overgangsrite ved 15-års alder i det hele tatt.

Gjest Kalle Krakil
Skrevet
Jeg ser ikke hvordan jeg er dobbeltmoralsk her, men resten kan jeg forholde meg til.

I klassen min var vi 20 gutter som skulle konfirmere oss. Det var snakk om borgerlig konfirmasjon, men da jeg nevnte dette hjemme fikk jeg beskjed om at det ikke var et alternativ. Jeg spurte om jeg da kunne droppe å konfirmere meg, og det var greit - men jeg fikk selvsagt ikke festen og pengene som alle andre skulle få. Litt bittert å være 15 år gammel og måtte ta en slik avgjørelse - skal jeg late som for å få mer penger enn jeg noengang har hatt? Selvsagt skal jeg det, jeg trengte ny PC. Jeg gjorde derfor som jeg hadde gjort i kirken i alle år - jeg dukket opp fordi jeg måtte (tidligere fordi foreldre krevde at jeg ble med, denne gangen for pengene) og fulgte halvveis med. Selvsagt datt jeg ut etterhvert, da ingenting er mer banalt enn å høre en som tror fortelle om noe man selv synes er eventyr, og sannsynligvis var dette respektløst.

Problemet er at vi burde ikke sette 15-åringer i en slik situasjon. Hvorfor ikke ha en "du er nå voksen"-fest uten disse arkaiske kirkeseremoniene som så mange ikke tror på? Det virker som du synes det er helt ok å lide seg gjennom noen timer i kirken for å få betalt - men hvorfor er det nødvendig? Jeg ser det gjentar seg med kusiner og fettere som konfirmerer seg og eeegentlig ikke tror på Gud og Jesus, men samtlige får streng beskjed om at det ikke blir penger uten at man sier Fader Vår og følger med i kirketimen. Det er rett og slett tåpelig.

Det er ikke foreldrene dine sin feil at du ikke har rygggrad nok til å ta konsekvensene av valgene dine. Når en er så gammel er det forventet at en skal være voksen nok til å ta egne valg, og stå for dem. Det hva hele opplegget går ut på.

Borgerlig konfirmasjon er bare noe en har funnet på så alle 15 åringer skal få fest, det egentlig bare noe tull. Hva "konfirmerer" man? Sitt medlemskap i borgerskapet? Snakk om å lage liksomtradisjoner så alle skal få lov til å gjøre det samme.

Om en ikke går igjennom et rituale, og velger å stå utenfor den tradisjonen, så må en akseptere at slik er det. For mitt vedkommende hadde jeg sikkert sendt noen tusen i retning ungdommen, overfør til konto som summen av det vi ellers ville brukt på konfirmasjonsfeiring, men det kun om vi var i et slikt miljø hvor han/hun var den eneste i miljøet som ikke ble konfirmert og fikk penger.

Om han gikk i klasse med flere fra forskjellige religioner hadde det kanskje summen blitt noe mindre siden ungdommen da burde ha stor forståelse for at dette er forskjellig alt etter hvilket valg en tar.

Skrevet
Jeg ser ikke hvordan jeg er dobbeltmoralsk her, men resten kan jeg forholde meg til.

I klassen min var vi 20 gutter som skulle konfirmere oss. Det var snakk om borgerlig konfirmasjon, men da jeg nevnte dette hjemme fikk jeg beskjed om at det ikke var et alternativ. Jeg spurte om jeg da kunne droppe å konfirmere meg, og det var greit - men jeg fikk selvsagt ikke festen og pengene som alle andre skulle få. Litt bittert å være 15 år gammel og måtte ta en slik avgjørelse - skal jeg late som for å få mer penger enn jeg noengang har hatt? Selvsagt skal jeg det, jeg trengte ny PC. Jeg gjorde derfor som jeg hadde gjort i kirken i alle år - jeg dukket opp fordi jeg måtte (tidligere fordi foreldre krevde at jeg ble med, denne gangen for pengene) og fulgte halvveis med. Selvsagt datt jeg ut etterhvert, da ingenting er mer banalt enn å høre en som tror fortelle om noe man selv synes er eventyr, og sannsynligvis var dette respektløst.

Problemet er at vi burde ikke sette 15-åringer i en slik situasjon. Hvorfor ikke ha en "du er nå voksen"-fest uten disse arkaiske kirkeseremoniene som så mange ikke tror på? Det virker som du synes det er helt ok å lide seg gjennom noen timer i kirken for å få betalt - men hvorfor er det nødvendig? Jeg ser det gjentar seg med kusiner og fettere som konfirmerer seg og eeegentlig ikke tror på Gud og Jesus, men samtlige får streng beskjed om at det ikke blir penger uten at man sier Fader Vår og følger med i kirketimen. Det er rett og slett tåpelig.

Jeg er noe enig med deg, kirkelig konfirmasjon er mer og mer en vits for hvert tiår som går. Det er ingen symbolsk handling lenger, i alle fall ikke for så veeeldig mange. Det er en handling for å få masse penger og dyre gaver. Jeg gjorde det selv egentlig uten å tenke noe særlig mer over det... annet enn at jeg kom til å få mange penger og at alle i slekta er konfirmerte. Jeg tror ikke noe særlig, og bryr meg fint lite om hva som foregår i kirken. Alt jeg pugget til konfirmasjon var glemt samme dag som overhøringen var bestått.

MEEEEN det unnskylder ikke dårlig oppførsel i kirken. Man tar av seg luen, og selv om det er kjedelig så klapp igjen kjeften, i hvert fall hvisk til sidemann om man absolutt må.

Egentlig syns jeg konfirmasjon av alle slag, kirkelig eller borgerlig eller hva det måtte være er bare tullball. Man er ikke voksen ved 14-15, før i tiden ble det i det minste forventet noe fra 14-15 åringer. I dag forventes knapt nok folkelig oppførsel av dem, så "nå-er-du-voksen-fest" i DEN alderen? Neppe. Kunne heller vært normalt å holde en slik fest på 18-årsdagen, det er da det begynner å modnes noe oppi huet på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...