Gå til innhold

Til konfirmantenes foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere snakker noe med barna deres om hvordan og hvordan man ikke oppfører seg i kirken?

Jeg er ikke vokst opp noe særlig i statskirken, og stod til konfirmasjon i en annen menighet, men har forstått at konfirmanter må være til stede på x antall gudstjenester i de fleste kirker.

Derimot har jeg meldt meg inn i statskirken de senere år, og går til gudstjeneste i ny og ne. Der har jeg ved flere (ikke alle) anledninger bemerket meg en ganske pussig oppførsel fra disse konfirmantene. Som regel småting som det jeg anser som upassende klesdrakt i kirken, og femtenåringer som er tydelig redde for å gjøre noe feil. Synes som regel synd på de, og tenker stort sett bare at det er litt trist at man pynter seg så sjelden idag.

MEN idag var det noen drittunger som virkelig tok kaka. Få mennesker i kirken, og tre gutter med sæggebukser og svære luer på bakerste rad. Greit nok, de skilte seg sikker ikke mer ut enn meg og min mann, som dro nedd snittalderen til 80.

Men da disse guttene pratet forholdsvis høyt under store deler av gudstjenesten, fiklet med nøkler som de gjentatte ganger mistet i gulvet, og lagde tullestemmer de brukte høyt og tydelig under deler av Fader Vår, synes jeg det ble rett og slett uforskammet og respektløst.

Da vi skulle gå frem til Nattverd, stod disse guttene bak meg og min mann, og den ene presterte å si "Hva faen er det vi skal!?" høyt og tydelig! Jeg ble så paff, og snudde meg instinktivt og sa "du banner ikke i kirken, og ta av deg lua til nattverd". Han sa unnskyld, men gjorde ikke noe mer, og da min mann gjentok det med luene, var det en av de som ikke ville føye seg med kompisene, og heller gikk og satte seg.

Jeg lurer på om dere snakker med ungene deres om slik oppførsel? Hvis min unge hadde oppført seg så respektløst i kirken, hadde jeg nektet han å stå til konfirmasjon til han visste hva det handlet om.

Skal også nevnes at jeg er ikke gammel og tverr, jeg er 23 år og ganske liberal hva kirkespørsmål angår... :) Men dette var så tvers igjennom respektløst at jeg ble fly forbanna inni meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra dere sa i fra!

Jeg er ikke spesielt kristen av meg, men jeg er nå i kirken innimellom og synes absolutt man skal vise kirken respekt. Enn så lenge er barnet mitt lite, men jeg skal absolutt gjøre mitt for at hun oppfører seg slik det sømmer seg på de ulike arenaer her i livet (selv om det ikke alltid er like lett).

Er for øvrig tante til gutter i den alderen du snakker om som både sægger og går med lue inne, men de viser heldigvis respekt for kirkerommet.

Gjest Sativa
Skrevet

Det er vel sånn det må bli, når foreldre tvinger ungene sine til å konfirmere seg i kirken. De føler seg vel helt malplassert stakkar, og aner ikke / har ikke interesse av det dette dreier seg om.

Skrevet
Er for øvrig tante til gutter i den alderen du snakker om som både sægger og går med lue inne, men de viser heldigvis respekt for kirkerommet.

Hehe, må jo bare poengtere at det ikke er det jeg hadde størst problemer med, selv om jeg selv synes det er litt trist... ;)

Men akkurat til nattverd, synes jeg ikke det er på sin plass.

Men at man presterer å banne i et kirkerom, og attpåtil høyt, foran andre mennesker, til nattverd, var så langt over alle grenser som man kan få det til!

Gjest Gjest_Mariette_*
Skrevet

Jeg er ikke kristen, har til og med meldt meg ut av statskirka. Føler meg ikke helt komfortabel i en kirke. Men jeg viser alltid respekt for dem som har et forhold til kirka. Det hadde ikke plaget meg å banne i kirka om jeg var der alene, for å si det sånn. Selve bygningen har jeg ikke mer respekt for enn hvilken som helst annen bygning. Men man vet da å oppføre seg og vise normal folkeskikk. Bra dere sa ifra til disse guttene.

Jeg tror at en del av problemet med frekke og likegyldige folk i dag er at vi har et samfunn der man i stadig mindre grad har lov til å bry seg med hva andre gjør. Før var det mye mer vanlig at voksne sa i fra til barn og unge som gikk over streken, og foreldrene var takknemlige for at også andre deltok i "oppdragelsen". I dag virker det som at mange mener at kun foreldre har lov til å irettesette barna deres, så man mister mye av fellesskapets justis. Dessverre.

Skrevet (endret)

Og disse hørtes ikke ut til å oppføre seg bra, men neppe på grunn av klesstil.

Endret av MissStiles
Skrevet

Hva skjedde med å bare ta med mp3 spilleren og legge seg ned for å småsove på bakerste rad? Var det som ble gjort når jeg skulle konfirmere meg og måtte møte opp på gudstjenester elns.

Jeg og klassekameratene trakk også lodd om hvem som måtte møte opp på gudstjenesten, lide seg gjennom den, for så å skrive opp resten av oss på lista :ler:

Skrevet
Hva skjedde med å bare ta med mp3 spilleren og legge seg ned for å småsove på bakerste rad? Var det som ble gjort når jeg skulle konfirmere meg og måtte møte opp på gudstjenester elns.

Jeg og klassekameratene trakk også lodd om hvem som måtte møte opp på gudstjenesten, lide seg gjennom den, for så å skrive opp resten av oss på lista :ler:

Kult :roll:

Skrevet

15-åringer blir tvunget til å delta i en religion de tydeligvis ikke bryr seg om, og når de kjeder seg får de trusler om å ikke få lov til å konfirmere seg. "Tro på Jesus, ellers får du ikke penger!"

Det er ikke akkurat ungene som er uforskammet her.

Skrevet
15-åringer blir tvunget til å delta i en religion de tydeligvis ikke bryr seg om, og når de kjeder seg får de trusler om å ikke få lov til å konfirmere seg. "Tro på Jesus, ellers får du ikke penger!"

Så du kjenner disse guttene det var snakk om her du ja. Da bør du kanskje snakke med foreldrene da, om at de ikke tvinger ungene sine.

Skrevet
Så du kjenner disse guttene det var snakk om her du ja. Da bør du kanskje snakke med foreldrene da, om at de ikke tvinger ungene sine.

Er du uenig i at det kan være tilfelle, eller er dette din måte å avvise argumentet?

Skrevet
Er du uenig i at det kan være tilfelle, eller er dette din måte å avvise argumentet?

Om det ikke var tilfelle at du kjenner disse guttene, så vet du hvorfor alle konfirmerer seg. Du er jo helt fantastisk :fnise:

Gjest Gjest_Lux_*
Skrevet

Du er ikke liiiiitt dobbeltmoralsk her?

De aller fleste tenåringer velger selv om de vil konfirmere seg eller ikke. Velger de å konfirmere seg i kirka så må de da kunne anstrenge seg litt for å vise respekt for andre som går i kirka? De trenger ikke tro, bare vise respekt for dem som tror. Jeg tror ikke på Gud eller Jesus, men jeg viser respekt når jeg er i kirka.

Og det finnes jo alternativ til kristen konfirmasjon. Dessuten er penger en elendig motivasjon for å konfirmere seg. Jeg synes ikke et sekund synd på tenåringene som må liiiide seg gjennom noen få gudstjenester. 99% av dem velger det selv. Og når så disse pengene deres strømmer inn så har de fått ekstremt godt betalt for de få timene de må lide seg gjennom.

Skrevet

For min del handler ikke dette om interesse, hvorvidt de har lyst å konfirmere seg eller ikke; men rett og slett manglende evne til å vise den respekt som kreves utifra den situasjonen man er i.

Jeg har f.eks. ikke spesielt stor interesse av å delta på en muslimsk religiøs seremoni, men skulle jeg nå engang gjøre det likevel, er jeg såpass godt oppdratt at jeg ville skaffet rede på skikk og bruk for den aktuelle seremonien og oppført meg deretter.

I fjor var jeg med som leder for konfirmantundervisningen i menigheten vi går i, men i år orket jeg ikke, for 40 15-åringer som oppfører seg verre enn 3-åringer i to timer, er ikke det jeg helst bruker energien min på. Kjedelig for menigheten, for de sliter voldsomt med å skaffe ledere og andre frivillige til konfirmantarbeidet nettopp pga. dette.

Skrevet
Du er ikke liiiiitt dobbeltmoralsk her?

De aller fleste tenåringer velger selv om de vil konfirmere seg eller ikke. Velger de å konfirmere seg i kirka så må de da kunne anstrenge seg litt for å vise respekt for andre som går i kirka? De trenger ikke tro, bare vise respekt for dem som tror. Jeg tror ikke på Gud eller Jesus, men jeg viser respekt når jeg er i kirka.

Og det finnes jo alternativ til kristen konfirmasjon. Dessuten er penger en elendig motivasjon for å konfirmere seg. Jeg synes ikke et sekund synd på tenåringene som må liiiide seg gjennom noen få gudstjenester. 99% av dem velger det selv. Og når så disse pengene deres strømmer inn så har de fått ekstremt godt betalt for de få timene de må lide seg gjennom.

Jeg ser ikke hvordan jeg er dobbeltmoralsk her, men resten kan jeg forholde meg til.

I klassen min var vi 20 gutter som skulle konfirmere oss. Det var snakk om borgerlig konfirmasjon, men da jeg nevnte dette hjemme fikk jeg beskjed om at det ikke var et alternativ. Jeg spurte om jeg da kunne droppe å konfirmere meg, og det var greit - men jeg fikk selvsagt ikke festen og pengene som alle andre skulle få. Litt bittert å være 15 år gammel og måtte ta en slik avgjørelse - skal jeg late som for å få mer penger enn jeg noengang har hatt? Selvsagt skal jeg det, jeg trengte ny PC. Jeg gjorde derfor som jeg hadde gjort i kirken i alle år - jeg dukket opp fordi jeg måtte (tidligere fordi foreldre krevde at jeg ble med, denne gangen for pengene) og fulgte halvveis med. Selvsagt datt jeg ut etterhvert, da ingenting er mer banalt enn å høre en som tror fortelle om noe man selv synes er eventyr, og sannsynligvis var dette respektløst.

Problemet er at vi burde ikke sette 15-åringer i en slik situasjon. Hvorfor ikke ha en "du er nå voksen"-fest uten disse arkaiske kirkeseremoniene som så mange ikke tror på? Det virker som du synes det er helt ok å lide seg gjennom noen timer i kirken for å få betalt - men hvorfor er det nødvendig? Jeg ser det gjentar seg med kusiner og fettere som konfirmerer seg og eeegentlig ikke tror på Gud og Jesus, men samtlige får streng beskjed om at det ikke blir penger uten at man sier Fader Vår og følger med i kirketimen. Det er rett og slett tåpelig.

Skrevet

Det som er tåpelig er foreldre (jeg vet ikke hvor mange det er av dem, håper og tror de fleste er noenlunde fornuftige og tolerante) som ikke lar ungdommene velge mellom kirkelig og borgerlig konfirmasjon (og ingen konfirmasjon, for den saks skyld). Det er ikke tåpelig at ungdom som selv velger å konfirmeres kirkelig, skal vise respekt for kirken og gudstjenesten. Klarer de ikke det, bør de ikke konfirmeres kirkelig.

Skrevet

Da jeg konfirmerte meg møtte jeg så og si aldri opp på de gudstjenestene. Om jeg var i kirken oppførte jeg meg som jeg stort sett gjør andre steder. Er man ikke spesielt kristen er man det ikke, men så klart man skal jo vise respekt.

Skrevet
Jeg ser ikke hvordan jeg er dobbeltmoralsk her, men resten kan jeg forholde meg til.

I klassen min var vi 20 gutter som skulle konfirmere oss. Det var snakk om borgerlig konfirmasjon, men da jeg nevnte dette hjemme fikk jeg beskjed om at det ikke var et alternativ. Jeg spurte om jeg da kunne droppe å konfirmere meg, og det var greit - men jeg fikk selvsagt ikke festen og pengene som alle andre skulle få. Litt bittert å være 15 år gammel og måtte ta en slik avgjørelse - skal jeg late som for å få mer penger enn jeg noengang har hatt? Selvsagt skal jeg det, jeg trengte ny PC. Jeg gjorde derfor som jeg hadde gjort i kirken i alle år - jeg dukket opp fordi jeg måtte (tidligere fordi foreldre krevde at jeg ble med, denne gangen for pengene) og fulgte halvveis med. Selvsagt datt jeg ut etterhvert, da ingenting er mer banalt enn å høre en som tror fortelle om noe man selv synes er eventyr, og sannsynligvis var dette respektløst.

Problemet er at vi burde ikke sette 15-åringer i en slik situasjon. Hvorfor ikke ha en "du er nå voksen"-fest uten disse arkaiske kirkeseremoniene som så mange ikke tror på? Det virker som du synes det er helt ok å lide seg gjennom noen timer i kirken for å få betalt - men hvorfor er det nødvendig? Jeg ser det gjentar seg med kusiner og fettere som konfirmerer seg og eeegentlig ikke tror på Gud og Jesus, men samtlige får streng beskjed om at det ikke blir penger uten at man sier Fader Vår og følger med i kirketimen. Det er rett og slett tåpelig.

15-åringer er gamle nok til å velge selv. Vanskelig, ja. Men ikke umulig. Jeg vet om mange som har tatt et selvstendig valg og vært stolt av det, både fra da jeg selv var på den alderen og nå som jeg er voksen. Velger de kirkelig konfirmasjon må de da kunne klare å vise resepekt de få timene de må tilbringe i kirka?

At foreldrene nekter tenåringene sine å velge er jo noe man må ta om med foreldrene sine.

Gjest annemor30
Skrevet
15-åringer er gamle nok til å velge selv. Vanskelig, ja. Men ikke umulig. Jeg vet om mange som har tatt et selvstendig valg og vært stolt av det, både fra da jeg selv var på den alderen og nå som jeg er voksen. Velger de kirkelig konfirmasjon må de da kunne klare å vise resepekt de få timene de må tilbringe i kirka?

At foreldrene nekter tenåringene sine å velge er jo noe man må ta om med foreldrene sine.

Her var det fritt valg ang konfirmasjon. Ungdommen er såpass reflektert at h*n kunne argumentere litt også;) H*n har valgt borgerlig og vi som foreldre gjør det vi kan for at dagen blir en fest! Forøvrig konfirmerte ungdommens mor seg kristlig for alle andre gjorde det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...