Vera Vinge Skrevet 1. januar 2010 #21 Skrevet 1. januar 2010 Det er helt umulig for oss som ikke var der å si om dette kunne kalles nødverge. Men min umiddelbare tanke var at så lenge personen ikke hadde våpen lenger og ikke opptrådte direkte truende (som i at han var i ferd med å angripe), klarer jeg ikke umiddelbart å applaudere å sparke en rusa mann i ryggen så han faller og svimer av. Men som sagt; jeg var ikke der, så jeg kan ikke vite sikkert hvor truende situasjonen var og dermed hva som var riktig å gjøre.
Fluffe Skrevet 1. januar 2010 #22 Skrevet 1. januar 2010 (endret) Men uttale deg om ting du ikke vet noe om, det gjør du. Så lenge du ikke var der finnes det overhodet ikke grunnlag for å hevde at de ikke var nødverge. Men ikke la virkeligheten komme i veien for holdningene dine jeg kommenterer ett innlegg... skal man bare sitte å heie på en fyr som klart sier i fra han sparker en mann i ryggen ned en trapp? skjerp deg. dette er en diskusjon ikke "du får ikke lov å si noe for du var ikke der, men jeg kan klappe forde han kunne angrepet der han stop på trappa med ryggen til" om du er tråstarter. ta å bytt nick... jeg føler jeg sitter å snakker med schisofrene mennesker forde flere kaller seg anonym hvis trådstarter klarte å få han til å legge fra seg kniven,vil jeg tro at han hadde kalrt å lukke døra når mannen stod utenfor og ringe politiet..det er de IKKE trådstarter som skal leke helt. Endret 1. januar 2010 av estella87
Gjest gjestdeluxe Skrevet 2. januar 2010 #24 Skrevet 2. januar 2010 Glad jeg ikke er kona di. Jeg trodde det var en kvinne som skrev innlegget, jeg, var det ikke det da? Fint at du ordnet opp i situasjonen, TS!
Gjest Iah Skrevet 2. januar 2010 #25 Skrevet 2. januar 2010 Det er helt umulig for oss som ikke var der å si om dette kunne kalles nødverge. Men min umiddelbare tanke var at så lenge personen ikke hadde våpen lenger og ikke opptrådte direkte truende (som i at han var i ferd med å angripe), klarer jeg ikke umiddelbart å applaudere å sparke en rusa mann i ryggen så han faller og svimer av. Men som sagt; jeg var ikke der, så jeg kan ikke vite sikkert hvor truende situasjonen var og dermed hva som var riktig å gjøre. Sier meg enig i denne.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 2. januar 2010 #26 Skrevet 2. januar 2010 jeg kommenterer ett innlegg... skal man bare sitte å heie på en fyr som klart sier i fra han sparker en mann i ryggen ned en trapp? skjerp deg. Det hørtes ut som en nokså truende situasjon, så for meg hørtes det ut som nødverge.
zuperduper Skrevet 2. januar 2010 #27 Skrevet 2. januar 2010 Fyren var agressiv og stod og truet med kniv fordi han var desperat etter dop, kanskje ikke helt det rette tidspunktet å prøve å få ham innlagt på? Enig.
livesen Skrevet 2. januar 2010 #28 Skrevet 2. januar 2010 jeg kommenterer ett innlegg... skal man bare sitte å heie på en fyr som klart sier i fra han sparker en mann i ryggen ned en trapp? skjerp deg. dette er en diskusjon ikke "du får ikke lov å si noe for du var ikke der, men jeg kan klappe forde han kunne angrepet der han stop på trappa med ryggen til" om du er tråstarter. ta å bytt nick... jeg føler jeg sitter å snakker med schisofrene mennesker forde flere kaller seg anonym hvis trådstarter klarte å få han til å legge fra seg kniven,vil jeg tro at han hadde kalrt å lukke døra når mannen stod utenfor og ringe politiet..det er de IKKE trådstarter som skal leke helt. Men dersom han bare hadde lukka døra , tror du ikke da den narkomane sønnen (som var agressiv) ville prøvd å komme inn igjen ? Agressive narkomane er ikke kjent for rasjonell tankegang .Det hadde sikkert vært ganske traumatiserende for foreldrene som sikkert allerede var fortvilet . Det høres jo ikke ut som foreldrene heller mente at TS handlet galt . Eller så ville han stukket av . Da kunne ikke politiet fått tak i ham .
Vera Vinge Skrevet 2. januar 2010 #29 Skrevet 2. januar 2010 (endret) Men dersom han bare hadde lukka døra , tror du ikke da den narkomane sønnen (som var agressiv) ville prøvd å komme inn igjen ? Agressive narkomane er ikke kjent for rasjonell tankegang .Det hadde sikkert vært ganske traumatiserende for foreldrene som sikkert allerede var fortvilet . Det høres jo ikke ut som foreldrene heller mente at TS handlet galt . Eller så ville han stukket av . Da kunne ikke politiet fått tak i ham . Men man kan jo lure på om man skal slå ned folk fordi de kanskje kan prøve å komme seg inn i et hus, og fordi andre da kan bli engstelige? Eller fordi politiet må jakte litt ekstra hvis personen stikker av. Noe annet er selvsagt dersom det virkelig er overhengende sannsynlighet for at personen vil utøve vold, ved reelle trusler eller ved at personen er i ferd med å gjøre det. Endret 2. januar 2010 av Vera Vinge
Gjest Vilma Skrevet 2. januar 2010 #30 Skrevet 2. januar 2010 Jeg synes ikke dette er noe å skryte av, eller å applaudere. Å sparke en rusa mann ned en trapp bakfra er ikke heltemodig, det er bare latterlig. Det finnes mange heltemodige måter å løse en slik sak på, dette var ikke en av de måtene.
Lykkelitenen Skrevet 2. januar 2010 #31 Skrevet 2. januar 2010 Har dere sett rusede mennesker når de er aggresive? Har dere møtt en narkoman i ruset tilstand som har truet noen med kniv eller annet potensielt dødelig våpen? Har dere opplevd å komme over noen som står og truer en annen person med et våpen i ren desperasjon og som selv familien er livredd for at skal skade seg selv eller omgivelsene? Med mindre dere har det, og klarte å avverge det hele på en ikke voldelig måte, så synes jeg at det å slenge dritt er totalt unødvendig. Når man står i en slik situasjon handler man uten å tenke, man handler på et rush av adrenaling og instingt om å beskytte seg selv. Selv om man får personen til å legge fra seg våpenet, så vet man ikke hva annet han eller hun har på seg. En ruset person som er agresiv er også muligens sterk, avhengi av stoffene som er tatt og hvor i rusen vedkommende er... De kan snu psykisk mye fortere enn hva man skulle tro og gjøre det mest utrolige ting. Jeg synes det TS gjorde høres logisk ut! Det er akkurat det man anbefales på sikkerhetskurs. uskadeliggjør, men uten å sette deg selv eller andre i fare.... Og som noen andre bemerker, hadde TS gjort noe galt, så hadde han eller hun nok blitt satt i sin egen bil samtidig som den narkomane... Nei, jeg unskylder ikke vold, og mener ikke at narkomane fortjener å bli utsatt for overgrep og vold, men i noen situasjoner må man handle for å beskytte seg selv og de andre rundt seg....
Gjest Vilma Skrevet 2. januar 2010 #32 Skrevet 2. januar 2010 Har dere sett rusede mennesker når de er aggresive? Har dere møtt en narkoman i ruset tilstand som har truet noen med kniv eller annet potensielt dødelig våpen? Har dere opplevd å komme over noen som står og truer en annen person med et våpen i ren desperasjon og som selv familien er livredd for at skal skade seg selv eller omgivelsene? Ja, det har jeg. Har jeg da lov til å mene noe annet en deg og flertallet her inne?
Fluffe Skrevet 2. januar 2010 #33 Skrevet 2. januar 2010 Ja, det har jeg. Har jeg da lov til å mene noe annet en deg og flertallet her inne? slenger meg på denne. har selv vært ved en truende og voldelig rusa person som slo ned en helt uskyldig person med ølflaske mitt i oslo sentrum. men jeg gidder ikke å leke "helt" forde.
Lykkelitenen Skrevet 2. januar 2010 #34 Skrevet 2. januar 2010 Ja, det har jeg. Har jeg da lov til å mene noe annet en deg og flertallet her inne? ja, om du har det, og mener at du kunne taklet det hele anderledes og bedre, så skal du få lov til det....
Lykkelitenen Skrevet 2. januar 2010 #35 Skrevet 2. januar 2010 slenger meg på denne. har selv vært ved en truende og voldelig rusa person som slo ned en helt uskyldig person med ølflaske mitt i oslo sentrum. men jeg gidder ikke å leke "helt" forde. heller leke helt en å ikke gjøre noe.... Kunne du ha forhindret og det og ikke gjorde, så synes jeg det er en skam... Her forhindret TS noe som kunne endt med alvorlige skader... Heller helt enn passiv...
Gjest Vilma Skrevet 2. januar 2010 #36 Skrevet 2. januar 2010 heller leke helt en å ikke gjøre noe.... Kunne du ha forhindret og det og ikke gjorde, så synes jeg det er en skam... Her forhindret TS noe som kunne endt med alvorlige skader... Heller helt enn passiv... Bortsett fra at ts ikke er noen helt, en helt hadde ikke sparket.
Fluffe Skrevet 2. januar 2010 #37 Skrevet 2. januar 2010 (endret) heller leke helt en å ikke gjøre noe.... Kunne du ha forhindret og det og ikke gjorde, så synes jeg det er en skam... Her forhindret TS noe som kunne endt med alvorlige skader... Heller helt enn passiv... ja helt klart ei jente på 160 gidder å leke helt!!! jeg gidder ikke å fly etter en dopa fyr for å leke helt eller slå han ned. ts er en skam. en helt sparker ikke en person som er ubevepna som står med ryggen til ned en trapp... ja kanskje batman hadde gjort det, men han er ikke en realistisk person Endret 2. januar 2010 av estella87
Vera Vinge Skrevet 2. januar 2010 #38 Skrevet 2. januar 2010 (endret) Har dere sett rusede mennesker når de er aggresive? Har dere møtt en narkoman i ruset tilstand som har truet noen med kniv eller annet potensielt dødelig våpen? Har dere opplevd å komme over noen som står og truer en annen person med et våpen i ren desperasjon og som selv familien er livredd for at skal skade seg selv eller omgivelsene? Med mindre dere har det, og klarte å avverge det hele på en ikke voldelig måte, så synes jeg at det å slenge dritt er totalt unødvendig. For det første: Slenger man dritt fordi man er uenig? Og så: Er det et krav i KG-diskusjoner at man må ha erfart en nøyaktig lik situasjon som den man diskuterer for å ha en berettiget mening? Det ville være et stort tap for diskusjonene her, med mindre man vil ende opp med at alle nikker enige. Jeg har nemlig ikke vært i en situasjon med en rusa og aggressiv person som truer med kniv eller annet våpen (selv om jeg har sett flere rusa og aggressive personer). Jeg nekter å melde meg ut av diskusjonen av den grunn. Endret 3. januar 2010 av Furstina
Perledrøm Skrevet 2. januar 2010 #39 Skrevet 2. januar 2010 Huff, stakkars mennesker Det er dessverre mange slike tilfeller rundt om.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #40 Skrevet 3. januar 2010 Synes TS virker som en drittsekk som ikke skjønner at det denne sønnen trenger er hjelp, antakeligvis en innleggelse, ikke fysisk vold. Fyren har levd gjennom rushelvete i 20 år nå. Det er ingenting flott ved å banke han opp, det som hadde vært flott var om TS hjalp det eldre paret til å finne noen som kunne hjulpet sønnen deres. Ja stakkars. Han har på ingen måte valgt det selv? Folk må være motivert for hjelp, ellers nytter det ikke. Når du har vært narkoman i 20 år er vel løpet kjørt...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå