Gå til innhold

Eldre gråtene mann på døra....


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hadde du sagt det samme dersom sønnen hadde skadet moren med kniven? Jeg er sikker på at TS også synes at mannen fotjener hjelp og behandling, men akkurat der og da var TS nødt til å handle i nødverge.

NØdverge? Å sparke noen som allerede er på vei til å gå ned en trapp er et bakholdsangrep og ikke nødverge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke dette er noe å skryte av, eller å applaudere. Å sparke en rusa mann ned en trapp bakfra er ikke heltemodig, det er bare latterlig.

Det finnes mange heltemodige måter å løse en slik sak på, dette var ikke en av de måtene.

Bra! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NØdverge? Å sparke noen som allerede er på vei til å gå ned en trapp er et bakholdsangrep og ikke nødverge!

Jeg tror TS som var der er best istand til å bedømme at det var riktig å sparke han ned trappa. Jeg synes det var genialt. Han uskadeliggjorde mannen på en effektiv måte, og ingen kom til skade. Muligens den stakkars narkomane sønnen da :fnise:

Jeg tror ikke han besøker foreldrene på en stund. Og det er sikkert ikke et savn. Applaus for TS!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror TS som var der er best istand til å bedømme at det var riktig å sparke han ned trappa. Jeg synes det var genialt. Han uskadeliggjorde mannen på en effektiv måte, og ingen kom til skade. Muligens den stakkars narkomane sønnen da :fnise:

Jeg tror ikke han besøker foreldrene på en stund. Og det er sikkert ikke et savn. Applaus for TS!!

du høres ut som du lever i spill verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS. Ser du har vert i en nødsituasjon. Da handler man mye uten å tenke, man gjør det beste man kan for å løse situasjonen. Håper du/ dere har noen å snakke med etter dette. Slik at inganangen i det nye året ikke blir det som sitter resten av året. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig lett for oss som sitter her i sofaen å logisk analysere en situasjon vi leser om på nett og slå ned på handlinger som kanskje ikke var optimale. Det er noe helt annet å være i situasjonen. Jeg synes det var flott at TS tok tak i situasjonen, vi skulle hatt flere slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra jobbet! selv om han er narkoman er det ingen unnskyldning å true sine egne foreldre med kniv. Du tok ansvar og gjorde det rette. Sannsyligvis skånte du foreldrene for mye ubehag. Det er vanskelig å være foreldre i en slik situasjon. De var heldig med at noen grep inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet! selv om han er narkoman er det ingen unnskyldning å true sine egne foreldre med kniv. Du tok ansvar og gjorde det rette. Sannsyligvis skånte du foreldrene for mye ubehag. Det er vanskelig å være foreldre i en slik situasjon. De var heldig med at noen grep inn.

akuratt i denne sitvasjonen mener jeg at trå starter gjør mere skade en faktisk han som truer. som jeg har sakt det før. han klarte å få den berusette til å ta vekk kniven, så går han da til angrep mot en berusa mann som er ubevepna og med ryggen til. for meg er dette som å sparke en som ligger nede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man dreper en person i selvforsvart så går man ikke å skryter av det etter på, for å sette det på spissden.

Jeg var ikke der og kan kun dømme det ts gjorde ut i fra det han skriver.

Jeg synes dette var dumt og unødvendig og det var ikke en gang selvforsvar. Hadde han hatt kniven skulle jeg ikke sagt noe.

Men jeg var der ikke og jeg vil tro at i en slik situasjon er det lett å miste hodet. Kanskje ts var redd og rett og slett bare tok en sjanse uten å tenke?

Men uansett, man skryter ikke av det. Men usikker om ts mener å gjøre det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stakkars. Han har på ingen måte valgt det selv? Folk må være motivert for hjelp, ellers nytter det ikke. Når du har vært narkoman i 20 år er vel løpet kjørt...

Jeg er enig i at folk må ville ha hjelp for at den skal virke. Men man kan så spørre seg om motivasjon bare er noe som enten er der eller ikke er der. Eller om motivasjon er noe man kan jobbe med om man får hjelp til å komme seg til rette hjelpeinstans.

Og så vil jeg kommentere dette med å velge et liv i rus. Den jevne rusmisbruker er neppe en lykkelig og veltilpasset person som på et tidspunkt tar et aktivt valg om å bruke dagene til å forberede neste skudd. Så jeg kjøper ikke den om at de har valgt det helt selv, da det gjerne er mange og kompliserte grunner til at noen blir rusmisbrukere. Det betyr ikke at jeg mener de er fullstendig passive tilskuere til livet, og en del valg må de selv stå for. Og de må selv være delaktige i å komme seg på beina, men da gjerne med hjelp.

Dette ble litt på siden, men jeg klarte ikke å la være.

Jeg tror TS som var der er best istand til å bedømme at det var riktig å sparke han ned trappa. Jeg synes det var genialt.

Hm, hva skal man da med et rettsvesen, hvis man alltid skal stole på at den som utøver vold har gjort forsvarlige vurderinger?

Jeg kan forstå at man i en uoversiktlig situasjon, hvor man selv er redd, kan ta valg man i ettertid ser ikke var det aller klokeste. Det kan også være at det var det eneste fornuftige, hvis man var der og observerte det hele. Det jeg stusser mest over her, er at så mange umiddelbart syns det er riktig å handle som ts, som om det nærmest er helt selvfølgelig. For meg høres det umiddelbart ut som et unødvendig bakholdsangrep, men med forbehold om at det likevel kan ha vært til å forsvare. Når det er snakk om å slå en person bevisstløs, syns jeg det er bedre å være litt tilbakeholden enn å heie på, spesielt når man ikke kjenner alle detaljer.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stektegrønnetomater

Enig med Vera Vinge, men hvis jeg som en liten og spinkel dame, kanskje sammen med en venninne, ble truet av en mann med kniv - da ville jeg kanskje gjort verre ting enn å sparke han for å uskadeliggjøre han. I redsel og panikk, fra min side. Hvis det var flere tilstede (ja, jeg har sett folk stå passive og sett på ekstrem grov vold i Oslo), hadde jeg kanskje ikke regnet med dem heller.

Så feig kan jeg tippe at jeg kan bli. Den volden jeg var vitne til, da alle var passive og ingen gjorde noe fordi alle var redde, gjorde meg sjokkert. Jeg løp og stoppet en taxi og fikk han til å tilkalle politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

TS skriver at han hadde lovet sønnen penger om han la ned kniven, og det var derfor han var på vei ned trappen. Når han hadde komt ned og forstått at der ikke var noen penger og at politiet var på vei, ville nok denne naboen fått gjennomgå av en rusa, desperat mann. Å uskadeliggjøre mannen synes jeg var en klartenkt og rasjonell handling av naboen.

De som her sier at de ikke ville utøvd noen form for vold, ville nok selv blitt at voldsoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS skriver at han hadde lovet sønnen penger om han la ned kniven, og det var derfor han var på vei ned trappen. Når han hadde komt ned og forstått at der ikke var noen penger og at politiet var på vei, ville nok denne naboen fått gjennomgå av en rusa, desperat mann. Å uskadeliggjøre mannen synes jeg var en klartenkt og rasjonell handling av naboen.

De som her sier at de ikke ville utøvd noen form for vold, ville nok selv blitt at voldsoffer.

merkelig hvordan dere som heier på ts skal få lov å analysere sitvasjonen mens vi andre ikke får lov å sette spørsmålstegn med ts overdrevet bruk av vold!

spørs om mange her hadde blitt volds offer. mange her ville vell ikke en gang lekt helt og heller ringt politiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*
merkelig hvordan dere som heier på ts skal få lov å analysere sitvasjonen mens vi andre ikke får lov å sette spørsmålstegn med ts overdrevet bruk av vold!

spørs om mange her hadde blitt volds offer. mange her ville vell ikke en gang lekt helt og heller ringt politiet

Tror du TS, eller noen andre for den saks skyld, går opp til en ruset, agressiv, bevepnet mann med tanken "jippi! nå blir jeg helt!"!?

TS tok et valg, og de som var i fare, kom fra det hele uskadet. Langt de fleste ville nok ikke turt å gå inn i en slik situasjon, og heller ringt politet og ventet. Og så kan man jo spekulere i hva som kunne skjedd med foreldrene på den tiden det tar politet å komme (og, NEI, jeg sier ikke at noe garatert ville skjedd.)

Det å leke besserwisser er lett når man sitter trygt hjemme i sofa'en. TS sin løsning på situasjonen vet man utfallet at. Utfallet av løningene som fremstilles her, vet vi ikke. De kan være bedre, og de kan være mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...