Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Har forgjeves forsøkt å dra meg opp kl 4:30 for å stikke på trening før jobb, men hver morgen skrur jeg av alarmen i søvne, noe som er ganske godt gjort med tanke på at jeg må låse opp iPhonen min for å slå den av. Oh, well!

Gårsdagens treningsøkt ble grei den, selv om jeg ikke orket noen kondisjonstrening. Skuldrene fikk virkelig gjennomgå, og jeg følte meg sterk. Riktignok var det så fullt på senteret at det var et ork å trene, og i tillegg slo pulsklokka mi seg fullstendig vrang, så jeg endte økta med å være ganske sur. Må få tak i ny pulsklokke, nå er jeg dritt lei av at den streiker eller som i går, låser seg fullstendig og når jeg da endelig får den til å funke igjen så har den slettet treninga for gårsdagen fordi jeg ikke fikk stoppet den på normal måte. :sur:

Skulle egentlig innom Sandakersenteret på vei hjem i dag for å kjøpe ny, men glemte igjen gavekortet mitt, og uten det kan jeg ikke bruke penger på ny pulsklokke akkurat nå. Gavekortet vil dekke 2/3 av klokka jeg har tenkt å kjøpe. Har kikket en del på klokker, og en stund hadde jeg veldig lyst på den nye klokka deres, RCX5, men denne er dyr, og også veldig spisset inn mot kondisjonstrening, noe jo de fleste pulsklokker er. Greit at jeg løper mye på sommeren og trener en del spinning på vinteren, men jeg har lenge ønsket meg en klokke som kan gi meg noe mer også når jeg trener styrketrening.

Derfor vurderer jeg nå sterkt FT80 som gir støtte for styrketrening også. Med denne kan jeg fortsette å bruke fotsensoren jeg kjøpte til FT60, så dermed sparer jeg jo litt penger på det også. På en måte plager det meg litt at det ikke står noe om den funker i vann, FT60 gjør det, selv om det ikke står noe om det, så da er det ganske naturlig at FT80 også gjør det. På RCX5 står det spesifikt at den funker fint i vann, men samtidig så svømmer jeg egentlig svært lite.

Jeg har vurdert å melde meg på svømmekurs, for å lære meg flere svømmearter, jeg fikk merkelig nok aldri teken på crawl i løpet av de to gymtimene vi brukte på å "lære" det, men har egentlig vært veldig glad i å svømme likevel. Det er bare det at svømmekurs er dyrt og det binder meg til å møte opp til faste tider. I tillegg må jeg ha svømmekort, og det koster såpass at jeg føler meg bundet til å svømme en del for å forsvare pengebruken. Får fortsette å tenke litt på det, lysten kommer og går litt. ;)

Det er en viss mulighet for at jeg stikker hjem tidlig i dag, og i stedet for å stikke innom Sandakersenteret, stikker hjem, henter gavekortet og stikker på XXL i sentrum. Det er vel også sånn at det lønner seg å trene litt seint, sånn at det ikke er så himla mye folk, det er gjerne mellom 17 og 19 det er flest folk på trening. I går var det så mye folk at det var nesten umulig å få benk og speil, og man stod omtrent oppå hverandre, noe som er fryktelig upraktisk når 2-3 stk står klint oppi hverandre og forsøker å kjøre sidehev. :gjeiper:

Jeg liker fortsatt best ukene med 6-splitt, deilig å kjøre bare en muskelgruppe. Dessuten får jeg fyllt uka med styrketrening, meeen det er jo ikke helt heldig for kondisjonstreninga mi da, så jeg må nok sparke meg selv hardt bak og komme i gang. Kjøre lett jogg og litt intervaller fram til jul, også kjøre på med lengre og hardere løpeøkter fra januar, for da legger jeg opp nytt styrkeprogram som tar hensyn til at jeg må få inn mer kondisjon om jeg skal kunne gjennomføre noen løp neste år. Så er det bare å krysse fingrene for at skaden min blir leget da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg testet mitt nye leketøy! :nigo: Liker klokka veldig godt! Enkelt design, blir ikke klumpete til min arm, selv om det er en herreklokke, den har gode "infoskjermer" mens du trener og viser deg puls, treningstid, hvor lenge du har ligget i hver enkelt sone, klokkeslett og kalorier på en god og oversiktlig måte. Har så vidt kikket på styrketreningsprogrammet også, og klokka kan holde styr på 1 RM for deg. Må se litt mer på det og også lage treningsprogram, så nå som jeg kjører 5-splitt og 6-splitt tror jeg det blir litt mye, men når jeg endrer programmet mitt over jul kan det være noe å tenke på.

Ellers ble dagens økt grei nok. Jeg er ikke noe særlig glad i beindagene, fordi jeg har mistet så ufattelig mye styrke på den 1,5 måneden jeg ikke trente bein. Jeg føler meg svak, jeg blir frustrert over manglende styrke og hvor lette vekter jeg må trene med, jeg klundrer med teknikken og alt føles bare helt feil. Jeg vet jo at det er sånn det er å trene seg opp igjen etter en skade, men det hjelper ikke på humøret likevel.

I morgen er det heldigvis brystdag, det er en goddag igjen, særlig de ukene jeg kjører 6-splitt. Når jeg kjører bryst og skuldre føler jeg meg sterk, i tillegg får jeg så god pump i musklene, så da føler jeg meg ikke bare feit og dvask som på beindagene. Rygg er heller ikke noe jeg er helt fornøyd med. Den kranglete ryggen min påvirker hvor tungt jeg kan kjøre, og det er utrolig frustrerende å vite at dette er noe jeg må slite med og ta hensyn til hele resten av livet. Selv om dagens økt var helt ok blir jeg alltid i dårlig humør etter beindagene, skulle bare ønske noen kunne vifte med tryllestaven og gjøre meg frisk, skadefri, sterk og i god form på 1, 2, 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka stod i fare for å bli en ordentlig syte/survebok så jeg trengte en liten pause. Jeg trengte å finne igjen godfølelsen på trening, den kan nemlig være ganske vanskelig å finne når man oppdager hvor dårlig løpeformen blir av en pause på 6? uker og når man fortsatt plages av skaden man fikk for 8 uker siden.

På toppen av det hele har jeg blitt forkjøla, så formen er ikke på topp, men likevel fikk jeg en god økt i dag. Beinstyrken er ikke akkurat på topp, så det ble ikke så tunge vekter i dag, men teknikken satt utrolig bra på frontbøy, bedre enn jeg har opplevd at den har gjort noen gang. Hovedgrunnen er nok at jeg har vært veldig flink til å mobilisere og tøye hofte og lyske. Kjørte beina totalt tomme i dag, satt på beinpressen og skulle kjøre reps, og klarte ikke rikke vektene på siste settet. Ok, jeg skulle sikkert gått ned på antallet kg bare for å få kjørt det siste settet, men jeg var i grunnen fornøyd med meg selv. Da følte jeg virkelig at jeg hadde tatt ut alt.

Helga blir også full av trening, og ellers blir det nok sofaen for å pleie forkjølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RISE ABOVE! NO EXCUSES!

Youv've had a long day at work.

Your legs are sore from yesterday's workout.

It's raining outside.

It's cold outside.

It's hot outside.

The drive is too far.

You don't have time.

Your alarm didn't go off.

These are excuses made by common people.

You are NOT common.

You are NOT a quitter.

You are NOT the person you may have been

in the past.

You are an unyielding competitor.

You will succeed.

You will undeniably rise above it ...

NO excuses!

Jeg innrømmer at jeg har benyttet meg av unnskyldningene i blant også, men det ER bare unnskyldninger. Det handler om prioriteringer.

To økter i dag, en litt for travel en siden jeg forsov meg i dag. Jeg hadde en avtale kl 11 og skulle vært på senteret kl 8. Rakk ikke dit før halv 9, dermed ble det en forkortet styrkeøkt. Tilbake til spinningtime kl 12:30, så totalt ble det slett ikke så verst likevel.

Etter treninga var jeg totalt utslått og trengte noen timer i senga. Hadde håpet å bli bra nok til en tur til venninna mi som skulle ha jentevorspiel i sin nye leilighet, men jeg endte på sofaen hjemme i stedet. Jeg får heller vente til innflyttingsfesten hennes.

I morgen skal jeg på minst en spinningtime, forhåpentligvis våkner jeg tidlig nok til å komme meg på spinningtimen på morgenen også, men har ikke turt å booke meg inn. Formen er verst på morgenen, og jeg har ikke lyst til å sette på klokka, vil heller våkne av meg selv. Er booket på time kl 17 i alle fall, og den skal jeg på, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens første økt unnagjort. Det ble 45 min på CT, også litt core. Kl 17 i dag er det spinningtime. Usikker på om jeg har vært på time med den instruktøren før, forhåpentligvis er hun bra. Den lange søndagstimen var noenlunde fast time før jeg ble skadet, men da med en annen instruktør som nå har sluttet pga. studier i utlandet. Har ikke helt lyst til å gi slipp på 75 minutters timene, jeg synes det er så mye bedre med litt lengde på timene.

Det er greit med 55 minutters timer hvis det er intervall, men ellers blir de rett og slett for korte til at jeg føler de gir meg en bra nok treningsøkt. 55 min er jo stort sett inkludert uttøying og gjerne rengjøring av sykkel også, så selve økta blir ikke så lang at det gjør noe.

Det er jo noen 75 min timer på timeplanen, men noen av dem har så jævlig instruktør at jeg ikke holder ut en så lang time med en instruktør og musikk som virker demotiverende på meg, og noen går på en tid som ikke passer i forhold til jobb og styrketrening.

Til uka blir det litt omrokkering på timeplanen min, siden jeg skal til behandling på torsdag. I tillegg går det en 75 min time på Bislett med en instruktør jeg vet jeg synes er ok, så det kan hende det blir en varig endring at jeg legger styrketrening til tirsdag og kondisjonsdag til torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinningtimen ble en stor skuffelse. De hadde måttet skaffe vikar, og han hadde bare fått en times varsel på at han skulle ha time og ca 10 min på at dette var en 75 min time og ikke en 55 min time. Tekniske problemer gjorde ikke ting bedre, cd-en var full av hakk, så det var vel knapt en eneste sang som gikk uten problemer.

Hadde ikke helt sansen for stilen hans heller. Han kjørte annenhver sang sittende og stående, altså hele sangen enten sittende eller stående, og det ble litt lite variasjon for meg. Men jeg holdt da ut litt over en time til sammen, så den totale treningsmengden for dagen ble helt grei. Får håpe den vanlige instruktøren er tilbake neste gang og at hun er litt bedre. Jeg kommer garantert ikke til å gå på den instruktørens timer igjen i alle fall, ikke at han kunne noe for de tekniske problemene, men jeg synes ikke noe særlig om stilen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Instruktører har nesten alt å si for en god time! Likte hun vi hadde på tirsdag, men tror ikke hun var helt heldig med publikumet. Hun prøvde å spørre om vi hadde det bra, og fikk bare halvhjertede svar tilbake :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruktører har nesten alt å si for en god time! Likte hun vi hadde på tirsdag, men tror ikke hun var helt heldig med publikumet. Hun prøvde å spørre om vi hadde det bra, og fikk bare halvhjertede svar tilbake :gjeiper:

Jeg er ekstremt kravstor når det gjelder instruktører. ;) Jeg er sikkert litt i hardeste laget mot en del, jeg har lett for å slakte dem om de ikke er akkurat som jeg synes de skal være. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag er virkelig ikke dagen for å trene på Majorstua. Det er så fullt der at jeg får noia. Det ble bryst, skuldre og triceps i dag, i stedet for bakside bein, rygg og biceps, fordi rack-ene var opptatt. Til min store overraskelse var ingen av benkpressene opptatt. Føler at benkpressen går bra om dagen, så sånn sett var det jo en grei økt også.

Det er ikke det at det gjør så mye å måtte bytte om litt på dagene, men det er så irriterende når det er så fullt. Dessuten synes jeg det er greiere når jeg er forberedt på å bytte om før jeg kommer på trening, og ikke må bytte om etter å ha varmet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag er virkelig ikke dagen for å trene på Majorstua. Det er så fullt der at jeg får noia. Det ble bryst, skuldre og triceps i dag, i stedet for bakside bein, rygg og biceps, fordi rack-ene var opptatt. Til min store overraskelse var ingen av benkpressene opptatt. Føler at benkpressen går bra om dagen, så sånn sett var det jo en grei økt også.

Det er ikke det at det gjør så mye å måtte bytte om litt på dagene, men det er så irriterende når det er så fullt. Dessuten synes jeg det er greiere når jeg er forberedt på å bytte om før jeg kommer på trening, og ikke må bytte om etter å ha varmet opp.

Så kjipt. Hater å ha planlagt en trening som ikke blir som den skal.

Verste var da jeg ville jogge og alle møllene var opptatt og du må vente minst 30 minutter på den. Derfor jeg investerte i min egen hjemme. Aldri mer venting; Mohahaha :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt. Hater å ha planlagt en trening som ikke blir som den skal.

Verste var da jeg ville jogge og alle møllene var opptatt og du må vente minst 30 minutter på den. Derfor jeg investerte i min egen hjemme. Aldri mer venting; Mohahaha :fnise:

Hehehe, sånn sett er det jo greit for deg som bare skal ha mølle, litt verre å investere i et helt gym. :gjeiper: Jeg har jo EVO også, så vurderer sterkt å kjøre mandagsøktene der, men jeg kan jo ikke være sikker på at det ikke er like fullt der på kveldstid. Evt. kan jeg rett og slett stikke dit kl 5 på morgenen, for da er det ingen andre der uansett hvilken dag jeg er der på. Bare vet ikke helt om jeg er så interessert i å stå opp kl 4:15 hver eneste mandag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du trener, er det på Elixia? Og på EVO i tillegg?

Slitsomt når det er fullt, ja! Da blir man bare irritert, og treningen går ikke helt som den skal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du trener, er det på Elixia? Og på EVO i tillegg?

Slitsomt når det er fullt, ja! Da blir man bare irritert, og treningen går ikke helt som den skal :P

Nei, trener på SATS, også EVO i tillegg ja. :) EVO har fine åpningstider, og det gjør det litt enklere å få trent også dager man normalt ikke får trent. Jeg ønsker så langt det lar seg gjøre å trene hver dag, og det lar seg jo ikke alltid gjøre når man er avhengig av sentrenes åpningstider.

Jeg kan ikke fordra at det er fullt når jeg skal trene. Det verste jeg vet er å "trene i kø", eller måtte gjøre noe annet enn planlagt, selv om programmet mitt åpner for å gjøre endringer på de oppsatte dagene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble kondisjonstrening på morgenen i dag. Fant ikke noe annet i programmet mitt som passet inn i forhold til hva jeg har trent de foregående dagene. Hadde egentlig tenkt å ta rein kondisjonsdag i morgen, men da hadde jeg jo ikke tenkt gjennom hvordan programmet er satt opp.

Dermed er jeg helt nødt til å komme meg opp 4:15 i morgen også og kjøre en styrkeøkt på morgenen før jobb. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om å trene så tidlig på morgenen. Det er veldig deilig i forhold til at det ikke er noen andre til stede, av og til våkner jeg til av treninga, mens andre dager blir jeg så trøtt at jeg sliter med å holde meg våken på jobb sånn som i dag.

Helt grei økt på morgenen i dag, ikke akkurat den mest energiske treningsøkten så tidlig på morgenen, trøtt og forkjøla som jeg er, men jeg kom meg da gjennom. Blir ikke noen trening i kveld siden jeg får besøk av en venninne som skal overnatte og vi skal ut og spise indisk. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarer å stå opp så ukristelig tidlig og stikke på trening! :)

Er det fordi du begynner kl. 8 på jobb? Jeg pleier å være på jobb halv åtte, da står jeg opp seks, og det er mer enn tidlig nok for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble kondisjonstrening på morgenen i dag. Fant ikke noe annet i programmet mitt som passet inn i forhold til hva jeg har trent de foregående dagene. Hadde egentlig tenkt å ta rein kondisjonsdag i morgen, men da hadde jeg jo ikke tenkt gjennom hvordan programmet er satt opp.

Dermed er jeg helt nødt til å komme meg opp 4:15 i morgen også og kjøre en styrkeøkt på morgenen før jobb. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om å trene så tidlig på morgenen. Det er veldig deilig i forhold til at det ikke er noen andre til stede, av og til våkner jeg til av treninga, mens andre dager blir jeg så trøtt at jeg sliter med å holde meg våken på jobb sånn som i dag.

Helt grei økt på morgenen i dag, ikke akkurat den mest energiske treningsøkten så tidlig på morgenen, trøtt og forkjøla som jeg er, men jeg kom meg da gjennom. Blir ikke noen trening i kveld siden jeg får besøk av en venninne som skal overnatte og vi skal ut og spise indisk. :nigo:

Wooow! Snakker om stålvilje! Stå opp midt på natta for å få trent :sjokkert: Du er RÅ :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wooow! Snakker om stålvilje! Stå opp midt på natta for å få trent :sjokkert: Du er RÅ :briller:

Hehe, takk! :) Det går egentlig greit, det er bare et spørsmål om mengden koffein. :fnise:

Opp på morgenen i dag igjen. Våkna med en dønn stiv nakke og deilig strålingshodepine. Elsker sånne morgener. :gjeiper: Ingen smertestillende i hus, men satset på at litt trening ville fikse problemet og det gjorde det. :)

Armer og mage + en tur på mølla ble resultatet i dag. Egentlig skulle jeg trent legger også, men de utgikk til fordel for mølla. Det er ikke så mange øvelser, så de kan fint legges inn i morgen eller lørdag. Ikke no' stress. Måtte få med den turen på mølla siden det ikke blir noen spinning i kveld. Fortsatt besøk, og jeg prioriterer definitivt besøket framfor trening. Venninna mi har akkurat kommet hjem etter 9 måneder i Australia, så det er evigheter siden jeg har sett henne og vi har masse å prate om.

Synes det begynner å bli riktig så koselig å møte opp på senteret sånn tidlig på morgenen. Jeg er aleine først 15-30 minuttene før det begynner å komme andre. De fleste andre som er så tidlig ute holder seg på møllene, så jeg får ikke selskap i styrkeavdelingen før i 6-tiden. Det er de samme folka som er der hver morgen, så det blir nesten som et fellesskap selv om vi bare nikker og smiler til hverandre.

Så det er ikke bare jeg som er "gal". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde slett ikke lyst til å trene i dag, men sparket meg selv bak. Visste veldig godt at om jeg bare kom meg av gårde ville jeg kose meg, det var bare så vanskelig å forlate sofaen.

Endte opp med en 2-timers økt, trente forside bein og rygg, og tok en halvtime på mølla til slutt. Lekte meg litt med fart og stigning, både for å presse meg selv litt og for å gjøre det hele litt morsommere.

Ny treningshelg på trappene, 2 økter i morgen, først styrkeøkt og litt seinere på dagen en 75 min spinningtime.

Søndag blir det nok CT og core på morgenen, også skal jeg på 75 min spinning på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde slett ikke lyst til å trene i dag, men sparket meg selv bak. Visste veldig godt at om jeg bare kom meg av gårde ville jeg kose meg, det var bare så vanskelig å forlate sofaen.

Endte opp med en 2-timers økt, trente forside bein og rygg, og tok en halvtime på mølla til slutt. Lekte meg litt med fart og stigning, både for å presse meg selv litt og for å gjøre det hele litt morsommere.

Ny treningshelg på trappene, 2 økter i morgen, først styrkeøkt og litt seinere på dagen en 75 min spinningtime.

Søndag blir det nok CT og core på morgenen, også skal jeg på 75 min spinning på ettermiddagen.

Er ikke det der rart? De gangene jeg tenker at i dag ooooorker jeg ikke å trene så er det som oftest de dagene jeg løper en mil :fnise:

Du er kjempeflink!!!!

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det der rart? De gangene jeg tenker at i dag ooooorker jeg ikke å trene så er det som oftest de dagene jeg løper en mil :fnise:

Du er kjempeflink!!!!

:hoppe:

Ikke sant! Jeg var så utrolig nære å bare bli på sofaen, og så inderlig glad for at jeg klarte å sparke meg selv ut av døra. :)

Det var faktisk en tvers igjennom deilig treningsøkt, og jeg vet jo at det egentlig bare er tull å ikke stikke på trening fordi jeg ikke har lyst til å ta turen ut døra. Bare jeg kommer meg av gårde så blir det som regel bra likevel, og blir det ikke noen topp økt så har jeg i det minste forsøkt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...