Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Fortsatt støl i beina, i dag er det verre både på forside og bakside lår enn i går, da rompa var verst. Dermed blir det ikke noe bakside bein i dag. Må nok satse på armer, siden øverste del av rygg/bakside skuldre også fikk skikkelig juling i går, og bryst henger såpass sammen med forside skuldre at det ikke er særlig smart å kjøre på med bryst i dag.

Armer er kanskje ikke den dagen jeg ar enklest for å motivere meg selv for, men med bare 8 øvelser bør det i det minste være rom for at jeg skal orke å kjøre litt kondisjon etterpå. Det har blitt litt dårlig med det i det siste, jeg har vært for sliten etter økta fordi styrkeøktene blir for lange. Har forsøkt å komme meg opp på morgenen for å kjøre kondisjon på morgenen i stedet, men i går var jeg aaaalt for trøtt, og slo av alarmen i halvsøvne, i morges var jeg rett og slett for lat! Gode varme senga fristet mer enn å stikke ut i regn og mørke. Men i morgen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Armøkt i dag. Denne er betraktelig kortere enn de andre øktene, men vi snakker jo ikke akkurat de helt store muskelgruppene heller. Dermed ble det en tur på CrossTrainer på slutten, så totalt ble det en helt grei økt i kveld også. I morgen får jeg forhåpentligvis trent bakside bein, så er planen bryst på torsdag, forside bein fredag og rygg lørdag. Søndag håper jeg på en 75 min spinningtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bakside bein i går, og heldigvis er jeg ikke voldsomt støl. Selvsagt er det en ørliten sjans for at det kan smelle i morgen siden det er den beryktede 2.dagen, men går ut fra at forside bein skal gå fint. Tok det litt pent i går da, er fortsatt usikker på hva lyske og hofteleddsbøyer tåler, for alt er ikke som det skal fortsatt. Satser på at det nå er egenmassasje, mobilisering, tøying og tid som skal til for å bli helt bra igjen.

I dag er det bryst som skal få kjørt seg, i morgen bein og lørdag rygg. Jeg må si jeg liker 6-splitten min veldig godt, men tror likevel ikke det er noe jeg vil kjøre hver uke. Det føler litt feil å kjøre bryst og rygg bare én dag i uka. Beina får jo kjørt seg både på bakside og forside selv om jeg deler dem opp, forskjellen ligger hovedsaklg i isolasjonsøvelsene. Armer får jo gjerne kjørt seg på de fleste overkroppsøvelser og skuldrene kommer også inn på de andre overkroppsdagene, om enn ikke i like stor grad som når jeg kjører skuldrene isolert.

Veldig deilig å variere mer enn bare antall sett og antall reps når jeg kjører et program i 10 uker. Jeg bruker jo gjerne de samme øvelsene i programmene mine, med små endringer, da er det greit å få litt variasjon, både for musklene sin del og for motivasjonen. Jeg har også stor tro på at jeg vil få god framgang for enkelte muskelgrupper, da enkelte muskelgrupper lider under at jeg kjører meg ut på andre muskelgrupper først på 5-splittprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sååå flink! :trene:

Takk! :)

Brystøkta var bra i går, føler meg sterk når jeg ikke bruker opp energien på andre muskelgrupper før brystøkta. Tror jeg må gjøre om litt på rekkefølgen når jeg kjører flere muskelgrupper på samme dag, sånn at jeg får litt bedre utbytte av øktene, ikke kjøre en muskelgruppe så og si ferdig før jeg begynner på neste. Med unntak av armer da, de trenger ikke så fryktelig stort fokus egentlig.

Ellers ble kondisjonsdelen litt brått avbrutt i går. Hadde ikke fått med meg at senteret stenger kl 21 på torsdager, så dermed fikk jeg ikke noen nedtrapping på mølla. Men fram til jeg måtte hoppe av nedtrappingen var økta på mølla ok. Prøvde meg så vidt på å jogge veldig rolig i 20 minutter. Merker at den gamle løpeformen er langt unna, men jeg får bare være flink og jogge på mølla noen ganger i uka nå, litt forsiktig også kan jeg etterhvert legge inn intervaller. Vil ta det litt med ro i begynnelsen siden lyske og hofteleddsbøyer fortsatt ikke er helt bra, da er det bare dumt å kjøre på med knallhard intervalltrening og risikere å gjøre det verre igjen, selv om det klør i fingra mine etter å løpe fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen i går var ekstremt laber, i tillegg til at lysken og jeg slett ikke var godvenner. Dermed kræsjet jeg på sofaen med indisk, sjokolade og film i stedet. :sjenert: Ikke veldig stolt av meg selv for det, men jeg kan ikke henge meg opp i det heller.

Dagens trening derimot var bedre, selv om jeg følte at jeg hadde veldig lav energi under ryggøkta og at det var veldig tungt. Det er jo strengt tatt ikke så rart, siden det er evigheter siden jeg trente markløft, og det har blitt lite stående roing i det siste, så jeg får bare ta tiden til hjelp, akkurat som jeg må på jobb.

Jeg har vært fryktelig frustert i forhold til jobb denne måneden, og det har gått veldig utover selvtilliten min. Det igjen går utover treninga, spinninga i dag derimot ble helt knall. Da hadde jeg plutselig masse energi, og kjørte meg selv hardt.

Egentlig er jo ikke det optimalt i forhold til nedbryting av muskler, men jeg er nødt til å gjøre noe for å få opp kondisen min også, og jeg spiser såpass mye for tida at jeg har bulket godt. Tror ikke det er noen fare om spinningtimene i helgene blir litt harde. Kondisøktene i uka er ikke harde, da holder jeg meg i sone 1 og 2 (60 - 80%).

I morgen håper jeg å få inn to økter. En på morgenen, med litt core + crosstrainer, også 75 min spinning på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mye for 2 økter ... Våkna med lett feber og totalt utslått, så holdt sofaen i stedet. Normalt ville jeg vel stukket på trening på ettermiddagen ettersom feberen ga seg, men med ny jobb kan jeg ikke ta noen sjanser. I gamle jobben kunne jeg bare tatt hjemmekontor hvis en treningsøkt hadde gjort formen verre, nå er jeg helt nødt til å møte opp på kontoret.

Litt endring i timeplanen til uka. Skal til massasje på onsdag, og av erfaring vet jeg at da blir det lite styrketrnening etterpå. Har derfor flyttet onsdagens styrketrening til tirsdag og tar spinninga på onsdagen i stedet. Ellers går nok uka som planlagt, selv om det vel blir tur på søndagen. Regner med å ta en tur til Toten og besøke mamma i helga, så da drar jeg rett etter styrkeøkta på lørdag og får meg forhåpentligvis tur både lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sent ute! Men Ibux er et NSAID, altså betennelsesdempende med de fordeler og ulemper det medfører. Stort inntak kan blant annet gi magesår, og det er nok grunnen til at det selges i så lave doser. De fleste av oss vet ikke helt hvordan det står til i magesekken, så derfor er doseringen lav når det ikke er reseptbelagt (der også legen kan gi pasienten instruksjoner for bruk). Veldig mange tar Ibux utenom måltider, og ved for store doser kan det ha en svært negativ effekt på magen.

Herlig å lese at treningen går bra :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez, jeg klarer å rote det til også. Det er litt mye som skjer denne uka, derfor måtte jeg bytte litt om på dager etc. og skulle ta bryst, skuldre og triceps i går. Problemet var bare at jeg fullstendig glemte triceps, og da blir plutselig alt mye verre. Når jeg da i tillegg glemte musikk i dag var tung styrke helt utelukket, så da ble det armer og legger i dag. Hvordan jeg da skal få gjort det med resten av treningene er jeg ikke helt sikker på. Jeg tror rett og slett jeg må kutte isolasjonsøvelser på armene resten av uka og det irriterer meg.

Nå er det så klart ingen krise å ikke kjøre isolasjonsøvelser på armene i det hele tatt, siden armene får juling i de fleste overkroppsøvelser, men hovedgrunnen til at jeg kjører isolasjonsøvelser er fordi jeg føler det ofte er særlig triceps som svikter når jeg kjører andre øvelser og hindrer meg i å kjøre så tungt som jeg kunne tenke meg.

Skal ikke nekte for at det har bittelitt med det estetiske å gjøre også, jeg trener jo ikke bare fordi det gjør meg godt og er morsomt å drive med. Jeg ønsker jo også å forme kroppen min, og armene mine er jeg ikke fornøyd med. Vel, vel. Det ordner seg nok på et vis.

Timeplanen min denne uka gjør at jeg må trene styrke på morgenen i morgen og jeg må kutte ut spinninga. En venninne/tidligere kollega skal spille konsert i morgen, og jeg støtter selvsagt opp. Skal få massasje i morgen rett etter jobb, så det blir for liten tid til å ta styrketreninga mellom massasje og konsert. Skal prøve å få inn en liten kondisjonsøkt i stedet.

Torsdag og fredag blir det også styrke, og lørdag morgen en liten kondisjonsøkt før jeg reiser til mamma. Planen er at hun og jeg skal finne et sted å gå tur, og forhåpentligvis får vi en tur på søndag også.

Er ikke helt fornøyd med alle endringene, men jeg hadde helt glemt konserten da jeg bestemte meg for å reise til mamma, og jeg orker bare ikke stresse lørdag morgen forå bli ferdig med styrkeøkta før jeg drar. Det verste jeg vet er å måtte stresse når jeg trener styrke. I tillegg skal jeg ut med en venninne på fredag, jeg tror ikke det blir noen fyllefest akkurat, men et par glass vin blir det. Så da er det like greit å la styrketreninga være den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil man seg selv så vondt helt "frivillig"? Det var VONDT å stå opp tidlig for å trene i dag. Kvaliteten på treninga i dag var nok ikke tipptopp, men jeg kom meg da gjennom en søvnig økt på bein og rygg. Det blir litt miksing og triksing med programmet når uka blir som denne, men da får man bare ta de aller viktigste øvelsene og droppe de mindre isolasjonsøvelsene. Det blir uansett ny ryggøkt på fredag, så får ta litt mer isolasjon da, selv om jeg må legge inn litt bein også for å kunne si meg fornøyd med uka.

Merker det at morgentrening slett ikke gjør mer verken mer våken eller i bedre humør nå som det er kaldt og mørkt. Om sommeren våkner jeg til av å stikke ut tidlig på morgenen, og det gjør at jeg er opplagt og i godt humør når jeg kommer på jobb. I dag er det jammen godt jeg har hjemmekontor, for jeg er i alle fall ikke hyggelig foreløpig. Kald, trøtt og gretten er vel en bedre beskrivelse. :gjeiper: Greit da at kollegaene mine slipper å se meg sånn, det kan vi spare til seinere. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forresten gjøre noe alvorlig med kondisjonen. :gjeiper: Det finnes ikke noe så slitsomt som markløft om dagen, til tross for at jeg ikke løfter spesielt tungt. 4-6 løft og jeg er helt pumpa. Jeg løfter ikke voldsomt tungt, så her er det hjertepumpa som svikter og litt hodet, men med så lang pause er det vel ikke så rart. Hofte/lyske og rygg er ikke helt på plass igjen enda heller etter betennelsene, men det går framover. Behandling hver uke i minst 6 uker framover vil nok ha sin virkning, og det at jeg nå er såpass flink med oppvarming og tøying, og øvelser spesielt rettet mot problemområdene.

Lengter etter en lett joggetur på mølla, jeg sliter med å balansere behovet for styrketrening og behovet for kondisjonstrening. Tror aldri jeg kommer til å finne den perfekte balansen der, ukene har ikke nok dager rett og slett. Sånn sett skulle jeg virkelig ønske at det å komme seg opp om morgenen hadde vært litt enklere. Tenk så fint å kunne starte dagen med en tur på mølla, og føle seg frisk, blid og opplagt etterpå? Mulig det har litt med vane å gjøre altså, skal ikke si for sikkert at jeg etter 2-3 uker vil være like trøtt og gretten etter en treningsøkt som jeg var i morges. Det bare er så himla vondt å komme inn i den rytmen nå om dagen. Selvdisiplin: hvor er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er å trene :) Hva er målet ditt? Skal du ned i vekt eller skal du bare holde deg fit?

(Har ikke lest vol.1 så vet ikke utgangspunktet ditt :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er å trene :) Hva er målet ditt? Skal du ned i vekt eller skal du bare holde deg fit?

(Har ikke lest vol.1 så vet ikke utgangspunktet ditt :sjenert: )

Hovedmålet mitt med treningen er å holde meg fit, men jeg har også flere delmål som f.eks å forbedre tiden min på halvmaraton, faktisk fullføre Nordmarkstraver'n neste år i stedet for å bli skadet osv. :) Jeg har trent styrke i over 10 år, løping begynte jeg med for en 3-4 år siden. Hvor mye jeg har trent i disse årene har riktignok variert en del, men den viktigste grunnen for meg til å trene er at jeg elsker det. Jeg trener ikke fordi jeg føler jeg bør, men fordi det er det jeg liker best å gjøre når jeg ikke er på jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedmålet mitt med treningen er å holde meg fit, men jeg har også flere delmål som f.eks å forbedre tiden min på halvmaraton, faktisk fullføre Nordmarkstraver'n neste år i stedet for å bli skadet osv. :) Jeg har trent styrke i over 10 år, løping begynte jeg med for en 3-4 år siden. Hvor mye jeg har trent i disse årene har riktignok variert en del, men den viktigste grunnen for meg til å trene er at jeg elsker det. Jeg trener ikke fordi jeg føler jeg bør, men fordi det er det jeg liker best å gjøre når jeg ikke er på jobb. :)

Så bra :) Samme som meg da, liker å trene fordi det er gøy :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Do the things you used to talk about doing but never did.
  • Know when to let go and when to hold on tight.
  • Stop rushing.
  • Don’t be intimidated to say it like it is.
  • Stop apologizing all the time.
  • Learn to say no, so your yes has some oomph.
  • Spend time with the friends who lift you up, and cut loose the ones who bring you down.
  • Stop giving your power away. Be more concerned with being interested than bein interesting.
  • Be old enough to appreciate your freedom, and young enough to enjoy it.
  • Finally know who you are.

- Kristin Armstrong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forresten teste EVO i dag. Jeg melder meg ut fra et senter for å spare penger, også melder jeg meg inn på en annen kjede umiddelbart etterpå. :gjeiper: Nå skal det sies at EVO er billigere enn senteret jeg meldte meg ut fra, ligger under 5 minutter unna meg, og har veldig, veldig gode åpningstider. De er åpne fra 05:00 til 00:00 og de er åpne 365 dager i året.

Det er grunnen til at jeg meldte meg inn. Da kan jeg stikke og trene selv om jeg kommer hjem til Oslo 1. juledag, eller grytidlig på morgenen på en lørdag fordi jeg skal til Toten og ikke vil vente til SATS åpner klokka 8 fordi mamma venter og vil jeg skal komme tidlig. Jeg HATER å stresse når jeg trener, det går så utover kvaliteten, og hvis jeg skal oppover til Toten så blir jeg automatisk stressa når jeg skal trene fordi jeg da kommer seinere oppover. Uansett ender jeg med dårlig samvittighet, enten fordi jeg kommer så seint oppover eller fordi treningsøkta blir så dårlig. Nå kan jeg være på trening klokka 7, og være hos mamma mellom 11 og 12.

Er veldig spent på senteret, og håper det er bra der. Mest sannsynlig vil det blir brukt en del til morgentrening og på dager det ikke er like enkelt å få trent andre steder. Jeg er veldig glad i SATS-senteret mitt, så det skal mye til at EVO blir noen fullverdig erstatter. Dessuten kan man jo ikke si opp en så god SATS-avtale som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg vært på EVO og trent. Det tar så definitivt ikke over for det faste senteret mitt, men det ER færre folk der, og de har helt greit utstyr. Planen er å være der ca kl 5 i morra, trene før jobb, etter jobb skal jeg innom og få skiftet hjul på bilen, så er det hjemom for en kjapp dusj før jeg skal møte Purple for å spise tapas og drikke vin. :nigo:

Senteret har to benkpress og en skråbenk med stang, et knebøyrack og en smithmaskin. Ymse maskiner, metallhandtler, greit utvalg av handtler, selv om det selvfølgelig er 2 kgs hopp over 10 kg. De hadde bra utvalg i vektstenger, og flere benker. De hadde bra med kondisjonsapparater, og spinningsyklene der du får instruksjoner på øret var helt ok, men musikken var ræva. :gjeiper: Neste gang kobler jeg til iPhonen og kjører bare med instruksjoner og egen musikk.

Alt i alt et helt greit senter. Ikke noe problem å få trent der, og godt fornøyd med dagens økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk ikke så ille å stå opp i dag som jeg hadde trodd det skulle være. Ikke at jeg hadde kjempelyst til å stå opp da klokka ringte, men jeg dro meg selv ut av senga og da jeg først hadde kommet opp var det i grunnen helt greit.

Veldig stille på senteret, ikke så rart kanskje når klokka er 5 på en fredagsmorgen. :fnise: Var aleine i nesten en time før det kom noen andre og trente. Det var utrolig deilig egentlig, å bare kunne sulle rundt for seg selv uten forstyrrelser.

Målet nå er å komme seg opp og på trening på mandag også, men vi får nå se. Jeg reiser til Toten i helga og kommer nok ikke oppover før godt utpå kvelden på søndagen. Har små planer om å komme meg en tur på EVO når jeg kommer hjem på søndag også. Må ha det som et mål i alle fall, så får vi nå heller se hva det blir til og hvor sliten jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...