Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Det ble spinning ala *Enigma* i dag. Jeg kom for seint hjem til å rekke første spinningtimen dersom jeg skulle spise middag, og jeg har kuttet alt for mange middager i det siste. Så da stakk jeg på EVO og kjørte 75 min på egenhånd i stedet. Deilig økt, med bare godsanger, og jeg hadde ikke noe problem med å pushe meg selv heller. Fikk det til og med til å dugge på vinduet. :gjeiper:

Blir en økt i morgen tidlig også, men da blir den vel bare på en time. Så blir det styrketrening før julebordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flink som alltid! :) Kos deg masse på julebord :klemmer:

Takk for det, gruer meg litt til i kveld siden jeg ikke kjenner kollegaene mine så godt enda, men nå har jeg jo sjansen til å bli litt bedre kjent med dem. :)

Helt ok spinningøkt på morgenen i dag. Jeg digger at jeg kan høre på den musikken jeg selv vil, og styre det hele sjøl. Nå er det ikke sånn at jeg vil bytte ut spinningtimene på SATS for å kjøre bare for meg selv, men det er greit når det ikke finnes timer på det tidspunktet man har tid til å trene, eller når man ikke liker instruktøren.

Det ble 48 min på spinningsykkelen i dag, det var alt jeg rakk før jeg måtte hjem og jobbe. Jeg foretrekker egentlig kondisjonsøkter på over timen, men det er nå ikke alltid det lar seg gjøre, og medd tanke på at jeg også skal trene etter jobb i dag så skal jeg i alle fall ikke være misfornøyd. Jeg må øve meg på å se det positive, i stedet for å være misfornøyd fordi jeg ikke når opp til mine egne skyhøye mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, gruer meg litt til i kveld siden jeg ikke kjenner kollegaene mine så godt enda, men nå har jeg jo sjansen til å bli litt bedre kjent med dem. :)

Helt ok spinningøkt på morgenen i dag. Jeg digger at jeg kan høre på den musikken jeg selv vil, og styre det hele sjøl. Nå er det ikke sånn at jeg vil bytte ut spinningtimene på SATS for å kjøre bare for meg selv, men det er greit når det ikke finnes timer på det tidspunktet man har tid til å trene, eller når man ikke liker instruktøren.

Det ble 48 min på spinningsykkelen i dag, det var alt jeg rakk før jeg måtte hjem og jobbe. Jeg foretrekker egentlig kondisjonsøkter på over timen, men det er nå ikke alltid det lar seg gjøre, og medd tanke på at jeg også skal trene etter jobb i dag så skal jeg i alle fall ikke være misfornøyd. Jeg må øve meg på å se det positive, i stedet for å være misfornøyd fordi jeg ikke når opp til mine egne skyhøye mål.

Ja det er viktig å ha mål, men ikke straffe deg selv om dagene ikke blir HELT som planlagt :jepp: Noen ganger er livet uforutsigbart ;)

Du er kjemeflink og står på som bare f***! Det skal du ha! :tommelsmil:

Kos deg masse på julebordet! Det kommer til å bli kjempebra. Ikke noe å grue seg til :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du hadde det knall på julebord!

Jeg må øve meg på å se det positive, i stedet for å være misfornøyd fordi jeg ikke når opp til mine egne skyhøye mål.

Dette er så utrolig viktig! Jeg har selv måttet gå en svært lang vei med meg selv på dette området når det kommer til trening. Av naturlige årsaker måtte jo jeg sette ned treningsmengden drastisk for et par år siden, og det er vel egentlig ikke før i sommer jeg klarte å innse akkurat dét å se det positive i det man faktisk får til, fremfor å gremmes over det jeg ikke får til. :) (Og jeg øver meg fortsatt, den innstillingen er visst litt ferskvare. :ler:)

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er viktig å ha mål, men ikke straffe deg selv om dagene ikke blir HELT som planlagt :jepp: Noen ganger er livet uforutsigbart ;)

Du er kjemeflink og står på som bare f***! Det skal du ha! :tommelsmil:

Kos deg masse på julebordet! Det kommer til å bli kjempebra. Ikke noe å grue seg til :nisseblunk:

Julebordet var kos det, jeg føler vel ikke akkurat at jeg kjenner folk så mye bedre nå, men jeg fikk nå vite at folk har merket seg hvem jeg er, på en positiv måte. Følte meg fryktelig dum i begynnelsen, men etter en 3-4 aperitiffer begynte det å gå litt bedre. :fnise:

Håper du hadde det knall på julebord!

Dette er så utrolig viktig! Jeg har selv måttet gå en svært lang vei med meg selv på dette området når det kommer til trening. Av naturlige årsaker måtte jo jeg sette ned treningsmengden drastisk for et par år siden, og det er vel egentlig ikke før i sommer jeg klarte å innse akkurat dét å se det positive i det man faktisk får til, fremfor å gremmes over det jeg ikke får til. :) (Og jeg øver meg fortsatt, den innstillingen er visst litt ferskvare. :ler:)

Det er nok noe man må jobbe kontinuerlig med ja. ;)

Formen var ikke helt fantastisk i morges. :gjeiper: Rart det der hvordan det kan gå dagen derpå når man blir sjenka snydens. :ler: Heldigvis var det ikke noe hodepine eller kvalme, bare fryktelig sliten, også er det ikke så deilig å bøye seg. :gjeiper:

Kom meg på spinning da. Hadde ikke nergi til å ta ut alt, men kom meg greit gjennom timen. Bare irriterte meg grenseløst at min rimelig nye pulsklokke ikke fungerer som den skal. Den viser til stadighet 00 på puls, så kan den plutselig vise 218-220 i puls, og jeg kan garantere at jeg ikke går så høyt for å si det sånn. Jeg kjøpte jo ny fordi den forrige begynte å fuske sånn, jeg er IKKE happy med at en ny en til 2500 fusker etter 2-3 månederl Jeg er vel nødt til å sende den inn, og jeg tror jeg kommer til å gi ganske klart uttrykk for min misnøye i følgebrevet ...

Bursdagsfest i dag, så formen blir vel ikke akkurat strålende i morgen heller. Skal ta det med ro i dag da, og komme meg i seng i fornuftig tid. Ikke noen bytur på meg i dag. Merker godt det at jeg ikke lenger tåler hard festing mange dager på rad, og at det tar lenger tid å komme seg etter selv bare én kveld med hard festing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, trodde nesten det var min egen dagbok jeg leste i nå, for sånn har pulsklokka mi også oppført seg i det siste!

Utrolig irriterende altså. Min var på service og fikk nytt batteri i vår, så jeg synes det er for tidlig at den skal begynne å tulle igjen. Er det en Polar du har, eller? Hvilken modell? Jeg har FT60. God klokke, men ikke når den begynner å krangle ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, trodde nesten det var min egen dagbok jeg leste i nå, for sånn har pulsklokka mi også oppført seg i det siste!

Utrolig irriterende altså. Min var på service og fikk nytt batteri i vår, så jeg synes det er for tidlig at den skal begynne å tulle igjen. Er det en Polar du har, eller? Hvilken modell? Jeg har FT60. God klokke, men ikke når den begynner å krangle ...

Jeg hadde FT60 tidligere, nå har jeg en FT80. Utrolig irriterende at de krangler sånn, det får meg til å tvile litt på kvaliteten. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir lite logging om dagen. Jeg trener, men det blir lite struktur på det, og det blir litt ettersom hva jeg får tid til. Egentlig var planen denne uka å stå opp for å ta en kort styrkeøkt på morgenen, og kjøre spinning på kvelden, men kroppen protesterer villt, og jeg tar meg en pause fra styrketrening denne uka. Mulig jeg kjører styrketrening på morgenen fredag, ettersom morgentrening er den eneste treningsmuligheten jeg har den dagen, eller så tar jeg en løpeøkt, vi får se litt.

Den siste tiden har vært slitsom, med ny jobb, familieproblemer og mange tunge tanker som har surret rundt i hodet. Det merkes godt på kroppen, og jeg har rett og slett følt meg blytung og mørbanket etter de fleste styrkeøktene i det siste. Typisk tegn på at jeg trenger litt hvile. Får heller satse på at neste uke blir bedre, ellers er det snart et nytt år og nye muligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Men det høres ut som noen dagers pause er på sin plass ;)

Det blir jo strengt tatt "pause" da, siden jeg kommer til å dra på spinningtimer, så får vi bare se hvor mye jeg gir på på de timene. :gjeiper: Er timene dårlige (dårlig musikk og/eller dårlig instruktør) så blir det bare rolig time, samme om energien ikke er til stede.

Det er veldig lenge siden jeg hadde noen pause fra styrketreninga, så tipper absolutt det er på tide nå. Det pleier å bli mye bedre etter en pause, så krysser fingrene for at formen er tilbake i romjula. Da får jeg jo fyllt på med ekstra mye god mat et par dager først også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er viktig å lytte til kroppen. Passe på at du ikke overtrener deg selv og kjører deg selv i grøften. Du er så flink at du fint kan ta deg selv en liten juleferie :nisseblunk: fra trening. Av og til har kroppen godt av en ukes fri fra all trening. Virker som om du trenger å hente deg selv inn igjen. :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er viktig å lytte til kroppen. Passe på at du ikke overtrener deg selv og kjører deg selv i grøften. Du er så flink at du fint kan ta deg selv en liten juleferie :nisseblunk: fra trening. Av og til har kroppen godt av en ukes fri fra all trening. Virker som om du trenger å hente deg selv inn igjen. :enig:

Helt pause kommer ikke på tale. :) Jeg blir ikke til å være i hus med om jeg skal la all trening være, i tillegg til at rygg, nakke og skuldre vil slå seg ekstremt vrang. Jeg har ganske store problemer med disse områdene, så jeg trenger å få varme og bevegelse i dem slik at jeg ikke stivner fullstendig. Men en uke ren kondisjonstrening er alltid fin restitusjon, siden jeg lett kan tilpasse innsatsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag ble jeg faktisk irritert på den stakkars vikaren sine vegne. Når instruktøren er vikar så kan man droppe en intens sutring over dårlig musikk overfor vikaren. Neivel, du likte ikke musikken, men instruktøren var vikar, ingen tvinger deg til å gå på hennes timer på et helt annet senter. Du trenger ikke stå i flere minutter å sutre til henne og gjenta om igjen og om igjen at du skjønner at man ikke bare kan tilfredsstille din musikksmak, men at du virkelig ikke likte henne. Det blir så utrolig usaklig!

Om jeg ikke liker musikken på en time, så lar jeg ganske enkelt være å gå på timen igjen. Jeg kan godt blåse ut litt her om at timen ble dritt fordi jeg ikke likte musikken, men det må tross alt likevel være opp til hver og en instruktør å spille musikk han eller hun liker. Konstruktiv kritikk er alltid fint, og har jeg bare negativt å si pga. personlige oppfatninger om hva som er bra musikk eller hvordan en instruktør skal være, så lar jeg være å si noe. Tips er også alltid greit, som f.eks en instruktør som spilte en veldig rolig sang når vi skulle sitte nede og kjøre på som bare f... Da kan man si at kanskje det er greit å ha en sang med litt mer fart fordi det er vanskelig i seg selv å holde farta og pulsen oppe når man sitter.

Jeg fikk nå i det minste sagt til henne at jeg likte timen hennes, og at jeg syntes musikken var kul. Jeg er ikke sikker på om det hjalp så mye med den massive sutringa fra enkelte, men da ble det i det minste ikke bare negativt. Jeg hørte faktisk hva folk sa også, så jeg føler jeg har god grunn til å kalle det nettopp sutring. ;)

Puh! Det var godt å blåse ut litt. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo nettopp litt det som er greia med å ha forskjellige instruktører - da blir det forskjellig musikk og forskjellige timer, så kan folk selv velge hvilke timer de vil gå på! Synes ikke man bør klage over musikken folk bruker, greit hvis alle samtykker i at det ikke funker, men hvis det bare er personlige preferanser, da kan man holde kjeft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo nettopp litt det som er greia med å ha forskjellige instruktører - da blir det forskjellig musikk og forskjellige timer, så kan folk selv velge hvilke timer de vil gå på! Synes ikke man bør klage over musikken folk bruker, greit hvis alle samtykker i at det ikke funker, men hvis det bare er personlige preferanser, da kan man holde kjeft!

Nettopp! :) Når det da atpåtil var en vikar, som ikke skal overta timen engang, så er det fullstendig bak mål å kritisere noe sånt. Men enkelte må jo bare spy ut meningene sine uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Godt nytt treningsår! :) Jeg avsluttet med en spinningtime nyttårsaften, og begynte med en spinningtime 1. januar I morgen blir det nytt program. Det neste året blir det fokus på å bygge opp igjen både styrken og kondisjonen. Jeg har et lite håp om å kunne løpe langt igjen, men enn så lenge ser det mørkt ut. Jeg må vel bare være tålmodig.

Plan for 2012:

4 uker oppkjøring:

Uke 1: 12-15 reps

Uke 2: 10-12 reps

Uke 3: 8-12 reps

Uke 4: 6-8 reps

Uke 5-8: Clustersett på Frontbøy, benk og mark.

Uke 9-12: 3x8-10 +4x 4-6, annenhver uke

Uke 13-16: Clustersett

Uke 17-20: 3x8-10 +4x 4-6, annenhver uke, fokus på bryst, 1RM benk

Uke 21-24: Clustersett

Uke 25-28: 3x8-10 +4x 4-6, annenhver uke, fokus rygg, 1 RM mark

Uke 29-33: Clustersett

Uke 34-37: 3x8-10 +4x 4-6, annenhver uke, fokus bein, 1 RM frontbøy

Ikke ofte jeg planlegger så langt fram i tid, men denne gangen er det nødvendig hvis jeg skal få resultatene jeg ønsker meg. Jeg av alle mennesker har tenkt å prøve meg på bodypump. Ikke fordi jeg tror jeg vil like det, men fordi jeg trenger litt avveksling, så de fire neste ukene blir det 2 bodypumptimer i uka, dersom jeg holder det ut. :gjeiper: Jeg er ikke optimist, men jeg kan jo prøve i det minste.

Jeg kommer til å satse på 3-4 kondisjonsøkter i uka. Det betyr at jeg også må venne meg til å kjøre noen morgenøkter med styrke. Jeg må sparke meg selv i ræva og komme meg opp.

Målet rent kondisjonsmessig er Nordmarkstraver'n og halvmaraton. Styrkemessig skal jeg klare minst 60 kg i benk, over 100 i mark og klare 60 kg i frontbøy.

Da har jeg skrevet det ned, så andre også kan lese det. Nå må jeg bare jobbe mot målene jeg har satt meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, min første Bodypump-time. Hva skal man si da? Det var omtrent som jeg hadde forventet, og jeg sitter ikke igjen med noe mer positivt inntrykk. Jeg vet jeg kommer til å være superstøl i beina, så for mine utrente bein var det fin trening, men ellers? Meh! Blir jeg så støl som jeg regner med å bli, så blir det ingen bodypump på onsdag, men jeg har nå planlagt å gjennomføre disse 4 ukene da.

Det skal sies at instruktøren var flink til å forklare, hun maste om at det ikke var neietrening vi drev med så: "NED med rompa!" :gjeiper: I tillegg kom hun bort til meg etter treninga fordi hun så jeg hadde vondt, og spurte hvordan det gikk osv.

Jeg var jo litt dum, jeg må innrømme det. Var og handlet etter jobb, sklei på isen og gikk rett på korsryggen. Hadde rimelig vondt før bodypumpen, men jeg var påmeldt, og sta som jeg er så gjennomførte jeg jo likevel. Det gikk bra, men jeg kjente det godt i korsryggen og måtte ta noen pauser innimellom og massere og strekke litt.

Skal bli deilig å komme i gang med 2-splitt på fredag også, kjøre litt ordentlig styrketrening. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer sterkt å hive meg med kollegaene som skal sykle Lillehammer - Oslo. :gjeiper: Jeg har vært litt tøff i kjeften og sagt jeg gjerne vil være med, så da spørs det om jeg ikke blir nødt til å stille opp ... Jeg har hatt lyst til det veldig lenge, så kanskje dette blir sjansen min til å endelig få prøvd meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Vurderer sterkt å hive meg med kollegaene som skal sykle Lillehammer - Oslo. :gjeiper: Jeg har vært litt tøff i kjeften og sagt jeg gjerne vil være med, så da spørs det om jeg ikke blir nødt til å stille opp ... Jeg har hatt lyst til det veldig lenge, så kanskje dette blir sjansen min til å endelig få prøvd meg?

Ooooo! Høres tøft ut! Men så utrolig kult! Hvor lang tid vil det ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...