Pupsilure Skrevet 1. januar 2010 #1 Del Skrevet 1. januar 2010 Hva sier du? Jeg syntes tjueti høres mest riktig ut. Jeg ville også sagt nittenti, om ting som skjedde for hundre år siden. Totusenogti blir litt langt og tungt, synes jeg Men hvis flertallet bruker det, så gjør nok jeg det også. NRK skal hvertfall si totusenogti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #2 Del Skrevet 1. januar 2010 Hva sier du? Jeg syntes tjueti høres mest riktig ut. Jeg ville også sagt nittenti, om ting som skjedde for hundre år siden. Totusenogti blir litt langt og tungt, synes jeg Men hvis flertallet bruker det, så gjør nok jeg det også. NRK skal hvertfall si totusenogti. For alle årstal før 2000 brukar eg nittenti, nittentolv osv., men eg seier totusenogti. Trur eg gjer det fordi det er ein naturleg fortsetjing på totusenogni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 1. januar 2010 #3 Del Skrevet 1. januar 2010 Totusenogti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #4 Del Skrevet 1. januar 2010 Alt ble snudd på hodet i år 2000 fordi det hadde blitt slitsom å si tjuenullnull så da blir det nok "totusenog" fremover siden vi er vant med den begynnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 1. januar 2010 #5 Del Skrevet 1. januar 2010 Tjueti blir for kult for meg gitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #6 Del Skrevet 1. januar 2010 Totusenogti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 1. januar 2010 #7 Del Skrevet 1. januar 2010 Sier to tusen og ti. Tjueti høres ut som en unge som ikke kan telle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #8 Del Skrevet 1. januar 2010 Tjueti. Språkrådet kan kysse meg bak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hasto Skrevet 2. januar 2010 #9 Del Skrevet 2. januar 2010 Test: si årstallene så fort du kan flere ganger: 1814 - 1914 - 2014 - 2114 - 1814 - 1914 - 2014 - 2114 - "totusenog" La oss venne oss til tjueti så fort som mulig. PS! OL i Vancouver blir i "Twenty ten" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2010 #10 Del Skrevet 2. januar 2010 Hvor lenge skal vi vente før vi kan si bare de to siste tallene (enognitti, fireogsytti osv.)? Ti? Treogtyve? femogførti? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draum Skrevet 2. januar 2010 #11 Del Skrevet 2. januar 2010 Men dere som sier tjueti, sier dere 1010 også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2010 #12 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg sier totusenogti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #13 Del Skrevet 3. januar 2010 Men dere som sier tjueti, sier dere 1010 også? Kan ikke komme på når jeg snakket om 1000-tallet i det hele tatt egentlig. Det blir vedlig tungvindt å se totusenogti, når skal vi egentlig slutte? Når får vi lov til å si tjue*ettellerannet*? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hasto Skrevet 3. januar 2010 #14 Del Skrevet 3. januar 2010 Men dere som sier tjueti, sier dere 1010 også? Nei, eg gjør vel egentlg ikkje det - ennå. Det forutsetter nok 10-hundretallet som underforstått begrep. Vi har 8-hundretallet, 9-hundretallet og 11-hundretallet. Men stakkars Olav den Hellige har ikkje noe hundretall å leve på. Tilbake til vår tid. Oldfar levde på 18-hundretallet. Eg blei født på 19-hundretallet. Eg synes det er meir presist å sei at vi idag lever på 20-hundretallet enn på 2-tusentallet. Våre oldebarn vil leve på 21-hundretallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #15 Del Skrevet 3. januar 2010 Hva sier du? Jeg syntes tjueti høres mest riktig ut. Jeg ville også sagt nittenti, om ting som skjedde for hundre år siden. Totusenogti blir litt langt og tungt, synes jeg Men hvis flertallet bruker det, så gjør nok jeg det også. NRK skal hvertfall si totusenogti. Jeg kommer nok til å si totusenogti, eller bare ti... det er mest naturlig for meg. (det ville jeg sagt om jeg talte penger også... nitten-nitti-åtte, nitten-nitti-ni, to-tusen, to-tusen-og-en, to-tusen-og-ti osv) slaget på Stiklestad sto i tusenogtredve, ikke i titredve (det høres ut som et klokkeslett) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hasto Skrevet 4. januar 2010 #16 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg kommer nok til å si totusenogti, eller bare ti... det er mest naturlig for meg. (det ville jeg sagt om jeg talte penger også... nitten-nitti-åtte, nitten-nitti-ni, to-tusen, to-tusen-og-en, to-tusen-og-ti osv) slaget på Stiklestad sto i tusenogtredve, ikke i titredve (det høres ut som et klokkeslett) Nettopp! to-tusen-og-ti er måten vi teller penger! Kr 2110 vil bli talt som to-tusen-ett-hundre-og-ti. Men årstall teller vi anderledes. Det har vi gjort i hundrevis av år, og det vil vi fortsette med. Året 2110 vil alle lese som tjueen-ti. Årstallet 1930 høres ut som et klokkeslett, det var da aldri noe problem! Årstallet 2030 er like problemfritt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #17 Del Skrevet 4. januar 2010 Nettopp! to-tusen-og-ti er måten vi teller penger! Kr 2110 vil bli talt som to-tusen-ett-hundre-og-ti. Men årstall teller vi anderledes. Det har vi gjort i hundrevis av år, og det vil vi fortsette med. Året 2110 vil alle lese som tjueen-ti. Vi har alltid sagt ellevehundreogti,tolvhundreogfemti, nittenhundreognittitre, men når det kommer til årstall har disse blitt forkortet til tolvfemti, nittennittitre osv. Men vi kan ikke si tihundre... derfor sier vi tusen i stedet for... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå